اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

لزوم استفاده رسانه ها از نتایج مطالعات «علوم شناختی و رسانه»

رئیس دانشکده رسانه فارس و معاون خبرگزاری فارس در یادداشتی به بررسی موضوع «علوم شناختی و رسانه» پرداخت.

لزوم استفاده رسانه ها از نتایج مطالعات «علوم شناختی و رسانه»

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، حمید حسن پور رئیس دانشکده رسانه فارس و معاون خبرگزاری فارس در یادداشتی موضوع «علوم شناختی و رسانه» را بررسی کرده و شناخت چگونگی و الگوی گزینش و پردازش این اطلاعات از سوی رسانه‌ها و هم از سوی مخاطبان را موضوع اصلی علوم شناختی در مطالعات رسانه برشمرد.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

«رسانه وظیفه گزارش و توصیف واقعیاتی را دارد که در دایره شناخت مخاطبانش قرار ندارد، فهم رسانه از واقعیت و آنچه توصیف می‌کند و البته کیفیت این توصیف و توضیح، واکنش مخاطبان را به دنبال دارد. در این تعامل دو موضوع محوری وجود دارد: اول این‌که رسانه‌ها چگونه واقعیات را مشاهده و پردازش می‌کند و دوم این‌که مخاطبان چگونه نتایج این پردازش رسانه‌ای را فهم می‌کنند.

در دو سوی این ارتباط «انسان» قرار دارد، بنابراین شناخت «انسانِ رسانه‌ای»  و «انسانِ موضوعِ رسانه»   اهمیت ویژه‌ای دارد.

بین رسانه و مخاطبانش یک ارتباط بین الاذهانی برقرار است، رابطه‌ای دوسویه و تعاملی که «مفاهمه» کلید اصلی آن است.

در دنیای رسانه‌ها تعدد و تنوع اطلاعات امری اجتناب‌ناپذیر است، گاهی در خصوص یک موضوع واحد، رسانه‌های مختلف اطلاعات متفاوت و گاه متضادی تولید و منتشر می‌کنند، بخشی از این تفاوت‌ها حاصل رویکردهای حرفه‌ای رسانه‌ای یا منافع خاص  رسانه نماها در قلب واقعیات است اما بخش عمده‌ای نیز به ماهیت و سرشت انسانی مربوط است، شناخت چگونگی و الگوی گزینش و پردازش این اطلاعات از سوی رسانه‌ها و هم از سوی مخاطبان، موضوع اصلی علوم شناختی در مطالعات رسانه است.

علوم شناختی مجموعه‌ای از نظریات روانشناسی، جامعه‌شناسی، عصب‌شناسی را به خدمت می‌گیرد و با بلوک‌های این علوم بنایی نو می‌سازد که بتوانیم ماهیت انسانی خودمان را بهتر و دقیق‌تر بشناسیم. شاید اغراق نباشد که مجموعه علوم شناختی را علم «انسان‌شناسی» بخوانیم.

علوم شناختی وظیفه دارد از یک‌سوی به رسانه‌ها بیاموزد چگونه مشاهده و چگونه گزارش کنند و از سوی دیگر به مخاطبان بیاموزد که چگونه دیده‌ها و گزارش‌های رسانه‌ها را فهم کنند، بنابراین استفاده از نتایج مطالعات علوم شناختی و رسانه بر تمامی اهالی رسانه کشور فرض است؛ کاری که رسانه‌های پیشرو دنیا سال‌هاست انجام می‌دهند و ما از آن غافلیم، بدون تردید ریشه برخی مشکلات واقعی کشور ریشه در ذهنیاتی غلط دارد که رسانه‌ها وظیفه اصلاح آن‌ها را بر عهده‌ دارند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول