اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

تهران در انتظار تندیس سردار سلیمانی؛ «فارس من» برای معوقات کارگران آذراب چه کرد؟

ساخت تندیس شهید سلیمانی، رایگان شدن تست‌ تشخیص بیماری «کرونا» و چند موضوع دیگر؛ مروری بر بهترین پیگیری‌‎ سوژه‌های شما در «فارس من».

تهران در انتظار تندیس سردار سلیمانی؛ «فارس من» برای معوقات کارگران آذراب چه کرد؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ «کرونا» هنوز موضوع داغ این روزها است؛ نگرانی‌هایی که به حق از ترس ابتلا به این ویروس ایجاد شده، پای خیلی‌ها را به مراکز درمانی کشانده است. مردم اما از این‌که آزمایش‌های مرتبط برای شناسایی مبتلایان به این بیماری رایگان نبودند، گله کردند. «فارس من» پیگیری کرد. بعلاوه نرخ کرایه تاکسی‌های تهران، دستمزد عقب‌افتاده‌ی کارگران آذراب و ساخت یادمان سردار سلیمانی روی میز پیگیری‌ها قرار داشت. ببینیم.

 

اول| عاقبت ساخت یادمان سپهبد سلیمانی؛ شهرداری: پیگیریم!

غم قاسم سرد نشدنی است. مردم هم‌چنان در بهت و حیرتند؛ چگونه آسمانی مرد امنیت و آرامش‌شان ناجوانمردانه ترور شد. مراسم چهلم سردار همین چند روز پیش بود. هرکس هر گوشه‌ی ایران که توانست، به‌یاد قهرمان این مملکت شمع روشن کرد. اقدام لبنانی‌ها ولی از همه جالب‌تر بود. آن‌ها روی تپه‌های «مارون‌الرأس» در جنوب این کشور از تندیس باعظمت حاج قاسم رونمایی کردند؛ درست در مرز با فلسطین اشغالی! برای آن‌که صهیونیست‌ها به این راحتی‌ها نباید اسم و رسم سلیمانی را فراموش کنند.

در تهران اما ولی هم‌چنان خبری نیست؛ اگرچه روز پانزدهم دی‌ماه شورای شهر، شهرداری را در یک مصوبه‌ی دوفوریتی ملزم به ساخت تندیس حاج قاسم کرد. قرار بود یک فراخوان بین‌المللی برای دریافت پیشنهادات هنرمندان از اقصی‌نقاط جهان برگزار شود. علی اعطا سخنگوی شورا به خبرنگار ما گفته بود: «تا سه هفته آینده فراخوان ساخت یادمان سپهبد قاسم سلیمانی انجام می‌شود و هنرمندان خارجی و ایرانی می‌توانند در این فراخوان مشارکت کنند.»

نشد. تا امروز که خبری نیست. مردم هم معترض شدند. برای همین در «فارس من» یک کمپین اعتراضی ثبت کردند. کمپینی با صدها امضا که از مسؤلین مرتبط می‌خواست هر چه سریع‌تر فکر یک یادمان و نماد فاخر برای حاج‌قاسم باشند. همکاران من موضوع را مجدداً از اعطا سخنگوی شورا پیگیری کردند. وی معتقد است شاید به‌دلیل ترافیک کارهای آخر سال، شهرداری هنوز فرصت ارائه‌ی فراخوان بین‌المللی را نکرده است. اعطا اضافه کرد: «ما پیگیر موضوع هستیم. در طرح فوریت‌دار شورا هم زمان لازم برای پروژه مشخص شده است.»

در صدق و سلامت دوستان شکی نیست؛ امیدواریم هرچه سریع‌تر موضوع ساخت تندیس سپهبد سلیمانی به انجام برسد.

 

دوم| دوباره «کرونا»؛ وزارت بهداشت: آزمون‌های تشخیص این بیماری رایگان است

«کرونا» همچنان می‌تازد؛ گسترش می‌یابد و قربانی می‌گیرد. مردم نگرانند؛ حق دارند. اگرچه مسؤلین مکرراً موضوع ابتلای افراد را در کشور به این بیماری تکذیب کرده‌اند. با این همه نگرانی‌های به‌جای بهداشتی می‌تواند تا حدود مناسبی از شیوع ناخواسته بیماری جلوگیری کند. در گزارش قبل مفصلاً درباره‌ی کاسبی دلال‌ها با ماسک‌های تنفسی معروف به «ضد کرونا» نوشته بودم. برای اطلاعات بیشتر بخوانید: پرونده دلالی ماسک‌های ضد کرونا روی میز «فارس من»

موضوع دیگری که این هفته در «فارس من» درباره کرونا مطرح شده، هزینه آزمایش‌های مرتبط است. یکی از کاربران در این‌باره نوشته: «من روز سه‌شنبه یه مرد چینی سوار کردم. فرداش احساس کردم گلوم درد می‌کنه؛ مشکوک شدم به کرونا. زنگ زدم اورژانس. آمبولانس فرستادن. بعد از کلی معاینه و آزمایش مشخص شد الحمدلله یه سرماخوردگی ساده است. ولی بیمارستان امام خمینی از من طلب پول می‌کرد! می‌گفت حتماً باید پرداخت کنی.»

موضوع را از دکتر گویا رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت‌خانه جویا شدیم. وی معتقد است هزینه معاینات و آزمایش‌های اولیه‌ی هر بیمارستانی رایگان نیست. بلکه اگر پزشکان به علائم کرونا مشکوک شدند، فرد را به بیمارستان‌های مخصوص این بیماری ارجاع می‌دهند. آن‌جا انجام تست‌های تخصصی در این رابطه رایگان است! وی هم‌چنین درباره آمادگی وزارت‌خانه برای مقابله با این بیماری به خبرنگار ما گفت: «۱۵ بیمارستان تمهیدات لازم را برای ارائه خدمات بستری به افراد احتمالی مبتلا به کرونا در نظر گرفته‌اند. ۶ بیمارستان هم برای این منظور در تهران درحال آماده‌باش هستند.»

توضیحات دکتر تاحدودی قانع‌کننده است. امیدواریم. آماده‌باش دکتر و همکارانشان برای مقابله با بیماری مایه‌ی دلگرمی و آرامش افکار عمومی است.

 

سوم| گلایه‌های رانندگان تاکسی؛ شورای شهر: کرایه‌ها افزایش می‌یابد

همه چیز البته گران شده است. راننده‌های محترم تاکسی مانده‌اند و هزینه‌های سرسام‌آور استهلاک خودروهای فرسوده و بنزین ۳۰۰۰ تومانی! مردم البته نگران روز به روز کوچک‌تر شدن سفره‌هایشان هستند. نگران هزینه‌هایی که یومیه تصاعدی است. برای همین کمپین ثبت کردند. در اعتراض به گرانی کرایه‌ها. البته که چاره‌ای نیست. تا جایی می‌توان دستوری هزینه‌ها را پایین نگاه داشت. حالا و در انتهای سال حق راننده‌های محترم است اگر می‌خواهند هزینه خدمات آنها هم مطابق تورم سالانه افزایش یابد. 

موضوع را از علیخانی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر پیگیری کردیم. آقای علیخانی البته چندان موافق نرخ‌‌گذاری شورا برای شبکه تاکسی‌رانی نیست. چرا که معتقد است تاکسی اساساً یک مود حمل‌ونقل خصوصی است و تعیین کرایه‌های مرتبط هم بعهده‌ی انجمن‌های صنفی است. البته حالا که انجمن درست‌درمانی وجود ندارد، چاره‌ای نیست جز قیمت‌گذاری.

 

وی درباره افزایش کرایه‌ها درسال آینده هم می‌گوید: «نرخ واقعی تورم ۲۶ تا ۲۷ درصد به صورت رسمی است. نرخ افزایش کرایه‌ها البته پایین‌تر از این میزان در نظر گرفته می‌شود. این موضوع اجحاف در حق رانندگان تاکسی‌ها است. در هفته آینده تکلیف بودجه‌ی شهرداری در صحن علنی شورا نهایی می‌شود. بر همین اساس نرخ‌های جدید اعلام خواهد شد. افزایش پیش از تصویب و ابلاغ نرخ‌های جدید غیرقانونی است.»

 

چهارم| معوقات کارگران آذراب؛ بانک کشاورزی: دستمزدها تماماً پرداخت شد

یک‌سوم از سهام «آذراب» متعلق به بانک کشاورزی است. مجموعه صنعتی عظیمی که در کار تولید قطعات اساسی صنعتی فعال است. از سربند واگذاری این مجموعه هم حال و روز خوشی نداشت. مشکلات تولید، تعویق در پرداختی‌ها، حسابی صدای کارگران را بلند کرد. کمپین آن‌ها در برج هشت همین امسال در «فارس من» به ثبت رسید. ما هم در کنار دیگر مسؤلین و نماینده‌های افکار عمومی پیگیر مشکلات کارخانه شدیم.


در ادامه این پیگیری‌ها؛ بچه‌های گروه اقتصادی هفته گذشته به‌سراغ مسؤلین بانک کشاورزی رفتند. مجموعه‌ای که مالک یک‌سوم از سهام آذراب است. روح‌الله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی به خبرنگار ما می‌گوید از سال ۹۶ که این شرکت به بانک واگذار شد، علیرغم همه مشکلات رقم قابل توجهی از حقوق کارگران پرداخت شده است. در دو سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان یعنی ماهی ۱۰ میلیارد تومان فقط دستمزد کارگران محترم پرداخت شده است. البته دو-سه ماهی مشکل داشتیم.

وی اضافه کرد: «۱۵ میلیارد تومان هم همین ۲-۳ ماه قبل بعنوان سرمایه در گردش پرداخت شد که توانستند با آن مطالبات کارگران را کاملاً پرداخت کنند.» خوب خدا را شکر! از این‌که مشکلات زحمت‌کشان صنعت آذراب تا حدود قابل قبولی مرتفع شده، باید تبریک گفت. آقایان البته بیشتر باید از این سرمایه‌ها مراقبت کنند. سرمایه‌هایی که نماد خودباوری و اعتماد ما است.

 

به‌زودی پوسته و امکانات تازه «فارس من» رونمایی خواهد شد. نرم‌افزار جدید در آخرین مراحل از تست و مقدمات فنی است. تمام تلاش ما تحقق تام و تمام شعار «شما سردبیر فارس هستید» بوده و هست. صمیمانه امیدواریم امکانات تازه هر چه بیشتر از گذشته امورات خبرگزاری را به مردم واگذار کند. منتظر باشید؛ اخبار جالبی در راه است!

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول