اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

حذف عبارات از کتاب درسی هیچ ربطی به تطهیر روسیه نداشت

معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری به درج برخی اخبار مبنی بر تطهیر روسیه در کتب درسی اشاره کرد و گفت: کارشناسان برای تعدیل حجم کتاب درسی، عباراتی را از دروس مختلف کاسته‌اند و از این درس هم عباراتی حذف شده بود که هیچ ربطی به تطهیر روسیه نداشت.

حذف عبارات از کتاب درسی هیچ ربطی به تطهیر روسیه نداشت

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حسن ملکی معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست علمی نقد کتاب درسی فارسی دوره اول ابتدایی که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد با بیان اینکه طی سال‌های مختلف دو گروه در برخی موقعیت‌های زمانی لطماتی به «نقد» وارد کرده‌اند، اظهار کرد: یک عده کسانی هستند که در نقد، حریم شکن بوده‌اند و این درحالیست که حریم شکنی، عرصه مجازی نیست.

وی با بیان اینکه نقد احتیاج به گذرنامه دارد که در محضر عقل صادر می‌شود، ادامه داد: این افراد نقد را بدنام کرده‌اند و مبتلا به افراط هستند. 

ملکی با بیان اینکه گروه دوم نقطه مقابل هستند و گویا نقد برای آنها منطقه ممنوعه است، گفت: اینها مبتلا به تفریط هستند؛ در حالی که نقد باید به حکم عقل، منطق و با معیارهای درست خردورزی صورت گیرد و هم حریم شکنی نکند.

وی افزود: برای نخستین بار چنین نشستی با این شاکله برگزار می‌شود و طراحان و مولفان کتاب درسی و کارشناسان در این جلسه حضور دارند و خود مولفان طالب نقد و بررسی کتب هستند؛

معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: در تاریخ سازمان پژوهش چنین ترکیبی را نداریم که خود مؤلفان طالب شنیدن نقد صاحب‌نظران باشند؛ قطعا این نشست، آخرین نشست نخواهد بود و به عنوان راهبردی ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه یکی از کتاب‌هایی که بسیاری افراد که به زعم خودشان متخصص هستند، به خود اجازه می‌دهند درباره آن صحبت کنند، همین کتاب های فارسی هستند، گفت: البته از آن سو همه مؤلفان نیز عقل کل نیستند و همه در معرض اشتباه و نقص هستیم؛ یکی از اهداف نشست امروز توجه به بُعد علمی و آموزشی این نشست است؛ هدف دوم هدف اجتماعی است و هرچه قدر دور همدیگر بوده و چهره به چهره تعامل داشته باشیم، یک سرمایه اجتماعی تولید می‌شود.

ملکی با بیان اینکه هرچه قدر ناقدان از صاحبان اثر فاصله بیشتری داشته باشند این سرمایه می‌سوزد و از بین می‌رود، افزود: هرقدر بدگمانی در جامعه آموزش و پرورش افزایش یابد، همه از جهت روحی و روانی معذب می‌شویم.

وی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تطهیر روسیه در کتب درسی، گفت: این نوشته که منتشر شد به این معنی بود که گویی یک عده اینجا نشسته‌اند و مطالب مربوط به روسیه را در یکی از درس‌های پیرامون رشادت‌های عباس میرزا در پایه یازدهم حذف کرده اند و دارند روسیه را تطهیر می‌کنند.

معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اضافه کرد: این را که شنیدم، ابتدا متعحب شدم که اگر کارشناسی اینگونه باشد جایش دیگر اینجا نیست اما کتاب را بررسی کردیم و مشخص شد که کارشناسان برای تعدیل حجم کتب درسی عباراتی را از دروس مختلف کم کرده‌اند تا کتاب چند صفحه‌ای تعدیل شود و از این درس هم عباراتی حذف شده بود که هیچ ربطی به تطهیر روسیه نداشت و اینها باعث بدگمانی و رنج روانی افراد می‌شود. 

وی تصریح کرد: همانطور که گفته شد علت آن دوری ناقدان از صاحبان اثر است؛ نقد باعث زنده بودن و حیات می‌شود و باید سخن ناقدان را به خوبی بشنویم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول