اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

چرا دچار «آسم» می‌شویم؟

متخصص ریه با بیان اینکه ژنتیک مهمترین عامل ایجاد بیماری آسم است، گفت: هوای آلوده، استرس، سیگار، چاقی بوها و عطرها از جمله علل ایجاد یا تشدید کننده این بیماری هستند.

چرا دچار «آسم» می‌شویم؟

سیدعلی جواد موسوی، فوق تخصص ریه و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درباره «بیماری آسم»، اظهار داشت: آسم بیماری حساسیت راه‌های هوایی تحتانی دستگاه تنفسی است که بر اثر مواد محرکی که وارد ریه شده، ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در اثر وجود مواد محرک وارد شده راه‌های هوای تنگ شده و منجر به بروز این بیماری می‌شود؛ البته حساسیت و تنگی در راه‌های هوای که ایجاد می‌شود قابل برگشت بوده؛ به شکلی که یا خود به خود خوب می‌شود و یا ممکن است با مصرف دارو خوب شود.

این فوق تخصص ریه در پاسخ به این پرسش که «آیا ژنتیک در بروز آسم نقش دارد؟»، گفت: مهمترین عامل آسم ژنتیک است و این موضوع بسیار اهمیت دارد؛ البته مصرف سیگار توسط مادر در دوران بارداری، مصرف سیگار توسط والدین در دوران کودکی و وجود عفونت‌های دستگاه تنفسی در دوران کودکی  از جمله علل بروز بیماری آسم است.

موسوی با اشاره به عوامل مؤثر دیگر در بروز بیماری آسم، خاطرنشان کرد: وجود دود سیگار در فضای بسته، هوای آلوده، مصرف برخی داروهای مسکن مانند دیکلوفناک نیز در تشدید بیماری آسم موثر است؛ ضمن اینکه بوها و استفاده از عطرها نیز می‌تواند موجب تشدید آسم شود.

وی مصرف مواد مخدر، عفونت‌های ویروسی و استرس را از علل تشدید کننده بیماری آسم برشمرد و گفت: چاقی عامل مهم دیگری در ایجاد یا تشدید بیماری آسم است.

این فوق تخصص ریه در پاسخ به این پرسش که «آیا آسم درمان قطعی دارد و یا فقط می‌توانیم آن را مانند دیابت کنترل کنیم؟»، گفت: دیابت علیرغم درمان نیز ممکن است پیشرفت کند اما در آسم با درمان وکنترل آن، فرد بسیار وضعیت بهتری پیدا می‌کند و حتی می‌تواند ورزش نیز انجام دهد؛ البته فرد دچار بیماری آسم باید همیشه دارو مصرف کند تا با مصرف دارو بیماری‌اش کنترل شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول