اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

نظارت بر شبکه‌های اجتماعی رمز حفظ جامعه از گزند شایعات

برای حفظ جامعه از گزند شایعات و بی‌اخلاقی‌های حاصل از استفاده نامناسب از شبکه‌های اجتماعی نظارت بر این شبکه‌ها الزامی است.

نظارت بر شبکه‌های اجتماعی رمز حفظ جامعه از گزند شایعات

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک،انسان‌ها در طول تاریخ از شیوه‌های بسیاری برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده کرده‌اند. صرف نظر از ارتباطات حضوری و چهره به چهره، انسان‌ها در گذشته‌های دور برای رساندن پیام خود به دیگران از دود و طبل و اسب‌های تندرو استفاده می‌کردند. 

اختراع برق و به دنبال آن اختراع تلگراف و پس از مدتی اختراع تلفن جهشی در شیوه ارتباطات ایجاد کرد.

سال‌ها گذشت و دانش بشری با پیشرفت تکنولوژی در برقراری شیوه‌های نوین ارتباطی به پیشرفت‌های چشمگیری رسید، امروزه با همه‌گیر شدن اینترنت ارتباط جمعی شکل دیگری پیدا کرده است، اکنون رسانه‌های اجتماعی به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان‌ها تبدیل شده‌اند.

امروزه استفاده از پیام رسان‌ها به عنوان بخشی از ابزارهای ارتباطات جمعی در تمامی دنیا بسیار رایج است، در کشور ما نیز همگام با سایر نقاط جهان پیام رسان‌های بومی بسیاری طراحی شده و توسعه یافته‌اند به طوری که ما را بی‌نیاز از پیام رسان‌های خارجی مشابه کرده‌اند.

از جمله این پیام رسان‌های خارجی، اپلیکیشن تلگرام است، تعداد قابل توجهی از کاربران ایرانی این اپلیکیشن اقدام به دیلیت اکانت تلگرام کرده‌اند.

در این پیام رسان از ارزهای مجازی برای خرید و فروش استفاده می‌شود که ممکن است حوادث تلخ مالی را در پی داشته باشد از این رو پیشنهاد کارشناسان حذف اکانت تلگرام است.

لازم به ذکر است در تمامی پیام رسان‌ها و به طور کلی در تمامی شبکه‌های اجتماعی باید امکان دیلیت اکانت به منظور حفظ حریم شخصی وجود داشته باشد.

امروزه تقریبا 3 میلیارد و 480 ملیون از جمعیت جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. این مقدار 45 درصد از جمعیت فعلی جهان را تشکیل می‌دهد. این بدان معناست که کمی کمتر از نصف جمعیت جهان کاربر شبکه‌های اجتماعی مختلف هستند.

تنها در سال گذشته 360 میلیون کاربر جدید به این شبکه‌ها اضافه شدند. مطابق با آمارهای ارائه شده در منابع جهانی اینترنت کاربران به طور میانگین دو ساعت از 24 ساعت شبانه روز خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند.

کافی است به همین آمار کمی دقت کنید تا متوجه اهمیت و تاثیرگذاری این شبکه‌ها در جهان امروز شوید، شاید همین امکان دو سویه بودن پیام در این شبکه‌هاست که این چنین موجب گسترش آن‌ها شده است.

در رسانه‌های پیشین نظیر تلویزیون مخاطب نقشی منفعل داشت و امکان آن را نداشت تا بتواند پیام خود را به سرعت به عده‌ای برساند، اما در این شبکه‌ها هر کاربری همچنان که گیرنده پیام است می‌تواند در نقش فرستنده نیز ظاهر شود و حتی می‌تواند با استفاده از امکاناتی که برخی از این شبکه‌ها در اختیار او قرار می‌دهد،  برای خود مخاطبین گسترده‌ای نیز بیابد.

 این امر همچنان که می‌تواند با جنبه‌های مثبتی همراه باشد، معایب بسیاری هم دارد. همچنان که این شبکه‌ها می‌توانند در معرفی افرادی که استعداد یا مهارت ویژه‌ای دارند اثرگذار باشد، می‌تواند سبب مطرح شدن اشخاصی با الگوهای نامناسب رفتاری نیز باشد.

همچنان که می‌توانند در انتقال پیام‌ها و اخبار درست و یا ارزش‌های اخلاقی کمک کنند از طرفی ضدارزش‌ها و شایعات نیز در این شبکه‌ها پا می‌گیرند و ممکن است مخاطبان بسیاری نیز برای خود پیدا کنند.

 

چنین مواردی نشان می‌دهد که برای حفظ جامعه از گزند شایعات و بی‌اخلاقی‌های حاصل از استفاده نامناسب از شبکه‌های اجتماعی نظارت بر این شبکه‌ها الزامی است، البته نظارت باید در کنار آگاهی رسانی به کاربران این شبکه‌ها صورت گیرد.

امید است با استفاده از شبکه‌های اجتماعی بومی و هرچه بیشتر رواج یافتن آن در میان کاربران ایرانی از میزان مشکلات این چنینی در آینده کاسته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول