اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

برنامه فهرست انتخاباتی «راه نو» برای اقتصاد کشور

فهرست انتخاباتی «راه نو» برنامه های اقتصادی خود برای اداره کشور را در 8 محور نظام بودجه ریزی، نظام مالیاتی، نظام بانکی، نظام ارزی، بخش انرژی، بازار سرمایه و تعارض منافع ارائه کرده است

برنامه فهرست انتخاباتی «راه نو» برای اقتصاد کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، فهرست های مختلف انتخاباتی برنامه های خود در حوزه‌های گوناگون از جمله اقتصادی را  اعلام کرده اند و این خبرگزاری قصد دارد برنامه های اقتصادی هر کدام از این لیست ها را به مردم ارائه نماید.

گفتنی است خبرگزاری فارس در قالب گزارشی با عنوان «برنامه فهرست‌های انتخاباتی برای حل 10 چالش اصلی اقتصاد ایران چیست؟»، 10 سوال را از فهرست های مختلف مطرح کرده است و پیگیر دریافت و انتشار پاسخ آنها است.

در این گزارش نگاهی به برنامه فهرست «راه نو» (ائتلاف اقتصاد دانان جوان) در حوزه اقتصادی انداخته ایم (فایل کامل این برنامه از اینجا    قابل دریافت است). برنامه های اقتصادی بقیه فهرست های انتخاباتی نیز به تدریج منتشر خواهد شد.

برنامه های اقتصادی فهرست «راه نو» با تیتر «اولویت های اقتصادی مجلس نو» منتشر شده و شامل 8 بخش زیر است (هر بخش هم شامل دو بخش آسیب های محوری و اولویت های پیشنهادی است):

1- نظام بودجه ریزی: از جمله مهمترین پیشنهادهای مطرح شده در این بخش، ملزم کردن دولت به صفر لحاظ کردن درآمد نفت در بودجه و جبران درآمدها از محلهای مندرج در گزارش تصفیر نفت در سال نخست تشکیل مجلس یازدهم است. برخی از محل های مندرج در گزارش مذکور عبارتند از: الف- جلوگیری از فرار مالیاتی (عمدتا مشاغل) از مسیر اجرایی کردن ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (تکمیل پایگاه داده سازمان امور مالیاتی و بررسی تراکنش‌های بانکی)، ب- ایجاد نظام مالیات بر مجموع درآمد اشخاص، وضع مالیات بر عایدی سرمایه، وضع مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی، مالیات بر خانه‌های لوکس، ج- ساماندهی معافیت های مالیاتی و حذف برخی موارد غیر ضرور از جمله حذف معافیت مالیات بر درآمد حاصل از صادرات مواد خام یا با ارزش افزوده پایین مانند مواد معدنی، فولاد و محصولات پتروشیمی، حذف معافیت مالیاتی برای فعالان حقوقی بزرگ در بخش کشاورزی و فرهنگی، د- تفکیک حساب‌های بانکی (شخصی و تجاری) به منظور مقابله با فرارهای مالیاتی و ه- مالیات بر مشتریان پر مصرف آب، برق و گاز.

2-نظام مالیاتی: محورهای پیشنهادهای مطرح شده درباره این موضوع عبارتست از: الف- مالیات بر جمع درآمد اشخاص حقیقی به عنوان مبنای کل نظام مالیاتی، ب-اعمال حداقل بار مالیاتی بر اشخاص حقوقی و همچنین مالیات بر ارزش افزوده، ج-حذف حداکثری معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی اشخاص حقیقی، ج-مالیات بر عایدی سرمایه، ابزاری برای مبارزه با سفته بازی در فعالیت‌های نامولد، د-تقویت مالیات بر دارایی‌ها، ابزاری برای جلوگیری از تکاثر ثروت، ه-حمایت یارانه‌ای (مالیات منفی) از افراد با درآمد خالص خانوار پایین.

3-نظام بانکی: برنامه محوری این حوزه، اصلاح قانون پولی و بانکی (مصوب 1351) و قانون عملیات بانکی بدون ربا (مصوب 1362)، با چهار محور، الف- خلأها و چالش‌های قانونی، ب- بانک و تولید، ج- نظارت بانکی، د- بانک و اقتصاد مقاومتی است.

4-محیط کسب و کار: برخی از برنامه های مطرح شده در این بخش عبارتند از: الف- تصویب قانون صدور یک روزه مجوزهای شروع کسب و کار (جز حوزه سلامت، امنیت و محیط زیست)، ب-اصلاح بخشهایی از قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 چه در زمینه آزادسازی و چه در زمینه خصوصی سازی، ج-پرهیز اکید از تغییرات ناگهانی و غافلگیرکننده قوانین، مقررات (از جمله تعرفه‌های واردات و ممنوعیت‌های ناگهانی و ...) و رویه‌های اجرایی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره از طرف وزارتخانه‌ها، بانک مرکزی و گمرک.

5-نظام ارزی: محورهای برنامه پیشنهادی در این بخش عبارتند از: الف-کنترل عرضه ارز، ب-مدیریت تقاضای ارز، ج- تعیین نرخ با هدف تحرک تولید، د-تکیه بر توان داخلی، ه-انجام پیمانهای پولی دو و چندجانبه.

6-بخش انرژی: برخی از محورهای برنامه مطرح شده در این بخش عبارتند از: الف- واقعی سازی قیمت انواع حاملهای انرژی در یک دوره زمانی پنج ساله و باز توزیع یارانه‌های آزاد شده در حمایت از تامین تجهیزات بهره ور انرژی توسط مصرف کنندگان، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و اعطاء یارانه مستقیم به جامعه با مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، ب- ایجاد وزارت انرژی با ترکیب بخش‌های نفت، گاز و برق و ایجاد یک نهاد ناظر و رگولاتور این حوزه زیرنظر قوه مقننه، ج-تقویت بورس نفت برای عرضه بلندمدت، مستمر و منظم نفت خام و فرآوردههای نفتی متناسب با شرایط کشور و بازار جهانی این محصولات.

7-بازار سرمایه: پیشنهاد مشخصی در این بخش ارائه نشده و صرفا به آسیب شناسی وضعیت موجود پرداخته شده است.

8-تعارض منافع: پیشنهاد مشخص فهرست انتخاباتی «راه نو» در این بخش، تنظیم، تصویب و اجرای قانون جامع مدیریت تعارض منافع است به نحوی که سازوکارهایی برای کاهش بروز موقعیت‌های تعارض منافع در سطوح مختلف سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری، اجرایی و نظارتی پیشنهاد شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول