اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

ابزار فروش تعهدی در بورس راه‌اندازی می‌شود/مردمی کردن اقتصاد با فروش سهام دولت از طریق صندوق‌ها

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با راه‌اندازی ابزار فروش تعهدی، همه ابزارهای رایج دنیا و عقود اسلامی در بورس تهران تکمیل می‌شود.

ابزار فروش تعهدی در بورس راه‌اندازی می‌شود/مردمی کردن اقتصاد با فروش سهام دولت از طریق صندوق‌ها

شاپور محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد ابزارهای استفاده شده در بورس تهران، گفت: تاکنون همه ابزارهای کلاسیک دنیا در بورس اجرا شده و ابزارهای عقود اسلامی نیز تقریباً تکمیل شده و با راه‌اندازی ابزار جدید فروش تعهدی، همه ابزارهای کلاسیک و عقود اسلامی در بورس اجرا می‌شود. 

وی گفت: همچنین برای اینکه بازار بورس برای مردم جذابیت داشته باشد، عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته می‌شوند، همچنان ادامه می‌یابد و امروز یک عرضه جدید در بورس انجام می‌شود. 

محمدی گفت: همچنین ابزارهای مالی اسلامی مانند صکوک اجاره، مرابحه، وکالت، اوراق منفعت، اجاره سهام و خرید دِین در بورس انجام می‌شود و تقریبا ابزارهای مالی اسلامی کامل شده، ابزارهای کلاسیک دنیا نیز در بورس به کار گرفته می‌شوند. 

محمدی همچنین در مورد آینده بازار گفت: نهاد ناظر نمی‌تواند پیش‌بینی بازار را انجام دهد، چون مسئله‌ای است که باید تحلیلگران باید در مورد آن صحبت کنند،‌ اما برنامه این است که عمق بازار و عرضه‌های اولیه را افزایش دهیم. 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با راه‌اندازی ابزار جدید اختیار خرید و فروش  همچنین ابزارهایی مانند قرارداد آتی روی سبد سهام و نیز فروش تعهدی سهام که امسال راه‌اندازی می‌شود، ابزارهای نو در بازار استفاده می‌شوند و استفاده از ابزارهای نوین مالی تقریباً کامل شده است. 

محمدی همچنین گفت: در مورد نهادهای مالی هم صندوق راه‌اندازی می‌شود، سال آینده هم نهادهای مالی جدید ممکن است، راه‌اندازی شود و طراحی بازار برای بورس فعلاً کافی است. 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: یکی از سیاست‌های ما پایدار کردن نقدینگی در بازار سرمایه است که مهمترین مؤلفه آن فرهنگ‌سازی است؛ یعنی ما از مردم خواهش می‌کنیم که زمانی که به بازار سرمایه می‌آیند ممکن است یک سهمی در یک جا سود قیمتی کمتری داشته باشد، اما هنگام برگزاری مجمع عمومی، سود مجمع آن سهام نیز وجود داشته باشد، بنابراین حضور در بورس اوراق بهادار را به صورت استراتژی بلندمدت نگاه کنند. 

وی همچنین به سهامداران حقیقی توصیه کرد: پول‌هایی را که فعلاً نیاز فوری ندارند به بازار بورس بیاورند؛ یعنی سعی کنند پولی که به بازار می‌آورند پایدار باشد و ما از نظر مشوق‌ها برای حضور سرمایه‌گذاران در بازار بحث کاهش کارمزد معاملات بورس را درنظر گرفتیم که از یک‌درصد ارزش معاملات به نیم‌درصد کاهش یافت و این سیاست‌ها امیدواریم به ماندگاری نقدینگی در بازار کمک کند. 

رئیس سازمان بورس بر این نکته تأکید کرد: کسانی که به مدت بیشتری سهامداری می‌کنند و پایداری در بازار دارند، قطعاً سود می‌برند و ما برای آنها مشوق‌های بیشتری مانند مشوق مالیاتی و مشوق کارمزدی درنظر می‌گیریم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در مورد طرح راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله بورسی موسوم به ای‌تی‌اف به عموم مردم، گفت: براساس پیشنهادی که در لایحه بودجه سال آینده آمده است، دولت می‌خواهد سهام خود در شرکت‌های بزرگ را در داخل یک صندوق قابل معامله بورسی بیاورد و واحدهای آن را با یک تخفیف تا 30 درصد به عموم مردم عرضه کند؛ یعنی اگر این طرح تصویب شود، سال آینده عموم مردم ایران می‌توانند واحدهای صندوق قابل معامله بورسی را خریداری کنند.

وی گفت: این تخفیف تا یک سقفی در نظر گرفته می‌شود و بنابراین مردم با داشتن واحدهای صندوق قابل معامله بورسی، اگر مشاهده کردند شاخص کل نوسان دارد، اما چون قیمت این واحدهای صندوق با تخفیف بوده است، همواره سودآوری آن حفظ می‌شود.

محمدی یکی از راه‌های مردمی کردن اقتصاد را فروش سهام دولتی از طریق صندوق‌های قابل معامله بورسی دانست که این امر می‌تواند به بازار سرمایه هم عمق بدهد. 

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران همچنین گفت: با توجه به ارزهای اولیه، خرید سهام به روش ثبت‌سفارش یا بوکبیلدینگ انجام می‌شود، بنابراین سعی می‌کنیم سهام آزاد شرکت‌ها بیشتر شود و بورس تهران و فرابورس پیگیر هستند که شرکت‌هایی که عرضه اولیه دارند، سهام آزاد آنها بیشتر شوند تا مقدار بیشتری به متقاضیان برسد. 

وی گفت:‌در حال حاضر  وقتی یک عرضه اولیه صورت می‌گیرد و یک میلیون نفر متقاضی می‌آیند، به هر نفر 40 هزار تومان سهام می‌رسد، در حالی که اگر سهام آزاد شناور بیشتر باشد، رقمی که به هر متقاضی می‌رسد بیشتر خواهد بود و برای آنها به صرفه‌تر خواهد شد. 

محمدی همچنین در مورد اینکه برخی کارشناسان می‌گویند اقتصاد در رکود به سر می‌برد، اما بورس مرتب رکوردشکنی می‌کند، گفت: یکی از دلایل رشد بازار، ورود حجم قابل توجهی از نقدینگی به بورس است، وقتی حجم نقدینگی بالا رفت، مردم تصمیم می‌گیرند که به کدام بازار مراجعه کنند، اما وظیفه ما و لطفی که رسانه‌ها به بازار بورس دارند،‌ این است که زمینه‌ای فراهم کنیم تا مردم آگاهانه انتخاب کنند و سهم‌هایی خریداری کنند که دارای سودآوری باشد. 

محمدی گفت: همه باید تلاش کنیم که ورود مردم به بازار همراه با پایداری و در درازمدت باشد، زیرا بازار سرمایه در بلندمدت بازاری امن و جایگاهی مناسب برای سرمایه‌گذاری است. 

به گفته این استاد اقتصاد، مردم وقتی به بازار سرمایه مراجعه می‌کنند، نباید بن سودآوری یک سهم توجه داشته باشند، بلکه به پایداری حضور در بازار و سود قیمتی سهم و سود سالانه که در مجمع شرکت‌ها نیز تعلق می‌گیرد، توجه داشته باشند. 

وی گفت: ما هم وظیفه داریم بازار را متنوع کنیم و ابزارهای متنوعی در بازار اجرا کنیم، اما به مردم توصیه می‌کنیم، در گام اول در صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت کنند، همچنین آموزش ببینند، به شایعات توجه نکنند و کسانی که با فضای مجازی می‌خواهند مردم را اغوا کنند، به آنها توجه نداشته باشند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول