اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

120 سایت متخلف در حوزه میراث فرهنگی مسدود شد

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: 120 سایت متخلف در حوزه میراث فرهنگی مسدود شده و اخطاریه قانونی نیز به 2700 نفر که موجب تخریب میراث فرهنگی شده‌اند، ابلاغ شده است.

120 سایت متخلف در حوزه میراث فرهنگی مسدود شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، سردار امیر رحمت‌اللهی فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم تقدیر از میراث‌بانان برگزیده کشور، اظهار داشت: با اقدامات پیشگیرانه سعی می‌کنیم که هویت ملت را در حوزه میراث فرهنگی حفظ کنیم.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه لطمه و خسارت به میراث فرهنگی غیرقابل جبران است، گفت: حفظ و مراقبت از آثار تاریخی وظیفه اصلی یگان حفاظت است.

سردار رحمت‌اللهی یادآور شد: اقدامات گسترده‌ای همکاران بنده در یگان حفاظت در خصوص پیشگیری از سرقت آثار تاریخی و حفظ و نگهداری این میراث فرهنگی انجام داده‌اند. 

وی بیان داشت: قانون دستگاه فلزیاب مصوب سال 1379 است که بر اساس آن هر گونه خرید و فروش، نگهداری و تبلیغ دستگاه فلزیاب باید با کسب مجوز از وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد و تاکنون جرم آن صرفاً توقیف فلزیاب بوده است.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: متأسفانه این قانون بازدارندگی لازم را نداشته است و با بررسی قانون‌های مختلف به یک ماده قانونی قاچاق کالا و ارز برخوردیم و تصویب شد که فلزیاب‌ها که یکی از وسایل اصلی حفاری غیرمجاز محسوب می‌شود در کالاهای مجاز مشروطه قرار بگیرد. 

سردار رحمت‌اللهی ادامه داد: با همکاری اداره حقوقی مرجع تشخیص کالاهای مجاز مشروطه وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شده بود و مکاتباتی را با این وزارتخانه آغاز کردیم و آنها نیز اعلام کردند که فلزیاب جزو کالاهای مشروطه است. 

وی گفت: در نهایت منجر به این شد که ضبط فلزیاب در صورت شناسایی انجام و یک تا سه برابر ارزش دستگاه، جریمه نقدی پرداخت شود.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: با این اقدام صورت گرفته بازدارندگی خوبی انجام شد و درآمد حاصل از جریمه دستگاه فلزیاب هم باید به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرداخت شود.

سردار رحمت‌اللهی بیان داشت: با توسعه فضای مجازی شاهد جرایم نوظهوری هستیم که با توجه به حجم انبوه اطلاعات و سرعت انتقال آن در فضای مجازی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. 

وی گفت: متأسفانه در حال حاضر فراوانی جرایم در فضای مجازی از فضای واقعی هم بیشتر شده و با اقدامات صورت گرفته یگان حفاظت میراث فرهنگی اولین یگانی است که توانسته دسترسی آنلاین به رصد فضای مجازی را در اختیار داشته باشد و 120 سایت متخلف در این خصوص مسدود شدند.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: در این سایت‌ها آثار تاریخی و فرهنگی به فروش می‌رفت و افراد را تشویق به ارتکاب جرم علیه آثار تاریخی می‌کردند. 

سردار رحمت‌اللهی ادامه داد: فعالین حوزه گردشگری و صنایع دستی هم می‌توانند با استفاده از این امکانات برخوردهای لازم را با متخلفین در این حوزه‌ها هم داشته باشند. 

وی یادآور شد: 2700 اخطاریه قانونی نیز در خصوص هر گونه تعرض و یا تخریب آثار تاریخی ابلاغ شده است که 400 مورد تشکیل پرونده قضایی داشتیم. 

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به عنوان یکی از راهبردهای یگان حفاظت باید از سرمایه‌های اجتماعی و ظرفیت‌های هدف نیز استفاده کنیم و مردم نیز در این راستا مشارکت‌پذیری برای حفظ میراث تاریخی و فرهنگی داشته باشند.

سردار رحمت‌اللهی تصریح کرد: تاکنون دستورالعمل‌های مختلفی در این خصوص نوشته شده است و باید ساختار آن را تعریف کنیم و بعد از یک سال این موضوع را به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول