اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

مسجد با ۲۲ نهاد مسئول مدیریت واحد ملی ندارد/ به امام جماعت سن‌بالا نمی‌گوییم: خداحافظ

نوری‌زاده گفت: برای هم‌افزایی برنامه‌های مساجد، شورای‌ هماهنگی وجود دارد که البته در گذشته فعال‌تر بود و امروز باتوجه به نبود سازمان دربرگیرنده تمام شئون مسجد، کم‌رنگ شده است، به طوری که برخی معتقدند مساجد متکفل خاصی ندارد.

مسجد با ۲۲ نهاد مسئول مدیریت واحد ملی ندارد/ به امام جماعت سن‌بالا نمی‌گوییم: خداحافظ

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: مسجد در اسلام از جایگاه رفیع و ویژه‌ای برخوردار است، به‌طوری که پیامبر(ص) از جانب خداوند می‌فرماید: «مساجد خانه‌های من در زمین‌اند؛ همانگونه که ستارگان برای اهل زمین می‌درخشند، مساجد نیز برای اهل آسمان نورافشانی می‌کنند.» براین اساس در آیات قرآن کریم نیز ۲۸ مرتبه واژه مسجد تکرار شده و در این آیات به اهمیت و جایگاه رفیع مسجد در اسلام، پاره‌ای از احکام مسجد و مسجد الحرام و احکام خاص آن، مسجد الاقصی و مسجد اصحاب کهف، اشاراتی شده است. مسجد از صدر اسلام محل اجرای برنامه‌های مختلف حکومتی بوده است، اما امروز کارکردهای مسجد بسیار کاهش یافته و حتی برخی از مساجد صرفاً یک نمازخانه شده‌اند و خالی از جوانان.

عوامل بسیاری به عنوان علل این اتفاق شناخته می‌شود که شاید مهم‌ترین آن نبود مدیریت واحد در امور مساجد است. در استان تهران از سال ۶۸ مقام معظم رهبری مرکز رسیدگی به امور مساجد را ایجاد کردند تا برنامه‌های مختلف مساجد را مدیریت کند. میزبان حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران بودیم و پاره‌ای از موضوعات مساجد را بررسی کردیم که ماحصل آن را می‌خوانید:

وظایف مرکز رسیدگی به امور مساجد

حوزه و حیطه فعالیت مرکز رسیدگی به امور مساجد در چه زمینه‌هایی خلاصه می‌شود؟

مرکز رسیدگی به امور مساجد حدود ۳۰ سال پیش حسب نیاز مساجد تهران به دستور مقام معظم رهبری تأسیس شد. همانطور که نام مرکز بیان می‌کند، این مجموعه در امور جاری مسجد همچون انتخاب و انتصاب امام جماعت، تقویت جایگاه معنوی و برنامه‌ای مساجد، تقویت بنیه علمی ائمه جماعات، هیأت امنا، خدام و عموم مخاطبان مسجد دارای وظیفه است. این مرکز در خصوص هرکدام از این بخش‌های مسجد دارای ماموریت‌هایی است. به‌طور مثال مرکز دارای یک بخش حقوقی است که به اختلافات و مسائل ایجاد شده میان بخش‌های مختلف مساجد همچون رقبات و ... می‌پردازد و یا در حوزه عمران و آبادانی مساجد، طرح و نقشه توسط کارشناسان عمرانی ارائه می‌کند. در حوزه فرهنگی و آموزشی نیز مرکز معاونت‌هایی در این زمینه‌ها دارد که به‌طور مثال مدارک افراد داوطلب برای امام جماعتی مساجد که در سامانه سجم ثبت نام می‌کنند، بررسی می‌کند و صلاحیت‌های لازم را بررسی و در صوت نیاز آزمون برگزار می‌کند تا افراد وارد چرخه امام جماعتی مساجد شوند.

بخشی از وظایف مرکز به آموزش ائمه جماعت در موضوعات مختلف قرآنی و بصیرتی و یا تکمیل دوره‌های آموزشی امامان جماعت در دروس حوزوی خلاصه می‌شود که با تفاهم‌نامه مرکز با حوزه علمیه در زمان‌هایی از سال اساتید از قم به مرکز آمده و آزمون‌های لازم را از ائمه جماعت اخذ می‌کنند، همچنین براساس این تفاهم‌نامه مرکز یکی از پایگاه‌های کشور برای رفع نواقص تحصیلی طلاب است البته اولویت با اصلی امامان جماعت است.

با توجه به اینکه پویایی یک مسجد به اجرای فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی در آن است. در حوزه فعالیت‌های فرهنگی نیز مرکز برنامه‌هایی را خود به عنوان مجری اجرایی می‌کند و برنامه‌هایی را نیز طراحی می‌کند و به عنوان کمک و مشاوره به مساجد ارائه می‌کند و این برنامه‌ریزی براساس شرایط اقلیمی هر منطقه طراحی شده است؛ زیرا در یک منطقه نیازمند کار در حوزه جوانان هستیم و در یک منطقه نیز نیازمند تلاش در حوزه اعتیاد هستیم. هدف در این زمینه ارتقای کارکرد مساجد در حوزه فرهنگ، تربیتی، سیاسی و ... است؛ زیرا مساجد باید پایگاه تمام کارهای نیک باشد.

تاکنون بیش از ۵۰ سند و کتاب از ابتدای فعالیت مرکز رسیدگی به مساجد طراحی شده است. به‌زودی نیز کتابی برگرفته از ۳۶۰ مسئله با پاسخ مراجع تقلید رونمایی خواهد شد تا ائمه جماعت بتوانند هرروز یکی از آنان را در مساجد بیان کنند. 

هیأت امنای مساجد با نظر امام جماعت انتخاب می‌شوند

مقام معظم رهبری در دستور خود برای تأسیس این مرکز علاوه بر عزل و نصب ائمه جماعت، به دیگر ارکان مسجد مانند هیأت امنا و خادمان هم اشاره کردند. مرکز در این راستا چه وظایفی را برعهده دارد؟

در مرکز، عزل به معنای اداری نداریم و امام جماعت اگر تمایل نداشته باشد یا شرایط حضورش در مسجد فراهم نباشد، تغییر می‌کند و در موارد بسیار نادری عزل صورت می‌گیرد. هیأت امنا را امام جماعت انتخاب می‌کند و از مرکز درخواست حکم می‌کند و ما نیز با تأیید امام جماعت، حکم هیأت امنا را در مسئولیت‌های مختلف صادر می‌کنیم. این روند موجب تحقق مطالبه مقام معظم رهبری برای مدیریت طبیعی امامان جماعت در مسجد است زیرا هیأت امنا بناست به‌عنوان بازوان اجرایی امام جماعت فعالیت کنند.

امام جماعت یک مسجد تَعَیُنی است و تعیینی نیست؛ یعنی اگر مردم جایگاه و علم یک امام جماعت را بپذیرند در مسجد حضور پیدا می‌کنند. این فرد مدیریت معنوی و طبیعی مسجد را برعهده دارد و دیگر ارکان مانند هیأت امنا، بسیج، شورای فرهنگی، کانون‌های فرهنگی و هنری، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی و هیأت‌ها زیرمجموعه و بازوان او هستند.

در گذشته حکم هیأت امنای مساجد توسط سازمان اوقاف صادر می‌شد، اما در تهران با ایجاد مرکز رسیدگی به امور مساجد این امر توسط مرکز صورت می‌گیرد و در برخی استان‌هایی که امور مساجد زیر نظر نماینده ولی‌فقیه تأسیس شده است همین روند حاکم است، اما در برخی از استان‌ها نیز همچنان سازمان اوقاف حکم هیأت امنا را صادر می‌کنند.

لزوم تک شغلی بودن ائمه جماعت مساجد

مساجد دارای ظرفیت‌ها و کارکردهای مختلفی است که تحقق آن‌ها نیازمند فعال بودن و وقت گذاشتن ائمه جماعت در مسجد و محله است، بر عملکرد ائمه جماعت هم نظارت دارید؟

مسجد در شرایط مختلف اقتصادی می‌تواند بهترین پایگاه کارآفرینی در محل باشد که اگر مساجد کشور بتوانند دو تا سه نفر را مشغول به کار کنند یا اگر مسجدی بتواند جلوی چند طلاق، فساد و فحشا، اعتیاد و ... را بگیرد و زمینه‌ساز ازدواج و آزادی زندانیان شود، بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد. یکی از کارکردها برگزاری تشویق‌های مختلف از اقشار گوناگون محل اعم از دانشجویان، دانش آموزان، جوانان، بانوان، پزشکان، کسبه و ... در مسجد است. البته مهم این است که امام جماعت کار دیگری جز حضور در مساجد نداشته باشد که تا رسیدن به این قله فاصله داریم.

مردم انتقادات خود از مساجد را گزارش دهند

در مرکز واحد نظارت و ارزیابی فعال است که فعالیت‌های امامان جماعت را رصد می‌کند؛ زیرا اگر امام جماعتی به وظایف خود جامه عمل نپوشاند و به تعهدات عمل کند، مرکز و مجموعه‌های مردمی قطعاً نمی‌توانند با او همکاری کنند. باید بدانیم یکی از مراکز با بیشترین ناظر مساجد هستند؛ زیرا عموم مردم بر عملکرد مسجد و امام جماعت نظارت دارند و از سوی دیگر هیأت امنا، بسیج، کانون‌های فرهنگی نیز بر عملکرد امام جماعت نظارت دارند. از سوی دیگر حراست  و بازرسی مرکز نیز نظارت دارند و مردم نیز می‌توانند درصورت نیاز و شکایت با واحد روابط عمومی مرکز با شماره ۶۱۹۴۳ یا ۶۶۴۱۰۰۴۹ تماس بگیرند.

براساس بیانات مقام معظم رهبری امام جماعت باید امام محل باشد، لذا باید دانش آموزان و کسبه و نهادهای مختلف محل را بشناسد و ارتباط داشته باشند. نهایتاً در یک محله چند مدرسه، بیمارستان، مغازه و ... وجود دارد؟ در گذشته امام جماعت اسم تک تک افراد محل را می‌دانست و حتی برای فرزندان افراد محل، اسم انتخاب می‌کرد و مراسم‌های مختلف اعم از عروسی و ... با بیانات امام جماعت انجام می‌شود و به‌نوعی نقش پدرمعنوی را در محل ایفا می‌کرد.

مساجد فاقد مدیریت واحد ملی است

یکی از مشکلات امروز مدیریت مساجد حضور نهادهای مختلف فعال در مساجد است که به نقلی ۱۸ یا ۲۲ نهاد در مسجد فعال هستند. مدیریت یک مسجد برعهده کدام نهاد است؟

این مراکز در مدیریت مساجد نقشی ندارند؛ بلکه این ۲۲ نهاد از فضای مسجد برای عملیاتی کردن برنامه‌ها و اهداف خود استفاده می‌کنند؛ زیرا این مکان بهترین بستر برای عملیاتی کردن برنامه‌های فرهنگی است. به طور مثال بهزیستی برای رفع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از مسجد کمک می‌گیرد و یا کمیته امداد از مساجد به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه خیریه کشور استفاده می‌کند. در مجموع ما ۳۵۰۰ مسجد در استان تهران داریم که نهادهای مختلف برای پیشبرد برنامه‌های خود از بستر آن‌ها استفاده می‌کنند، اما اعتراض وارده در این زمینه آن است که سهم هر نهاد در ورود به مساجد باید مشخص شود.

۲۲ نهاد حاضر در مساجد باید کمک‌کار امام جماعت باشند نه در تضاد با او

به‌طور مثال باید بدانیم کمیته امداد چه ماموریت‌هایی در مساجد دارد، بهزیستی، هلال احمر، بسیج و ... هم به همین صورت چه ورودی دارند تا مانع موازی کاری و تداخل شود؛ زیرا این تداخل‌ها مسجد را از مدیریت واحد خارج می‌کند، در صورتی که این نهادها باید کمک‌کار امامان جماعت باشند و با آن‌ها تضادی نداشته باشند. برای ساماندهی این حضور نهادهای مختلف در مساجد نشست‌هایی را در طول سال داریم.

دلیل کم‌رنگ شدن فعالیت شورای هماهنگی برنامه‌های مساجد نسبت به گذشته

یعنی این نشست‌ها در قالب شورایی است که تمام این نهادهای فعال در مساجد دور هم می‌نشینند و هم‌افزایی می‌کنند؟

بله، این شورا وجود دارد اما در گذشته فعال‌تر بوده است، ولی امروز کمی با توجه به اینکه سازمان وسیع دربردارنده تمام شئون و فعالیت‌های مسجد وجود ندارد، کم‌رنگ شده است؛ به طوری که برخی معتقدند مساجد متکفل خاصی ندارد؛ زیرا در استان‌های مختلف براساس شرایط امامان جمعه، نمایندگان ولی‌فقیه، سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات و ... ورود پیدا می‌کنند. البته مانعی در این زمینه وجود ندارد و اگر تقسیم کار داشته باشیم و هرکس از این فضا به اندازه وسع خود بهره‌برداری کند، اثرگذار خواهد بود.

مردم به مساجد اعتماد دارند. لذا در برهه‌های زمانی مختلف به مساجد کمک می‌کنند تا بتواند در بخش‌های مختلف کشور اثرگذار باشد. به‌طورمثال در بحران‌های طبیعی مانند سیل و زلزله همواره مساجد از پایگاه‌های اصلی کمک‌های مردمی هستند و صندوق‌های قرض‌الحسنه مساجد نیز همواره کمک‌های بسیاری به مردم نیازمند دارند.

مرکز، دخل و خرج مساجد را حسابرسی می‌کند

کارکردهای صندوق‌های قرض‌الحسنه مساجد از موارد مورد سوال است. مجوز این صندوق‌ها چگونه صادر می‌شود و آیا نظارتی بر عملکرد آن‌ها وجود دارد؟

بخشی از روند صدور مجوز این صندوق‌ها توسط بانک‌ها صورت می‌گیرد اما عمده کارمندان و فضای این صندوق‌ها با اجازه امام جماعت و هیأت امنا فعالیت می‌کنند و هر مسجد دارای یک حسابرس است که به مجموعه حسابرسی مرکز رسیدگی به امور مساجد گزارش می‌دهند. برخی تصور می‌کنند پول‌های مساجد بی‌حساب و کتاب است؛ در صورتی که تمام مساجد استان تهران حسابرسی می‌شوند. تمام مساجد تهران دارای بودجه یا درآمد نیستند بلکه تنها مساجدی که دارای رقبات هستند، درآمد دارند که باید دارای حساب و کتاب باشند تا مشخص شود چه میزان در امور فرهنگی، چه میزان به حقوق خادم و ... اختصاص پیدا می‌کند. مرکز رسیدگی به امور مساجد هم اگر بودجه‌ای دریافت کند، ممکن است در طول سال مانند نمکی در آش به مساجد نیازمند و دارای مشکل کمک‌رسانی کند و یا به امام جماعت کمک‌هایی داشته باشد.

مساجد دارای رقبات باید سالانه مفاصاحساب به سازمان اوقاف ارائه کنند

در خصوص رقبات مساجد، انتقادات بسیاری از سوی امامان جماعت و هیأت امنا مطرح است که سازمان اوقاف در دخل و خرج مساجد گاهی مشکلاتی را ایجاد می‌کند. روند هزینه‌کرد درآمد این موقوفات چگونه است؟

براساس تفاهم صورت گرفته با سازمان اوقاف، امام جماعت با تأیید مرکز رسیدگی به امور مساجد، از سوی اوقاف به عنوان امین موقوفات غیرمتولی خاص منصوب شود و هزینه کرد درآمدها برعهده اوست. براساس قانون اوقاف امین موقوفه هرساله باید مفاصاحساب موقوفه خود را ارائه کند و بعد از این ارائه، مجدداً حکم امینی او تمدید خواهد شد و اگر ارائه نکند، حساب توقیف می‌شود. الحمدلله سازمان اوقاف در این زمینه همراهی لازم را دارد. البته اخیراً با جابجایی مدیریت‌ها در سازمان اوقاف و امورخیریه کمی ناهماهنگی در این زمینه‌ها ایجاد شده است که مشکلاتی برای مساجد رخ داده است و با تفاهمات برطرف خواهد شد.

از میان نهادهای مسئول در مسجد، آیا نهادی به عنوان رأس هرم برای مدیریت و هم‌افزا کردن امور مسجد وجود ندارد تا فرضاً برای اخذ بودجه، پیگیری داشته باشد و یا بودجه مساجد را به‌صورت واحد دریافت کند و پیگیر انعقاد تفاهم‌نامه‌های لازم با نهادهای دیگر باشد؟ و این‌که آیا نظر مقام معظم رهبری در این زمینه اخذ شده است؟

مقام معظم رهبری معتقد بودند باید مرکزی برای رسیدگی به امور مساجد تأسیس شود و حتی در واگذاری رقبات برخی از مساجد ایشان فرمودند رقبات این مسجد مانند سایر مساجد با مرکز رسیدگی به امور مساجد است. امیدواریم در تمام استان‌ها مرکزی با این روند شکل بگیرد. البته امروز به دلیل کارکردهای گسترده مساجد، نهادهای مختلفی در این زمینه خود را مسئول می‌دانند. به‌طور مثال اخیراً سازمان تبلیغات اسلامی استقبال کرده بود تا متولی مساجد کشور شود. البته راهکار آن‌ها نیز هدایت و راهبری از طریق مرکز رسیدگی به امور مساجد و در استان‌ها با هدایت و نظارت نماینده ولی فقیه و ابلاغ سیاست‌ها از سوی مرکز است.

در خصوص اینکه نهادی ایجاد شود تا تمام بودجه‌ها را به صورت واحد دریافت کند، این نکته مطرح است که بودجه اختصاصی به مساجد در شئون مختلف است. به‌طور مثال ما بودجه‌ فرهنگی برای مساجد داریم که بخشی توسط وزارت ارشاد و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اخذ می‌شود و بخشی نیز از سوی سازمان تبلیغات اسلامی اخذ می‌شود. این تعدد مسیر دریافت، مشکلی ندارد.

امامان جماعت مساجد، مدیران بدون پول!

مشکل این تعدد در آن است که ائمه جماعت مساجد به‌عنوان مدیر مسجد، بی‌پول و بودجه هستند و فرضاً پول مسجد در اختیار کانون‌های مساجد، بسیج و ... است.

این درست است که بودجه اخذ شده سازمان‌ها برای مساجد به دست ائمه جماعت نمی‌رسد و اگر این مهم رخ بدهد که بودجه ملی دیده شود و توسط یک نهاد دریافت شود و به میزان کارکردهای مساجد در استان‌ها توزیع شود، خوب است. البته تاکنون پیشنهاد مکتوبی در این حوزه به مقام معظم رهبری ارائه نشده است، اما نظر این است که تا حدامکان مدیریت مساجد را دولتی نکنیم. البته باید بدانیم بودجه‌های اختصاص یافته برای مساجد نیز زیاد نیست.

برای آن‌که به هر مسجد تهران ۵ میلیون تومان بدهیم، ۱۵ میلیارد تومان بودجه نیاز است

بودجه مرکز رسیدگی به امور مساجد، امسال حدود ۳۱ میلیارد تومان پیشنهاد شده است. روند هزینه‌کرد این بودجه چگونه است؟

اولاً این رقم کامل اختصاص پیدا نمی‌کند و معمولاً حدود ۶۰ درصد رقم تعیین شده، اختصاص پیدا می‌کند. بخشی از این بودجه به خدمات تکریم ائمه جماعت، برخی در حوزه عمران مساجد، بخشی به حقوق نیروهای مرکز و بخشی برای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی اختصاص پیدا می‌کند. به طور مثال تصور کنید اگر بنا باشد در سال به هر مسجد تهران ۵ میلیون تومان کمک محتوایی شامل مبلغ، کتاب و ... شود، رقم ۱۵ میلیارد تومان می‌شود که اصلاً بودجه فرهنگی ما این رقم نیست. از سوی دیگر پول اختصاصی نیز قطره‌چکانی ارائه می‌شود و نمی‌توان یکباره برای آن برنامه‌ریزی کرد و همواره مقروض هستیم. براین اساس بودجه فرهنگی کشور به‌ویژه در حوزه مسجد نیازمند بازنگری است، زیرا توقع از مسجد زیاد است و با این ارقام نمی‌توان کاری کرد.

مرکز رسیدگی به امور مساجد طرح «مسجد برقرار» را با هدف بازبودن در مساجد در بازه‌های زمانی بیشتر در طول روز اجرایی می‌کند. این باز بودن در مساجد با چه برنامه‌هایی همراه است؟

براساس بیانات مقام معظم رهبری از مساجد، درخواست کردیم قبل و بعد از اقامه نماز در هر وعده، زمان بیشتری در مساجد باز باشد به‌خصوص از نماز ظهر تا مغرب حتماً باز باشد. البته باز بودن دَرِ مساجد اگر با اجرای برنامه‌ای نباشد، تاثیری ندارد زیرا انسان در خانه خود را هم همواره باز نمی‌گذارد تا افراد بدون نظارت رفت‌ و آمد کنند. لذا باز بودن در مساجد نیازمند ملزوماتی مانند خادم افتخاری، نیروی انتظامی و ... است زیرا مساجد دارای امکاناتی هستند که اگر نظارت نشود، امکان سرقت وجود دارد.

در برخی از مساجد تهران بسیج پای کار آماده است و برای ساعات بسیاری در طول روز برنامه تعریف کرده است و یا جوانان و دانشجویان کلاس و مطالعات خود را در مسجد برگزار می‌کنند که با این برنامه‌ها، مساجد شبانه‌روزی شده است. اگر امام جماعت، هیأت امنا، شورای فرهنگی، بسیج، کانون‌های فرهنگی و هنری، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی کنار یکدیگر قرار گیرند و فرضاً هرکدام دو ساعت از روز مسجد را در اختیار بگیرند و برنامه اجرا کنند، این خواسته محقق خواهد شد. البته مشکل این است که همه مساجد، کانون‌های فرهنگی و هنری، بسیج، شورای فرهنگی و یا هیأت امنای فعال ندارند و یا امام جماعت توانمندی فعالیت در طول شبانه‌روز به دلیل اشتغال در جای دیگر را  ندارد. این مشکلات را باید برطرف کنیم تا به مسجد تراز برسیم که لازمه‌های این مسجد تراز، برخورداری از خادم افتخاری در گام اول است و بعد برخورداری از ارکان فعال.

امروز برخی از بازنشسته‌ها حاضرند به جای حضور در پارک به‌عنوان ناظر در مسجد حضور پیدا کنند و وقت خود را در این فضا سپری کنند و از امکانات مسجد پاسبانی کنند تا در مسجد باز باشد لذا از این توان هم می‌توان استفاده کرد. برای باز بودن در مساجد کمک همگانی نیاز است.

برخی خیرین برای ساخت مسجد از مرکز مشاوره‌ای نمی‌گیرند

برخی از مساجد شمال تهران امروز به قدری لوکس هستند که شاید امکان بازبودن در آن‌ها و جلوگیری از سرقت اموال وجود نداشته باشد. باتوجه به اینکه اشاره داشتید مرکز برای ساخت مساجد، نقشه ارائه می‌کند، در ساخت این مساجد هم مشاوره داشته‌اید؟

منکر نیستم که مساجد مجلل داریم. البته باید بدانیم در این مساجد، دوربین و انتظامات وجود دارد و برای برقراری امنیت در این مساجد می‌توان از اهل محل هم کمک گرفت. ساخت برخی از این مساجد بدون مشاوره مرکز رسیدگی به امور مساجد انجام می‌شود. به‌طورمثال خیری، زمینی تهیه کرده و براساس نقشه خود ساخته است و نیازی به اخذ مشاوره هم نداشته. حتی این خیر حاضر نیست پولش را در دو مسجد هزینه کند و معتقد است تمام این مبلغ باید خرج ساخت یک مسجد شود و اگر مشاوره‌ای هم از سوی مرکز ارائه شود، نمی‌پذیرند. تقاضای ما این است که مساجد حتی‌الامکان ساده ساخته شود، زیرا امکانات و هزینه‌های لازم برای ساخت یک گنبد را می‌توان برای ساخت یک مسجد دیگر هزینه کرد، اما گاهی یک خیر فشار می‌آورد که باید پول من در ساخت یک گنبد هزینه شود و این پول را نمی‌توان در جای دیگری هزینه کرد.

مسجد محمد رسول‌الله (ص) در خیابان ولی‌عصر تهران

جایگزین کردن ائمه جماعت جوانان دارای ۳ مرحله است

همواره یکی از انتقادات مطرح در خصوص مساجد، عدم حضور جوانان در مساجد  و همچنین انتخاب ائمه جماعات مسن است. برای جذب جوانان هم در مساجد و هم در حوزه ائمه جماعت چه برنامه‌هایی دارید؟

برنامه مرکز براین اساس است تا با استفاده از ائمه جماعات جوان، خوشفکر و با استعداد بتواند روحیه جدیدی در مساجد ایجاد کند. جوان‌گرایی مدنظر مقام معظم رهبری همان‌طور که ایشان نیز فرمودند به معنای کنار گذاشتن پیران نیست. البته که در مساجد هرچه سن امام جماعت بالاتر می‌رود، قیمتی‌تر هم می‌شود. بنابراین ما هیچ‌گاه بعد از ۵۰ سال به یک امام جماعت نمی‌گوییم خداحافظ؛ بلکه برای جایگزین کردن جوانان سه مرحله دستیار، معین و امام جماعت را سپری می‌کنیم تا جوان بتواند این مسیر را کنار بزرگ‌تر خود طی کند.

هدف ما این  است که فضای مسجد را پرشور و نشاط کنیم و با ابتکار، خلاقیت و نوآوری جذب جوانان را رقم بزنیم. البته در برخی از مساجد امامان جماعت مسنی داریم که از جوانان بسیار بیشتر تلاش می‌کنند.

سردار سلیمانی مثال می‌زند اگر به یک فرمانده گفته شود از یک پل محافظت کند و او برای این امر تمام نیروهای خود را روی آن مستقر کند با یک موشک تمام نیروها و پل را از دست می‌دهد، اما بهترین کار آن است که برای محافظت پل تمام نیروهای خود را در شعاع ۵ کیلومتری مستقر کند و هیچ فردی را روی پل نمی‌گذارد. حاج قاسم معتقد بود فضای مسجد نیز این‌گونه است و تمام نیروها را نباید در مسجد مستقر کرد بلکه نیروها باید در اطراف مسجد باشند، اما مسجدی عمل کنند و فرضاً در شبکه‌های مجازی، تولیدات محتوایی مسجدی داشته باشند و یا آموزش مجازی ارائه کنند.

مساجد در موضوعات سیاسی جناحی عمل نکنند

در پایان با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس و فرا رسیدن زمان تبلیغات کاندیداها، نحوه ورود و فعالیت مساجد در موضوعات سیاسی مانند انتخابات باید چگونه باشد؟

مساجد باید نکات کلیدی را در حوزه انتخابات رعایت کنند. مهم‌ترین نکته آن است که مسجد و امام جماعت نباید خود را برای یک نفر هزینه کنند. در مسجد باید زمینه را برای حضور حداکثری مردم فراهم کنیم و زمینه آشنایی مردم با کاندیداها نیز به صورت عادلانه فراهم شود و نباید در مسجد جناحی و حزبی عمل کرد تا کارکرد امام جماعت زیر سوال رود.

یادآور می‌شود، حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده در مدت حضور در خبرگزاری فارس با پیام تیرانداز مدیرعامل این خبرگزاری نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول