اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

دولت ماشین اقتصاد را رها کرده است/ 80 درصد سپرده‌های بلندمدت در دست اغنیا

یک کارشناس اقتصادی گفت:‌ دولت ماشین اقتصاد را رها کرده است و هیچ طرحی ندارد. یکی از نکات اصلی این است که اقتصاد بدون نفت را بشناسیم و از سطحی دیگری و هیاهو عبور کنیم.

دولت ماشین اقتصاد را رها کرده است/ 80 درصد سپرده‌های بلندمدت در دست اغنیا

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عصر امروز نشست بررسی و تبیین دیدگاه‌های احزاب سیاسی درباره بودجه و مالیات در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به عنوان بدون تعارف با حضور تعدادی از نامزدهای انتخاباتی مجلس برگزار شد.

در این جلسه سیدمهدی زریباف در پاسخ به سوالی در مورد کسری بودجه 150 هزار میلیاردی در بودجه سال آینده  اینکه چه تدابیر کوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌توان برای جبران آن در نظر گرفت، اظهار داشت: متخصص بودجه و مالیات نیستم، ما با دولت و مجلس به شدت ناکارآمدی روبرو بودیم، سازمان برنامه و بودجه دارید که باید در این زمینه اقدام کند. دولت ماشین اقتصاد را رها کرده است و هیچ طرحی ندارد. یکی از نکات اصلی این است که اقتصاد بدون نفت را بشناسیم و از سطحی دیگری و هیاهو عبور کنیم. 

این نامزد جبهه پایداری با بیان اینکه در نگاه بلندمدت چگونه می‌توان از نفت جدا شد، عنوان کرد: در حال حاضر شکاف طبقاتی در جامعه وجود دارد و یکی از مسائل مربوط به اخذ مالیات از سپرده بانکی است. 80 درصد سپرده‌های بلندمدت دست اغنیا است. همچنین مالیات بر مسکن خالی می‌توان اخذ کرد، اما مجلس همراهی نمی‌کند، بنابراین در کوتاه‌مدت می‌توان با چنین روش‌هایی بخشی از درآمدهای بودجه را تأمین کرد. کشور را به سمت بحرانی شدن بردند، البته از روی تعمد نبود.

وی با بیان اینکه هیچ انضباطی در هزینه‌های دولت وجود ندارد، گفت: به جای زیاد شدن اعتبارات عمرانی، مصارف بودجه بالا رفته است. در سطح منابع و مصارف بودجه، هیچ برنامه‌ای برای انضباط وجود ندارد، با این حال معتقدیم می‌شود کار اورژانسی کرد و خیلی از مشکلات را خود مردم حل کنند، مثلا در مورد حامل‌های انرژی و افزایش قیمت بنزین، هیچ آماری از عملکرد منابع و مصارف آن وجود ندارد. در دنیا یکسری قوانین مالیاتی برای اشراف است که اگر کسی می‌خواهد ماشین یا خانه‌ای لوکس داشته باشد باید مالیات آن را بدهد. 

وی در مورد فروش اموال و دارایی نیز گفت: این رویکرد مداوای مُسکنی بوده و فروش اوراق به منزله ایجاد بدهی در آینده است. 

زریباف با تأکید بر اینکه فرهنگ برنامه‌ریزی در کشور فاجعه است، عنوان کرد: بسیاری از بحران ها قابل پیش‌بینی بوده است، اما برای آن فکری نشد. نظام تدبیر، نظام تزویر بود، انضباط مالی چالش اصلی است. باید یکسری اقدامات و فرایندها بسیاری از هزینه‌ها قابل کنترل است. در کوتاه‌مدت اینکه اموالی فروخته شود، ایرادی ندارد، اما باید با قاعده و ضابطه باشد. همچنین می‌توان با راه‌اندازی تعاونی‌های فراگیر، اموال را به کارمندان دولت داد و از این طریق نیز درآمد کسب کرد. 

این اقتصاددان افزود: بسیاری از شرکت‌ها را می‌توان در بودجه حذف کرد و به شکل اسراف‌گونه به آنها بودجه می‌دهیم. خود دولت اعلام می‌کند بالای 50 درصد از تولید ناخالص داخلی، فرار مالیاتی وجود دارد که اگر اراده باشد و فرمان اقتصاد رها نشود، مشکلات ناشی از کسری بودجه حل می‌شود. 

زریباف با تأکید بر تشکیل مجلس انقلابی تصریح کرد: برخی طرح‌ها مثل ایجاد پایه‌های مالیاتی و توسعه آن نوآورانه، خلاقانه و اجرایی است. اگر کسری بودجه با رکود جبران نشود، منجر به تورم بیشتر و گسترش نابرابری و فقر و یأس و ناامیدی می‌شود. فکر می‌کنیم مجلس بعدی انقلابی خواهد بود و به تعبیری بی‌تفاوت به مسائل نخواهد بود. رأی مردم مؤثر است،‌ جریان اصلاح‌طلبی جریان فریب بود و همان چپ‌های دهه شصت هستند که نیات صادقانه‌ای مطرح کردند که وجود نداشت. 

وی یادآور شد: اکنون فرار مالیاتی وحشتناکی از سوی سلبریتی‌ها، پزشکان، وکلا و امثالهم داریم. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول