اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  اطلاعات عمومی و دانستنی ها

هشدار به فوتبالیست‌ها: با سر «ضربه» نزنید

نتایج یک بررسی جدید برای نخستین بار نشان می‌دهد با سر ضربه زدن در فوتبال نه تنها به مغز بلکه به چشم نیز آسیب می‌زند و عملکرد عصبی چشم را مختل می‌کند.

هشدار به فوتبالیست‌ها: با سر «ضربه» نزنید

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از دیلی‌میل، نتایج یک بررسی جدید به شواهد قبلی اضافه می‌کند که با سر ضربه زدن در فوتبال آسیب‌های جبران ناپذیری روی مغز دارد؛ آسیب‌های شناختی که ساختار عصبی مغز را به شدت مختل می‌کند.

دانشمندان دانشگاه ایندیانا پس از مطالعه ۷۸ فوتبالیست دریافتند، ضربه زدن در برخی از ورزش‌ها مانند فوتبال می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به مغز وارد کند و آنها را در سال‌های بعدی زندگی دچار مشکل کند.

این یافته‌ها به شواهد قبلی که نشان داده بود ضربه سر به مغز آسیب می‌زند اضافه می‌شود و  تأکید می‌کند عوارض ناشی از ضربات توپ به سر نقش مهمی در سلامت مغز دارد به ویژه اگر این ضربه زدن با سر همچون شرایط فوتبال، بارها اتفاق بیافتد.

محققان دانشگاه ایندیا هشدار داده‌اند: هد زدن ماده خاکستری مغز را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد و به سلامت فرد آسیب می‌زند.

این مطالعه که در JAMA Ophthalmology منتشر شد نشان داد که عملکردهای چشم و شناختی با هم پیوند دارند و تبعات هد زدن با سر ممکن است سلامت چشم را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد.

کیسوکه کاواتا، محقق ارشد این مطالعه گفت: یافته‌ها برای نخستین بار نشان می‌دهد تأثیرات هد زدن با سر در مغز ممکن است حداقل در کوتاه مدت در عملکرد عصبی چشم تأثیر بگذارد.

در اکتبر گذشته، یک مطالعه برجسته نشان داد که فوتبالیست‌های حرفه‌ای خطر مرگ و میر ناشی از زوال عقل و سایر بیماری‌های عصبی جدی را بیش از سایر افراد دارند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول