اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

دولت به جای دست بردن به جیب 85 میلیون نفر از 100 هزار ثروتمند مالیات بگیرد

مالک شریعتی نامزد ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: دولت برای تامین منابع خود به جای اینکه دست در جیب 85 میلیون نفر کند، اگر از 100 هزار ثروتمند مالیات بگیرد مشکلات کسری بودجه‌اش حل خواهد شد.

دولت به جای دست بردن به جیب 85 میلیون نفر از 100 هزار ثروتمند مالیات بگیرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نشست خبری مالک شریعتی و مصطفی زمانیان دو کاندیدای لیست ائتلاف نیروهای انقلاب در خبرگزاری آنا برگزار شد.

در ابتدای نشست مالک شریعی با بیان اینکه گرایش‌های مختلف اقتصادی در لیست ائتلاف نیروهای انقلاب حضور دارند، اظهارداشت: الیاس نادران اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران، احسان خاندوزی اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی، اقبال شاکری با گرایش عمران و بنده با گرایش انرژی و مجتب توانگر با تخصص اقتصاد انرژی در این لیست حضور داریم.

* 4 برنامه کوتاه‌مدت و 2 اولویت بلندمدت در حوزه انرژی

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور در شرایط ناگواری قرار دارد، گفت: هدف این ائتلاف نجات اقتصاد کشور است؛ در حوزه انرژی سه، چهار سال پیش 21 مورد به عنوان چالش‌های حوزه انرژی احصا شد و در مجلس دهم هم پیگیری شد اما به نتیجه نرسید.  برای حوزه انرژی 4 اقدام و برنامه کوتاه مدت و 2 اولویت بلندمدت احصا کردیم.

شریعی ادامه داد: فوریت، بحث‌های اقتصادی است و مردم مطالبه دارند و یکی از مهمترین برنامه‌های مجلس علاوه بر تدوین قوانین، نظارت بر اجرای قوانین است چرا که قانون خوب کم نداریم اما مشکل عدم اجرای قوانین است. به عنوان مثال قانون اصلاح الگوی مصرف قانون خوبی است اما از زمان تصویب آن در سال 89 تاکنون هنوز بخش عمده آیین‌نامه‌های اجرایی این قانوین تدوین و تصویب نشده است. مجلس باید این را از دولت مطالبه کند.

وی با بیان اینکه اصلاح نظام مالیاتی و بانکی باید از اولویت‌های مهم مجلس آینده باشد، گفت: براساس ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه دولت باید هر سال به صورت تدریجی قیمت حامل‌های انرژی را اصلاح کند اما دولت چند سال این کار را انجام نداد و به یکباره در سال 98 قیمت بنزین را سه برابر کرد.

این کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم افزود: ما چند روز بعد از تغییر قیمت بنزین به رئیس جمهور نامه نوشتیم و ضمن نقد شیوه اجرای نکاتی را مطرح کردیم اول اینکه سند کارشناسی این اقدام را به منتشر کنید، دوم اینکه اسامی کارشناسان موافق را منتشر کنید تا بدانیم با چه کسانی طرف هستیم چون قریب به اتفاق کارشناسان اقتصادی مخالف این میزان افزایش قیمت و شیوه اجرای آن بودند. سوم اینکه مدل تصمیم‌گیری را شفاف کنند چون مردم فکر می‌کنند این تصمیم، توسط سران سه قوه اتخاذ شده است.

* دولت به جای دست بردن به جیب 85 میلیون نفر از 100 هزار ثروتمند مالیات بگیرد

وی ادامه داد: دولت برای تامین منابع خود به جای اینکه دست در جیب 85 میلیون نفر کند از 100 هزار نفر ثروتمند مالیات بگیرد مشکلات کسری بودجه‌اش حل خواهد شد. دولت هم اینها را می‌داند و افراد را می‌شناسد اما نمی‌خواهد این کار را انجام دهد چون برخی مدیران دولت با افتخار اعلام کردند دارایی آنها بیش از 1000 میلیارد تومان است. البته این 1000 میلیارد تومان مربوط به زمانی می‌شد که دلار 3500 تومان بود.

شریعتی با بیان اینکه معلوم نیست واقعا دولت به 60 میلیون نفر یارانه کمک معیشتی پرداخت می‌کند یا نه، گفت: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد دولت به 6 تا 7 میلیون خانوار بیشتر یارانه کمک معیشتی پرداخت نمی‌کند.

* سرفصل برنامه‌ها در حوزه بانکی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره برنامه لیست ائتلاف برای اصلاح نظام بانکی و رویکرد آنها در قبال طرح بانکداری جمهوری اسلامی، اظهارداشت: این موضوع باید توسط دوستانی که در حوزه متخصص هستند بحث شود و در همین باره روز سه‌شنبه میزگردی تخصصی در خبرگزاری مهر برگزار خواهد شد.

این کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم تصریح کرد: سرفصل‌ برنامه‌ها در این حوزه را می‌توان بیان کرد که یکی از آنها کاهش سرعت گردش پول و حذف ربا از سیستم بانکی است. خارج کردن بانک‌ها از بنگاهداری، ایجاد نظام رتبه‌بندی مشتریان به جای ضمانت‌هااست. باید از لطماتی که بانک‌ها به تولیدکنندگان وارد می‌کنند جلوگیری شود و هیچ واحد تولیدی نباید به خاطر بازپرداخت تعهدات به بانک تعطیل شود. رئیس قوه قضائیه در این زمینه بخشنامه‌ای صادر کرده‌ است اما باید در حوزه قوانین هم به این موضوع توجه شود.

وی با بیان اینکه باید باور حل مشکلات داخلی با اتکا به توان داخلی در نمایندگان مجلس وجود داشته باشد، گفت: در دوره تحریم‌های سال 89 و 90 آمریکا می‌خواست ایران را در واردات بنزین تحریم کند اما سال 90 نیاز به واردات بنزین از بین رفت و کمک کرد که ما این مشکل را پشت سر بگذاریم. از این اتفاق و تجربه درمی‌یابیم که برای تحریم در هر حوزه‌ای راه‌حل وجود دارد.

شریعتی افزود: در دوران تحریم باید به سمت پتروپالایشگاه‌ها رفت و این امکان صادرات را برای ما فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول