اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

قاسمی: چیرو مشتی است!/ از جیبمان هزینه می کنیم تا تیم ملی موفق شود

لژیونر واترپلوی ایران گفت: از همه چیزمان می‌زنیم و از جیب خودمان هزینه می‌کنیم تا تیم ملی موفق شود.

قاسمی: چیرو مشتی است!/ از جیبمان هزینه می کنیم تا تیم ملی موفق شود

به گزارش خبرگزاری فارس، شایان قاسمی متولد 1377 در شهر تهران است که یکی از سنگربانان جوان و آینده‌دار تیم ملی واترپلوی ایران به شمار می‌رود. قاسمی سنگربان جوان، مودب و پرتلاش تیم ملی واترپلو ایران است که لژیونر شده و حالا یکی از ستون‌های تیم ملی محسوب می‌شود.

او سابقه حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در رده بزرگسالان، پیکارهای قهرمانی آسیا در رده جوانان، مسابقات قهرمانی آسیا در رده نوجوانان و رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان را در کارنامه دارد. کسب مدال نقره بازی‌های کشورهای اسلامی به میزبانی باکو و مسابقات توسعه جهانی واترپلو (فیناترافی) در مالت از جمله افتخارات این سنگربان جوان و درعین حال باتجربه است.

شایان قاسمی که یکی بیش از 3 سال تجربه حضور در رده برگسالان را دارد بعد از بازی‌های آسیایی که با کسب مدال برنز برای ایران به همراه بود با عقد قراردادی به تیم مول هاوس فرانسه پیوست و حضور در یک لیگ خارجی را هم تجربه کند. او حدود یک ماه است که به ایران آمده و زیر نظر الکساندر چیریچ در تیم ملی تمرین می‌کند تا برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک آماده شود.

لغو مسابقات واترپلوی انتخابی المپیک 2020 توکیو به میزبانی قزاقستان به دلیل شیوع ویروس کرونا موجب شد تا ملی‌پوشان واترپلوی ایران در بلاتکلیفی قرار بگیرند، اما در این بین فدراسیون شنای ایران در تلاش است تا حقی از ملی‌پوشان ایران ضایع نشود. 

خبرگزاری فارس مصاحبه‌ای با شایان قاسمی انجام داده و درمورد موضوعات مختلف با وی صحبت کرده است که متن اظهارات لژیونر واترپلوی ایران را در ادامه می‌خوانید:

* ابتدا در مورد حضور در فرانسه بگو؛ چه شد که راهی این کشور شدی؟

واترپلوی ایران بعد از سال‌ها توانست در بازی‌های آسیایی عملکرد درخشانی داشته باشد و این موضوع تاثیری زیادی روی تمام مسائل داشت. مسئولان تیم مول‌هاوس بازی‌های من در بازی‌های آسیایی را دیده بودند و در پایان رقابت‌ها ایمیلی برای من فرستادند. آنها به من پیشنهاد همکاری دادند و من هم برای پاسخ به آنها با چیریچ، سرمربی تیم ملی واترپلو مشورت کردم. حرف چیریچ برای ما حکم وحی منزل را دارد و اگر بگوید برای پیشرفت کردن باید روزی دو بار محکم سر خود را به دیوار بکوبید هم این کار را خواهیم کرد، چون ایمان داریم که او برای پیشرفت ما چنین حرفی می‌زند. 

* واکنش چیریچ به این پیشنهاد چه بود؟

چیرو تاکید کرد که پیشنهاد تیم فرانسوی را قبول کنم و برای قرار گرفتن در مسیر پیشرفت به این کشور بروم. من هم همین کار را کردم و به مسئولان تیم مول‌هاوس پاسخ مثبت دادم.

* شرایطت در تیم فرانسوی چگونه است؟

هرچند فرانسه مهد واترپلوی جهان نیست، اما شرایطی دارد که موجب می‌شود بازیکنان زیادی از شرق اروپا به این کشور بیایند. این شرایط باعث شده تا سطح رقابت‌های لیگ فرانسه هم بالا برود. بازیکنان حرفه‌ای در این لیگ حضور دارند و به همین دلیل من می‌توانم سبک‌های مختلف را هم ببینم. خوشبختانه به گواه و گفته اهالی واترپلوی فرانسه روند من در تیم باشگاهی‌ام رو به بالا و صعودی بوده است. نوع شوت‌های بازیکنان در اروپا خاص است و چون من دروازه‌بان هستم می‌توانم به خوبی با آنها آشنا شوم. به هر حال اوایل حضورم در فرانسه واقعاً سخت بود، اما رفته‌رفته توانستم جایگاهم را پیدا کرده و یه یک مهره تاثیرگذار تبدیل شوم.

* با این شرایط یعنی قدرت و پتانسیل خود را به سرمربی تیم دیکته کرد‌ه‌ای و در ترکیب اصلی قرار داری...

خدا را شکر می‌کنم که این روزها به بازیکنان اصلی تیمم تبدیل شده‌ام. من برای حضور در اردوهای تیم ملی مدتی است که در ایران حضور دارم، اما با توجه به اتفاقاتی که رخ دادخ و لغو مسابقات انتخابی المپیک باید به فرانسه بروم و هفته آینده دوباره برگردم، چون تیم باشگاهی‌ام در فرانسه باید یک مسابقه حساس برگزار کند. مسئولان تیمم هم تاکید دارند که برای این مسابقه من باید در ترکیب قرار بگیرم. 

* با توجه به شرایط سیاسی روزهای اول هم‌تیمی‌هایت بیشتر درمورد چه موضوعی با تو صحبت می‌کردند؟

بیشتر صحبت‌ها در روزهای اول مربوط به درگیری و اختلاف بین ایران و آمریکا بود. آنها می‌گفتند که ایران با این رفتارها خودش را اذیت می‌کند، اما من به آنها گفتم که ایران تنها کشوری است که جرات ایستادگی مقابل زورگویی‌های آمریکا را دارد. خیلی از دوستانم هم از این موضوع خوش‌شان می‌آمد و به جرات و شجاعت ایران حسودی می‌کردند. به هر حال دیدگاه چندان مثبتی نسبت به ایران در جهان وجود ندارد که تاثیر اخبار است. هرچه زمان گذشت و بازیکنان با من بیشتر آشنا شدند رابطه خوبی با من برقرار کردند. متاسفانه اخبار و حواشی تصویر بدی از ایران در جامعه جهانی ایجاد کرده است. من سعی کردم به عنوان نماینده ایران در مسائل مختلف نشان دهم که ایران فرهنگ غنی و بالایی دارد. همه دنیا باید بدانند که ایران که فرهنگ متمدنی دارد.

* هم‌تیمی‌هایت بیشتر درمورد چه شاخصه‌ای از ایران می‌پرسیدند؟

جنگ؛ آنها تصور می‌کنند که در ایران هنوز جنگ است که این هم تاثیر اخبار است. من شرایط را کاملاً برای آنها توضیح دادم و فکر می‌کنم توانستم تا حدود زیادی آنها را قانع کنم که ایران کشوری قدرتمند، امن و با مردمی مهربان است.

* قراردادت با تیم مول‌هاوس تا چه زمانی است و آیا پیشنهاد جدید هم داری یا خیر؟

از شرایطم در باشگاهم رضایت دارم، اما چند نکته هم وجود دارد که باید مدنظر قرار داد. من برای سال آینده از باشگاه کنونی و یک تیم از آلمان پیشنهاد دارم که باید شرایط آنها را بررسی کنم. اگر بتوانیم به المپیک صعود کنیم زندگی‌مان تغییر خواهد کرد و قطعاً پیشنهادهای بیشتر و بهتری به ما خواهد شد، چراکه در تمام دنیا ورزشکاران المپیکی و غیرالمپیکی تفاوت زیادی با هم دارند.

* برویم سراغ تیم ملی و برگزاری اردوهای آماده‌سازی زیر نظر الکساندر چیریچ؛ شرایط چگونه است؟

ما با انگیزه بسیار بالایی تمرینات را شروع کردیم. در این مسیر محسن رضوانی بسیار کمک کرد تا ملی‌پوشان کمبودی احساس نکنند. رضوانی و علی‌آبادی مدام حواس‌شان به تیم ملی است تا بهترین شراط را فراهم کنند. متاسفانه مسابقات انتخابی المپیک 2020 توکیو به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد. این موضوع کمی بازیکنان را از نظر ذهنی بهم ریخت، اما شنیده‌ام که قرار است یک بازی بین ایران و قزاقستان به میزبانی مسکو برگزار شود. این موضوع اگر صحت داشته باشد، نشان می‌دهد که رایزنی مسئولان فدراسیون تاثیرگذار بود و شانس حضور در المپیک یک بار دیگر به تیم ملی بازگشت.

* وضعیت تیم ملی ایران و ملی‌پوشان چگونه است؟

ما تمرینات خوبی داشتیم، اما اخیراً امیرحسین رهبر دچار مصدومیت شد و نمی‌تواند تیم ملی را همراهی کند. معنی این اتفاقات بدشانسی است.  با این حال باید تلاش کنیم تا مزد زحمات‌مان را بگیریم و جواب اعتماد رضوانی را بدهیم. متاسفانه روزی که خبر لغو مسابقات اعلام شد، همه بازیکنان از هم پاچیدند. شانس ما در مسابقات انتخابی در هلند به مراتب کمتر از رقابت‌های انتخابی در قزاقستان است. حالا با اتفاقاتی که افتاده ملی‌پوشان از قزاق‌ها کینه گرفته‌اند و تا انتقام نگیرند، آرام نمی‌شوند. ما سال پیش اردوهای بازی‌های آسیایی را داشتیم و انگیزه‌ها به قدری بالا بود که از همه چیز زدیم تا به موفقیت برسیم، ام امسال فقط بدشانسی داشتیم.

* یکی از مشکلات تیم ملی کمبود بازی‌های تدارکاتی است؛ چگونه این خلاء را پر خواهید کرد؟

برگزاری بازی‌های تدارکاتی بی‌نهایت اهمیت دارد، اما ما شرایط کشور را هم به خوبی درک می‌کنیم. این روزها همه از تحریم‌های ظالمانه آمریکا و شرایط اقتصادی ایران خبر دارند، اما مهمترین نکته این است که ملی‌پوشان تلاش‌های رضوانی برای ایجاد بهترین شرایط را می‌بینند. قرار بود تیم ملی یک اردوی تدارکاتی در ترکیه داشته باشد که آن هم لغو شد. هر بازی تدارکاتی به اندازه 10 جلسه تمرین تاثیر دارد. واقعیت این است که برای رویارویی با ابرقدرتی به نام قزاقستان باید چندین بازی تدارکاتی سنگین داشت.

* از شرایط قزاقستان‌های، جدی‌ترین حریف ایران برای رسیدن به المپیک 2020 خبر داری؟

رقبای ایران به مسابقات قهرمانی جهان و لیگ جهانی اعزام می‌شوند تا برای حضور در انتخابی المپیک آماده باشند. در حالت عادی تیم‌های چین و قزاقستان حریفان اصلی ما به شمار می‌روند که برنامه‌های خاص و کم نظیری برای تیم‌های ملی خود دارند، اما متاسفانه در ایران شرایط متفاوت است.

 
* قزاق‌ها شرایط بسیار خوبی دارند و تیمی قدرتمند به شمار می‌روند. با این شرایط ایران می‌تواند مقابل قزاقستان به پیروزی برسد؟

بازی یک سر برد و یک سر باخت است. ما در بازی‌های آسیایی با وجود اینکه نتیجه را به قزاقستان واگذار کردیم، اما خیلی این تیم را اذیت کردیم. آنها دو بازیکن صربستانی در ترکیب خود دارند و همه کار می‌کنند تا قدرتمندترین تیم باشند. قزاق‌ها اردوهای مستر دارند، اما با این شرایط می‌خواستند بدون زحمت راهی المپیک شوند که ما مانع بزرگی برای آنها شدیم. شک ندارم بازی ما با قزاقستان گره خواهد خورد و این موضوع می‌تواند به سود ما باشد. قزاقستان ابرقدرت واترپلوی آسیا است، البته در جهان هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. موفقیت در رشته‌های تیمی به مراتب سخت‌تر از رشته‌های انفرادی است. نمی‌خواهم ارزش رشته‌های انفرادی را زیرسوال ببرم، اما بدون شک کسب مدال در والیبال به مراتب با ارزش‌تر از یک رشته انفرادی است.

* چقدر شانس حضور در المپیک برای ایران قائل هستی؟

 سال گذشته برای موفقیت در بازی‌های آسیایی از همه چیز خودمان زدیم و به موفقیت رسیدیم. من همین الان هم می‌گویم که از همه چیزمان می‌زنیم و از جیب خودمان هزینه می‌کنیم تا تیم ملی موفق شود، اما ابتدا باید تکلیف‌مان را روشن شود که شانس رقابت به ما داده می‌شود یا خیر؟ المپیک رویای هر ورزشکاری است و ما برای رسیدن به المپیک سخت می‌جنگیم. قطعاً بازیکنان با همه توان تلاش می‌کنند. همه باید دست به دست هم دهیم تا ایران را در المپیک 2020 ببینیم.

* برخی‌ها معتقدند که اگر ایران به المپیک هم برود در آنجا زنگ تفریح حریفان خواهد شد؛ آیا واقعاً اینگونه است؟

غیر ممکن است این اتفاق رخ دهد. شاید در حال حاضر و روی کاغذ این شرایط وجود داشته باشد، اما شک نکنید اگر به المپیک برویم، عملکرد خوبی خواهیم داشت. قطعاً هیچکس توقع کسب مدال المپیک را ندارد، اما می‌توانیم آبروداری کنیم و زنگ تفریح نمی‌شویم.

* چیریچ در تمرینات خیلی بداخلاق است؛ از رابطه بازیکنان با چیرو بگو.

چیریچ دیسیپلین بالایی دارد که این موضوع در مربیان شرق اروپا امری طبیعی است. چیرو حساسیت بالایی روی نظم دارد و در تمرینات اصلاً شوخی نمی‌کند، اما خارج از تمرین بسیار خوش قلب و به قول ما ایرانی‌ها «مَشتی» است. فکر می‌کنم بهترین خصوصیت برای یک مربی هم همین باشد که شرایط در تمرین و خارج از تمرینش متفاوت باشد. من افتخار می‌کنم که حدود 3 سال شاگردی او را کرده و همچنان می‌توانم زیر نظرش کار کنم.

* سقف قراردادهای بازیکنان واترپلو در ایران چقدر است؟

وقتی در ایران بودم در سایپا بازی می‌کردم که به ما اعلام کردند اگر قهرمان شویم به ما پاداش خواهند داد، اما تاکنون تنها 20 درصد از قراردادمان را گرفته‌ایم. اگر اسپانسر دیگری در ایران باشد که از ورزشکاران را حمایت کند این اتفاق‌ها رخ نمی‌دهد، اما متأسفانه اینطور نیست و باشگاه‌ها نمی‌خواهند پول بازیکنان ا را بدهند. حتی به ما گفته شد که اگر در بازی‌های آسیایی به مدال برسیم قرارداد ما بالای 100 میلیون تومان خواهد شد، اما این اتفاق‌ هم رخ نداد. متأسفانه بازیکنان تیم ملی برای اینکه بتوانند زندگی خود را بچرخانند مجبور می‌شوند از اردوها زده و مشغول به کار شوند. باشگاه‌ها به قول‌هایی که می‌دهند عمل نمی‌کنند. برای مثال سایپا و پرسپولیس از جمله تیم‌های بدقول لیگ برتر هستند. من مدتی هم برای دانشگاه آزاد بازی می‌کردم که واقعاً عالی بود و به موقع پول تمام بازیکنان را داد. متاسفانه کمی اوضاع بحرانی است و اکثر رشته‌ها هم با این موضوع درگیر هستند.  وقتی ملی‌پوشی می‌بیند که کلاً 3 پیشنهاد دارد و 2 تیم قبلی هنوز به تعهدات خود عمل نکرده‌اند طبیعی است که پیشنهاد تیم جدید را می‌پذیرد، حتی اگر کمتر از بقیه باشد.

* حرف پایانی...

در ابتدا علاقه‌ای به واترپلو نداشتم، اما بعد از گذشت یک ماه تمرینات این رشته علاقه زیادی به واترپلو پیدا کردم. بزرگترین هدف در زندگی شخصی‌ام کمک به پیشرفت و تعالی ایران و هدفم در زندگی ورزشی راهیابی به المپیک است که البته  این هدف، رویای هر ورزشکاری به شمار می‌رود. شرایط فعلی واترپلو ایران در حال توسعه است که امیدوارم همین روند ادامه داشته باشد. در پایان باید از محسن رضوانی و علی‌آبادی تقدیر و تشکر کنم که بارها دیده‌ام سخت به دنبال گرفتن حق بازیکنان هستند. این دو نفر خیلی از کارهایی که جز وظایف‌شان نیست را مرامی انجام می‌دهند تا واترپلو از مسیر پیشرفت خارج نشوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول