اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

مناطق ویژه اقتصاد مقاومتی باید تشکیل شود/ آماده کردن طرح جرم‌انگاری توهین به قومیت‌ها

نامزد انتخابات مجلس در تبریز گفت: تشکیل مناطق ویژه اقتصاد مقاومتی باعث رفع موانع تولید می‌شود و مانند مناطق آزاد می‌تواند موانع را از بین ببرد. تبریز می‌تواند هاب اقتصادی داشته باشد و جایگاه صنعتش دوباره به اوج برگردد.

مناطق ویژه اقتصاد مقاومتی باید تشکیل شود/ آماده کردن طرح جرم‌انگاری توهین به قومیت‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس، روح الله متفکر آزاد در نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح بیوگرافی خود اظهار داشت: متولد سال ۱۳۶۱ هستم و در تبریز بزرگ شده و درس خوانده‌ام، دکترا را در رشته زیست‌شناسی در دانشگاه دولتی ژاپن گرفته و هشت سال است که عضو هیت علمی دانشگاه تبریز هستم.

وی با بیان اینکه در طول دوره تحصیل همواره دانشجوی ممتاز بودم، گفت: در طول این هشت سال برای ۵۲ دانشجوی دکترا و ارشد استاد راهنما بوده‌ام و بیش از ۲۰ مقاله isi داشتم. موسسه‌ای به نام آصف دارم و در چهل سالگی انقلاب ۱۲ سخنرانی از نیروهای تربیتی داده‌ایم و این موسسه نیز از طریق حقوق معلمی‌ام می‌چرخد.

کاندیدای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کنار فعالیت‌های علمی همیشه در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی فعال بودم، عنوان کرد: فردی گفتمانی هستم و در سیاست دنباله‌رو نبوده بلکه معتقد به سیاست گفتمانی هستم و معتقدم حرف‌های زیادی برای گفتن دارم.

قره‌باغ خاک مظلوم اسلام است

وی در خصوص مساله قره باغ و سخنرانی در این خصوص یادآور شد: بعد از پایان تحصیل در ژاپن به ایران برگشتم و در حوزه قره باغ ورود پیدا کردم زیرا قره‌باغ نشانه‌ی مظلومیت مسلمانان است و بنده به عنوان صدای مردم درباره این مساله بارها در همایش‌ها و سخنرانی‌ها شرکت کردم.

متفکرآزاد در پاسخ به سوالی درباره تفاوت صراحت ایران در موضوع قره باغ و فلسطین اظهار داشت: ایران بارها درباره قره باغ اظهارنظر کرده و حمایت خودش را اعلام کرده است. قره باغ و فلسطین درباره اسلامی بودن، مظلوم بودن و اشغال خاکشان به هم شباهت دارند اما تفاوت قره باغ و فلسطین در این است که فلسطین را کسانی اشغال کرده‌اند که اصلا کشوری ندارند و ما آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم اما قره‌باغ توسط یک همسایه اشغال شده است.

وی افزود: در فلسطین یک رژیم جعلی در حال ملت سازی است و به تازگی شنیده‌ام در قره باغ هم می‌خواهند، چنین کاری کنند؛ اگر رژیم جعلی در قره‌باغ بخواهند، برقرار کنند به هیچ وجه قبول نخواهیم کرد و همانند مساله فلسطین موضع خواهیم گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز درباره سخنرانی سازمان ملل در خصوص زبان مادری نیز تصریح کرد: در نشست سازمان ملل به عنوان نماینده‌ای از مردم در مورد زبان مادری سخن گفتم و البته این نخستین بار نبود بلکه اولین بار در سال ۸۵ درباره زبان مادری سخنرانی کردم، تفکر ما رضاخانی نیست که از هم گسیختگی اقوام را بخواهیم بلکه زبان مادری بخشی از وحدت ملی است.

وی تصریح کرد: آذربایجان در تمامیت ارضی و امنیت کشور سهم بزرگی دارد و نمی‌شود زبان مادری را در اینجا نادیده گرفت، البته مساله آذربایجان تنها زبان نیست بلکه مساله‌ی اصلی مدل مدیریت مرکزگرایانه است که باید جایگاه آذربایجان را باز تعریف کنیم؛ که چرا به عنوان مثال وضعیت صنعت ما پسرفت داشته است.

متفکر آزاد درباره قرار گرفتن در لیست نیروهای انقلابی عنوان کرد: لیست‌های زیادی هستند که نام من در آنها وجود دارد و خوشحالم که مورد وثوق بسیاری از تفکرات هستم اما پاسخگوی لیست‌ها و ائتلاف‌هایی هستم که آنها را امضا کردم و سپاسگزار همه کسانی هستم که نام مرا در لیست قرار دادند.

وی تاکید کرد: حزبی نیستم و تحت تاثیر جریان‌سازی‌ها قرار نمی‌گیرم اما اصلی‌ترین لیستی که در آن قرار دارم، نیروهای انقلاب است البته برخی افرادی هستند که در این لیست قرار ندارند و کار و سابقه آنها را می‌پسندم و با برخی افراد لیست هم ممکن است، اختلاف دیدگاه داشته باشم اما من این لیست‌ها را نبسته‌ام بلکه کسانی که لیست‌ها را بسته‌اند باید پاسخگو باشند. به عنوان مثال آنهایی که لیست تَکرار بستند باید پاسخگوی لیست باشند و در دیگر لیست‌نیز اینچنین است.

کاندیدای مجلس یازدهم درباره وضعیت بودجه سال 99 گفت: متاسفانه در سال منتهی به انتخابات بودجه گاهی مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد که البته به نمایندگان خرده نمی‌گیرم اما به بودجه، انتقادات جدی وارد است. به عنوان مثال در بودجه افزایش سهم درآمد انرژی بیشتر شده که ممکن است فشار به مردم وارد شود.

برای منافع مردم باید منافع جناحی را زیر پا گذاشت

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص محافظه‌کاری برخی کاندیداها بعد از ورود به مجلس عنوان کرد: از امروز و تا بعد از این بنای من این است که هیچ کاندیدایی محل تاخت‌وتاز ما قرار نگیرد؛ از نمایندگان انتقاد داریم اما چون وارد رقابت شدیم، تخریب نخواهیم کرد. اگر نماینده مجلس مدیون جریان‌های ثروت و قدرت نشود، می‌تواند مستقلا نماینده مردم باشد و اگر انتخاب شوم چون در مجلس چون دستم دور از جریان‌های ثروت است، زبانم برای حق مردم دراز خواهد بود.

متفکرآزاد تشریح کرد: حریم مالی برای افراد معمولی حریم شخصی است اما کسی که مسئولیت قبول کند، باید شفافیت مالی و رایی انجام دهد، شفافیت رای می‌تواند مانع محافظه کاری شود و عملکرد شخص را نشان می‌دهد. تلاش خواهم کرد در صورت ورود به مجلس قانون شفافیت آرای نمایندگان را به تصویب برسانم اما اگر اینچنین نشد هم خودم آرایم را با دلیل اعلام خواهم کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص عدم وحدت نمایندگان آذربایجان در چهار سال گذشته خاطرنشان کرد: تضارب آرا و اختلافات سیاسی ضرری ندارد اما برای منافع مردم باید دور یک میز نشست، برای منافع مردم باید علایق سیاسی را کنار گذاشت و دور یک میز نشست و از دولت پرسید چرا در شش سال گذشته سهم متروی تبریز را پرداخت نکرده است؟

اگر به FATF نپیوندیم چه می‌شود؟

استاد دانشگاه تبریز در خصوص موضوع آتش به اختیار و برداشت‌های متعدد از آن ابراز داشت: آتش به اختیاری به معنای عبور از قانون نیست و رهبری اصلی‌ترین پایبند به قوانین کشوری است و اگر در ماجرای بنزین مردانگی نمی‌کردند و مانند برخی می‌گفتند صبح خبردار شدم شاید به مذاق خیلی‌ها خوش می‌آمد اما ایشان به قانون احترام گذاشتند. البته این قانونمداری در مردم نباید باعث توقف و بی‌توجهی به مسائل شود که تخلفات را ببنیم و واکنشی نشان ندهیم.

وی در پاسخ به این سوال که نظرش درباره FATF چیست، تصریح کرد: چهار زیر مجموعه ذیل FATF قرار دارد و در ابتدا برای جلوگیری از پولشویی تصویب شد و اصل قضیه که نباید پولشویی و حمایت از گروه‌های تروریستی باشد، کاملا صحیح است، اما در حوزه جرم انگاری و تعریف تروریسم تفاوت بسیاری بین ما و غرب وجود دارد و همین مساله چالش ایجاد می‌کند.

متفکرآزاد ادامه داد: قبول دارم که اگر به FATF نپیوندیم مشکلاتی ممکن است به وجود آید و تحریم‌هایی اعمال شود اما حتی اگر نپیوندیم هم این مشکلات و تحریم‌ها خواهد بود، پس چرا با این وجود بازهم به FATF بپیوندیم و دستمان بسته شود؟

وی درباره ورود سیاست به ورزش و دخالت نمایندگان عنوان کرد: اگر نماینده شوم به هیچ وجه وارد وارد عرصه ورزش نخواهم شد زیرا اصلا من در ورزش چه کاری دارم؟ البته اینکه از ورزش قهرمانی و پهلوانی حمایت کنیم باید وجود داشته باشد. به عنوان مثال بر سر تور دوچرخه سواری آذربایجان که نام ما را در دنیا مطرح می‌کرد، چه آمده است؟

این کاندیدای مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که در صورت ورود به مجلس در کدام کمیسیون حضور خواهد داشت، تشریح کرد: با توجه به توانایی‌هایی که دارم فکر می‌کنم در کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی، کمیسیون اجتماعی، آموزش و پژوهش و برنامه و بودجه می‌توانم موثر باشم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به قالیباف برای ریاست مجلس رای خواهد داد یا خیر، عنوان کرد: معلوم نیست که آقای قالیباف انتخاب شود یا نه چون مثل ما کاندیدا است اما کسی که برنامه‌هایش کاملتر باشد را انتخاب خواهم کرد و در این باره نیز حتما شفافیت خواهم داشت.

متفکر آزاد درباره برخی تخریب‌ها درباره کاندیداهای جوان اظهار داشت: برخی برای تخریب جوانان عنوان می‌کنند که آنها تا درهای مجلس را یاد بگیرند دو سال سپری شده اما دوران آزمون و خطا گذشته و خام وارد انتخابات نشده‌ام. حدود وظایف، قدرت و اختیارات را می‌دانم؛ برخی نماینده‌ها و رئیس جمهورها سال آخر یادشان می‌آید که اختیاری ندارند پس چرا دوباره کاندید می‌شوند؟ من اختیاراتم را می‌دانم و براساس آن وارد کارزار شدم.

آماده کردن طرح جرم‌انگاری توهین به قومیت‌ها

وی با اشاره به چاپ منشور اندیشه و عمل بعد از ماه‌ها تحقیق تصریح کرد: با دست پر به مجلس خواهم رفت و به عنوان مثال طرح جرم انگاری نفرت پراکنی قومی و ملی را آماده کرده‌ام که بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. اصلاح ساختار فسادزا مخصوصا با اصلاح ساختار شهرداری‌ها و شورای شهر دیگر طرحی است که آماده تصویب در مجلس کرده‌ام.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز ادامه داد: طرح سوم تشکیل مناطق ویژه اقتصاد مقاومتی است که باعث رفع موانع تولید می‌شود و مانند مناطق آزاد می‌تواند موانع را از بین ببرد. تبریز می‌تواند هاب اقتصادی داشته باشد و جایگاه صنعتش دوباره به اوج برگردد. افتخار نسل ماست که می‌دانیم مشکل چیست و راه چاره را هم ارائه می‌دهیم.

وی تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست در خصوص مسائلی مانند دریاچه ارومیه و حوزه جنگل‌های قره داغ، آلاینده‌های صنعتی و تحقیق و تفحص از سازمان برنامه بودجه و بنیاد آذربایجان و زبان ترکی را از دیگر برنامه‌های خود در صورت راهیابی به مجلس دانست.

متفکر آزاد درباره دعوت به انتخابات و مشارکت در آن گفت: مجلس با مشارکت کم یا زیاد تشکیل می‌شود اما چه خوب است که افراد درست وارد مجلس شوند، نباید از حق رای خودمان بگذریم و به عنوان کاندیدا عرض می‌کنم حتی اگر به من رای نمی‌دهید؛ پای صندوق حاضر شوید زیرا مشارکت بالا در این کشور همواره باعث منفعت بوده و در این مساله شکی نداشته باشید.

وی در پایان درباره وضعیت فرهنگ و هنر تبریز خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته جشنواره وحدت برگزار می‌شد و امروز جشنواره سینمای وحدت کجاست؟در حوزه تئاتر بومی چه کار کرده‌ایم؟اینها چالش است. اعتبار آذربایجان بسیار بالاتر از امروز است و اگرچه معیشت و اقتصاد مردم مهم است اما دغدغه فرهنگی هم داریم.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول