اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

روایت زندگی رنگی «آقا علیرضا»/ نمی‌گذارم چراغ کارگاه خاموش شود

«آقاعلیرضا» عاشق کارش است، عاشق روح و جان دادن، رنگ بخشیدن، جادو کردن بر سر دیگ جوشانی که زشت را زیبا می‌کند، می‌گوید به قدری به کارش علاقه دارد که حتی وقتی به علت کم بودن سفارشات، چندین کارگاه هم‌صنف او تعطیل کردند، ایستاد و در تاریکی کارگاهش باز هم رنگ آفرید.

روایت زندگی رنگی «آقا علیرضا»/ نمی‌گذارم چراغ کارگاه خاموش شود

خبرگزاری فارس-بیرجند؛ به سراغ انسان‌های موفق که می‌رویم یک ویژگی در بین همه آن‌ها مشترک است، یک ویژگی که باعث شده بتوانند علی‌رغم سختی‌ها محدودیت‌ها را تبدیل به فرصت کنند، قدرت ریسک بالا و عزم قاطعانه برای رسیدن به هدف در میان همه کارآفرینان مسئله‌ای است که توانسته زندگی آن‌ها را متحول سازد.

این بار به سراغ فردی رفتیم که با اعتماد به توانایی‌ها و پشتکارش توانسته چراغ یک کارگاه تعطیل‌شده را بار دیگر روشن کند.

«علیرضا ترشابی» سال‌هاست شب و روزش رنگی‌ شده است، او در کارگاه رنگرزی‌اش که در دل شهرک صنعتی بیرجند قرار گرفته 20 سالی از عمرش را مشغول به شغل رنگرزی بوده است.

«آقاعلیرضا» عاشق کارش است، عاشق روح و جان دادن، رنگ بخشیدن، جادو کردن بر سر دیگ جوشانی که زشت را زیبا می‌کند، می‌گوید به قدری به کارش علاقه دارد که حتی وقتی به علت کم بودن سفارشات، چندین کارگاه هم‌صنف او تعطیل کردند، ایستاد و در تاریکی کارگاهش باز هم رنگ آفرید.

رنگرزان ایرانی با صرف سال‌های بسیاری از عمر خود در رنگ‌آمیزی الیاف و خامه‌های فرش، توانسته‌اند زیبایی و دوام رنگ‌های طبیعی سنتی را تضمین کنند، نقش زیبای باغ و بوستانی که بر تن فرش بافته شده تا بر روی گل‌ها قدم زنی و یا در زمستانِ بی‌روح لباس‌هایی رنگارنگ بر تن کنی، همگی مخلوق رنگرزهایی مثل «آقاعلیرضا» که تار و پود زندگیمان را رنگی و زیباتر کرده است.

مهمان حجره «آقا علیرضا»

اینجا و در این کارگاه رنگرزی در بیرجند، این خانواده رنگرز مواد اصلی کارگاه‌های بافت قالی را مهیا می‌کنند، نخ را بر اساس سفارش بافندگان به رنگ‌های قهوه‌ای، سرمه‌ای، زرد، آبی و قرمز تبدیل می‌کنند و ارزش کارشان زمانی آشکار می‌شود که قالی بافته شده پس از سال‌ها که از عمرش می‌گذرد، رنگی درخشان و خیره‌کننده خواهد داشت و به همین دلیل است که نیمی از ارزش فرش بافته شده به جلای رنگ آن و هنر رنگرزی برمی‌گردد.

«علیرضا ترشابی» از سال ۱۳۷۴ به کار رنگرزی طبیعی و شیمیایی نخ قالی که از پشم گوسفند تهیه می‌شده مشغول می‌شود و در حال حاضر تنها کارگاه رنگرزی فعال در سطح استان است که با اعضای خانواده در آن مشغول به کار است.

کار را با کارگاه تعطیل‌شده شروع کردم

وی در گفت‌وگو با فارس از شروع کار خود اینگونه سخن گفت: پس از ۶ سال شاگردی در کارگاه‌های رنگرزی، یک کارگاه دو هزار متری که صاحب قبلی آن به دلیل نبود بازار مناسب قصد فروش داشت را خریدم و شروع به کار کردم.

مسؤول تنها واحد رنگرزی فعال در استان خراسان‌جنوبی ادامه داد: شروع کار و خرید یک کارگاه که به علت مشکلات قصد تعطیلی داشت نیاز به ریسک زیادی داشت اما توکل کردم و با اعتماد به داشته‌ها و توانایی و کمک گرفتن از خدا در این مسیر وارد شدم.

تمام کارگاه‌های رنگرزی تعطیل شدند!

ترشابی ادامه داد: تنها علاقه به این کار علت باقی ماندن من در این حرفه بوده است، چراکه هم‌اکنون در سطح استان تمام کارگاه‌های رنگرزی تعطیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه در بازه سال‌های ۸۰ تا ۸۵ بازار کار خوبی داشتیم، گفت: وابستگی کار ما به صنعت فرش سبب نوسان در بازار فعالیت ما می‌شد، با کاهش خرید و فروش فرش، عملاً کارگاه‌های رنگرزی سفارشی نداشتند.

خانواده به کمکم آمدند

این کارآفرین افزود: در آن بازه زمانی هفت کارگر در کارگاه من مشغول فعالیت بودند اما هم‌اکنون فقط اعضای خانواده‌ام به من کمک می‌کنند تا چرخ کارگاه بچرخد، چراکه با سفارش‌های جزئی توان پرداخت دستمزد کارگر ندارم اما الحمدالله آشنایان و خانواده در این مسیر به خوبی کنارم هستند و به صورت خانوادگی کارگاه را می‌چرخانیم.

ترشابی گفت: در این کارگاه نخ قالی که از پشم گوسفند تهیه شده را به روش طبیعی با موادی چون پوست گردو، روناس و غیره به روش شیمیایی رنگ می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باوجودی که در سطح استان کارگاه‌های قالیبافی وجود دارد اما نخ مورد استفاده آن‌ها از جای دیگری تأمین می‌شود که می‌توانستند از ظرفیت کارگاه‌هایی چون ما، برای تهیه این نخ‌ها استفاده کنند.

نمی‌گذارم چراغ کارگاه خاموش شود

این رنگرز بیرجندی تصریح کرد: متاسفانه افزایش گرانی‌ها، به کارگاه‌های کوچکی مثل ماهم ضربه زده است و با افزایش قیمت جوهر مواجه بودیم که با این افزایش قیمت‌ها صرفه ندارد که درب کارگاه را باز کنیم اما همچنان به فعالیت ادامه می‌دهم و تا جایی که بتوانم با این مشکلات مقابله می‌کنم تا چراغ این کارگاه خاموش نشود.

ترشابی عنوان داشت: بارها به مسئولین این موضوع را اطلاع دادیم، اما کسی اهمیتی نداده است، اگر برای فرش به فکر بازارهای جهانی باشند کار ماهم رونق می‌گیرد.

صادرات فرش بازار رنگرزها را هم رونق می‌دهد

وی افزود: باید به فکر صادرات هرچه بیشتر فرش بود، اینگونه ماهم از ظرفیت کامل کارگاهمان که روزی رنگرزی یک تن است، استفاده می‌کنیم در حالی که اکنون تنها بخش کوچکی از ظرفیت کارگاه استفاده می‌شود.

این رنگرز بیان داشت: اکنون توجه همه به سمت حوله‌بافی رفته است و برخی کارگاه‌های قالی‌بافی تعطیل شده‌اند و تعداد کمی در حال کار هستند درحالی که صنعت فرش هم ارزآوری خوبی دارد.

ترشابی با تأکید بر اینکه همراهی خانواده در موفقیت نقش بسزایی دارد، گفت: به اعتقاد من اگر جوانان به استعدادهای خود نگاه کنند به خوبی می‌توانند برای خود یک حرفه ایجاد کنند و مطمئناً درآمد افراد نیز در این حرفه‌ها از مشاغل پشت‌میزنشینی بهتر است.

وی ادامه داد: پشت میزنشینی رکود و خمودگی را به دنبال دارد اما کارآفرینی و به سراغ ایجاد یک حرفه رفتن باعث پویا شدن توانایی‌های فرد و کشف توانایی‌ها می‌شود.

رنگرزی و رنگ‌آمیزی نخ، هنری دیرپا در ایران اسلامی است که مردمان هنرمند خراسان‌جنوبی نیز سالیان بسیاری در تولید فرش‌های نفیس و ارزشمند از جمله «فرش مود» شهره جهانیان هستند.

یک پتانسیل گردشگری مهجور

رنگرزی در خراسان‌جنوبی نیز در این عرصه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و اگر نیک بنگریم، کارگاه رنگرزی و شیوه‌های رنگ‌آمیزی نخ‌های قالی می‌تواند برای گردشگران جذاب بوده و همچنین به عنوان جاذبه‌های گردشگری بیرجند تلقی شوند، پتانسیل ناشناخته‌ای از چرخه متنوع صنعت توریسم که مهجور مانده و نیازمند توجه و بازنگری ویژه‌ای است.

انتهای پیام/3403/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول