اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

نقش پدیده فضای مجازی در انتخابات/ هویت‌ افراد مشخص و محرز باشد

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: اگر مطالب سازنده در ایام انتخابات منتشر شود، می تواند برای رأی‌دهندگان مفید باشد، در غیر این صورت گروهی که عملکردشان شفاف نیست، نمی‌توانند نقش سازنده‌ای در انتخابات داشته باشند.

نقش پدیده فضای مجازی در انتخابات/ هویت‌ افراد مشخص و محرز باشد

«عباس سلیمی نمین» مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس با اشاره به نقش رسانه‌ها در انتخاب آگاهانه مردم در انتخابات دوم اسفندماه مجلس، اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی اگر قابل رصد، شناسایی و مصونیت پذیری باشند، می‌توانند یکی از منابع شناختی ما به شمار بروند، اما اگر از هویت مشخصی برخوردار نبوده و تعلق آنها به منابع گرداننده شان شفاف نباشد، قطعا نمی‌تواند خیلی به ما کمک کند.

وی افزود: ما در فضای مجازی با چند پدیده مواجه هستیم که می‌توان به کارکردهای سازمان یافته و تشکیلاتی اشاره کرد که پنها ن هستند. کارهای تشکیلاتی مشخص و تعریف شده و دارای هویت از دیگر پدیده‌هایی است که در فضای مجازی مشاهده می‌کنیم.

این روزنامه نگار اصول گرا تصریح کرد: در فضای مجازی شاهد نگاه‌های سطحی در ارتباط با افراد مختلفی هستیم که به صورت فردی کار می‌کنند.  البته بهره برداری‌های فردی از فضای مجازی، می‌تواند هم دارای ویژگی‌های سازنده و هم جنبه‌های تخریبی داشته باشد.

وی ادامه داد: کاندیداهای مجلس آینده، برای اثبات خودشان از فضای مجازی استفاده می‌کنند و به عرضه مطالب خودشان می پردازند، به نوعی با ارائه داده‌هایی می‌توانند در این فضای کم هزینه، اطلاعات مورد نیاز  رأی دهندگان را تأمین کنند که البته این امر بسیار فراگیر خواهد بود.

 در فضای مجازی شاهد نگاه های سطحی در ارتباط با افراد مختلفی هستیم که به صورت فردی کار می کنند.  البته بهره برداری های فردی از فضای مجازی، می تواند هم دارای ویژگی های سازنده و هم جنبه های تخریبی داشته باشد.

سلیمی نمین اظهار داشت:‌ گروهی که در فضای مجازی برای انتخابات کار تشکیلاتی می‌کنند و عملکردشان شفاف نیست چراکه نمی‌دانیم این گروه به کجا وصل هستند و گاهی ممکن است که آنها به منافقان و سلطنت طلبان وصل باشند. این گروه چندان نمی‌توانند نقش سازنده ای را در انتخابات ایفا کنند. 

وی بیان کرد:‌ اگر حزب و گروهی در فضای مجازی علاوه بر چاپ مطالب در فضای مجازی،‌ اقدام به چاپ مطالب کند، حتی اگر به نقد رقیب بپردازد، می‌تواند این این اقدام سازنده باشد؛ چراکه منبع مطلب مشخص است و می‌دانیم مسئولیت این مطلب را چه برعهده داد.

این پژوهشگر تصریح کرد:‌ اگر مطالب سازنده در ایام انتخابات منتشر شود، می تواند برای رأی دهندگان مفید باشد، در غیر این صورت فضای مجازی تبدیل به ملقمه ای خواهد شد که افراد را در انتخابات دچار خطاهای فاحش خواهد کرد،‌ یعنی ذهنیت افراد را نسبت به کاندیداهای مورد نظر خراب می کنند و در این فرصت نظر فرد را به سمت کاندیدایی جلب می کند که ممکن است آن فرد، صلاحیت لازم را برای نمایندگی مجلس نداشته باشد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات داده هایی از کاندیدایی در فضای مجازی منتشر می شود که رأی دهندگان را نسبت به آن فرد بد بین می کنند ودر نهایت آن کسی که دارای ویژگی ها و صلاحیت لازم را برای انتخاب داشته باشند را ما انتخاب نمی کنیم و به جای فردی را انتخاب می کنیم که صلاحیت لازم را نداشته است.

سلیمی نمین در پاسخ به این پرسش که سواد رسانه ای تا چه اندازه می تواند کاربران را در انتخاب افراد اصلح در انتخابات مجلس، کمک کند،‌گفت: ممکن است حتی کسانی که دارای سواد رسانه ای هستند، گاهی دچار مشکل می شوند، زیرا آنها بسیار هنرمندانه و با تبحر لازم تولیدات سیاسی خود را در فضای مجازی انجام می دهند که حتی آنهایی که دارای سواد رسانه ای هستند را به انحراف بکشانند.

در شرایط کنونی، شاهد تخریب هایی هستیم که دو قطب کاملا متضاد دارند و این مسأله در زمان انتخابات بسیار حائز اهمیت است. کاربر باید بداند که اگر جریانی مطلبی را در فضای مجازی نشر می دهد، تا چه اندازه آن مطلب صحت دارد و آن فرد تا چه اندازه فردی معقول و اهل تقوا است 

 

وی افزود:‌ بنظر می رسد باید دقت بیشتری داشته باشیم تا بتوانند مطالب درست را از غلط در فضای مجازی تشخیص دهند و به هر داده ای که منتشر می شود،‌اعتماد نکنند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تصریح کرد:‌ در شرایط کنونی، شاهد تخریب هایی هستیم که دو قطب کاملا متضاد دارند و این مسأله در زمان انتخابات بسیار حائز اهمیت است. کاربر باید بداند که اگر جریانی مطلبی را در فضای مجازی نشر می دهد، تا چه اندازه آن مطلب صحت دارد و آن فرد تا چه اندازه فردی معقول و اهل تقوا است و حتی باید این سنجش را داشته باشیم که آن  فرد تا چه اندازه به تخریب رقیب می پردازد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات در جریان انتخابات، شاهد هستیم که تندروها از هر جناحی در برخی از مسائل هم آوا می‌شوند؛ هر زمان این اتفاق رخ بدهد، هزینه کلانی به کشور تحمیل می‌شود و ما باید تلاش کنیم تا جریانات تندرو، سخنگوی طیف‌های سیاسی نشوند که اگر سخنگو شوند و میدان‌دار شدند، فاجعه هایی به وجود می‌آورند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول