اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

احتمال تخصیص ارز کمتر از ۱۰ هزار تومانی به حج ۹۹

با نزدیک شدن به آغاز نام‌نویسی حج تمتع و بررسی نرخ ارز اختصاص یافته به عملیات حج در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد که ارز پیشنهادی برای حج تمتع سال آینده مبلغی کمتر از ۱۰ هزار تومان باشد.

احتمال تخصیص ارز کمتر از ۱۰ هزار تومانی به حج ۹۹

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سفر به حج تمتع از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و هرکس در طول عمر خود ممکن است یک بار بتواند به این سفر مشرف شود. بنابراین برنامه‌ریزی برای رفتن به حج ابراهیمی بسیار مهم و اثرگذار است.

یکی از اموری که حج تمتع را بر افراد واجب می‌کند، استطاعت مالی و جسمی است که استطاعت مالی یعنی «توانایی پرداخت هزینه‌های سفر به مکه و همچنین هزینه تأمین مخارج کسانی که خرجشان برعهده فرد است و کسی که با قرض‌‌گرفتن مخارج سفر حج خود را تأمین کرده است، مستطیع (دارای استطاعت) محسوب نمی‌شود و حجش، حج واجب به‌شمار نمی‌آید».

بر اساس اعلامیه سازمان حج و زیارت، برای حج تمتع سال آینده، دارندگان فیش‌های ودیعه‌گذاری حج تمتع قبل از ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال ۸۶ می‌توانند به منظور اعزام به حج تمتع سال ۹۹ ثبت‌نام کنند.

با نزدیک شدن به آغاز نام نویسی سفر به حج تمتع، بسیاری از ودیعه‌گذاران، نگران هزینه‌ها و تأمین آن هستند. چرا که بسیاری از این افراد بیش از ۱۲ سال در انتظار نوبت حج تمتع بوده و در آن زمان شاید حتی تصور نمی‌کردند که قیمت تمام شده حج تمتع تا این اندازه افزایش یابد.

با این حال و با وجود بالا رفتن نرخ ارز نسبت به سال‌های گذشته و با توجه به اینکه هزینه‌های این سفر معنوی از پرواز تا اسکان و تغذیه با دلار محاسبه می‌شود، اگر قرار باشد هزینه‌های آن با دلار آزاد در نظر گرفته شود، به طور حتم هزینه‌های آن برای بسیاری از زائران قابل تأمین نخواهد بود و با این روند بسیاری از سفر به حج ابراهیمی انصراف می‌دهند.

بر همین اساس، آنچه اکنون برای بسیاری از زائران خانه خدا و ودیعه‌گذاران حج تمتع سؤال برانگیز است، چگونگی محاسبه هزینه‌های حج تمتع است. سفر به حج تمتع در کنار هزینه‌های آموزش قبل از سفر، روحانی، معین و معینه‌های کاروان‌ها و حتی خدمه و پشتیبانی‌هایی که صورت می‌گیرد، هزینه‌هایی همچون پرواز، اسکان، تغذیه، حمل و نقل درون شهری و برون شهری را نیز شامل می‌شود که در این رابطه مسؤولان حج و زیارت بیشترین هزینه سفر به حج تمتع را اسکان و پرواز می‌دانند.

نرخ دلار اختصاص یافته به عملیات حج امسال، حدود دو برابر سال قبل بود

در سال‌های اخیر با مذاکرات سازمان حج و زیارت با دولت به ویژه بانک مرکزی، پس از نوسانات ارزی و افزایش نرخ دلار، مقرر شد تا هزینه‌های سفر به حج تمتع با کمک مسؤولان به صورت تعادلی محاسبه شود. به طوری که در حج تمتع سال جاری نیز شاهد بودیم با وجود اینکه نرخ دلار بالای ۱۲ هزار تومان بود، با حمایت‌های مسؤولان نرخ ارز تخصیص یافته برای عملیات حج تمتع ۷ هزار تومان تعیین شد و با این اقدام شاهد افزایش بی‌رویه هزینه‌های حج تمتع نبودیم.

همچنین سال گذشته مسؤولان سازمان حج و زیارت با اجاره به‌هنگام مسکن و انعقاد به‌موقع قرارداد‌های تغذیه و تدارکات به ترتیب ۸ و ۵ درصد در هزینه‌های اعمال شده در حج تمتع ۹۸ صرفه‌جویی کردند و با این روند هزینه تمام شده برای حج تمتع سال ۹۸  از ۲۱ تا ۲۸ میلیون تومان در نظر گرفته شد که به طور میانگین این هزینه ۲۵ میلیون تومان عنوان شد. 

این امر در حالی است که در حج تمتع سال ۹۷ که نوسانات ارزی به تازگی ایجاد شده بود، حمید محمدی رئیس سابق حج و زیارت اعلام کرد که هزینه سفر به حج تمتع سال ۹۷ با ارز مبادله‌ای یعنی دلار ۳ هزار و ۹۰۰ تومانی محاسبه شده است. بر همین اساس هم هزینه این سفر معنوی از ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تا ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شد. 

افزایش ۱۰ میلیونی سفر به حج در سال جاری/ اختلاف قیمت‌های حج تمتع به دلیل نرخ ارز است

در همان زمان حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر، نماینده وقت ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه هزینه‌های سفر به حج تمتع افزایش پیدا نکرده است، نوسانات ارزی را دلیل افزایش هزینه‌ها عنوان کرد و گفت: «از چند سال گذشته تاکنون حج گران نشده و اختلاف قیمت‌ها به دلیل نرخ ارز است».

افزایش ۱۰ میلیون تومانی سفر به حج تمتع در سال جاری نسبت به سال ۹۷، نارضایتی‌هایی را به همراه داشت؛ اما با مدیریت موضوع، بالاخره حج تمتع به خوبی برگزار شد و زائران بیت‌الله الحرام نیز در امنیت و آرامش به این سفر معنوی مشرف شدند.

اکنون که نزدیک به آغاز نام‌نویسی سفر به حج تمتع است، بسیاری از دارندگان فیش‌های حج تمتع نگران هزینه‌های سفر حج ابراهیمی هستند. البته همانطور که علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرده است، هزینه سفر به حج تمتع ۹۹ هنوز اعلام نشده و این مبلغ، بستگی به نرخ ارز تخصیص یافته به عملیات حج تمتع سال آینده دارد.

با وجود اینکه دولت هنوز نرخ ارز اختصاص یافته به عملیات حج را اعلام نکرده است، مسؤولان حج و زیارت در تلاش هستند تا با کاهش هزینه‌های سفر به حج تمتع، این سفر را برای ودیعه‌گذاران آسان کنند. البته ناگفته نماند که هزینه‌های حمل و نقل در عربستان نیز برای تمام کشورها نسبت به گذشته افزایش یافته که این امر نیز مخالفت بسیاری از کشورها را به همراه داشته است. با این حال، باید دید مسؤولان سازمان حج و زیارت برای مقابله با این افزایش هزینه‌ها چه تصمیمی اتخاذ می‌کنند.

پرداخت هزینه حج تمتع در دو قسط

اما آنچه که تاکنون از سوی متولیان برپایی حج تمتع اعلام شده است، پرداخت دو قسطی هزینه حج تمتع سال ۹۹ است. به طوری که علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در جلسه روز سه‌شنبه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه هزینه قطعی حج آینده به زودی اعلام خواهد شد، از دریافت این هزینه در دو قسط خبر داد.

البته پرداخت هزینه سفر به حج تمتع در سال‌های گذشته به ویژه از زمانی که شاهد نوسانات ارزی و افزایش قیمت سفر حج تمتع بودیم، نیز به همین شکل دریافت می‌شد و مسؤولان با این اقدام سعی دارند تا راهکاری برای تأمین هزینه‌های سفر به حج تمتع ارائه دهند.

هزینه حج تمتع برای هر نفر بین ۳۱۰۰ تا ۳۳۰۰ دلار است

با این وجود همانطور که سال گذشته رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد، «هزینه‌های حج تمتع برای هر نفر بین ۳۱۰۰ تا ۳۳۰۰ دلار است. بنابراین تفاوت نرخ ارز در هزینه‌ها تاثیر‌گذار است». پس به طور میانگین هزینه حج تمتع برای هر زائر ۳۲۰۰ دلار پیش بینی می‌شود که البته امسال با وجود اینکه ویزای هیأت مسکن از سوی سعودی‌ها دیرتر از موعد پیشنهادی داده شد، اما هیأت مسکن حج و زیارت با اقدامات مناسب هتل‌های مدینه را با قیمت مناسبی اجاره کردند و در حال بررسی هتل‌های مکه مکرمه هستند و به گفته مسؤولان بیش از ۸۵ درصد روند اجاره هتل‌های مکه مکرمه نیز انجام شده است. 

بر همین اساس اگر دولت هزینه نرخ تعادلی برای عملیات حج تمتع را ۱۰ هزار تومان در نظر بگیرد، هزینه حج تمتع بین ۳۱ تا ۳۴ میلیون تومان پیش بینی می‌شود، اما به نظر می‌رسد که با مذاکرات مسؤولان قرار است هزینه‌های این سفر معنوی با دلاری پایین‌تر از ۱۰ هزار تومان محاسبه شود.

به گزارش فارس، ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر در حج تمتع سال آینده به عربستان اعزام می‌شوند که با برنامه‌ریزی‌های متولیان برپایی حج تمتع، تمام پروازهای زائران خانه خدا توسط شرکت‌های هواپیمایی کشورمان انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول