اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«گل‌های پژمرده» و روایت 4 مقطع زندگی یک نویسنده/ اجرای تئاتر فریدون محرابی در جشنواره رادی

فریدون محرابی کارگردان تئاتر عنوان کرد:‌ برخورد ادبی سالم و مفهومی با آثار نویسندگان متعلق به نسل گذشته، نگهداری از سرمایه‌های ادبیات ایران است.

«گل‌های پژمرده» و روایت 4 مقطع زندگی یک نویسنده/ اجرای تئاتر فریدون محرابی در جشنواره رادی

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، فریدون محرابی پس از سه سال با کارگردانی و بازی در نمایش «گل‌های پژمرده» فردا در دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی روی صحنه می‌رود.

محرابی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: از جشنواره اکبر رادی به من پیشنهاد داده شد که نمایشنامه «گل‌های پژمرده» را که اقتباسی از نمایشنامه «از پشت شیشه‌ها» اکثر اکبر رادی است، کارگردانی کنم. این نمایش یک مونولوگ است که چهار مقطع از زندگی یک نویسنده را نشان می‌دهد و هر مقطع در یک دهه از زندگی نویسنده اتفاق می افتد. 

وی افزود: در این مونولوگ راوی اول شخص است که بازیگر آن را روایت و بازی می‌کند. در کارگردانی این اجرا از تکنیک‌هایی استفاده کردم تا جهت انتقال احساسات متناسب با محتوا و انتخاب فرم اجرایی در این مونولوگ، فضایی شبیه زندگی یا خود زندگی را در قالب یک تئاتر یک نفره ارائه دهم.

محرابی یادآور شد: سعی کردم اتفاق‌ها را بر اساس چگونگی برخورد اول شخص و مواجهه او با شکل اجرایی در زمان حال طراحی کنم. خوشبختانه از موسیقی و ساز فلوت یکی از بهترین آهنگسازان و نوازندگان ایران(سینا ذکایی) در این تئاتر بهره بردیم تا همراه با حرکات موزون شخصیت، زن خیالی داستان، زینت بخش فواصل صحنه‌ها و روایت حس و حال فضا توسط موسیقی و حرکت باشیم. 

این بازیگر و کارگردان با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره تئاتر اکبر رادی که به آثار و اندیشه‌های یکی از بنیان‌های نمایشنامه نویسی قرن معاصر می‌پردازد، عنوان کرد: جشنواره تئاتر اکبر رادی با هدف تقویت بنیان نمایشنامه نویسی ایران، ژرف اندیشی و بازشناسی آثار و اندیشه‌های زنده یاد اکبر رادی شناخته شده است که جای خالی اجراهایی مدرن از آثار خود او برای نسل جدید در این جشنواره حس می‌شود. 

وی افزود: بی تردید اکبر رادی همچون بهرام بیضایی، بیژن مفید و غلامحسین ساعدی و تعدادی دیگر از بزرگان نمایشنامه نویسی، ستون های ادبیات نمایشی ایران هستند. برخورد ادبی سالم و مفهومی با آثار نویسندگان متعلق به نسل گذشته، نگهداری از سرمایه های ادبیات ایران است.

محرابی با اشاره به روی صحنه رفتنش بعد از سه سال در تئاتر ایران توضیح داد: در نمایش «گل‌های پژمرده» بعد از سه سال روی صحنه تئاتر ایران به عنوان بازیگر حاضر می‌شوم. در بیش از یک سالی که در استرالیا زندگی کردم، اثری اقتباسی از «شازده کوچولو» آنتوان دوسنت اگزوپری به نام «مهاجر کوچولو» را در مقام بازیگر و کارگردان همراه با هشت بازیگر ساکن این کشور به صحنه بردم که با استقبال بی نظیری رو به رو شد. پیش از سفرم به استرالیا نیز به مدت یک سال به عنوان داور بخش نهایی خانه تئاتر و به دلیل تعهد به امر داوری و برای قضاوت درست تر، از پذیرفتن بازی در آثار نمایشی خودداری کردم و حالا بعد از سه سال با حسی و حالی جذاب و عجیب در درونم به استقبال این اجرا می‌روم. 

«گل های پژمرده» به کارگردانی فریدون محرابی و نویسندگی مهدی میرباقری فردا(پنجشنبه اول اسفند) ساعت 17:30 در سالن اصلی عمارت نوفل لوشاتو به صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول