اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

عدم لایروبی کانال شهر «دلند» و تحمیل خسارت‎های فراوان به کشاورزان

داستان تکراری محدودیت منابع مالی موجب شده تا کانال آب و فاضلاب در ضلع شرقی شهر «دلند» لایروبی نشده و هنگام بارندگی آب موجود در این کانال به اراضی کشاورزی روستای «گلند» سرازیر و خسارت‎های فراوانی را به این قشر وارد کند.

عدم لایروبی کانال شهر «دلند» و تحمیل خسارت‎های فراوان به کشاورزان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، عدم لایروبی کانال آب و فاضلاب شهر «دلند» موجب شده تا هنگام بارش باران، آب این کانال وارد زمین‎های کشاورزی در روستای «گلند» شود از طرفی بارندگی شدید در اواخر سال 1397 که منجر به وقوع سیلاب در گلستان شد خسارت‎هایی زیادی را به کشاورزان این شهر وارد کرد و به گفته کشاورزان و افراد بومی با وجود آنکه هنوز خسارت‎های وارده از سیلاب سال گذشته به آنها پرداخت نشده است همچنان با هر بارندگی آب از کانال شهر «دلند» سرازیر و به اراضی کشاورزی اطراف وارد می‎شود که همین امر موجب نگرانی کشاورزان این منطقه از استان شده است در حالی که اگر لایروبی این کانال انجام می‎شد شاهد هدایت آب به رودخانه‎ها و عدم خسارت به کشاورزان بودیم.

با وجود پیگیری‎های فراوان از سوی مردم و کشاورزان «دلند» و مسولان مرتبط در این شهر هنوز اتفاق خاصی در خصوص لایروبی این کانال انجام نشده است و مهمترین دلیل در تأخیر این امر سوژه تکراری محدودیت‎های منابع مالی است.

*لایروبی خارج از محدوده شهر «دلند» به عهده شرکت آب و منطقه‎ای‎ست

شهردار «دلند» در خصوص وضعیت موجود این کانال در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این کانال در ضلع شرقی «دلند» قرار گرفته است از ابتدا عرض‎گذاری این کانال سه متر بود اما طی سه سال اخیر از هفت تا 9 متر سنگ‌چینی و لایروبی در محدوده شهر «دلند» انجام شده است در واقع حدود یک‌هزار متر مربع از طول این کانال را سنگ‌چین کرده‎ایم و امروز با مشکل خاصی مواجه نیستیم.

رضا سلطانی تصریح کرد: لایروبی بخشی از این کانال که در محدوده شهر «دلند» قرار دارد انجام شده و در محدود غیرشهری نمی‎توانیم اقدامی انجام دهیم این امر باید از طریق شرکت آب و منطقه‎ای استان پیگیری شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته فرماندار شهر و برخی مسوولان مرتبط از این کانال بازدید کردند بعد از شهر «دلند» منطقه‎ای وجود دارد که این کانال بسط داده می‎شود و کشاورزان عرض کانال را از سه متر به نیم متر رسانده‎اند و در بعضی از نقاط گذر کانال را مسدود کرده‎اند که این امر موجب وارد شدن آب به اراضی کشاورزی می‎شود.

شهردار «دلند» خاطرنشان کرد: تاکنون و با وجود پیگیری‎های مختلف هنوز اقدامی از سوی شرکت آب و منطقه‎ای استان برای لایروبی این کانال انجام نشده است این منطقه خارج از حریم شهری «دلند» می‎باشد و نیاز به اصلاح دارد.

*لایروبی کانال در روستای گلند جزو الویت‎ها نیست/یک کیلومتر از کانال دلند لایروبی شد

معاون حفاظت و بهره‎برداری شرکت آب و منطقه‎ای گلستان نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص لایروبی رودخانه‎های استان در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد:2هزار و 700 کیلومتر رودخانه در استان وجود دارد از این مجموع بعد از سیلابی که سال گذشته اتفاق افتاد بیش از یک هزار کیلومتر از رودخانه‎های استان نیازمند عملیات لایروبی شناخته شدند، علاوه بر این بعد از سیلاب مراجعات مردمی در خصوص نیاز به لایروبی در برخی نقاط استان نیز داشتیم.

حسین دهقان تصریح کرد: برای لایروبی یک هزار کیلومتر از رودخانه‎های استان به بیش از 350 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که تا کنون 40 میلیارد تومان حدود 11 درصد اعتبار مورد نیاز برای ما تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه در اثر فرسایش خاکی، نابودی پوشش گیاهی و تغییر الگوهای بارشی به لایروبی نیاز داریم افزود: طبق بررسی‎های انجام شده اگر بتوانیم به ازای هر سه سال یک‎بار رودخانه‎ها را لایروبی کنیم شرایط خوبی در استان رقم خواهد خورد اما برای عملی شدن لایروبی به اعتبار بسیار بالایی نیاز داریم در این صورت باید تمام طرح‎های آبی استان تعطیل شود تا بتوانیم برای رودخانه‎های استان  لایروبی انجام دهیم.

معاون شرکت آب و منطقه‎ای گلستان، لایروبی را یک روش کاملأ کارا برای مدیریت سیلاب ندانست و افزود: شناسایی نقاط ضروری در بحث لایروبی مهم است، سالانه براساس اعتباری که به شرکت آب منطقه‎ای چه از منابع ملی و اعتبارات استانی تخصیص داده می‎شود اقدامات در حوزه مهندسی رودخانه‎ها انجام و یکی از اقدامات در حوزه مهندسی رودخانه‎ها لایروبی است.

دهقان بیان کرد: براساس منابع ملی که 40 میلیارد تومان به استان ابلاغ شد در محدوده شهر «دلند» یک کیلومتر لایروبی که جزو الویت بود انجام شد در واقع با بازدید از این منطقه به این نتیجه رسیدیم که روستای «گلند» نیاز به لایروبی دارد اما به دلیل محدودیت‎های مالی و اولویت‎های دیگر پروژ‎ه‎ها لایروبی این منطقه در گام نخست ما قرار نگرفت.

وی افزود: در واقع لایروبی رودخانه‎های قره‎سو و گرگانرود جزو اولویت‎های ماست تا بتوانیم شرایط تخلیه کننده اصلی رودخانه‎‎های استان را فراهم کنیم تا آب رودخانه‎ها که به این دو رودخانه سرازیر می‎شود ظرفیت انتقال را داشته باشد با این وجود قرار شد تا در سریع‌ترین زمان ممکن منابع مالی برای لایروبی کانال روستای «گلند» تأمین شود.

براساس این گزارش، مدت‌هاست داستان تکراری محدودیت‎های منابع مالی موجب شده تا بسیاری از طرح‎های مهم که گاهی اجرای این طرح‎ها به زندگی و معیشت مردم وابسته است، ابتر باقی بماند.

گلستان استان کشاورزی‌خیز کشور محسوب می‎شود عدم اجرای طرح‎هایی همچون لایروبی کانال روستای «گلند» موجب به خطر افتادن اقتصاد بخش عمده‎ای از ساکنان این منطقه محروم از استان خواهد شد. اگر چه براساس محدودیت‎های مالی، اعتبارات تخصیص یافته بر مبنای اولویت‎ها به پروژه‎ها اختصاص خواهد یافت اما در این میان لازم است مشکلات مردمی که تنها منبع درآمدی آنها کشاورزی است را در میان همین اعتبارات محدود لحاظ کرد.

انتهای پیام/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول