اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

50 درصد تولیدهای کشاورزی آذربایجان شرقی در حوضه دریاچه ارومیه/ تولید یک میلیون تن انواع میوه در استان

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به محدویت منابع آبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و شور شدن زمین های کشاورزی در این حوضه، گفت: بیش از 50 درصد تولیدات کشاورزی استان در این حوضه بعمل می آید،

50 درصد تولیدهای کشاورزی آذربایجان شرقی در حوضه دریاچه ارومیه/ تولید یک میلیون تن انواع میوه در استان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی امروز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش کشاورزی استان با توجه به جذابیت سرمایه گذاری در امر کشاورزی بدون انتظار نسبت به دریافت تسهیلات بانکی، از محل آورده متقاضی افزایش یافته است، بخش دولتی نیز با توجه به محدودیت های مالی در حد توان خود هم از اعتبارات ملی و هم از محل اعتبارات استانی نسبت به سالهای گذشته سرمایه گذاری های خوبی در امر ایجاد زیرساخت های عمرانی و کشاورزی داشته است.  

وی افزود: توسعه شبکه های آبیاری که به عنوان زیرساخت های کشاورزی تلقی می شوند در سال های گذشته بیشتر از 2 هزار هکتار در سطح استان نبود که خوشبختانه در حال حاضر از محل اعتبارات دولتی، ملی و استانی به سه هزار و 670 هکتار افزایش یافته است. ایجاد و توسعه سیستم های نوین آبیاری اعم از قطره ای، بارانی و کم فشار با توجه به اینکه تقاضا محور می باشند از 2 هزار و 200 هکتار در سال های گذشته به 3 هزار و 800 هکتار از محل اعتبارات دولتی ارتقاء پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در رابطه با کانال های آبیاری عمومی نیز، گفت: در طول سال جاری کانال های عمومی در حدود 56 کیلومتر بهسازی و 56 فقره قنات در راستای افزایش آبدهی و استفاده بهینه کشاورزان لایروبی شده است.

وی با اشاره به اهمیت مکانیزاسیون کشاورزی، ادامه داد: تزریق تراکتور، کمباین، ادوات دنباله بند بخش کشاورزی باعث ارتقاء بهره وری کشاورزی و کاهش میزان ریزش در دستگاههای کمباین می شود. در سال 98 تقریباً 80 میلیارد تومان تسهیلات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون برای افزایش ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی پرداخت شده است. 

فتحی با اشاره به یکپارچه سازی اراضی زراعی که جزو سیاست های اساسی وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهادکشاورزی استان است، افزود: متاسفانه در سال های گذشته یکپارچه سازی اراضی کشاورزی از روند کندی برخوردار بود، با توجه به نقش یکپارچه سازی زمین های کشاورزی در کاهش قیمت تمام شده محصولات زراعی و رشد آگاهی کشاورزان نسبت به اهمیت این امر، یکپارچه سازی اراضی زراعی بصورت داوطلبانه توسط خود کشاورزان انجام می گیرد.

وی در خصوص تعداد صدور مجوزها برای واحدهای تولیدی کشاورزی، اظهار نمود: میزان صدور مجوزها در زیربخش های مختلف دام و طیور، شیلات، گلخانه، زراعت، باغبانی، صنایع تبدیلی و تکمیلی از رشد قابل قبولی برخوردار است بطوری که 148 فقره مجوز برای ایجاد و راه اندازی گلخانه در سطح استان صادر شد میزان گلخانه ها در سال 97 تقریباً 157 هکتار بود که در حال حاضر این رقم به 223 هکتار افزایش و به مرحله تولید و بهره برداری رسیده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: در حدود 300 هکتار نیز متقاضی ایجاد گلخانه در استان وجود دارد که از این میزان 163 هکتار از پیشرفت 50 تا 60 درصدی برخوردار بوده و پیش بینی می شود که مابقی آن در طول سه ماه آینده به مرحله بهره برداری برسند.

فتحی ادامه داد: به یک هزار و 153 واحد دامداری روستایی مجوز فعالیت صادر شده است و این بدین معناست که دامداری های روستایی که شامل 10 تا 18 راس می باشند توسعه یافته اند.

وی گفت: در صنایع تبدیلی و تکمیلی به 122 واحد تولیدی پروانه تاسیس صادر شده که از تعداد، 65 واحد منجر به بهره برداری شده اند و در مجموع 679 واحد پروانه تاسیس تحویل گرفته اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به این موضوع که در طول سال 98 مبلغ 440 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به زیربخش های کشاورزی استان پرداخت شده است، تصریح کرد: 560 میلیارد تومان نیز بابت این طرح ها توسط خود متقاضیان از محل آورده شخصی هزینه شده است.

فتحی گفت: در بخش شیلات و آبزیان نیز با عنایت به پایین بودن سرانه مصرف این محصولات در سطح استان آذربایجان شرقی که کمتر از شش دهم کیلوگرم در سال بود، با توجه ویژه به بازار مصرف و نوع طبخ آن در استان این رقم به بیش از 7 کیلوگرم در سال افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: تمام سرمایه گذاری هایی که در بخش کشاورزی اتفاق می افتد باید عملاً خود را در امر تولید نشان دهد، خوشبختانه در سال جاری در زیربخش های مختلف اعم از دام و طیور، زراعت، باغبانی و شیلات تولیدات خوبی انجام شده است، برای این تولیدات کشاورزان متحمل زحمات زیادی می شوند که جای تقدیر و تشکر خاص دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به محدویت منابع آبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و شور شدن زمین های کشاورزی در این حوضه، گفت: بیش از 50 درصد تولیدات کشاورزی استان در این حوضه بعمل می آید، از این رو با استفاده از روش نوین کشاورزی، بذور اصلاح شده، بذور مقاوم و نهالهای مقاوم و منطبق با شرای آب و هوایی منطقه، تغذیه مناسب، بهنژادی و بهزراعی نه تنها تولید محصولات کشاورزی کاهش نیافته بلکه از افزایش نسبی در واحد سطح نیز برخوردار است.

فتحی اظهار کرد: در طول سال 98 حدوداً 25 هزار تن از انواع بذور اصلاح شده در بین کشاورزان استان توزیع شده است که مصرف آن باعث افزایش عملکرد در واحد سطح می شود.

وی با اشاره به تولید انواع محصولات کشاورزی در استان، افزود: در سال 98 بیش از 600 هزار تن گندم در سطح استان آذربایجان شرقی تولید شد که مازاد بر مصرف استان بود، حدود یک میلیون تن از انواع میوه ها در استان تولید شد که 500 هزار تن آن به سیب اختصاص دارد، 570 هزار تن شیر در سالجاری تولید که قسمتی از آن به صورت تازه خوری و مابقی در صنایع تبدیلی و تکمیلی به انواع لبنیات از جمله ماست، پنیر و کره تبدیل و به مصرف داخل استان و صادرات رسید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تولید 81 هزار تن تخم مرغ؛ 54 هزار تن گوشت قرمز و 82 هزار تن گوشت مرغ از سایر تولیدات کشاورزی استان در سال 98 است که تخم مرغ آن مازاد بر مصرف استان بود و گوشت قرمز در قیاس با سال گذشته به لحاظ قیمتی نیز کاهش و تعدیل شده است.

انتهای پیام/60002 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول