اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

نگاهی به درصد مشارکت مردم قم در 10 دوره انتخابات مجلس

حداقل مشارکت مردم قم در 10 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مربوط به دوره‌های سوم و چهارم با 51 درصد و حداکثر حضور پای صندوق‌های رأی مربوط به دوره اول با مشارکت 70 درصد واجدین شرایط بوده است.

نگاهی به درصد مشارکت مردم قم در 10 دوره انتخابات مجلس

خبرگزاری فارس- حسین طالب علی: شهر مقدس قم در طول تاریخ انقلاب اسلامی همواره نقشی هدایتگر و بسترساز در تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور داشته است. رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امروز هم مرکز معرفتی دنیای اسلام، شهر قم است، این شهر را به قلب فعال و متحرکی تعبیر کردند که می‌تواند خون معرفت و بصیرت و بیداری و آگاهی را در سرتاسر پیکر امت اسلامی پمپاژ کند.

ازاین‌رو شهر قم همواره با حساسیت‌هایی مواجه بوده و به نوعی چه در داخل و چه از خارج چشم‌ها به این شهر دوخته شده است.

این روزها قم نیز مانند دیگر شهرهای ایران حال و هوای انتخاباتی دارد و یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شرایطی حساس چه از منظر تحولات داخلی و چه با نگاه با تحولات خارجی در رو دوم اسفند برگزار خواهد شد.

انتخابات این دوره با وقایعی همچون ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و موشک‌باران پایگاه نظامی عین الاسد توسط سپاه گره‌خورده است؛ وقایعی که بار دیگر روحیه حماسی و سلحشوری را در کشور زنده کرد و برخلاف تصور دشمنان، نخستین نمود آن مشارکت و حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی روز 22 بهمن بود.یکی از موضوعات مهمی که همواره در انتخابات مختلف مورد تأکید بوده حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی است. موضوعی که در این دوره نیز مورد تأکید رهبر انقلاب اسلامی و مراجع عظام و علمای حوزه علمیه قم و دلسوزان این نظام و انقلاب است.

با نگاهی به میزان مشارکت مردم در 10 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌توان گفت مردم انقلابی و همیشه درصحنه این شهر همواره حضوری پرشور پای صندوق‌های رأی داشته‌اند و این استان‌ همواره جزء استان‌های با درصد مشارکت بالا بوده است.

خبرگزاری فارس قم باهدف آگاهی بخشی در خصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات گذشته و بررسی وضعیت این دوره، اقدام به جمع‌آوری اطلاعاتی در این خصوص کرده است.

با نگاهی به میزان مشارکت مردم قم در دوره‌های مختلف انتخابات مجلس شورای اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون می‌توان گفت حداقل مشارکت مردم قم در این انتخابات مربوط به دوره‌های سوم و چهارم با 51 درصد مشارکت و حداکثر حضور پای صندوق‌های رأی مربوط به دوره اول با مشارکت 70 درصد واجدین شرایط بوده است.

میزان مشارکت مردم قم در انتخابات دوره ششم و نهم نیز با عدد 66 درصد جزء بالاترین آمار حضور طی 10 دوره اخیر انتخابات مجلس شورای اسلامی به شمار می‌آید.


درصد مشارکت مردم قم در 10 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

و اما مشارکت مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی موضوعی است که از مدت‌ها قبل رسانه‌های داخلی و خارجی به آن پرداخته‌اند.

در یک تحلیل ساده بر اساس داده‌های آماری حداقلی و حداکثری در ادوار گذشته می‌توان گفت با توجه به تعداد واجدین شرایط انتخابات پیش رو در قم که حدود 820 هزار نفر است، اگر حداقل میزان مشارکت را که در ادوار گذشته اتفاق افتاده در نظر بگیریم حدود 420 هزار نفر و حداکثر 540 هزار نفر در این دوره از انتخابات شرکت خواهند کرد و با توجه به شرایط فعلی جامعه از منظر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مشارکت بالای 55 درصد قابل پیش‌بینی است.

همچنین سبد رأی اصولگرایان در چهار انتخابات ریاست جمهوری اخیر در قم حداقل 290 هزار تا حداکثر 430 هزار رأی و سبد آرای اصلاح طلبان از 120 هزار تا 225 هزار رای متغیر بوده است.چنانچه بخواهیم بر اساس گرایش سیاسی، رفتار انتخاباتی مردم قم را تحلیل کنیم باید به انتخابات ریاست جمهوری نظری داشته باشیم، چرا که صف‌بندی‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری مشخص‌تر و شفاف‌تر است. با نگاهی به چهار دوره انتخابات ریاست جمهوری اخیر در استان قم نشان می‌دهد نسبت اصولگرایان به اصلاح‌طلبان حدود 65 به 35 بوده است یعنی 65 درصد آرا مربوطه به اصولگرایان و 35 درصد مربوط به اصلاح‌طلبان است.

گفتنی است با توجه به تغییراتی که در لیست نامزدها به وجود آمد به نظر می‌رسد رقابت بین 109 نامزد یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی جدی‌تر شده و باید دید در روزهای آینده با تبلیغات انتخاباتی کاندیداها اقبال مردم به کدامیک از آنان بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام78009*20/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول