اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

ایجاد یک میلیون شغل با رفع انحصار در صدور مجوز کسب و کار

مصطفی زمانیان نامزد ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه دولت با رفع انحصار از صدور مجوز کسب و کار می‌تواند بدون اینکه ریالی خرج کند یک میلیون شغل ایجاد کند، گفت: برنامه اول بنده برای مجلس رفع انحصار از صدور مجوز کسب و کار است.

ایجاد یک میلیون شغل با رفع انحصار در صدور مجوز کسب و کار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مصطفی زمانیان نامزد ائتلاف نیروهای انقلاب، در نشستی خبری با بیان اینکه متاسفانه امروز شرایط اقتصادی کشور مناسب نیست، اظهار داشت: به نظر می‌رسد یکی از علل اصلی مشکلات فعلی را باید مجالس در ادوار مختلف دانست.

وی افزود: در سال‌های گذشته برای بسیاری از مسائل کشور تصمیم‌گیری نشده است و مشکل سیاست‌گذاران فقط اتخاذ تصمیمات غلط نیست، بلکه عدم تصمیم‌گیری است. در حوزه مالیاتی هنوز با گرفتاری‌هایی مواجه هستیم و در حوزه یارانه‌ها همچنان ثروتمندان بیشترین یارانه را می‌گیرند و کمترین مالیات را می‌پردازند.

زمانیان نامزد ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخابات مجلس یازدهم، گفت: مالیات بر درآمد یک بار برای همیشه به قانونی متقن تبدیل نمی‌شود تا هر درآمدی که مشمول مالیات می‌شود با وسیله سیستم بانکی قابل شناسایی است. مگر می‌شود سیستم بانکی از درآمد من مطلع نشود؟

وی ادامه داد: هزار هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در اقتصاد کشور وجود دارد و باید برای پرداخت عادلانه آن تصمیم‌گیری کرد. متاسفانه شرایط به مرحله‌ای رسیده است که مردم حامی اصلاحات اقتصادی نیستند، چون آنقدر در این زمینه ناامید شده‌اند با ان اصلاحات همراه نمی‌شوند و این ناشی از اتفاقات چند سال اخیر است.

این نامزد ائتلاف نیرو‌های انقلاب با بیان اینکه مجلس جای سیاسیون نیست، بلکه جای کارشناسان و افراد متخصص است، تصریح کرد: به جای اینکه به دنبال افشای دارایی‌ها و اموال نامزدهای انتخاباتی باشیم، باید ببینیم آنها چه برنامه‌ها و اهدافی را در مجلس دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه مجلس از مشکلات ساختاری در حوزه تصمیم‌گیری رنج می‌برد، گفت: این نه ربطی به تحریم دارد و به ربطی به ناکارآمدی دولت. با این ساختار تصمیم‌گیری در مجلس هیچ مشکل اقتصادی و اجتماعی کشور قابل حل نیست. مجلس نمایندگانی می‌خواهد که بتوانند حل مساله کنند.

زمانیان با اشاره به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، اظهارداشت: از جمله اهداف اصلی این قانون ایجاد فضای رقابتی در اقتصاد کشور بود و به همین منظور هم (علاوه بر واگذاری شرکت‌های دولتی) شورای رقابت تاسیس شد که رئیس آن را رئیس جمهور تعیین می‌کند. اما آیا به خوبی از این ظرفیت قانونی برای رفع انحصارها استفاده شده است.

وی افزود: چقدر فارغ‌التحصیل رشته حقوق داریم که به خاطر انحصار کانون وکلا نمی‌توانند پروانه وکالت بگیرند و در حوزه‌های سردفترداری و پزشکی این انحصار وجود دارد. دولت می‌تواند بدون اینکه ریالی خرج کند یک میلیون شغل ایجاد کند و راه‌کار آن هم رفع انحصار در این حوزه‌هاست.

این نامزد انتخابات مجلس یازدهم تصریح کرد: چه کسی تعیین می‌کند شهر تهران فقط 2 هزار وکیل نیاز دارد و این همه فارغ‌التحصیل رشته حقوق چه کاری باید انجام دهند؟ براساس ماده 7 قانون اصل 44 باید این انحصارات برداشته شود، اما هنوز برداشته نشده و این انحصارات در ساختار تصمیم‌گیری مجلس نهادینه شده است.

وی تاکید کرد: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد، اگر دولت این انحصارات را بردارد بدون هزینه یک ریال می‌تواند یک میلیون شغل ایجاد کند. مجلس باید به‌گونه‌ای کارآمد باشد که دولت ناکارآمد را هم به سمت کارآمدی ببرد.

زمانیان گفت: بنده به عنوان نامزد انتخابات مجلس یازدهم رفع انحصار در اولویت کاری‌ام قرار دارد و این کار را با رفع انحصار در صدور مجلس فعالیت و کسب و کار آغاز خواهم کرد. 

زمانیان درباره راه‌های کاهش اثرات تحریم نفت بر اقتصاد کشور گفت: تکمیل صنایع پایین‌دستی و زنجیره ارزش، حلقه مفقوده سیاست‌گذاری حوزه نفت کشور است. سهم قوانین حوزه پایین‌دستی بسیار پایین است. این در حالی است که ما در شرایط جنگی اقتصادی به سر می‌بریم و برای تقویت اقتصاد کشور، باید به سمت تکمیل زنجیره ارزش حوزه نفت برویم.

وی افزود: یکی از مشکلات حوزه نفت، ساختار حکمرانی صنعت نفت است، زیرا ساختار حوزه نفت به شکل کارفرمایی اداره می‌شود. از سوی دیگر ضعف دیپلماسی در حوزه اقتصاد موجب شده تا فرآورده‌های نفتی ایران در کشورهای منطقه خریداری نداشته باشد. یکی دیگر از مشکلات حوزه نفت، کمبود متخصص در حوزه دیپلماسی انرژی و اقتصاد انرژی است، زیرا سیستم آموزش عالی کشور به این موضوع بسیار کم بها داده است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول