اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

طراحی و ساخت ناوهای حامل بالگرد/ نام‌نویسی 17 هزار شناور و قایق در طرح بسیج دریایی

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه موضوع بسیج دریایی را برای ارتقای امنیت دریا با همکاری مردم مطرح کردیم، گفت: در این طرح 17 هزار شناور و قایق نام‌نویسی کردند.

طراحی و ساخت ناوهای حامل بالگرد/ نام‌نویسی 17 هزار شناور و قایق در طرح بسیج دریایی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دریادار علیرضا تنگسیری در بیست‌و‌هفتهمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در باره دریا اظهار داشت: به فرموده ایشان دریا برای کشور یک فرصت بزرگ برای پیشرفت و حفظ منافع ملی است.

وی افزود: ما در جغرافیایی زندگی می‌کنیم که دارای مزایای متعددی است و این مزایا در حوزه دریا است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: کشور ما در کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب دنیا قرار دارد و ما مزایای دریایی بی‌شماری داریم.

دریادار تنگسیری اضافه کرد: 90 درصد تجارت کشور از طریق دریاست و ضرورت دارد برای توسعه دریایی در توسعه ناوگان هم همت بگماریم.

وی افزود: متأسفانه بخش دریایی در تصمیمات اقتصادی و سیاسی دولت‌ها اهمیتی در سطح متوسط رو به پایین داشته است و تصمیم‌گیران کلان کشور همواره درباره مسائل مربوط به خشکی تصمیم می‌گرفتند. ما نیاز به توسعه دریامحور داریم و باید به نوار ساحلی خود توجه کنیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: مدیریت سواحل و محیط‌زیست در توسعه پایدار یکی از موضوعات مهم در حوزه سواحل و دریا است، ضرورت دارد قوانین قدیمی به‌روز شود و قوانین محدودکننده در امور دریایی کنار رود، به عنوان مثال ما محدودیتی بابت استفاده از قایق‌های موتوری با قدرت بیش از 95 اسب بخار داریم که این برای مردم قابل قبول نیست، آقایان توجیه‌شان قاچاق است، مگر چند درصد قاچاق در خلیج فارس توسط قایق‌ها انجام می‌شود؟ در حالی که عموم قاچاق‌ها توسط لنج‌ها و شناورهای بزرگ است.

دریادار تنگسیری افزود: همین کشورهای عربی همسایه ما از شناورهای دو موتوره با قدرت بالای 350 اسب بخار استفاده می‌کنند، ولی آقایان یکی دیگر از دلایل محدودیت در استفاده از موتور با اسب بخار بالاتر را مسائل امنیتی مطرح می‌کنند، در حالی که هیچ مشکلی برای امنیت کشور ایجاد نمی‌کند ضمنا اگر قرار است با قاچاق مبارزه شود، قایق‌های تندرو در نوبت آخر هستند.

وی افزود: اصلا مگر چند درصد مردم ساحل‌نشین قاچاقچی هستند؟ ضرورت دارد اسب بخار این قایق‌ها افزایش یابد، موتور با قدرت بالا، بدنه قوی و کمک ناوبری پیشرفته در این حوزه ضرورت دارد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: پیگیری‌های ملی که ما تاکنون داشتیم به جایی نرسیده است و موضوع قدرت موتور شناورها حل نشده است، ما کمتر از این کشورهای حاشیه خلیج فارس نیستیم، ما صاحب تکنولوژی شناورهای تندرو هستیم، در سپاه و صنایع دفاع شناور با سرعت 100 نات می‌سازیم و کشوری که امروز قایق تندرو و موشک پیشرفته دارد، چرا نتواند از شناور با قدرت موتور بالا استفاده کند؟ متأسفانه استعمار ما را از دریا ترسانده است، ما مدام دم از توسعه دریامحور و ورود مردم به دریا می‌زنیم اما با اعمال محدودیت در قدرت موتور شناورها، از این کار جلوگیری می‌کنیم.

دریادار تنگسیری با بیان اینکه ما در اوج توسعه صنعت دریایی هستیم، گفت: ناوگان کشتیرانی ما و تانکرهای نفتکش ما  در غرب آسیا نمونه است‌.

وی افزود: ما در نیروی دریایی سپاه همیشه می‌گوییم امنیت با حضور مردم در دریا حاصل می‌شود و در همین راستا بسیج دریایی را طراحی کردیم که 17 هزار فروند شناور قایق در بسیج دریایی نام‌نویسی کردند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: ما ناوهای بالگردان‌بر را طراحی کردیم و ساختیم که 55 متر طول دارد و از 65 متر آن هم به زودی افتتاح می‌کنیم.

دریادار تنگسیری تأکید کرد: ما در ارگان‌های دریایی سپاه و ارتش امکانات آموزشی داریم، اگر مردم می‌خواهند با قوانین دریا آشنا شوند ما قادریم در این حوزه همکاری کنیم و از این دانشگاه‌های ارتش و سپاه برای آموزش مردم استفاده کنیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول