اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

فرایند رأی‌گیری در 737 شعبه چهارمحال و بختیاری آغاز شد

فرایند رأی‌گیری یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با سراسر کشور در چهارمحال و بختیاری آغاز شد و 737 شعبه اخذ رأی در استان کار خود را آغاز کردند.

فرایند رأی‌گیری در 737 شعبه چهارمحال و بختیاری آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، روزهای زمستان یکی پس از دیگری گذشت و درحالی که در روزهای اخیر گرمای تنور انتخابات سرما را از یادها برده بود سرانجام دوم اسفندماه فرا رسید تا برگ زرین دیگری باشد در دفتر حماسه‌آفرینی ملت ایران.

پس از اعلام صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم نامزدها و هوادارانشان به تکاپو افتادند و هرآنچه در توان داشتند برای جلب آرای مردم به میدان آوردند و امروز همه مردم فارغ از اینکه حامی کدام نامزد انتخابات هستند برای استحکام‌بخشی به نظام جمهوری اسلامی پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند.

رقابت 46 نفر برای چهار کرسی

پس از ثبت‌نام 229 داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی در چهارمحال و بختیاری، 70 نفر در صحنه رقابت حضور داشتند که تعدادی از آن‌ها در واپسین روزهای مانده تا انتخابات از ادامه حضور در گردونه رقابت انصراف دادند و یا به نفع نامزد خاصی کناره‌گیری کردند و در نهایت 46 نفر در میدان ماندند.

مهلت 6 روزه تبلیغات کاندیداهای انتخابات هم 8 صبح پنج‌شنبه به پایان رسید و حالا فقط رأی مردم است که مشخص می‌کند چه کسانی کرسی‌های مجلس را تصاحب می‌کنند.

پیش‌بینی 737 شعبه برای اخذ آرای مردم در چهارمحال و بختیاری

در مجموع 737 شعبه اخذ رأی در چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی شده است که از این تعداد 531 شعبه ثابت و 206 شعبه سیار است و ۳۴۷‬‬ شعبه در مناطق روستایی و ‭‭۳۹۰‬‬ شعبه در مناطق شهری مستقرند.

با توجه به شرایط جغرافیایی استان و شرایط آب و هوایی به منظور حضور در مناطق برف‌گیر مثل شهرستان کوهرنگ، یک دستگاه بالگرد در اختیار ستاد انتخابات استان قرار می‌گیرد.

در شهرستان کوهرنگ 65 شعبه پیش‌بینی شده که از این تعداد ۸ صندوق ثابت و ۵۷ صندوق سیار است، باتوجه به پیش‌بینی بارش در پایان هفته و صعب‌العبور بودن مناطق پشتکوه و موگویی ۷ صندوق رأی با استفاده از خودروهای کمک‌دار از روز چهارشنبه از استان اصفهان و لرستان به این مناطق اعزام شدند.

در شهرستان اردل ۴۵ شعبه اخذ رای این شهرستان در بخش مرکزی و ۱۹ شعبه در بخش میانکوه مستقر می‌شود، همچنین از این تعداد ۵۷ شعبه ثابت و ۵ شعبه سیار است.

در شهرستان سامان ۳۶ شعبه اخذ رای پیش‌بینی شده که از این تعداد، ۳۵ شعبه ثابت و یک شعبه سیار است؛ همچنین از مجموع شعب اخذ رای این شهرستان، ۱۳ شعبه شهری و ۲۳ شعبه روستایی است.

در شهرستان بروجن 97 شعبه اخذ رأی پیش‌بینی شده که از این تعداد 84 شعبه ثابت و 13 شعبه سیار است؛  در این شهرستان 70 شعبه شهری و 27 شعبه مربوط به مناطق روستایی است و در حوزه فرعی بلداجی 19 شعبه و در حوزه فرعی گندمان 21 شعبه اخذ رأی و مابقی شعب مربوط به بخش مرکزی شهرستان است.

در شهرستان شهرکرد 146 شعبه اخذ رأی وجود دارد که از این تعداد ۱۴۰ شعبه ثابت و ۶ شعبه سیار است.

در شهرستان بن 26 شعبه اخذ رأی شامل 25 شعبه ثابت و یک شعبه سیار در نظر گرفته شده است.

در شهرستان کیار ۵۷ شعبه اخذ رای در نظر گرفته شده که از این تعداد ۲۵ شعبه در بخش ناغان و ۳۲ شعبه در بخش مرکزی این شهرستان مستقر هستند. همچنین تعداد شعب سیار در شهرستان کیار 10 شعبه است.

در شهرستان فارسان 62 شعبه اخذ رأی شامل57 شعبه ثابت و 5 شعبه سیار تدارک دیده شده است.

انتخابات امروز با تلاش 16 هزار نفر از عوامل اجرایی و نظارتی برگزار می‌شود

در سراسر استان 16 هزار نفر شامل عوامل اجرایی، امنیتی، بازرسی و نظارتی در روند برگزاری انتخابات همکاری می‌کنند. لازم به ذکر است هر کدام از کاندیداها می‌توانند در شعب اخذ رأی یک نماینده داشته باشند که بر نحوه اخذ رأی نظارت داشته باشند اما این افراد نمی‌توانند در امر رأی‌گیری دخالت کنند.

همچنین تعداد واجدین شرایط رای دادن در چهارمحال و بختیاری ۷۳۲ هزار و ۳۰۴ نفر است که از این تعداد ۳۶۳ هزار و ۱۵۱ نفر زن و ۳۶۹ هزار و ۱۵۳ نفر مرد هستند. 37 هزار و 823 رأی اولی در میان رأی‌دهندگان استان وجود دارد.

تخلفات انتخاباتی زیر ذره‌بین دادستان‌ها

در این‌ مدت تخلفات انتخاباتی هم زیر ذره‌بین دادستانی بود و دادستان مرکز استان گفته است که حدود ۹۰ درصد پرونده تخلفات انتخاباتی تشکیل شده در استان، مربوط به تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخاباتی بوده است. هم‌اکنون شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در دادگستری شهرستان‌های استان فعال شده است و در اسرع وقت به پرونده‌های تخلفات انتخاباتی رسیدگی می‌شود.

گفتنی است، ۳۸۷ بازرس در استان وظیفه صیانت از آرای مردم در شعب اخذ رای را بر عهده دارند.

چهارمحال و بختیاری با جمعیت بیش از 947 هزار نفری از دوره ششم مجلس صاحب چهار کرسی در بهارستان است، جدول زیر میزان مشارکت مردم استان در پنج دوره اخیر مجلس شورای اسلامی و همچنین نمایندگان منتخب مردم در مجلس را نشان می‌دهد.

ادوار مجلس  درصد مشارکت اسامی نمایندگان منتخب مردم
ششم 86/1 محمد رئیسی، گل‌محمد صالحی، منصور میرزا کوچکی، علی قنبری
هفتم 75/4 مرتضی تمدن، غلامرضا میرزایی، سیدقباد مرتضوی، علی خلیل‌طهماسبی
هشتم 73 نصرالله ترابی، سیروس برنا، نورالله حیدری، عبدالمحمد بابااحمدی
نهم 82 سعید زمانیان، حمیدرضا عزیزی، امیرعباس سلطانی، مجید جلیل سرقلعه
دهم 76/3 اردشیر نوریان، علی کاظمی، خدیجه ربیعی، محمد خالدی

 تا کمتر از 48 ساعت دیگر مشخص می‌شود که مردم همیشه در صحنه چهارمحال و بختیاری این‌بار چه عددی را در مشارکت خود ثبت می‌کنند و چه کسانی را برای نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی روانه بهارستان می‌کنند.

کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات امروز مدت‌هاست که اولویت اول دشمنان قسم‌خورده جمهوری اسلامی است و لذا هر رأی ما خاری در چشم دشمنان است.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری نیز به صراحت بر این نکته تاکید کرد که هر کسی که شرایط حضور برای انتخابات را دارد بر او واجب است که حتما پای صندوق رأی برود چرا که این به اقتضای شرایط امروز است، اقتضای کینه‌ورزی‌ها، دشمنی‌ها و تحلیل‌های دشمن است.

انتهای پیام/68023/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول