اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

۶ هزار ترانه در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد ثبت شد

عضو هیات داوران نخستین جشنواره ترانه و دبیر جشنواره درباره شرایط جشنواره موسیقی فجر توضیح دادند.

۶ هزار ترانه در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد ثبت شد

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، مسلم نادعلی‌زاده عضو هییت داوران نخستین جشنواره ترانه در گفت‌وگو با شبکه سپهر گفت: امسال سی پنجمین جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود و به اندازه‌ای ترانه در کشور  به خاطر نسل جوان و علاقمندان اهمیت پیدا کرده است که دوستان در وزارت ارشاد به این جمع‌بندی و تصمیم رسیدند که جایزه ترانه فجر را به جوایز این دوره اضافه کنند تا آثار منتخب از میان ترانه‌هایی که در وزارت ارشاد ثبت می‌شود و مجوز می‌گیرد انتخاب شوند.

وی عنوان کرد: ترانه‌هایی که از مهر سال ۹۷ تا ۹۸ در سامانه ارسال ثبت شده باشند، در این دوره داوری می‌شوند.

 

نادعلی‌زاده توضیح داد: حجم ترانه‌ها بسیار بالاست و در این مدت ۶ هزار ترانه ثبت شده بود و مجوز گرفتند. این حجم ترانه بالا به این معنی است که مخاطب فراوانی دارداما لزوما به معنی کیفیت بالای آثار نیست.

وی افزود: متاسفانه بخش بسیاری از آثاری که به دفتر موسیقی ارسال می‌شود از نظر کیفی سطح پایینی دارند و انتظار ما این است که با این جایزه و تشویق‌هایی که در نظر گرفته‌ایم به سمت ارتقای ترانه‌ها برویم.

عضو هیئت داوران اظهار کرد: ترانه در ژانرهای مختلف تولید شود، معمولا ترانه‌سراهای ما به موضوعات خیلی محدود می‌پردازند اما در دنیا این تنوع بیشتر است.

وی بیان کرد: در ترانه‌ها شاهد تکرار واژه‌ها هستیم در حالی که نباید اینگونه باشد. البته شورای شعر و ترانه در حوزه آموزش، قواعد بررسی آثار برنامه‌هایی دارد که نتایج آن در ماه‌های اخیر مشاهد خواهد شد.

وی افزود: در گذشته برای اخذ مجوز شعر و ترانه گاهی ماه‌ها در انتظار بودند اما سامانه ما بروز شده است و حداکثر بیشتر از یک هفته معطل نمی‌شوند.

در ادامه شاهین فرهت دبیر جشنواره گفت: امسال یک هیئت انتخاب تخصصی داشتیم و تمام کارها زیر نظر این اساتید گذشت، حتی ما چند هنرمند از سایر رشته‌های هنر مثل درام، شعر، نقاشی حتی گروه‌هایی که دعوت کرده بودیم، کارهای آنها مورد تایید قرار گرفت بنا بر این سعی کردیم حق کسی ضایع نشود.

وی عنوان کرد: از لحاظ هنرمندان به نام خارجی شاهد حضور بیشتر آنها بودیم. سال گذشته تم آهنگساز ایرانی بود که از نسل‌های مختلف اجراشد و امسال تصانیف قدیمی تا به امروز اجرا شود.گوناگونی محور اصلی این جشنواره شامل نوع کلاسیک، ردیف دستگاهی ایران، نواحی، پاپ و...  است.

فرهت اظهار کرد: انتخاب گروه‌های خارجی از کشور فرانسه، ایتالیا، اتریش و کشورهای آسیا حضور بودند.

دبیر جشنواره درباره فعالیت اخیر خود گفت: امسال سمفونی شماره ۲۰ را تمام کردم که البته هنوز ضبط نشده است البته امسال اجرای درباره کارهای خودم نداشتم.

برنامه سپهر آوا به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی امامی، کاری از معاونت فضای مجازی رسانه ملی و ۳۰ دقیقه بامداد از شبکه سپهر پخش می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول