اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

آیت‌الله رئیسی: اخلاص شهید سلیمانی در صدر ویژگی‌های او بود

آیت‌الله رئیسی گفت: اخلاص حاج‌قاسم در صدر ویژگی‌ها و مکتب شهید قاسم سلیمانی است.

آیت‌الله رئیسی:  اخلاص شهید سلیمانی در صدر ویژگی‌های او بود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جمع قضات و کارکنان استان کرمان با تبریک میلاد حضرت زهرا (س) اظهار داشت: امید است بانوی بزرگوار به همه و همکاران و کسانی که در جای جای کشور به مردم خدمت می‌کنند، لطف و عنایت خاصی را مرحمت کنند.

رئیس قوه قضائیه ابراز داشت: یاد شهید سرافراز حاج قاسم را گرامی می‌داریم و به روح بلندش درود می‌فرستیم. حقیقتا او مصداق آیه  شریفه است که خداوند فرمود«چهره‌ای که در وجود او اخلاص برای خدا، اندیشه کردن برای خدا، عمل کردن برای خدا در آشکار و پنهان و مجاهدت کردن است»، اخلاص او امروز در صدر ویژگی‌ها و مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی است.

وی ادامه داد: عمل صالح او آن هم عمل صالحی که مورد رضایت حضرت حق باشد در چهره او آثار بندگی بود چه در مجاهدت‌ها و چه در خلوت با حق آثار بندگی در چهره و سلوک و سیره او بود.

آیت‌الله رئیسی گفت: امروز شهید سلیمانی برای همه  به‌عنوان یک الگو در مجاهدت، اخلاص، مردم‌‌داری، ایستادگی در مقابل دشمن، در مقابل موانع سرخم نکردن و احساس ضعف نکردن است.

 وی با بیان اینکه این نبود که با موانع مواجه نشود اما آنها را مانع نمی‌دانست، ادامه داد: معتقد بود باید همه را پیگیری کرد برخی موانعی که دشمن ایجاد می‌کرد برخی مشکلاتی که درانجام ماموریت‌ها داشت نگاهش به رهبری بود و از ایشان نیرو و درس ایستادگی می‌گرفت.

آیت‌الله رئیسی عنوان داشت: شهید سلیمانی در مکتب امام و رهبری معظم انقلاب درس ایستادگی و مقاومت می‌گرفت و شاگرد لایقی در مکتب ولایت بود، آن‌چه سفارشش به همه ما بود این بود که در این مسیر دچار سستی نباید شد دچار درجازدن و توقف‌کردن نباید شد، باید با ایستادگی و مقاومت و پشتکار و با نگاه به اهداف مهم انقلاب برای اجرای عدالت و مبارزه با فساد وی خاطرنشان کرد: وصیتش و توصیه‌اش این بود برای تبعیت از ولی‌فقیه و اجرای عدالت و مبارزه با فساد باید سر از پا نشاخت و تلاش کرد.

وی ابراز داشت: امروز خدمت به مردم در کشور به‌ویژه استان کرمان که اخلاص و دلدادگی مردم آن بر کسی پوشیده نیست با بیش از 6 هزار شهید که جلوه اخیر آن تشییع جنازه حاج قاسم بود حقیقتا نوکری و کار برای مردم بزرگترین سند افتخار برای مسئولان است هر کاری بتوانیم بکنیم گره از مشکلات مردم باز کنیم تا با همه وجود احساس اجرای عدالت کنند.

رئیس قوه قضائیه گفت: اگر کسی مورد ظلم قرار گرفت در استان بگوید به ملجا و پناه خودم آن هم دادگستری مراجعه می‌کنم  مردم در هر گوشه‌ای باید احساس کنند حقشان پس گرفته می ‌شود.

وی با ذکر این موضوع که طبیعتا مشکلات و موانعی وجود دارد، افزود: گزارش خوبی ارائه شد حتما نیروی انسانی که در استان کرمان داریم اعم از قاضی و کارمند، نیاز به تقویت دارد هم منابع انسانی نسبت به تقویت نیروی قضائی و اداری تلاش کند ولی فعلا نیروی موجود همین است مشکلاتی هم وجود دارد اما تلاش مضاعف دوستان جای تقدیر دارد.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: این میزان تلاش و کاری که فرمودند خصوصا بهبود برخی از آمارها، جای تقدیر و تشکر کرد.

وی اظهار کرد: از صبوری خانواده و همسران قضات و کارکنان دستگاه قضائی تشکر می‌کنم به خاطر اینکه اگر همکاری و همیاری آنهاد نبود توفیق پیدا نمی‌کردید کار مضاعفی انجام دهید و یقین داشته باشید کار شما دیده می‌شود فقط با عدد و آمار این کار دیده نمی‌شود.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه نسبت به عملکرد دادگستری‌ها در کشور حساس و پیگیر هستم، افزود: با همه تلاش‌ها و اقدامات و زحمات دوستان باید تلاش کرد کاستی در نیروی انسانی و بودجه و اعتبارات و امکانات را با کار مضاعف جبران کرد. ما کمبودها را بررسی می‌کنیم به میزانی که بتوانیم مشکلات را برطرف می‌کنیم.

وی یادآور شد: همان اقدامی که در ماه‌های اخیر انجام شده شوراهای حل اختلاف و قضات ادامه دهند، هر پرونده‌ای که با صلح و سازش می‌تواند حل کرد باید با صلح و سازش تمام شود.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه بحث پرونده‌های کیفری و ...مستثنی است، گفت: پرونده‌های اختلاف خانوادگی و مالی و بسیاری از مسائل و دعاوی با صلح و سازش قابل حل است.

 وی تصریح کرد:  امنیت در استان بسیار برای ما مهم است اجازه نمی‌دهیم امنیت مردم در استان به خطر بیفتد و  تحت هیچ شرایطی مسئولان اجازه نخواهند داد، امنیت مسئله بسیار مهمی است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به برخورد جدی با قاچاقیان مواد مخدر، جرایم خشن و سازمان‌یافته، بیان کرد: نباید به کسانی که می‌خواهند برای منافع شخصی خود امنیت را به خطر بیندازند اجازه چنین کاری داد، به آنها اجازه نمی‌دهیم و برخورد عبرت‌آموزی می‌کنیم.

وی اظهار داشت: باید در شورای تامین استان ساز و کاری در رابطه با سازماندهی اتباع خارجی بیندیشند و راهبردی برای ساماندهی در این زمینه تعیین شود.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: به برکت خون شهدا و احکام نورانی، امروز  شرایط در منطقه استان کرمان و شرق کشور کاملا با وضعیت اوایل متفاوت است و شرایط امنی است اما مسائل و پرونده‌هایی که شاهد هستیم نباید به آنها اجازه داد، رسیدگی‌ها و سرعت در کار و کیفر به موقع نسبت به ناامن‌کنندگان امنیت مردم و برخورد با قاچاقچیان و افراد شرور و زمین‌خواهری باید در زمان و جای خودش انجام شود.

وی بیان داشت: اینجا قطب معدنی و کشاورزی کشور است واز همه مهمتر اینجا نیروی متراکم انسانی به‌ویژه جوانانی داریم که می‌توانند در کارهای اقتصادی کشور موثر باشند و بهترین سرمایه استان هستند که باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: برخی مناطق استان در بحث محرومیت مشمول طرح‌های مورد نظر می‌شود که بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: همواره به قضات تاکید شده که مواردی را با حبس و زندان مواجه کنند که دیگر راهی نباشد حتما حبس یک استثنا است و نگاه ماست که می‌تواند این زمینه را ایجاد کند، سارق مسلح و حرفه‌ای و ناامن کننده جامعه جایش در زندان است اما مواردی که جایش در زندان نیست مورد تاکید است که نباشد.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد را به هیچ عنوان زیبنده نظام اسلامی نمی‌دانیم و کشوری که سردار سرافزاش حاج قاسم سلیمانی یکپارچه اخلاص است به ما پیام می‌دهد جامعه‌ای سالم و صالح و در پرتو ولایت و معنویت و اخلاق داشته باشیم.

وی ادامه داد:: فقر زیبنده جامعه ما نیست  چهره زیبای جامعه نباید با فقر مورد آسیب قرار بگیرد باید با تصمیمات اقتصاد و مالی و پولی در ایجاد عدالت بسیاری از موارد را برطرف کرد باید در جلسات تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دنبال کرد که این شرایط مردم را رنج ندهد.

آیت‌الله رئیسی بیان داشت: نسبت به فضای مجازی هم بارها گفته شده می‌تواند بسیار ظرفیت خوبی برای پیشرفت و سرعت در کارها و استفاده در جهت ارتباطات بسیار خوب باشد که در تمام دنیا همین طور است اما باید این فضا را مدیریت کرد و از مواهب و خوبی‌های آن بهره‌مند شد که آفتش دامن جامعه را نگیرد.

وی ابراز داشت: جامعه ما امر به معروف و نهی از منکر است در فضای اداری و سازمانی که هستیم اگر با نگاه خیرخواهی، کاستی در سازمان ببینید باید پیگیری کنید،  امروز نظارت همگانی امر به معروف به‌عنوان پشتوانه مهم اجرای عدالت و قانون در کشور است، امروز باید به‌عنوان یک نعمت به آن نگاه کرد که مردم ناظران ما هستند و کاستی‌ها را تذکر می‌دهند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه آیا بیان موارد تخلفات در یک سازمان که چند نفر مرتکب تخلف شدند تقویت یا تضعیف دستگاه است، تأکید کرد:  ما اعتقادمان این است که اگر جرم ما اعلام شد تضعیف دستگاه نیست اینکه مجموعه هزار نفری وابسته به کشور از پاکان هستند اما دو نفر مفسد هستند این نشان تضعیف نیست این نشان می‌دهد که دستگاه مراقب است.

وی  نقش بازرسی را بسیار مهم دانست و گفت: بازرسی، در کار قضائی و در دادگستری است، بازرسی در مجموعه قوه قضائیه تعریف شده است.

رئیس قوه قضائیه در رابطه با مهریه توضیح  داد: مهریه دین است و کسانی که بدهکارند مهریه باید پرداخت شود؛  سخن ما با کسانی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد ندارد که با نگه‌داشتن در  زندان این تبدیل به پول نمی‌شود بلکه باید به او مهلت داده شود که کسب کند ولو در تقسیطی می‌تواند کار کند و بپردازد، به این معنی نیست که مهریه را پرداخت نکند لذا باید به بدهکار مهلت داد.

وی اظهار کرد: امروز امید به دستگاه قضائی و اجرای عدالت و احقاق حق و ابطال باطل در جامعه افزایش پیدا کرده که خون مطهر شهید سلیمانی در ایجاد این امید نقش بسیار کلیدی داشته است.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد:  روحیه مبارزه با فساد و روحیه ایستادگی در جامعه افزایش یافته، روحیه سهم داشتن در توسعه کشور افزایش یافته و امیددادن به مردم افزایش یافته که این باید افزون شود.

وی تأکید کرد: کسی که می‌آید دادگستری باید قانونمند حرکت کرد و نباید حقش ضایع شود و به فردا بینجامد بلکه  باید در زمان خودش حقش داده شود. مهربانی خیلی مهم است، قاضی، کارمند، نگهبان و... باید با مردم با مهربانی رفتار کنند چراکه مهربانی، اصلی در دادگستری است.

 وی خاطرنشان کرد: باید از موضع قانون مقتدر حرکت کنیم به نحوی که مجرمان احساس خطر کنند و مفسدان احساس امنیت نکنند و مظلومان احساس آرامش و امنیت کنند.

 وی با ذکر این مطلب که ما می‌گوییم قاسم سلیمانی، جلوه‌های پیروزی‌های او را در جای‌جای دنیا می‌بینیم  خیلی از کارها برای حاج قاسم هموار نبوده ما از بیرون پیروزی، عظمت و اقتدار و نابودی داعش را دیدیم اما نمی‌دانیم چه کارهایی کرده است.

 آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: حاج قاسم در خانواده شهدا پدری مهربان بود نه سردار سپاه،  مسائل و مشکلات بچه‌های شهدا را حل می‌کرد خودش را موظف می‌دانست به خانواده شهدا رسیدگی کند و به آنها سر بزند و به خانواده مدافعان حرم توجه می‌کرد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: باید در میدان مبارزه با مفسدان و قاچاقچیان و ناامن کنندگان اجتماع و ناامیدکنندگان مردم تلاش کنیم که این ها سفارشاتی است که حاج قاسم کرده است.

 وی متذکر شد: انتظاری که داریم در این دوره که تحول یک نگاه و اقدام متفاوت و پیگیری و حضور است؛ در کرمان هم نگاه‌ها متفاوت شده و انتظار است که این جایگاه که جایگاه حاج قاسم و شهدا است برای اجرای عدالت و شکل گرفتن دادگستری در تراز انقلاب اسلامی در گام دوم تلاش کنید.

انتهای پیام/3388/ب/ق

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول