اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

خودکفایی در تولید مواد مؤثره دارویی در سال ۹۹

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی گفت: امسال از مرز ۷۰ درصد در تولید مواد مؤثره دارویی عبور کرده‌ایم و امیدواریم سال آینده تقریباً به مرز خودکفایی در این حوزه برسیم.

خودکفایی در تولید مواد مؤثره دارویی در سال ۹۹

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، مراسم تقدیر از توانمندی‌های تولیدی صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کشور با تمرکز بر محصولات دارای فناوری ویژه در سالن همایش‌های باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

سیدجعفر میرفخرایی دبیر تولیدکنندگان داروها و فرآورده‌های گیاهان دارویی در این مراسم گفت: تاکنون ۳۰۷۳ پروانه برای داروهای طبیعی، ۴۱۲ پروانه برای مواد اولیه، ۱۱۸۹ پروانه برای فراورده‌های طب سنتی و ۲۶۵ پروانه برای بسته‌بندی این محصولات صادر شده است.

به گفته وی، برخی شرکت‌ها برای جذب مشتری، اقدام به دادن جوایز سنگین می‌کنند که این کار شیطنت بوده و باید با آنها برخورد شود. برای تنبیه شرکت‌های متخلف نیازمند حمایت سازمان غذا و دارو هستیم؛ هدف فروش امسال داروهای طبیعی بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که در حال رسیدن به آن هستیم.

در ادامه این مراسم، مجید روحی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی گفت: ۶۸۰ شرکت تولیدکننده در این حوزه داریم که بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کنند و امسال ۳۰ درصد رشد در صنایع تجهیزات پزشکی داشتیم در حالی‌ که حمایت چندانی هم از ما نشد. در سال ۹۹ هدف‌گذاری کردیم که به صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری تجهیزات پزشکی برسیم.

روحی افزود: اگر برای تأمین نیازهای مواد اولیه و قطعات در اسفند ماه چاره‌اندیشی نکنیم، برای سال ۹۹ به مشکل برخورد می‌کنیم. تولیدکنندگان نیاز به کریدور سبز برای تأمین مواد اولیه و قطعات دارند.

وی گفت: بانک‌های عامل بزرگترین مشکل ما هستند. هم وقت ما را می‌گیرند، هم عامل فساد هستند. برای تأمین قطعات و مواد اولیه از چین اعلام خطر می‌کنم چرا که برای تأمین، مشکل ایجاد می‌کند. بعضاً تا ۶ ماه طول می‌کشد تا مواد و قطعات خود را تأمین کنیم.

در ادامه مراسم، فرامرز اختراعی رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی تصریح کرد: برای حل آخرین معضل در حلقه تولید دارو یعنی تولید مواد واسطه دارویی در تلاش هستیم. گرانی ارز یک فرصت برای توسعه صادرات دارو و مواد اولیه دارویی است، کتاب روش‌های تولید مواد واسط از مواد پایه در نمایشگاه فارمکس رونمایی می‌شود.

اختراعی افزود: امسال از مرز ۷۰ درصد در تولید مواد مؤثره دارویی عبور کرده‌ایم و امیدواریم سال آینده تقریباً به مرز خودکفایی در این حوزه برسیم.

 وی افزود: از ایجاد محدودیت روی واردات اقلام دارویی تشکر می‌کنم؛ گرانول تحت لیسانس وارد می‌شود که برای تولید آن اعلام آمادگی می‌کنیم.

در ادامه، حسام‌الدین مدنی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی ایران، گفت: رده سوم آسیا را در زمینه فروش محصولات داروهای بیوتکنولوژی داریم و از نظر تعداد تولیدات بیوسیمیلار در رده اول آسیا هستیم. در دنیا هم در رده دوازدهم هستیم؛ ۱.۴ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی سالانه محصولات بایوتک است. حدود ۵۰ درصد صادرات داروی کشور مربوط به حوزه بایوتک است. ۱۸ محصول در فاز توسعه داریم.

به گفته مدنی، حدود ۵۰۰۰ نفر مستقیماً در صنعت بایوتک کشور کار می‌کنند. به ۲۵ کشور جهان صادرات داریم و در ۳۰ کشور نیز در حال ثبت دارو و صادرات هستیم، بیش از ۸۰۰ هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج از داروهای بایوتک تولید داخل استفاده می‌کنند.

وی گفت: صنعت داروهای بایوتک حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی برای بیمه‌ها ایجاد کرده‌اند. در شهرستان‌های مختلف ۱۴ شعبه شتاب‌دهنده ایجاد شده است و معتقد به خودکفایی نیستیم چون تجربه شکست‌خورده‌ای است بلکه معتقد به خوداتکایی هستیم که عین اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول