اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

روایت خواندنی جهادگران مازندرانی از مناطق سیل‌زده سیستان+ فیلم و تصاویر

این نیروی جهادگر از خاطره ای می‌گوید که شاید برای همه ما دانستنش جالب باشد، اولین باری که لنز دوربینش را در روبروی کودکان مظلوم سیل‌زده روستایی شهر فنوج تنظیم کرد متوجه شد همگی برای بار اولی است که خودشان را در داخل دوربین می‌بینند.

روایت خواندنی جهادگران مازندرانی از مناطق سیل‌زده سیستان+ فیلم و تصاویر

خبرگزاری فارس مازندران| فارس پلاس؛ در پی مشکلات ناشی از بارندگی‌های شدید در جنوب شرقی کشور، مقام رهبری طی صدور پیامی از دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های مردمی خواست تا هرچه بیشتر به یاری مردم بشتابند.

 

مردم استان مازندران و دستگاه‌های دولتی هر یک به اندازه توان کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را در بخش‌های مختلف راهی جنوب کشور کردند، که این مهم جای تقدیر داشته و نمونه بارزی از حس نوع دوستی در بین مردم است.

 

از نکات جالب توجه و قابل اطلاع رسانی در این بخش، حضور نیروهای امدادگر و جهادی در مناطق محروم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان است، چرا که این افراد علاوه بر کمک‌رسانی، با حضور لحظه به لحظه در بین مردم شهر و خانواده خود را ترک کرده و به کمک هموطنان ستم دیده شتافتند.

البته که نیروهای جهادی بسیار زیادی از جای جای مختلف کشورمان راهی شهرها و روستاهای سیل‌زده شدند، و هر کدام به نو‌به خودشان سعی کردند از حجم مشکلات ایجاد شده پس از سیل در آن مناطق بکاهند، ولی خبرگزاری فارس مازندران از ابتدای وقوع سیل از اقدامات گروه جهادی قرارگاه امام رضا (ع) مازندران آگاهی داشت، از این رو این اقدامات دنبال شد و گزارشاتی در حین کمک ارسال شد.

در ابتدای ورود این گروه، رضا دهقان از شهرستان محمودآباد سرپرست تیم جهادی اعزامی قرارگاه امام رضا (ع) مازندران از حضور این تیم با هدف انجام کار در پنج حوزه اصلی؛ ساخت سرپناه برای سیل‌زدگان، ساخت جایگاه دام، کمک در حوزه دامپزشکی و پزشکی، کمک‌های درمانی برای مردم و مورد آخر کمک در بحث توانمندسازی خانواده‌ها خبر داد.

نیروهای جهادی قرارگاه امام رضا(ع) در روستاهای انورآباد و رودبار از توابع شهر فنوج در جنوب غربی سیستان و بلوچستان حاضر شدند، مردم در این روستاها به صورت دائم ولی عشایری زندگی می‌کنند، این مردم قبل از وقوع سیل حتی از امکانات بهداشتی و درمانی بهره‌مند نبودند.

پس از وقوع سیل شدید در استان سیستان و بلوچستان، ببشترین آسیب در این روستاها به دام این مردم و زمین‌های کشاورزی وارد شد، مردم این روستاها حضور نیروهای جهادی در این مناطق در پی سیل را کمکی از طرفی خداوند می‌دانند.

 دهقان‌، از اولین دغدغه‌اش پس از حضور در روستای انورآباد و رودبار می‌گوید؛ درخواست حضور یک متخصص اطفال بهترین کاری بود که می‌توانستیم برای نجات جان کودکانی که در پی سیل دچار سرماخوردگی یا بیماری شکمی شده اند انجام بدهیم، خوشبختانه این امر محقق شد.

پس از اولین ویزیت از بیماران برای ۱۲۰ نفر نسخه دارویی آماده شد، برای مواردی که نیاز به انجام آزمایش رایگان سی تی اسکن و MRI داشتند اقدامات لازم جهت انتقال این بیماران به ایرانشهر انجام شد.

دفترچه های درمانی را به داروخانه شهر فنوج برده و داروها را تحویل گرفته و تحویل بیماران داده شد، از بابت بیماری نگرانی خاص وجود نداشت، توجه به بحث کمبود خوراک، غذا و ارزاق از موارد دیگری بود که نسبت به رفع آن اقدامات لازم انجام شد.

این نیروی جهادگر از خاطره ای می‌گوید که شاید برای همه ما دانستنش جالب باشد، اولین باری که لنز دوربینش را در روبروی کودکان سیل‌زده روستایی شهر فنوج تنظیم کرد متوجه شد همگی برای بار اولی است که خودشان را در داخل دوربین می‌بینند.

و این بیانگر تفاوت بین زندگی روزمره ما و این افراد است که حمایت کننده‌ای ندارند که هیچ، از تکنولوژی و علم بروز کوچکترین بهره‌ای نبردند، از این رو این افراد تا می‌توانستند عکس‌های سلفی با بچه‌ها گرفتند.

برخی از این نیروهای جهادگر مدت سه ماه از خانواده و کودکان و همسران خود دورماندند، بدون اینکه مسؤولیت خاصی داشته باشند، که اگر هم داشتند الان دیگر ندارند، البته این افراد برای رضای خدا فعالیت می‌کنند، ولی آیا نباید بگوییم که کارشان جای تحسین دارد؟

نیروها در این گروه تا به امروز هر وعده‌ای که به مردم دادند محقق شد، این موضوع را در کلیپ زیر و گوش سپردن به حرف‌های مردی روستایی می‌توان درک کرد.

مؤسسه مردمی جهادی مهر رضا تنها موسسه خیریه‌ای که حسابش صد درصد در حوزه مالیاتی رصد می‌شود، البته مردم بسیاری تاکنون کمک‌های خود را به این شماره حساب واریز کردند، ولی مشکلات مردم این منطقه بسیار زیاد است، در ایام وقوع سیل تا یک هفته کمک‌ها در بخش آذوقه به اوج خود رسید و بعدش هم تمام شد ولی مشکلات هم چنان جاریست.

و اما بشنوید از خاطره‌ای دیگر از بچه های قرارگاه جهادی امام رضا(ع)؛ روز اولی که به این روستا آمدیم، به مردم شریف این روستا قول ساخت جایگاه دام و سرویس بهداشتی را دادیم آنها به صراحت به ما گفتند این قول شما عملی نخواهد شد و شما از سر احساس دارید حرف می‌زنید و دو روز هستید و می‌روید.

چون امکان آوردن مصالح و نیروی انسانی و ساخت بخاطر  مسیر صعب العبور بودن و دور بودن از شهر وجود ندارد، ولی وقتی کار به مرحله پایانی نزدیک شد اعتراف آنها که شما کار نشد را تبدیل به شُد کردید برای ما لذت بخش بود.

 با ساخت این دو جایگاه دام مشکل کلی این روستا در حوزه نگهداشت دام به طور کل بر طرف و ساخت ۶ سرویس بهداشتی هم سوپرایز ما برای این روستاییان عزیز بوده است، این وعده صادق ما به مردم این روستای محروم بود.

ی

در ادامه به سراغ حس و حال واقعی مردم سیل‌زده روستاهای سیستان و بلوچستان می‌رویم، مدتی قبل گزارشی در خصوص تشکر بانوی سیل‌زده از اقدام نیروهای جهادی مبنی بر ساخت مسکن که با درست کردن صنایع دستی به نام قندان معروف خودشان در خبرگزاری فارس مازندران منتشر شد.

پیرمرد دیگری در زیر مراتب قدردانی خود را نسبت به اقدام انسان دوستانه نیروهای قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در مازندران اعلام می‌کند، حس و حال کودکان بیمار که تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند تا خوشحالی خانواده‌ها و به‌خصوص مادران‌شان را هم نمی‌دانیم چگونه می‌توان بیان کرد.

خلاصه اینکه سیل ویرانگر اخیر در سیستان و بلوچستان قلب‌های مردم از سراسر کشور را به هم نزدیک‌تر کرد، نکته مهم در بحث فرهنگ‌سازی در این مورد این است که مردم فقط به کمک در روزهای اولیه قناعت نکنند هر کسی هر چقدر می‌تواند در بخش پایدار کردن خوراک پوشاک و مسکن برای این مردم محروم قبل از حادثه یا بلایای طبیعی چون سیل کمک کند.

در پایان سرپرست گروه جهادی امام رضا از مازندران شماره حساب ۶۱۰۴۳۳۷۵۹۹۱۸۷۳۱۵ به نام بنیاد جهادی مهر رضا را برای ارسال کمک‌های بیشتر به این مردم عشایر و حاشیه نشین اعلام کرد تا مردم نوعدوست کشور در صورت تمایل کمک‌های خود را به دست این افراد برسانند.

انتهای پیام‌/۸۶۰۴۸/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول