اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

گشتی در بازار قزوین نزدیک به نوروز/ دست‌فروشان خیابان امام بیکار شدند

بازار قزوین آرام آرام حال و هوای نوروزی به خود می‌گیرد، قیمت مرغ همچنان روزهای ثبات را به خود می‌بیند، دست‌فروشان درون بازار اجناس بیشتری برای فروش دارند و میوه روی شیب صعود افتاده است.

گشتی در بازار قزوین نزدیک به نوروز/ دست‌فروشان خیابان امام بیکار شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، گزارش بازار این هفتهٔ قزوین بیشتر به بررسی قیمت میوه‌هایی اختصاص دارد که با توجه به نزدیک شدن سال نو، کم‌کم بازار آن‌ها داغ و تقاضا برای خرید آن‌ها افزایش خواهد یافت.

با توجه به نزدیک شدن به ایام سال نو، خبرنگار خبرگزاری فارس سری به بازار مرکزی قزوین زده و به بررسی قیمت میوه‌های مورد نیاز برای ایام نوروز پرداخته است. با او همراه باشیم.

قیمت مرغ کماکان به‌طور نسبی ثابت است

قیمت هر کیلو مرغ کشتار روز در بازار قزوین ماه هاست که در رنج قیمتی بین 12 الی 13 هزار تومان است. این هفته نیز هر کیلو گوشت مرغ در بازار قزوین 12 هزار و 700 تومان بود که نسبت به هفته ی گذشته 150 تومان افزایش یافته است. ثابت ماندن قیمت این کالای اساسی برای مصرف کنندگان خوشحال کننده است.

افزایش قیمت تدریجی میوه در بازار قزوین

این‌گونه که به‌نظر می‌رسد، با توجه به نزدیک شدن به ایام سال نو، قیمت میوه در بازار قزوین به‌صورت تدریجی رو به افزایش است. این هفته هر کدام از میوه‌ها نسبت به هفتهٔ گذشته حدود یک‌هزار تومان افزایش قیمت داشتند و اگر قرار باشد این افزایش قیمت‌ها تا شب عید ادامه پیدا کند، نه تنها مردم در سال نو قدرت خرید آجیل جهت پذیرایی از مهمانان نوروزی را ندارند، بلکه برای خرید میوه نیز به مشقت می‌افتند و این مشکل برای قشر ضعیف بیشتر مشهود است. قیمت هر کیلو از میوه‌ها را در بازار این هفتهٔ قزوین با یکدیگر مرور می‌کنیم: خیار 2 هزار و 500 الی 3 هزار و 500 تومان، سیب 5 الی 8 هزار تومان، موز 13 هزار و 500 الی 15 هزار و 500 تومان، پرتقال 4 الی 6 هزار تومان، انگور 7 الی 10 هزار تومان، کیوی 4 الی 11 هزار تومان، انار 6 الی 14 هزار تومان، لیموشیرین 6 هزار تومان.

 

در بازار صیفی‌جات، لیموترش با افزایش قیمت مواجه شد

در فصلی از سال قرار داریم که معمولاً به‌دلیل پیشگیری از سرماخوردگی و انواع بیماری‌های ویروسی، پزشکان طب نوین و طب سنتی به استفاده از لیموترش توصیهٔ مؤکدی دارند و به همین دلیل تقاضا برای خرید لیموترش افرایش یافته است، زیرا این کالا با توجه به دارا بودن ویتامین C در کنار دیگر مرکبات در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های فصل سرد مؤثر است. این هفته لیموترش در بازار قزوین با افزایش قیمت مواجه شد و لیموهایی که هفتهٔ گذشته قیمت آن‌ها 8 الی 12 هزار تومان بود، این هفته با قیمت‌های 14 الی 15 هزار تومان به مشتریان عرضه شدند.

سیب‌زمینی و پیاز نیز که از کالاهای اساسی آشپرخانهٔ هر کدبانوی ایرانی هستند با قیمت‌های هر کیلو سیب‌زمینی 2 هزار و 500 الی 3 هزار و 500 و هر کیلو پیاز 5 الی 6 هزار و 500 عرضه شدند. لازم به‌ذکر است پیاز نسبت به هفته‌های گذشته تا حدودی با کاهش قیمت روبه‌رو شده است، زیرا این کالا در هفته‌های گذشته با قیمت 6 الی 9 هزار تومان عرضه می‌شد. هم‌چنین هر کیلو گوجه‌فرنگی نیز با قیمت 2 هزار و 500 الی 6 هزار تومان در بازار قزوین به‌فروش می‌رسد.

 

قیمت برخی خشکبار در بازار قزوین

خشکبار این هفته در بازار قزوین در ثبات قیمت به‌سر می‌بردند. قیمت یکی از اساسی‌ترین خشکبار یعنی برنج را در بازار قزوین با یکدیگر مرور می‌کنیم: هر کیلو برنج دم‌سیاه 24 هزار تومان، برنج هاشمی 20 الی 21 هزار تومان، برنج کاظمی 18 هزار و 500 الی 20 هزار تومان، برنج صدری 17 هزار تومان، برنج عنبربو 11 الی 14 هزار تومان، برنج هندی 8 هزار تومان، لاشهٔ صدری 12 الی 14 هزار تومان، لاشهٔ کاظمی و هاشمی 13 الی 14 هزار تومان.

هم‌چنین قیمت هر کیلو قند و شکر نیز در بازار قزوین 6 هزار و 500 تومان است. قیمت هر کیلو چای‌سیاه نیز با توجه به کیفیت آن 20 الی 120 هزار تومان است و هر کیلو چای سبز ایرانی 35 هزار تومان، هر کیلو چای سبز خارجی 50 هزار تومان و هر کیلو چای ترش 70 هزار تومان است. معمولاً بانوان قزوینی برای معطر کردن برخی چای‌ها که کیفیت آن‌ها نسبت به چای‌های دیگر پایین‌تر است، از گلبرگ‌های گل‌محمدی استفاده می‌کنند. قیمت هر ۱۰۰ گرم غنچهٔ گل‌محمدی در بازار قزوین 15 هزار تومان است.

تفاوت قیمت کالاها در ابتدا و انتهای بازار

نکته‌ای که در بازار قزوین به‌راحتی قابل مشاهده است، تفاوت قیمت کالاها در ابتدا و انتهای بازار است. برای مثال کالایی مانند گوجه‌فرنگی در ابتدای بازار 6 هزار تومان و در انتهای بازار گوجه‌فرنگی با همان کیفیت 3 هزار تومان است. این مسئله‌ای قابل توجه است که لازم است توسط مسؤولان پیگیری شود که دلیل این تفاوت قیمت‌ها چیست و از ابتدا تا انتهای بازار چه اتفاقی می‌افتد که این تفاوت قیمت‌ها رخ می‌دهند؟

 

شلوغی بازار و افزایش فروشنده‌ها در هفته‌های منتهی به نوروز

با توجه به قرار گرفتن در هفته‌های منتهی به ایام سال نو، در بازار قزوین موقعیت فروش بیشتری برای کاسبان ایجاد شده است. تعداد برخی فروشندگان غیرثابت افزایش یافته، مانند دست‌فروشانی که در میانهٔ بازار شکلات، شیرینی، دستمال‌کاغذی، کیسه فریزر، سفره و کالاهایی از این قبیل می‌فروشند. البته این روزها علی‌رغم این ایام در سال‌های گذشته، بازار قزوین شلوغی خاص نوروزی خود را ندارد و بی‌شک از دلایل عمدهٔ این مسئله، گرانی قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم است. یکی دیگر از مشکلاتی که در ایام نوروز در بازار دست‌فروشان قزوینی ایجاد شده است، بازسازی خیابان امام و تبدیل آن به پیاده‌راه و اتصالش به پیاده‌راه سبزه‌میدان است که کسب‌وکار دست‌فروشان را کساد کرده است. فعالیت عمرانی در حاشیه این خیابان مهم در شب عید باعث شده تا دست‌فروشانی که همواره در این خیابان بساط می‌کردند محل کسب خود را از دست بدهند! همان‌گونه که در تصویر فوق مشاهده می‌شود، سال‌های گذشته این پیاده‌راه در ایام نوروز سرشار از دست‌فروشانی بود که انواع و اقسام کالاها را به‌فروش می‌رساندند، اما در سال جاری با توجه به بازسازی این پیاده‌راه خبری از دست‌فروشان ایام نوروز در این مسیر نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، با توجه به مشاهدات خبرنگار خبرگزاری فارس قیمت میوه در بازار قزوین با توجه به قرارگیری در ایام پایانی سال، رو به افزایش است. لازم است مسؤولین نسبت به این موضوع تفکری اساسی کنند و نظارت خود را بر بازار کالاهای اساسی نوروز افزایش دهند تا مردم به‌راحتی بتوانند ایام نوروز را سپری کنند و هیچ سرپرست خانواری در این ایام ویژه، شرمندهٔ اعضای خانوادهٔ خود نباشد.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول