اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

هفتمین روز از جشنواره موسیقی فجر/ غوغای فرانسوی‌ها در تالار وحدت

در هفتمین روز از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، ۱۱ هنرمند و گروه موسیقی ایرانی و خارجی در ۶ سالن پایتخت به روی صحنه رفتند که اجرای دوئت فرانسوی آکاردئون و ساکسیفون در تالار وحدت، غوغا به پا کرد.

هفتمین روز از جشنواره موسیقی فجر/ غوغای فرانسوی‌ها در تالار وحدت

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: درشب هفتم جشنواره موسیقی فجر یک هنرمند بلژیکی و یک گروه فرانسوی در تالار وحدت به روی صحنه رفتند و شبی با موسیقی کلاسیک و جز را برای مخاطبان رقم زدند. 

شب هفتم اجراهای سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت در دو نوبت به بخش بین‌الملل و اجرای رسیتال پیانو توسط فلوریان نواک از بلژیک و پیرانی و پاریزین هنرمندان فرانسوی و اجرای دوئت آکاردئون و ساکسیفون اختصاص داشت.

قطعات اجرای نواک عبارت بودند از:

Impromptu No. 3و Ballade No. 4

اثر فردریک شوپن آهنگساز قرن ۱۸ لهستان ملقب به موتزارت کوچک و شاعر پیانو

Shéhérazade Entracte

با روایت نواک از شهرزاد اثر ریمسکی کورساکف آهنگساز روس.

سوئیت سمفونیک شهرزاد  یکی از آثار نیکولای ریمسکی کورساکف است. کورساکف شهرزاد را در سال ۱۸۸۸ میلادی و بر پایهٔ داستان‌های هزار و یک شب نوشته‌است. این اثر را می‌توانیکی از محبوب‌ترین ساخته‌های کورساکف به‌شمار آورد. این اثر ارکسترال، نمونهٔبارزترکیب متمایزکنندهٔ آثار کورساکف در آمیزش سازبندی خیال‌پردازانه و رنگارنگ با ملودی‌های پرزرق و برق است. و باز روایت نواک از این اثر نه تنها چیزی از اصالت زیبایی شناختی ذهن مولف نکاست بلکه به آن رنگ و بویی امروزی نیز بخشید.

Variations sur un thème Polonais Op. 51

اثر آناتولی لایدف اهنگساز قرن ۱۹ روس

Sonate No.6 Op. 82

اثر سرگئی پروکفیف

 

فلوریان نواک پیانیست توانمند و جوان بلژیکی یکی از اجراهای شاخص بخش بین‌الملل جشنواره سی و پنجم را با اجرای آثاری از شوپن و ریمسکی کورساکوف و چند قطعه دیگر برای مخاطبان به اجرا گذاشت.

از نکات قابل توجه و ویژه این اجرا این بود که نواک اثر معروف «شهرزاد» ریمسکی کورساکوف آهنگساز بزرگ روس را که برای ارکستر نوشته شده برای پیانو بازنویسی کرده و به اجرا گذاشت. 

خبرنگار فارس مصاحبه مفصل و ویژه‌ای با فلوریان نواک انجام داده که حاوی توضیحات جالب این نوازنده است که در ساعات پیش رو منتشر خواهد شد. 

 

نمایش قدرتمند جَز به روایت فرانسوی‌ها

دوئت فرانسوی پیرانی و پاریزین برای حضور در سی و‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر اجرای قطعات آلبوم عصر زیبا را بعنوان رپرتوار اجرایی انتخاب کرده بود.

موسیقی این هنرمندان فرانسوی را باید در سبک جز دانست. اما ریشه‌ها و موتیف های موسیقی فرانسه در بوطیقای موسیقی این گروه کاملا مشهود و محسوس است.

محمد الهیاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شاهین فرهت دبیر جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر از مهمانان ویژه اجرای نوبت دوم در تالار وحدت بودند.

می‌توان دو اجرای بخش بین‌الملل را از بهترین اجراهای بین‌الملل و اجرای دوئت فرانسوی را از بهترین اجراهای تمام بخش‌های جشنواره قلمداد کرد. دیشب پیرانی و پاریزین با آکاردئون و ساکسیفون غوغا به پا کردند. رپرتوار اجرایی این دوئت با دو قطعه غمگین آغاز شد. این دو که از پیشگامان جز امروز فرانسه هستند در اجرای دیشب آنچنان در نت به نت دو قطعه اول روح دمیدند که تمام سالن بر صندلی میخکوب شدند.

دیشب پیرانی و پاریزین فرانسوی نمودی نو از ساحت بی‌کران موسیقی را به مخاطب عام و خاص حاضر در سالن تالار وحدت به نمایش گذاشتند. اجرای قطعات جَز این دونوازی فرانسوی کلاسی آموزشی و نمونه‌ای قابل برای این ژانر موسیقایی محسوب می‌شود.

از اکت خاص و گیرای نوازنده‌ها تا دقت و دمیدن احساس در تک تک نت‌ها و اجرای بی‌نظیر فورته پیانو و نوانس‌ها در عین تکنیک بسیار بالای هردو نوازنده، همه و همه مخاطب را درگیر کرده بود. اجرای پاساژهای سرعتی و کروماتیک و نت‌های درهم تنیده‌ای که تا میزان‌های پیش‌تر تنها نت‌هایی ترموله و کششی از ساکسیفون با آکوردهایی ساده از آکاردئون را به اجرا می‌گذاشت به یکباره به اوج می‌رسید و توالی میزان‌های ساده و پیچیده پارادوکسی موسیقایی ایجاد می‌کرد. 

 

اجرای برگزیدگان «نوای خرم» در سالن سوره

در نخستین سانس اجراها از هفتمین روزِ سی‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در سالن سوره، جمعی از برگزیدگان جشنواره نوای خرم به صحنه رفتند.

در ابتدای مراسم، ندا حبیبی، مسئول کمیته بزرگداشت‌ها روی صحنه آمد و گفت: «چهار ویدئوی مستند در سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر به نمایش در می‌آید که امشب به مناسبت اجرای برگزیدگان جشنواره نوای خرم، مستند مربوط به خانم «افلیا پرتو» که از داوران برجسته جشنواره نوای خرم است، اکران می‌شود.

آواز دشتی «به سوی تو» اثر داریوش رفیعی اولین قطعه‌ای بود که گروه آوادیس اجرا کردند و سپس گروه سیاوش هنرستان پسران مشهد به سرپرستی محمد علی حوره چشم روی صحنه رفتند.

میرارشیا مسلمی عقیلی نوازنده تار و اشکان دیانتی نوازنده تنبک ، هنرمندان دیگری بودند که اجرا کردند.

عارف فرازی هم با تکنوازی کمانچه، زهرا منفرد با تکنوازی سنتور و عسل پاکزاد با تکنوازی پیانو هنرمندان دیگری بودند که روی صحنه هنرنمایی کردند.

جشنواره و جایزه همایون خرم(نوای خرم) با هدف ترویج فرهنگ غنی ایران زمین و کشف استعدادهای جدید موسیقی و ارائه الگوهای مناسب از هنرمندان تاثیرگذار و توانمندی‌های بخش خصوصی برای اجرا و فعالیت‌های فرهنگی توسط موسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش با حمایت خانواده مرحوم همایون خرم و به مدیریت بردیا صدر نوری و دبیری ناصر ایزدی  طراحی و اجرا شده است. این جشنواره برای کودکان و نوجوانان هنرآموز موسیقی زیر ۱۸ سال طراحی و شش دوره آن  از سال ۱۳۹۳ تا کنون با همراهی خانواده زنده یاد خرم برگزار شده است.

 

آغاز اجراهای بانوان جشنواره موسیقی فجر

در هفتمین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر نوبت به اجرا های بانوان رسید. ساعت ۱۸:۳۰ عصر ۲۹ بهمن ماه، گروه موسیقی «نوشه» به سرپرستی نیوشا بریمانی کنسرت خود را در فرهنگسرای نیاوران برای بانوان روی صحنه برد.

پریچهر خسروی، نوشین نامی، فروغ فضلی، شهره خیری، پگاه بزرگ و پریچهر خلوتی در ان اجرا خوانندگان گروه نوشه بودند.

قطعات انتخاب شده برای رپرتوآر از تنوع و ریتم خوبی برخوردار بود و نشاط و شور را به سالن آورد. رنگ بندی مناسب و زیبای لباس اعضای گروه با هنر نوزاندگی آن ها آمیخته شد و مخاطبانی را که با دست های شان ریتم موسیقی را همراهی می کردند، بیشتر به صحنه جذب کرد.

«آیریلیق»، «دلم»، «دیوانه»، «یک رنگی»، «قرص قمر»، «شهزاده رویا»، «قصه عشق»، «گل واژه»، «دل دیوانه»، «راوی»، «ستاره»، «فولکور آذری»، «فولکور جنوبی»، «عاشق مکرده»، «چه بخوای چه نخوای»،«tamallymaak» و  «number one-  13نام قطعاتی بود که در این کنسرت به اجرا درآمد.

گروه موسیقی «نوشه» از سال ۱۳۹۲ توسط نیوشا بریمانی، نوازنده کمانچه، شکل گرفته و به مرور فعالیت خود را گسترده کرده است. این گروه موسیقی بانوان، در حال حاضر متشکل از یک گروه بین المللی،یک گروه بانوان و یک گروه مختلط است و تا کنون اجرا های مختلفی را روی صحنه برده و انتشار آلبومی با همین نام، نوشه، را نیز در کارنامه فعالیتی خود دارد.

 

مروری بر  آثار موسیقی قرن ۲۰ و ۲۱ با نیلپر

اجراهای نوبت اول تالار «رودکی» در هفتمین روز جشنواره موسیقی فجر  (سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه) میزبان «ارکستر زهی نیلپر» به سرپرستی نوید گوهری بود و محمد اله‌یاری (مدیر کل دفتر موسیقی و رییس جشنواره) مهمان ویژه این کنسرت بود.

نوید گوهری گفت: اجرای امشب بصورت توامان مستمر  است و هشت قطعه از آثار قرون بیست و بیست و یک اجرا خواهد شد. وی سپس درباره معنا و مفهوم تراژدی توضیح داد و تعاریف هنرمندان و نظریه‌پردازن قرون گذشته از تراژدی را مطرح کرد.

ارکستر نیلپر یکی از فعال‌ترین ارکسترهای خصوصی در تهران است که از سال ۱۳۸۳ تاسیس و مشغول به فعالیت در حوزه موسیقی جدی است. ارکستر نیلپر در سال‌های فعالیت خود همواره تمرکز اجراهای صحنه‌ای خود را بر اجرای آثار موسیقی معاصر از آهنگسازان ایرانی و بین‌المللی حفظ کرده است.

این ارکستر از سال ۱۳۹۵ در کنار برنامه‌های فصلی مستقل به عنوان ارکستر ثابت فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران فعالیت می‌کند. همچنین آنسامبل بادی فستیوال تهران نیز از سال ۱۳۹۸ تحت مدیریت هنری اجرایی فستیوال موسیقی معاصر تهران تاسیس و مشغول به فعالیت مستقل است.

اعضای «ارکستر زهی نیلپر» طی کنسرت به اجرای آداجیو (برای ارکستر زهی) ساخته ساموئل باربر، دریا (یکسوئیت ایرانی)، سه قطعه در استایل قدیمی ساخته هنریک میکولایگورسکی، موسیقی اندوهگین (برای ارکستر زهی) ساخته پتریس وسک پرداختند.

آمیخته‌ای از کودکی و بلوغ

اعضای آنسامبل «کانتوس» به سرپرستی کاوه میرحسینی با همراهی گروه کر کودکان نواک راس ساعت ۲۱:۳۰ در رودکی به اجرای برنامه پرداختند.

آنسامبل «کانتوس» توسط کاوه میرحسینی در سال ۱۳۹۱ با هدف ترویج موسیقی معاصر فعالیت خود را آغاز کرد. سیاست اصلی این آنسامبل همچون آنسامبل‌هایی دراستاندارد جهانی سفارش آثار به آهنگسازان هم عصر و همچنین ضبط و اولین اجرای جهانی آنهاست که این آنسامبل توانست در سومین پروژه موسیقایی خود آثاری به آهنگسازان بنام ایرانی سفارش دهد و آثار آنها را برای اولین بار ضبط و اجرا کند.

استقبال از اجرای هنرستان موسیقی پسران

اجراهای هنرجویان هنرستان موسیقی پسران در سانس دوم هفتمین‌ روز از سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر با استقبال روبرو شد.

گروه سازهای ایرانی شروع کننده سانس دوم جشنواره در تالار سوره بودند و مجموعه‌ای از آثار کلاسیک موسیقی ایرانی را نواختند.

پارسا درویش‌زاده، محمد رحیمی جعفری، مازیار افشار، معین شکوری، پوریا ستاری، پوریا معظمی، محمدحسین رضایی نظری،آرشان تاجیک، امین جمالی و آروین ماهر نوازندگان این بخش بودند.

گروه سه نوازی موسیقی ایرانی، هنرجویان دیگری بودند که به صحنه آمدند و چند قطعه را به صورت بداهه و قطعه «پرنیان» اثر استاد پایور را اجرا کردند.

سروش حاجی طلب، کامیار روشنکار و پارسا نظری نوازنده‌های این بخش بودند.

سپس محمد متین جعفری به عنوان تکنواز گیتار به صحنه آمد و قطعه «تم واریاسیون» ساخته «جولیانی» را نواخت.

بعد از او سیاوش فراهانی، تکنواز پیانو، قطعه پولونز در دو دیز مینور شماره یک اپوس ۲۶ اثر فردریک شوپن را به جانباختگان هواپیمایی اوکراین تقدیم کرد.

مهرشاد نبی پیانو نواز دیگری بود که به صحنه آمد قطعه «نکتورن شماره ۱۳» اثر شوپن را اجرا کرد.

ارکستر بادی چوبی برنامه بعدی هنرستان پسران در سانس دوم جشنواره موسیقی فجر بود.

دومین برنامه کنسرت هنرجویان هنرستان موسیقی پسران تهران در سی‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر اجرا شد.

سینا کاوسی، عرفان رهبران، پوریا ناظری، مانی مختارزاده، آریا شاه‌ نواز،  کامیار ترکمان اسدی، فراز منصوری، امیرحسین گرگین، امین ابراهیم‌زاده، محمد ملک لی، هوتن سادات اخوی و اشکان عزیزخانی نوازندگان گروه ارکستر بادی چوبی بودند که  قطعات jazz waltz اثر شستا کویچ و تنظیم کیوان جولایی،habanera اثر بیزه،baby elephant walk  اثر هنری منسینی،pavene اثر گابریل فور را نواختند.

سپس امیررضا صالحی، پارسا کلانکی، کیوان جولایی، امیرعلی حصارکی،آرسام کنعانی زادگان امیر حسین گرگین، آمین ابراهیم‌زاده، نوازندگان بادی برنجی روی صحنه رفتند و قطعات nessun dorma اثر پوچینی،jurgens pausen stomp اثر یولریچ نلز،  ternamente اثر والتر گروس تنظیم جاوید مجلسی،get up and boogie اثر زینو هنری را نواختند.

جاوید مجلسی سرپرست، کیوان جولایی و سینا کاوسی نیز دستیاران ارکستر بادی بودند.

«رها»و  اجرایی بی‌کلام

کنسرت گروه موسیقی «رها» به سرپرستی مهدی تیموری، شامگاه سه‌شنبه ۲۹ بهمن‌ماه طی یک سانس در سالن برج آزادی برگزار شد و این گروه در این کنسرت قطعاتی را به صورت بی کلام اجرا کرد.

گروه «رها» در این کنسرت قطعات دوران، زریاب، آذربایجان، باربد، دونوازی عود و کوبه‌ای و سه‌نوازی نی، عود و کوبه‌ای را برای مخاطبانش اجرا کرد.

مهدی تیموری (سرپرست گروه و نوازنده نی)، کوروش کشاورز (نوازنده ویولنسل)، نازنین تن ساز (نوازنده عود)، سیروس مهاجری (نوازنده گیتار باس) و میلاد قریشی (نوازنده سازهای کوبه‌ای) اعضای این گروه را تشکیل دادند.

گروه موسیقی «رها» از سال ۱۳۸۸ به سرپرستی مهدی تیموری و با همراهی نوازندگان دانشجوی دانشگاه هنر فعالیت خود را آغاز کرد. برنامه‌های هنری این گروه با ضبط آلبوم «دورها آوایی است» به صورت آنسامبل و با صدای محمد معتمدی ادامه پیدا کرد و اجراهای صحنه‌ای متعددی را روی صحنه برد.

از «کوک ماه» تا «چریکه سنه» سنندج در شب موسیقی بانوان جشنواره

در دومین سانس ۲۹ بهمن ماه فرهنگسرای نیاوران به میزبانی از دو گروه موسیقی بانوان پرداخت. گروه موسیقی «کوک ماه» و «چریکه سنه» به ترتیب به سرپرستی لیلا جعفر پور و شرمین زرنشان در این شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، کنسرت خود را به طور ویژه برای بانوان اجرا کردند.

ساعت ۹:۳۰ سانس دوم آغاز شد. ابتدا گروه موسیقی «کوک ماه» روی صحنه آمد و پس از به پایان رسیدن صدای تشویق حضار، سراغ نخستین قطعه رفت. همنوایی نوازندگان به زیبایی قطعات می افزود و نظم آن ها موجب اجرایی دلچسب می شد.

لیلا جعفرپور علاوه بر سرپرستی گروه، خوانندگی قطعات را نیز برعهده داشت و در به اجرا درآوردن قطعات گروه خود را همراهی می کرد. هنر نوازندگی هر یک از بانوان نوازنده در میان قطعات به چشم می آمد. مخاطبان شور و اشتیاق خود را برای ادامه اجرا، با دست زدن های مرتب پس از هر قطعه اعلام می کردند.

«عزیزم بنشین کنارم»، «گل سنگم»، «شانه»، «خواب»، «جان جانانم»، «شمع و پروانه»، «ساری گلین»، «پرنده»، «عاشقت هستم بمون»، «سیمین بری»، «دل کوچولو»، «گل آفتاب گردون»، «تنها با گل ها»، « به سوی تو»، «تو مثل من رویاتو می بافی»، «بیداد زمانه» و «تک درخت» قطعات رپرتوآر نخستین بخش سانس دوم بودند.

پس از لحظاتی، گروه موسیقی «چریکه سنه» به عنوان دومین گروه این شب به روی سن وارد شد. در این اجرا شرمین زرنشان به عنوان نوازنده سنتور، قانون و همخوان، شادی غلامی به عنوان نوازنده دف، کمانچه و همخوان، روژینا وحیدی پور با ساز دف، منا ملائی با ساز دف و دهل، شیبا صادقی با ساز تار و لعیا طبیبی با ساز کمانچه این گروه موسیقی را همراهی می کردند. آزیتا ابراهیمی نیز خوانندگی قطعات را عهده دار بود.

«اگر کیته»، «مقام نه مام»، «دف نوازی و کوبه ای»، «سنه»، «تکنوازی قانون»، «بوچ ده لی»، «عاشق شیته»، «لای لای»، «شیرینه سه روزه» و «شیرین شیرین» قطعاتی بودند که به ترتیب شنیده شدند.

سیروان خسروی و اولین حس ناب

در هفتمین شب از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، سیروان خسروی خواننده موسیقی پاپ طی دو سئانس در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه رفت و منتخبی از آثارش را برای هواداران خود اجرا کرد.

سیروان خسروی چند دوره در سال‌های اخیر در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته است و در این اجرا با تجربه خود موفق شد صحنه را به خوبی هدایت کند و شب خاطره‌انگیزی را برای طرفدارانش رقم بزند.

سیروان کنسرت را با قطعه برگرد آغاز کرد و سپس تک آهنگ پرطرفدار نرو که سال‌هاست در کنسرت‌هایش اجرا می‌شود را به حاضرین در سالن میلاد تقدیم کرد.

سیروان خسروی پس از اجرای قطعه نرو از وضعیت نورپردازی سالن  و روشن کردن چراغ های صحنه انتقاد کرد و  در ادامه که چراغ‌های صحنه خاموش شد اجرای آثارش را ادامه داد.

او در ادامه قطعاتی نظیر کجایی تو، جای من نیستی، خاطرات تو و سوژه‌هات تکراریه اجرا شد. با توجه به این‌که این قطعات در اکثر کنسرت‌های سیروان اجرا می‌شود، با استقبال و همخوانی مخاطبان همراه شدند.

خیلی روزها گذشت نیز از آثار پرطرفدار این برنامه بود. سیروان در حین اجرای این اثر از طرفدارانش درخواست کرد با او همخوانی کنند و تماشاگران چند بار ترجیع‌بند اثر را با صدای بلند خواندند و فضای باشکوهی در سالن ایجاد شد.

قطعه دوست دارم زندگی رو از آثار دیگری بود که در این کنسرت مورد توجه قرار گرفت. همچنین سیروان خسروی در این کنسرت برای اولین بار قطعه «این حس نابه» را در کنسرت سه‌شنبه شب اجرا کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول