اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

فرجام نافرجام طرح جامع جمعیت

بیش از یک سوم پنجره جوانی جمعیت و عدم بهره‌برداری از این فرصت طلایی برای پیشرفت و توسعه اقتصادی‌کشور در سایه غفلت و یا تغافل مسؤولین سپری شده است و این در حالی است که بسیاری از نخبگان و مسؤولین
کشور از مفهوم پنجره جمعیت بی‌اطلاع هستند.

 به گزارش خبرگزاری فارس، صالح قاسمی در یادداشتی نوشت: هشت سال از هشدارهای کارشناسان جمعیت‌شناس و مطالبات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله) درباره تحولات نگران کننده شاخص‌های جمعیت در جمهوری اسلامی ایران گذشته است.

شش سال از ابلاغ قانونی و رسمی مفاد چهارده گانه سیاست های کلی جمعیت به روسای سه قوه می گذرد.
حدود پنج سال از منفی شدن نرخ موالید و کاهش سالانه تعداد تولدها در کشور سپری شده است، به طوریکه تنها از سال 1394 تا 1398 آمار موالید کشور بیش از سیصد و هفتاد هزار تولد کاهش یافته است.

سقوط نرخ باروری د ر ایران از بیش از شش فرزند به ازای هر زن به کمتر از دو فرزند به ازای هر زن که فقط
طی سی سال به وقوع پیوسته است یک رکورد جهانی را ثبت نموده است، ضمن اینکه افزایش جمعیت سالمندان بالای شصت سال کشور از حدود ده درصد کنونی به بیش از سی درصد تا سه دهه آینده رکورد جدیدی را در سرعت گذار دموگرافیک ثبت خواهد نمود.

بیش از یک سوم پنجره جوانی جمعیت و عدم بهره برداری از این فرصت طلایی برای پیشرفت و توسعه اقتصادیکشور در سایه غفلت و یا تغافل مسئولین سپری شده است و این در حالی است که بسیاری از نخبگان و مسئولینکشور از مفهوم پنجره جمعیت بی اطلاع هستند.

نگارنده به عنوان یک کارشناس جمعیت پژوه که سالها در حوزه تحولات جمعیت کشور به تحقیق و تالیف پرداخته است بطور ویژه توجه همگان را به اطاله غیرقابل توجیه بررسی ( طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده) جلب نماید. این طرح که در سال 1391 تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی شد تنها طرح حاوی برخی مشوق‌های حمایت ا ز فرزندآوری در ایران است که حدود هفت سال است در راهروی کمیسیون های تخصصی مجلس زمین گیرگشته و تحت عنوان کار کارشناسی و بررسی تخصصی متوقف شده است.

طرح مذکور با وجود اهمیت ملی و راهبردی تحولات جمعیت در سرنوشت کشور، در حالی طی هفت سال گذشته هنوز به تصویب صحن علنی مجلس نرسیده است که فاکتور زمان در بهره مندی کشور از پنجره جمعیت بسیار حیاتی و تعیین کننده است.

این طرح که با وجود مخالفت های سازمان برنامه و پس از تلاش های طاقت فرسای عده انگشت شماری از نمایندگان محترم حدود سه ماه پیش در کمیسیون فرهنگی مصوب شده و برای تصویب نهایی در نوبت طرح در صحن علنی قرار گرفته است، بخاطر عدم اهتمام یا عدم فهم دقیق یا ...... توسط هیات رئیسه مجلس هنوز در صحن علنی مجلس مطرح نشده است و با توجه به فرارسیدن موسم انتخابات و تغییر مجلس شورای اسلامی، فرجام نافرجام آن کاملا قابل‌ پیش بینی است.

سوال قابل تاملی که بایسته است آقای دکتر علی لاریجانی، رئیس چند دوره مجلس شورای اسلامی به آن پاسخ دهند: 
اینکه ؛ در حالی که حضرتعالی سابقه تصویب برجام در سی دقیقه را در کارنامه خویش دارید، فرصت سوزی هفت ساله از در مجلس تحت مدیریت » طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده « طلایی ترین زمان پنجره جمعیتی کشور برای بررسی حضرتعالی، چه معنایی دارد؟
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول