اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

تشکیل میراث‌بانان افتخاری/ ورود مباحث حفظ میراث فرهنگی به کتب درسی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: بزودی میراث‌بانان افتخاری در این وزارتخانه تشکیل می‌شود.

تشکیل میراث‌بانان افتخاری/ ورود مباحث حفظ میراث فرهنگی به کتب درسی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در مراسم تقدیر از میراث‌بانان برگزیده، یاد و خاطره شهدا را گرامی داشت و گفت: سردار سلیمانی ژنرالی جهانی، تیزهوش، کارآمد و باایمان بود که موجب فخر ملت و کشور بود.

وی ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های کارکنان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: علی‌رغم محدودیت امکانات و میراث فرهنگی بسیاری که در کشور وجود دارد اقدامات خوبی توسط یگان حفاظت صورت گرفته است تا از اموال مردم نگهداری کنند.

مونسان بیان داشت: حفاظت از اموال مردم کار ارزشمندی است، وقتی صحبت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی می‌شود مربوط به همه مردم ایران و حتی جهان است و این هویت و تاریخ مربوط به همه جهان است. 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور بیان داشت: یگان حفاظت میراث فرهنگی از اموال یک ملت و هویت یک کشور حفاظت می‌کند و میراث فرهنگی انقدر ارزشمند است که از تاریخ یک کشور حمایت می‌کند و هر شی‌ء تاریخی یک سندی است از هویت یک ملت.

وی بیان داشت: خیلی‌ها تلاش می‌کنند که هویت و تاریخ نداشته خود را ایجاد کنند و در ایجاد یک تمدن بشری سهم مهم و اثرگذاری را داشته باشند.

مونسان با تأکید بر اینکه هر چه برای میراث فرهنگی تلاش کنیم برای هویت یک کشور و ملت تلاش کرده‌ایم، گفت: نمی‌توان هویت را یک شبه ایجاد کرد و این موضوع مربوط به گذشته است و با تلاش‌های شما از این میراث تاریخی حفاظت می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور بیان داشت: قطعاً در خصوص کمبود امکانات و گستردگی مأموریت‌ها به لحاظ کمی و کیفی یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تحت فشار است اما برای اینکه مأموریت‌های خود را کامل انجام دهند علی‌رغم گستردگی میراث فرهنگی در کشور ذره‌ای از تلاش آنها کاسته نمی‌شود.

وی تأکید کرد: گستردگی میراث فرهنگی کشور 10 برابر توان یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور است و باید در این راستا اقدامات لازم صورت گیرد.

مونسان افزود: همه باید تلاش کنیم که موضوع حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری کشور به یک دغدغه عمومی تبدیل شود و مشارکت مردم در این خصوص به حداکثر برسد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور بیان داشت: در بدترین نقاط و شرایط آب و هوایی و جغرافیایی نیروهای یگان حفاظت برای حفظ میراث فرهنگی کشور حضور دارند تا ثروت آثار تاریخی انجام نشود.

وی بیان داشت: سرقت آثار تاریخی و خروج آن برای مردم قابل قبول نیست چرا که هویت آنها به سرقت رفته است بنابراین باید مشارکت مردمی در این خصوص افزایش یابد.

مونسان تأکید کرد: بخش مهمی از اخبار و اطلاعات در حوزه میراث فرهنگی را ما از مردم دریافت می‌کنیم و باید با همکاری مردم اقدامی صورت بگیرد تا بار سنگین حفاظت از میراث فرهنگی برای میراث‌بانان هم کمتر شود. 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور یادآور شد: در فرهنگ‌سازی باید از همه دستگاه‌ها کمک بگیریم و نقش آموزش و پرورش در این خصوص حائز اهمیت است و باید در کتب درسی به موضوع میراث فرهنگی نیز پرداخته شود و مواردی در کتاب‌ها تدوین کنیم. 

وی گفت: تفاهم‌نامه‌ای نیز با وزارت آموزش و پرورش در این خصوص منعقد خواهیم کرد و باید موضوع میراث فرهنگی را نهادینه کنیم و به آن فقط به عنوان یک کالا ننگریم. 

مونسان تصریح کرد: سرقت میراث فرهنگی یک تعرض به هویت ملی است و قانونگذار مجازات سنگینی را برای این موضوع دیده است. 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور تأکید کرد: ما به دنبال ایجاد میراث‌بانان افتخاری در کشور هستیم و با آموزش آنها به حفظ میراث فرهنگی کشور کمک خواهیم کرد. 

وی افزود: برای ایجاد میراث‌بانان افتخاری متأسفانه بروکراسی‌های اداری طول کشید و بعد از یک سال نتوانستیم این موضوع را به سرانجام برسانیم ولی در آینده نزدیک با مذاکرات صورت گرفته با معاونت حقوقی اقدام‌های لازم را در این خصوص انجام می‌دهیم.

مونسان به فروش دستگاه‌های حفاری در فضاهای مجازی نیز اشاره کرد و گفت: جلوگیری از خرید و فروش این دستگاه‌ها هم یکی دیگر از اقداماتی بوده که توانسته در راستای حفظ میراث فرهنگی و گردشگری تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول