اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

هکرها می توانند ماهواره ها را از کار بیندازند و حتی به جای اسلحه از آنها استفاده کنند

ساده ترین کاری که هکرها می توانند انجام دهند، خاموش کردن ماهواره ها و قطع دسترسی به خدمات آنهاست. هکرها می توانند در سیگنال های ارسالی از ماهواره ها پارازیت بیندازند یا آنها را مختل کنند و موجب لطمات شدیدی به زیرساخت های مهم شوند. زیرساخت هایی که شامل شبکه های توزیع برق، شبکه های آب و سیستم های حمل و نقل نیز می شوند.

هکرها می توانند ماهواره ها را از کار بیندازند و حتی به جای اسلحه از آنها استفاده کنند

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: ماه گذشته اسپیس ایکس به اپراتور بزرگ ترین مجموعه از ماهواره های فعال جهان تبدیل شد. این شرکت که تا آخر ژانویه 242 ماهواره در مدار زمین داشته، در نظر دارد ظرف یک دهه آینده تعداد آنها را به 42 هزار ماهواره برساند. این بخشی از پروژه جاه طلبانه اسپیس ایکس برای تامین دسترسی به اینترنت در سطح جهان است. مسابقه برای قرار دادن ماهواه ها در فضا ادامه دارد و  آمازون، شرکت وان وب واقع در انگلیس و دیگر شرکت ها برای قرار دادن هزاران ماهواره در مدار زمین طی ماه های آینده، با یکدیگر رقابت دارند.
این ماهواره های جدید از این پتانسیل برخوردارند که در بسیاری از جنبه های زندگی روزمره انقلابی به پا کنند؛ از فراهم آوردن امکان دسترسی به اینترنت در دورافتاده ترین مناطق جهان گرفته تا نظارت بر محیط زیست و بهبود سیستم های رهیابی جهانی. در میان این معرکه، یک خطر بسیار جدی توجه ها را به خود جلب کرده است: نبود استانداردها و مقررات امنیت سایبری  برای ماهواره های تجاری در آمریکا و در سطح بین المللی. من به عنوان محققی که در مورد کشمکش های سایبری مطالعه می کنم، با قاطعیت می توانم بگویم که با توجه به پیچیدگی زنجیره تامین ماهواره ها و لایه های مختلف طرف های ذینفع  در این حوزه، ماهواره ها به شدت در برابر حملات سایبری آسیب پذیر هستند.
اگر هکرها بتوانند این ماهواره ها را در کنترل خود بگیرند، این کار می تواند عواقب خوفناکی درپی داشته باشد. ساده ترین کاری که هکرها می توانند انجام دهند، خاموش کردن ماهواره ها و قطع دسترسی به خدمات آنهاست. هکرها همچنین می توانند در سیگنال های ارسالی از ماهواره ها پارازیت بیندازند یا آنها را مختل کنند و موجب لطمات شدیدی به زیرساخت های مهم شوند. زیرساخت هایی که شامل شبکه های توزیع برق، شبکه های آب و سیستم های حمل و نقل نیز می شوند.
برخی از این ماهواره های جدید پیشرانه هایی دارند که به آنها اجازه می دهند سرعتشان را کم یا زیاد کنند و مسیرشان را در فضا تغییر دهند. اگر هکرها کنترل ماهواره های قابل هدایت را در دست بگیرند، عواقب کار حتی می تواند فاجعه بار شود. آنها می توانند ماهواره ها را از مدار خود خارج کنند و آنها را به دیگر ماهواره ها یا حتی ایستگاه بین المللی فضایی بکوبند.

قطعات پیش ساخته و تعبیه درهای نفوذ
سازندگان این ماهواره ها به خصوص ماهواره های کوچک «کیوب ستز» برای آنکه ارزان تمام شوند، از فناوری قطعات پیش ساخته استفاده می کنند. در دسترس بودن گسترده این قطعات به این معناست که هکرها می توانند برای یافتن نقاط ضعف و آسیب پذیری هایشان، آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. بعلاوه بسیاری از این قطعات با فناوری منبع باز تهیه می شوند. خطری که در اینجا وجود دارد این است که هکرها بتوانند درهای عقبی و نقاط ضعف دیگری را در نرم افزارهای ماهواره ای آنها تعبیه کنند.
بعلاوه ماهیت به شدت فنی این ماهواره ها به این معناست که سازندگان متعددی در ساخت اجزا و قطعات مختلف آنها دخیل هستند. روند رساندن این ماهواره ها به فضا نیز روندی پیچیده و مستلزم مشارکت شرکت های متعددی است. حتی بعد از قرار گرفتن ماهواره ها در فضا، سازمان هایی که مالک ماهواره ها هستند اغلب مدیریت روزمره آنها را به شرکت های دیگر واگذار می کنند. با هر طرف ذینفع اضافه ای که وارد این فرایند می شود، آسیب پذیری های آنها نیز افزایش پیدا می کند و هکرها فرصت های بیشتری برای رسوخ به این سیستم پیدا می کنند.
هک کردن برخی از این کیوب ستزها می تواند بسیار ساده باشد، تا این حد که منتظر بمانید تا یکی از آنها از بالای سرتان عبور کند و بعد فرامین خرابکارانه ای را با استفاده از آنتن های زمینی مخصوص برای آنها ارسال کنید. هک کردن ماهواره های پیچیده تر  نیز ممکن است آنچنان کار سختی نباشد.
ماهواره ها نوعا از ایستگاه های زمینی هدایت می شوند. در این ایستگاه ها رایانه هایی با آسیب پذیری های نرم افزاری کار می کنند که هکرها می توانند از آنها بهره برداری کنند. اگر هکرها بتوانند به این رایانه ها نفوذ کنند، می توانند فرامین خرابکارانه را برای ماهواره ها ارسال کنند.

پیشینه هکرها
این سناریو در سال 1998 و زمانی به اجرا گذاشته شد که هکرها کنترل ماهواره آمریکایی- آلمانی روست ایکس- ری را در دست گرفتند. آنها این کار را با هک کردن رایانه ها در «مرکز پروازهای فضایی کودارد» در مریلند انجام دادند. بعد هکرها به ماهواره دستور دادند تا پنل های خورشیدی اش را مستقیم به سمت خورشید هدف بگیرد. در نتیجه این کار باتری های ماهواره به شدت داغ شدند و سوختند و ماهواره به شیئی بی مصرف تبدیل گردید. این ماهواره از کار افتاده در نهایت در سال 2011 به زمین سقوط کرد. همچنین هکرها می توانند ماهواره ها را  در برابر دریافت پول گروگان بگیرند، شبیه اتفاقی که در سال 1999 و زمانی رخ داد که هکرها کنترل ماهواره های اسکای نت بریتانیا را در دست گرفتند.
در طول سال ها تهدید حملات سایبری به ماهواره ها ترسناک تر شده است. گفته می شود در سال  2008 هکرهایی که احتمالا از چین بوده اند، کنترل کامل دو ماهواره ناسا را یکی به مدت دو دقیقه و دیگری به مدت حدود 9 دقیقه در دست گرفته اند. گفته می شود که در سال 2018 گروه دیگری از هکرهای چینی تحت حمایت دولت یک کارزار هک پیچیده را  به اجرا گذاشتند که هدف آن اپراتورها و پیمانکاران دفاعی ماهواره ای بود. گروه های هک ایرانی نیز برای انجام حملاتی مشابه تلاش کرده اند.
هرچند وزارت دفاع و سازمان امنیت ملی آمریکا تلاش هایی را برای رسیدگی به امنیت سایبری فضایی انجام داده اند اما سرعت این اقدامات کند بوده است. در حال حاضر هیچ استاندارد امنیت سایبری برای ماهواره ها وجود ندارد و هیچ سازمان دولتی برای قانونگذاری و ضمانت اجرای امنیت سایبری آنها وجود ندارد. حتی اگر بتوان استانداردهای رایج مشترکی را تدوین کرد، هیچ مکانیسمی برای اجرای آنها وجود ندارد. این یعنی مسئولیت امنیت سایبری ماهواره ای بر دوش خود شرکت هایی قرار می گیرد که آنها را می سازند و از آنها استفاده می کنند.

نیروهای بازار علیه امنیت سایبری فضایی کار می کنند
 اسپیس ایکس و شرکت های رقیبی که برای کسب سلطه در اپراتوری ماهواره ای با هم رقابت دارند، زیر فشار روزافزونی برای کاستن از هزینه های خود قرار دارند. همچنین فشارهایی برای سرعت بخشیدن به روند توسعه و تولید ماهواره ها روی آنها وجود دارد. در نتیجه آنها برای آنکه ماهواره هایشان را زودتر به فضا بفرستند، وسوسه می شوند زوائد مربوطه در حوزه هایی چون امنیت سایبری را کاهش دهند که عملا آن را به موضوعی ثانوی تبدیل می کند.
حتی برای شرکت هایی که اولویت بالایی به امنیت سایبری می دهند، هزینه های ناشی از تضمین امنیت هر یک از قطعات می تواند اقدامی بازدارنده باشد. این مشکل برای ماموریت های فضایی کم هزینه باز هم جدی تر می شود؛ ماموریت هایی که در آنها هزینه تامین امنیت سایبری می تواند از هزینه های خود ماهواره نیز تجاوز کند.
برای تشدید مسائل، زنجیره تامین پیچیده این ماهواره ها و طرف های متعدد دخیل در مدیریت آنها، به این معناست که غالبا روشن نیست چه کسی مسئولیت و تعهد جلوگیری از رخنه های امنیتی را بر عهده دارد. این نبود شفافیت نوعی آسودگی خیال به وجود آورده و مانع از دست زدن به اقدامات لازم برای امن کردن این سیستم های مهم شده است.

تدوین مقررات الزامی است
برخی از تحلیلگران به دفاع از دخالت شدید دولت در تدوین مقررات استانداردهای امنیت سایبری برای ماهواره ها و دیگر دارایی های فضایی برخاسته اند. کنگره می تواند برای تدوین یک چهارچوب مقرراتی جامع برای بخش فضایی تجاری دست به کار شود. برای مثال آنها می توانند قوانینی را به تصویب برسانند که تولید کنندگان سازندگان ماهواره ها را ملزم به  تهیه یک ساختار مشترک امنیت سایبری کند.
همچنین آنها می توانند  مسئولیت تمام رخنه های سایبری را که ماهواره ها در آنها نقش دارند بر عهده بگیرند. بعلاوه با توجه به اینکه دارایی های مستقر در فضا آنقدر حیاتی هستند تا اولویت اقدامات امنیت سایبری در مورد آنها اعمال شود، شفافیت بیشتر در این حوزه ضرورت دارد. خط مشی های قانونی روشن در این مورد که چه کسی مسئولیت حملات سایبری به ماهواره ها را بر عهده دارد، گام بلندی در جهت تضمین این هدف خواهد بود که طرف های مسئول، تمهیدات ضروری را برای ایمن کردن این سیستم ها به کار می بندند.
 با توجه به آهنگ به طور سنتی کند اقدامات کنگره ای، اتخاذ یک رویکرد چند طرفه و شامل همکاری دولتی- خصوصی می تواند ضمانت کننده تامین استانداردهای امنیت سایبری باشد. دولت و صنایع هر گامی که در این راستا برمی دارند، ضرورت داد که این کار به فوریت هر چه تمام تر انجام گیرد. اشتباه سنگینی خواهد بود اگر برای تدوین مقررات لازم آنقدر تعلل کنیم تا هکرها کنترل یک ماهواره تجاری را در دست بگیرند و از آن برای تهدید حیات، جان و اموال انسان ها – چه اینجا بر روی زمین و چه در فضا- استفاده کنند.
نویسنده:ویلیام اکوتو (William Akoto) دانشجوی پسا دکترای تحقیقاتی در دانشگاه دنور
منبع: https://b2n.ir/756802

انتهای پیام. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول