اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

عدم کیفیت بذور، دلیل بد سبزی مزارع گندم در گلستان نیست

در حالی که گندم جزو کشت‎های مهم پاییزه کشاورزان گلستانی است و هر ساله درآمد تقریبأ قابل توجهی را نصیب آنها می‎کند اما در سال زراعی جاری کشاورزان گلستانی با چالش بد سبزی مزارع گندم مواجه شده‎اند، چالشی که می‎تواند بار دیگر اقتصاد این قشر و البته استان را با مشکلات عدیده مواجه کند.

عدم کیفیت بذور، دلیل بد سبزی مزارع گندم در گلستان نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، گلستان با میانگین تولید سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم حدود ۱۳ درصد از گندم کشور را تولید می‎کند.

سال‌هاست کشاورزان گلستانی به دلیل صرفه اقتصادی بهتر، کشت گندم را جایگزین پنبه کرده‎اند و البته طی سال‌های گذشته این استان همواره جزو استان‎های نخست در تولید گندم با کیفیت کشور محسوب می‎شود، با این وجود و در حالی که گندم جزو کشت‎های مهم پاییزه کشاورزان گلستانی است و هر ساله درآمد تقریبأ قابل توجهی را نصیب آنها می‎کند اما در سال زراعی جاری کشاورزان گلستانی با چالش بد سبزی مزارع گندم مواجه شده‎اند، چالشی که می‎تواند بار دیگر اقتصاد این قشر و البته استان را با مشکلات عدیده مواجه کند.

بنا بر گفته مسوولان بخش کشاورزی حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی گندم گلستان با چالش بد سبزی مواجه شدند در این میان برخی کشاورزان دلیل این بد سبزی مزارع گندم را مربوط به کیفیت پایین بذور عنوان می‎کنند.

* مسوولان در توزیع و نظارت کیفیت بذور توجه کنند

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی که در سال زراعی جاری یک هکتار از اراضی خود را به کشت گندم اختصاص داده است در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: من چهار هکتار  زمین دارم و امسال یک هکتار از آن را به کشت گندم اختصاص دادم اما این یک هکتار سبز نشد و دوباره درخواست بذر کردم و کشت مجدد گندم را انجام دادم.

علی کشیری تصریح کرد: متأسفانه در بار دوم کشت نیز مزرعه من سبز نشد و تنها در بعضی نقاط به صورت پراکنده مزرعه گندم من سبز شده است.

وی افزود: کشاورزان برای آماده‌سازی زمین و کشت محصولات هزینه‎های زیادی متحمل می‎شوند از این رو انتظار داریم بذر با کیفیت در اختیار کشاورزان قرار دهند تا دچار مشکلات و دوباره کاری کشت نشوند.

*توزیع 25 تن بذر بی‎کیفیت گندم بین کشاورزان گلستانی

 معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان نیز در خصوص علت بد سبز شدن مزارع گندم گفت: برای سال زراعی جاری ۳۰ هزار تن بذر بوجاری برای استان برنامه‌ریزی کردیم و از تمام پارت‎ها بر مبنای ۲۵ تن نمونه‌گیری انجام و نوع آنها تأیید شده است.

محمدرضا عباسی تصریح کرد: مشکلی که امسال برای استان ایجاد شد این بود که حدود ۲۵ تن بذر گندم که از لحاظ تأییدیه مرکز تحقیقات رد شده بود بخش خصوصی با قیمت پایین بین کشاورزان توزیع کرد در آذر ماه از این موضوع اطلاع پیدا کردیم و تیم کارشناسی متشکل از مرکز تحقیقات و بخش اجرا از مزارعی که دچار بد سبزی شده بودند، بازدید کردند.

وی اضافه کرد: برای از دست ندادن فصل کشت بذر جایگزین به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار گرفت و بالغ بر ۶۰ تن بذر تا کنون بین کشاورزان توزیع شده است.

* خشکسالی و کاهش رطوبت دلیل بد سبزی مزارع گندم گلستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه مزارعی که بعد از کشت مجدد دچار بد سبزی شدند مربوط به کیفیت بذور نبوده است، افزود: مشکل اصلی مربوط به عملیات زراعی و رطوبت بود، در واقع از ۲۵ آبان تا پایان دی ماه بارندگی مؤثر نداشتیم براساس آمارهای هواشناسی امسال با خشکسالی شدید مواجه بودیم.

عباسی بیان کرد: وقتی خاک خشک باشد هر نوع بذری داخل آن قرار بگیرد امکان سبز شدن برای آن وجود ندارد در واقع امسال با بحران خشکسالی مواجه بودیم و بهترین بذرها در شرایط خشکسالی امکان سبز شدن آنها وجود ندارد ولی با این اوصاف حق را به کشاورزان می‎دهیم آنها می‎توانند به نزدیک‌ترین مرکز خدمات مراجعه کنند تا از مزرعه بازدید به عمل آید و اقدامات کارشناسانه انجام شود.

وی با بیان اینکه به دلیل کاهش رطوبت کشت پاییزه همچون گندم، جو و کلزا از رشد مناسبی برخوردار نبود، افزود: تمام استان با توجه به مسأله خشکسالی دچار بد سبزی است و مزارع تراکم مناسبی ندارد از این رو کشاورزان باید به تغذیه و کود مزارع خود توجه کنند تا کاهش تراکم و بد سبزی جبران شود.

بر اساس این گزارش، اگر چه دلیل عمده بد سبزی مزارع گندم گلستان مربوط به شرایط آب و هوایی و خشکسالی بوده است اما در این شرایط اطلاع‌رسانی‎های دقیق و به هنگام توسط مسوولان و کارشناسان پهنه در خصوص آبیاری به موقع مزارع می‎توانست تا حد چشمگیری از خسارات وارده به مزارع گندم جلوگیری کند.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول