اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

مقایسه جایگاه مجلس در دوران انقلاب و پهلوی

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر گفت: مجلس نزد علما از اعتبار ویژه‌ای برخوردار است. امام خمینی(ره) مجلس را در رأس امور می‌دانست، در حالی که رضاخان مجلس را طویله می‌خواند.

مقایسه جایگاه مجلس در دوران انقلاب و پهلوی

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر در گفت‌وگو با شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران به مقایسه اعتبار مجلس نزد علما و بنیانگذار انقلاب اسلامی و موسس پهلوی اول پرداخته است.

موسی حقانی گفت: مجلس نزد علما از اعتبار ویژه‌ای برخوردار است. علمای نجف در اعلامیه‌ای که با موضوع مجلس صادر می‌کردند از عنوان مجلس مقدس شورای ملی شیدالله ارکانه به معنی خداوند ارکان و پایه‌های آن‌را محکم و استوار گرداند، استفاده می‌کردند. امام خمینی(ره) نیز مجلس را در رأس امور می‌دانست، این در حالی است که رضاخان مجلس را طویله می‌خواند.

 

 

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر با اشاره به اقدام ترور ملک الشعرای بهار نماینده مجلس شورای پنجم توسط رضاخان، گفت: ملک الشعرا بهار طی نطق تندی در صحن علنی مجلس علیه رضاخان، اعتراض می‌کند بعد از پایان سخنرانی یکی از دوستداران بهار به او هشدار داد که بعد از پایان سخنرانی، صحن علنی مجلس را ترک کند تا توسط ماموران رضاخانی هدف قرار نگیرد.

 

 

ملک الشعرا از صحن خارج می‌شود و وارد یکی از اتاق‌های جنبی مجلس شده و شروع به کشیدن سیگار می‌کند. از بخت بد فردی به نام کیوان قزوینی صاحب امتیاز روزنامه نصیحت که روزنامه او توسط رضاخان توقیف می‌شود، برای شکایت به مجلس آمد. او تاحدی به بهار شباهت داشت ماموران ترور ملک الشعرا او را به جای بهار می‌گیرند به سمتش تیراندازی می کنند و از ناحیه گردن مصدوم می‌شود. قزوینی به سمت مدرسه سپهسالار فرار می‌کند و در حین فرار زمین می‌خورد یکی از تروریست‌ها روی سینش می‌نشیند و با چاقو مشغول بریدن سر او می‌شود اما وسط کار متوجه می شود، بهار نیست و فرد بیچاره به قتل می‌رسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول