خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: در جذابترین اجرای روز هفتم گروه کوبهای و آوازی ودا با هنرمندان خردسال خود تالار وحدت را شکوفه باران کرد و آرون افشار اولین حضور خود و گروهش را در بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر تجربه کرد.
در (دوشنبه ۲۸ بهمن)، سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر شب هفتم خود را پشت سر گذاشت و 12 گروه موسیقی و هنرمند در شش سالن برنامه خود را در دو نوبت اجرا کردند.
گروه کوبهای و آوازی ودا به روی صحنه رفت
در ششمین شب از جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر گروه کوبهای و آوازی ودا در ساعت ۱۸/۳۰ در تالار وحدت روی صحنه رفت.
گروه کوبهای و آوازی ودا از خوانندگان و نوازندگان کوبهای کودک و نوجوان تشکیل شده است که با همراهی دیگر نوازندگان با میانگین سنی بالاتر در تالار وحدت خوش درخشیدند.
اجرای چند قطعه بیکلام ریتمیک با گروه سازهای کوبهای نظیر قوشاناقارا ( ساز آذری)، تنبک، دف، دهل، ناقارا، عود، کمانچه و پیانو در کنار چند ترانه محلی نظیر قطعه محلی لری بنام دختر بویر احمدی، قطعه کردی تحت عنوان چاوانم، آی سر کتل قطعه محلی استان فارس، قطعه بندری اییا اییار، قطعه مازندرانی درانه جان (عزیز جون)، گل پامچال، ای لاچین( با ترجمه ارمنی و آذری و اندکی دخل وتصرف)، و چند قطعه دیگر رپرتوار اجرایی گروه ودا را در این اجرا تشکیل داده بود.
اهمیت شناخت و توانایی حفظ ریتم در موسیقی بر کسی پوشیده نیست و چه بسا کم نیستند خوانندگان و نوازندگان با سابقهای که حتی پس از سالها فعالیت هنوز در شناخت ریتم با مشکلاتی روبرو هستند و در حفظ ریتم در قطعات ضعف دارند. شاید نقطه قوّت اجرای گروه ودا با میانگین سنی پایین آنها قدرت غیرقابل انکار نوازندگان خردسال این گروه در حفظ ریتم و اجرای آنها با دینامیک خوب اجرایی است.
ترنم چکاوک در کاخ جشنواره
ارکستر چکاوک به رهبری رضا شایسته در تالار وحدت با اجرای گلچینی از آثار ماندگار موسیقی ایران یکی از خاطرهانگیزترین شبهای جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر را رقم زد.
ارکستر چکاوک در این اجرا، با رپرتواری از آثار ماندگار استادان موسیقی ایرانی حال و هوایی نوستالوژیک را برای حاضران در سالن به ارمغان آورد.
این ارکستر با خوانندگی سروش مظفری و مجید حسینخانی قطعاتی نظیر میپرستم ساخته کاظم رزازان، دل بیقرار ساخته فضلالله توکل، اجرای بیکلام ترانه مخلوق، میگذرم تنها ساخته همایون خرم، شانه اثر عباس شاپوری، هوس ساخته انوشیروان روحانی، شب پر ستاره، دنیا اثر جهانبخش پازوکی، سیمین بری اثر جمشید شیبانی و راز دل اثر همایون خرم را اجرا کرد. در میان اجرا رضا شایسته در سخنان کوتاهی گفت: امشب برای من شب خاطرهانگیزی است چون در بیستمین سالگرد ارکستر چکاوک هستیم و بیست سال با دلگرمی مخاطبان در موسیقی ایران قرار داریم.
نوای «نغمه گردان» در فرهنگسرای نیاوران پیچید
گروه موسیقی «نغمه گردان» به سرپرستی احسان عبایی و خوانندگی سیدمحمد حسینی به اجرا پرداخت. این کنسرت به عنوان یکی از برنامههای سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
اعضای گروه سازهایشان را به دست گرفتند و هماهنگ با هم شروع به نواختن کردند. نخستین قطعه «جرس» نام داشت، این قطعه شروعی گرم را رقم زد. بعد از آن «مقدمه بیات اصفهان» شنیده شد تا اجرا به تصنیف « هنر عشق» برسد. خواننده در این تصنیف با تحریرهای به جا و مناسب با دیگر اعضای گروه همراه شد.
در ادامه نوبت به بخش تکنوازی دو ساز تار و عود رسید. ابتدا نوازنده تار به آرامی زخمه را بر ساز کشید و صدای سازش طنین انداز شد، سپس صدای عود سالن را پر کرد. دو نوازنده از تسلط کافی برای اجرای برنامه برخوردار بودند و خوشبختانه صدابرداری سالن هم به بهترین نحو انجام شده بود. البته معمولا در اجراهای تکنوازی و نیز ارکسترهای محدود کمتر مشکل صدابرداری وجود دارد و همواره شاهد اجراهایی با صدای مطلوب همچون این اجرا هستیم.
در ادامه تصنیف «مجنون رسوا» و «نوروز عرب» به «ساز و آواز» پیوند خورد. در ساز و آواز همه سازها به کار گرفته شد و ادامه برنامه به یک اجرای همنوازی مطلوب گروهی منتهی شد.
«عشاق و فرود»، «چهار مضراب»، «ساز و آواز»، «ماوراءالنهر» و «دلی یا دلبری» از دیگر قطعات اجرایی این شب بود. تصنیف «دلی یا دلبری» فضای اجرایی را که ریتمی آهسته به خود گرفته بود، تغییر داد.
سانس اول این شب، با ساز و آواز سوز و گداز و دوبیتی وارد قسمت پایانی خود شد و تصنیف «ساقی مستان» و «به یاد تو» به عنوان دو قطعه انتهایی رپرتوآر نواخته شدند.
گروه «هوران» و نوای دف و آواز در رودکی
گروه موسیقی «هوران» به سرپرستی بهروز قهاری و خوانندگی بامداد فلاحتی با حضور محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی و رییس جشنواره و شاهین فرهت دبیر جشنواره در تالار رودکی به اجرای برنامه پرداختند.
گروه موسیقی «هوران» حاصل تجربه هنری بهروز قهاری است و تاکنون اجراهای متعددی داشته و در چند جشنواره حضور یافته و کسب عنوان کرده و در کشورهای روسیه، اوکراین، مراکش، کویت، هلند، سوییس و فرانسه نیز به روی صحنه رفته است.
پرواز همای، امین هدایتی، حامد تمدن، سالار عقیلی، محمد معتمدی و بامداد فلاحتی خوانندگانی هستند که تاکنون با گروه موسیقی «هوران» همکاری کردهاند.
«کمک» به آهنگسازی محمدرضا برزین با شعری از هما میرافشار، «بازآمدم» به آهنگسازی کیارش بیات با شعری از مولانا، «کاروان» با شعر معینی کرمانشاهی، «خون و بلبل» به آهنگسازی محمدرضا برزین با شعری از معینی کرمانشاهی، «گذرگاه» به آهنگسازی بهروز قهاری با شعری از مولانا، «با من صنما» به آهنگسازی بهروز قهاری با شعری از مولانا، «تن و جان» به آهنگسازی بهروز قهاری باشعری از مولانا، «حیلت رها کن» با تنظیم مسعود شعاری و شعری از مولانا بخش شاخص رپرتوار اجرایی گروه موسیقی «هوران» در جشنواره موسیقی فجر بود.
موسیقی کلاسیک با اجرای کوراتت زهی خلیج فارس
در سانس دوم از ششمین روز جشنواره موسیقی فجر کوراتت زهی خلیج فارس به سرپرستی امین غفاری به اجرای برنامه پرداخت و شاهین فرهت دبیر جشنواره نیز به تماشای این اجرا نشست.
امین غفاری (نوازنده ویلون اول)، فرشاد شیرانی (نوازنده ویلون دوم)، مهدی منادی (نوازنده ویولا) و کوروش کشاورز (نوازنده ویلنسل) اعضای کوارتت زهی خلیج فارس هستند.
امین غفاری در ابتدای کنسرت ضمن خوشآمد گویی به حاضران قطعات را معرفی کرد و سپس با همراهی اعضای گروهش قطعات کمیتاس مینیاتور برای کوارتت زهی، کوارتت شماره سه ساخته رضا کهریزی و کوارتت شماره ۳ در دومینور ساخته لودویگ وان بتهوون را نواختند.
شاید اجرای کوارتت زهی خلیج فارس به اندازه ارکسترهای بزرگ با بهره از خوانندگان نامدار سر و صدا نکند لیکن به جهت ضرورت جایگاه و کمبودی که به شدت در حوزه کوارتت موسیقی کلاسیک در ایران احساس میشود، حضور اینچنین گروههایی غنیمتی برای کلیّت موسیقی ایران زمین است. کشور ما در زمینه موسیقی کلاسیک غربی علیرغم وجود استعدادهای بیشمار و دارا بودن پتانسیل برای ارتقاء این ژانر موسیقی، تا رسیدن به جایگاه آرمانی فاصلهها دارد. بیشترین فعالیتی که در حوزه موسیقی کلاسیک صورت گرفته در بحث ارکستر سمفونیک و ارکسترهای مجلسی و دولتی و غیردولتی و فیلارمونیک بوده و کمتر به بخشهای سلو، دوئت، تریو، کوارتت، کوئینتت و...پرداخته شده است.
البته در بین اینها سولو بهترین جایگاه و کوارتت و بالاتر در بدترین جایگاه و شرایط قرار دارد. حضور و ظهور کوارتتهایی چون زهی خلیج فارس راه را برای پیشرفت در این بخش هموار میکند و در بلند مدت کمک شایانی به تمامیت موسیقی این مملکت خواهد کرد.
خوشبختانه دیشب شاهد اجرایی بسیار خوب و دقیق از این چهارنوازی یا کوارتت بودیم که ویلن یک و دو، ویولا و ویلنسل در تعاملی مفهومی با بالاترین دقت و کمترین خطا در ارائه رپرتوارهای اجرایی خود برنامهای در شان موزیسین ایرانی به مخاطب ارائه کردند. اجرای نوانسهای دقیق، پاساژهای سایهوار، قرینههای دور و نزدیک، استکاتو و لگاتوهای دقیق و بافت مخملین ترمولههای کششی و پیتزیکاتوهای بهجا و دقیق و انتخاب آثار نسبتا دشوار که به خوبی از پس اجرای آنها برآمدند.
«همنوازان وداد» و «همنوازان فاخته» روی صحنه فرهنگسرای نیاوران رفتند
دومین سانس بیست و هشتم بهمن ماه در فرهنگسرای نیاوران به دو گروه موسیقی «همنوازان وداد» و «همنوازان فاخته» اختصاص داشت. در این شب ابتدا گروه «همنوازان وداد» به سرپرستی کیارش داودی و با آواز منصور جمعه زاده قطعات خود را به گوش مخاطبان رساند و سپس گروه «همنوازان فاخته» که سرپرستی آن را خشایار پارسا عهدهدار است، روی صحنه این فرهنگسرا حاضر شد.
پیش درآمد ابوعطا قطعهای بود که برای آغاز انتخاب شده بود و پیوسته با آن ساز و آواز ابوعطا و چهارمضراب ابوعطا نواخته شد. سرپرست گروه، کیارش داودی، آهنگسازی آنها را برعهده داشت.
تصنیف «یتیمک» به آهنگسازی استاد فرامرز پایور در فرهنگسرای نیاوران طنین انداخت و صدای خواننده «همنوازان وداد» ترانه قطعه را با موسیقی همراه کرد.
گروه سراغ ساز و آواز و ضربی حجاز رفت تا نوبت به دونوازی تار برسد. این دو هنرمند فراز و فرود های قطعه را هماهنگ با یکدیگر نواختند و با دونوازی که آرامش را در سالن حکم فرما کرده بود، نگاه مخاطبان را به مهارت خود جذب کردند. قطعه «خسرو و شیرین» ساز و آواز و دو ضربی را به یکدیگر وصل کرد. بعد از آن تصنیف انتهایی با نام «از تو کجا گریزم» به اجرا درآمد.
پس از درنگی کوتاه به عنوان فاصله بین دو اجرا، گروه موسیقی «همنوازان فاخته» برای اجرای قطعات خود وارد شدند. نیما داغمه چی فیروزجانی و محمد مهدی شیخ، تار، علیرضا رسولی و آرمان حیدری، کمانچه، خشایار پارسا و هامون بهرامیمقدم، سنتور، هدایتالله شفتی کلاری، سه تار، حسین گازر، تنبک، و سید ابوذر حسینی، عود بدست گرفتند و محبعلی بخشی خوانندگی گروه را عهدهدار شد.
این گروه با پیش درآمد ماهور کنسرت خود را شروع کرد. بعد از این که تصنیف «زلف سرکجت» را به روایت عبدالهخان دوامی نواخت، دو قطعه «شب وصل» و « قهر و آشتی» به اجرا درآمد. در این دو قطعه ساز تار بیشتر شنیده شد و نوای دیگر ساز ها به تکمیل زیبایی قطعه کمک کرد.
«نرگس مستی»، «من ندانستم» و «رنگ قدیمی» نیز تصنیفهایی به روایت عبدالهخان دوامی بودند که مانند دیگر قطعات، خشایار پارسا آهنگسازی آنها را انجام داده بود. در میانه تصنیفها صدای همخوانی اعضای گروه با خواننده نیز شنیده شد.
دو قطعه دیگر نواخته شد و به پایان رسیدن رپرتوآر تشویق حضار را که نشان دهنده رضایت آنها از این کنسرت بود، در پی داشت.
این گروه هدف تشکیل خود را اجرا و پژوهش در باب موسیقی کلاسیک ایرانی میداند و در طی مدت زمان فعالیت خود به کار هایی چون موسیقی مقامی دوره تیموری، موسیقی دستگاهی دوره قاجار و موسیقی دستگاهی تعدیل شده دوره پهلوی پرداخته است.
کنسرت گروه «شیمشک» در سالن برج آزادی برگزار شد
کنسرت گروه موسیقی «شیمشک» به سرپرستی غلامرضا کریمزاده خویی و رهبری محمدحسین درابلو، شامگاه دوشنبه ۲۸ بهمنماه طی یک سانس در سالن برج آزادی برگزار شد.
کنسرت گروه موسیقی «شیمشک» شب گذشته در سالن برج آزادی برگزار شد و این گروه در این کنسرت قطعاتی را به صورت بی کلام اجرا کردند.
گروه «شیمشک» در این کنسرت قطعاتی همچون درآمد چهارگاه، گوزلرم سنی، دلی جیران، شیرین گونلرو یاللی، قایتاغی بیات شیراز، لاچین، فریدهام، بیرآندا دونیا، موسیقی فیلم قاینانا لای لای، شیمشک، آذربایجان، باور کن، کهنه باکی، پنجره مه قوندی چیچک، ایران، تیک اترین، آرماندوز رومبا، اوزون اینجه، لای لای فیکرت امیراف و قوچ علی را اجرا کردند و شبی خاطرهانگیز را برای دوستداران خود رقم زد.
برگزاری اولین کنسرت آرون افشار در جشنواره موسیقی فجر
آرون افشار، خواننده جوان موسیقی پاپ که طی چند ماه اخیر کنسرتهای رسمی خود را آغاز کرده است، این بار شامگاه ۲۸ بهمن ماه طی دو سئانس در قالب جشنواره موسیقی فجر در نمایشگاه بینالمللی میلاد به روی صحنه رفت.
عهد بستهام که تا وقتی کنسرت برگزار میکنم و روی صحنه هستم قطعه مادر را اجرا کنم
این کنسرت با اجرای قطعه گیسوی پریشان آغاز شد که همزمان با اجرای افشار نماهنگ آن نیز بر روی نمایشگر سالن میلاد نقش بسته بود. قطعههای خط و نشان و کجایی قطعاتی بودند که افشار در ادامه آنها را اجرا کرد که با استقابل مخاطبان مواجه شد.
دلشوره اولین تجربه تیتراژخوانی افشار در برنامه مسافر ماه، قطعه بعدی بود که این خواننده جوان خواند و بعد از آن به معرفی علیرضا مرتضیقلی که اغلب ترانههای او را سروده است پرداخت. سپس افشار قطعات شب رویایی، زلزله و طبیب ماهر را خواند و پس از معرفی آهنگ مادر به مخاطبان خود گفت با خودم عهد بستهام که تا وقتی کنسرت برگزار میکنم و روی صحنه هستم قطعه مادر را اجرا کنم.
پس از قطعه مادر، نوبت به اجرای آهنگ جانم باش رسید که این آهنگ یکی از قطعات پرطرفداری است که در چند ماه گذشته به معروفیت افشار کمک بسیار زیادی کرده است. افشار در ادامه آهنگی با نام عاشقکش را اجرا کرد که این آهنگ برای اولین بار توسط این خواننده اجرا میشد.
قطعههای جانم باش و گیسوی پریشان آخرین قطعههایی بودند که آرون افشار برای دومین بار آنها را اجرا کرد و مخاطبان هم از این اجراهای او به شدت استقبال کردند.
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه شب ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینشهای هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود و ۸۲ گروه موسیقی در بخشهای موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بینالملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه میپردازند.
انتهای پیام/