اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

«۴۰ سال تهران» بخش ویژه هفدهمین تصویر سال/ معرفی داوران

هفدهمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر گفت: «۴۰ سال تهران» بخش ویژه امسال رویداد ما در حوزه عکس، فیلم و گرافیک است.

«۴۰ سال تهران» بخش ویژه هفدهمین تصویر سال/ معرفی داوران

 به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست خبری هفدهمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با حضور سیف‌الله صمدیان موسس و دبیر رویداد در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست گفت: امروز به عدد ۱۷ دوره رسیده‌ایم، اما به سادگی به دست نیامده و برای سال سخت و تلخی که داشتیم، یک عدد معمولی دیگر نیست. بنابراین در زمان و محل همیشگی این رویداد را از عصر جمعه دوم تا بیست و سوم اسفند ۹۸​ برگزار می‌کنیم.

صمدیان گفت: افتتاحیه خاصی نداریم اما ساعت ۱۹ اکران ویژه «آتابای» را با حضور کارگردان و عوامل فیلم در خانه هنرمندان ایران خواهبم داشت. پارسال هم «قصر شیرین» را در افتتاحیه اکران کردیم که مورد استقبال قرار گرفت. 

وی افزود: نمایشگاه تصویر سال افتتاح می‌شود و طبیعتا دو بخش آزاد و جوانان زیر ۲۵ سال (یادبود محسن رسول‌اف) مانند دوازده سال گذشته بصورت رقابتی برگزار می‌شود. بخش نمایشگاهی در خانه هنرمندان برگزار می‌شود. 

صمدیان گفت: کار خاصی که تا الان نمونه نداشته است را برگزار خواهیم کرد و آن «۴۰ سال تهران» است که بخش ویژه امسال ماست و با همکاری سازمان زیباسازی، تصاویری از اولین روز پیروزی انقلاب اسلامی را جمع‌آوری کرده‌ایم و ماحصل آن در خانه اتحادیه که ۱۵ اسفند بصورت رسمی افتتاح می‌شود، به نمایش در می‌آید. 

دبیر هفدهمین جشن تصویر سال افزود: در بخش پوستر و کاریکاتور تهران هم تمام پوسترهای مهم و تاریخی را جمع‌آوری کرده‌ایم و به نمایش در می‌آید. در بخش فیلم هم تمام فیلم‌هایی که در تهران یا برای تهران ساخته شده است - از امیر نادری تا کیارستمی و... - در زمان برگزاری جشنواره تصویر، در تالار ناصری خانه هنرمندان به نمایش می‌گذاریم. 

وی افزود: شگفتانه امسال ما، ​نمایش اول جهانی (ورد پریمیر) یک فیلم است که فقط یک بازیگر دارد و آن زنده‌یاد کیارستمی است. این فیلم را بهمن کیارستمی فیلمبرداری کرده و عباس کیارستمی در نقش تک تک آدمهای «طعم گیلاس» نشسته و به‌صورت فیلم خام است. این فیلم قرار است در بهار ۲۰۲۰ در پاریس نمایش داده شود. نام فیلم سوهانک است.

صمدیان اظهار داشت: در بخش عکس «ایران من» به غنای کامل رسیده‌ایم و هر سال آن را بصورت مالتی مدیا نشان می‌دهیم که موسیقی آن را فردین خلعتبری نوشته و اجرا کرده است. امیدواریم سال آینده کتاب منتخب این بخش را چاپ کنیم.

وی گفت: هر سال بیش از ۳ هزار هنرمند در جشنواره شرکت می‌کنند و در بخش پروژه‌های منتخب سال​ هم استقبال خوبی داشته‌ایم که ۶ عنوان برگزیده آن عبارتند از: کره شمالی از نگاه یک عکاس ایرانی (مجتبی دعایی)، دریاچه ارومیه، دیروز و امروز (جواد پورصمد)، از نگاه یک خلبان (کاپیتان امیرحسن غروی)، پاریس از نگاه یک عکاس ایرانی (زهره خالقی)، پدرانه (عکس‌های مونا علیخواه از دست‌های پدرش) و عکاسی مینیمال، از ایران تا هلند (نیلوفر شریفی). 

به گفته صمدیان، جایزه وحید سهرابی ابد (عکاس فقید ایسنا و از برگزیدگان جشنواره تصویر سال) به بهترین عکاس خبری سال اهدا می‌شود. داوری ۵ شاخه عکاسی را کیارنگ علایی، مجتبی آقایی و آرش خاموشی بر عهده دارند.

* داوران هفدهم و بخش «۴۰ سال تهران» معرفی شدند 

دبیر نمایشگاه تصویر سال همچنین درباره داوران امسال گفت: ما مثل همیشه چند داور ثابت داریم و در بخش تهران دو داور اضافه شده است. تمام کارهای داوری در بخش گرافیک را به عهده انجمن طراحان گرافیگ گذاشتیم، امسال داوران بخش پوستر رضا عابدینی، مسعود سپهر، فرزاد ادیبی بودند که از بین کارهای رسیده آثار را برای بخش آزاد انتخاب کردند که این عکس‌ها روی دیوار می‌رود.  بخش دیگر رقابتی است آثار منتخب جوانان زیر ۲۵ انتخاب می‌شوند که به آن‌ها تندیس و دپیلم افتخار اهدا می‌شود. 
همچنین در بخش پوستر تهران، فاطمه کرکه‌آبادی و نوشین ناظمان به جمع داوران اضافه شده‌اند. داوران بخش عکس مجتبی آقایی، کیارنگ علایی و آرش خاموشی آثار را داوری می‌کنند و در بخش ویژه «۴۰ سال تهران» مجید ناگهی و مجتبی موسوی به جمع داوران اضافه می‌شوند.
داوران بخش کاریکاتور کامبیز درم‌بخش، کیارش زندی، مسعود شجاعی طباطبایی هستند و در بخش کاریکاتور چهل سال تهران، جواد علیزاده و آروین به جمع داوران اضافه می‌شوند. 
داوران بخش فیلم رخشان بنی‌اعتماد، مرتضی پورصمدی، مهرداد اسکویی هستند. در بخش فیلم چهل سال تهران، احمد محیط طباطبایی و علیرضا قاسم‌خان به جمع داوران اضافه می‌شوند.
ساعد نیک‌ذات، فائزه عزیزخانی، پیروز کلانتری هیات انتخاب بخش فیلم بوده‌اند.

* روایتی از کاریکاتورهای مطبوعاتی
صمدیان درباره بخش کارتون‌های مطبوعاتی یادآور شد: سعی کردیم که کارتون‌های مطبوعاتی جزو اصل کارمان شود که آروین تمام این کارتون‌ها را در طول سال رصد کرده و سعی کردیم که تا جایی که می‌شود جناح‌بندی در انتخاب نداشته باشیم. در این بخش ۱۲۰ اثر را در مالتی مدیا در ورودی گالری ممیز نشان می دهیم.
وی افزود: در بخش گزیده کارتون و کاریکاتورهای مطبوعاتی سال ایران ۱۲۰ اثر از ۵۷ کارتونیست از یازده رسانه است. همچنین امسال در سالن ناصری به‌جز پخش فیلم‌های ۴۰ سال تهران، بخش جشنواره جشنواره‌ها که نخبه فیلم‌های یا جایزه گرفته‌های جشنواره‌هاست نمایش داده می‌شود. 

* تصویر هفدهم به روایت آمار
مؤسس جشن تصویر سال گفت: در هفدهمین نمایشگاه تصویر امسال بیش از ۸۵۰ قاب چاپ شده در بخش‌های آزاد، جوان  و موبایل، گرافیک و کاریکاتور روی دیوار می‌رود و بیش از ۱۵۰۰ تصویر به‌صورت مالتی مدیا در همه بخش‌ها (گرافیک، کاریکاتور و عکس) نمایش داده می‌شود. 
در جشنواره فیلم تصویر در بخش آزاد، از مجموع ۳۱۲ فیلم رسیده ۱۳۵ فیلم به جشنواره راه پیدا کرده است که از این آمار ۳۰ فیلم به بخش تهران اختصاص داشته است. در بخش جوان نیز از مجموع ۱۵۶ فیلم رسیده ۶۱ به جشنواره راه پیدا کرده است. 

* رونمایی از آخرین شماره «تصویر» در روز افتتاح نمایشگاه
صمدیان با گلایه از قیمت بالای کاغذ گفت: دو یا سه دوره است که نمی‌توانیم نشریه تصویر سال را منتشر کنیم. اما همزمان با افتتاح نمایشگاه از آخرین شماره تصویر سال که شامل آثار برگزیده برگزیدگان برنده جایزه جوانان زیر ۲۵ سال این نشریه در ۲۴۰ صفحه رونمایی می‌شود و با تخفیف ۲۵ درصدی در طول برگزاری نمایشگاه عرضه خواهد شد.

صمدیان در پایان گفت: حامیان اصلی ما خانه هنرمندان ایران، سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان زیباسازی شهر تهران و موسسه هنرهای تجسمی معاصر هستند. 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول