اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

سنت دیرینه ایلامی‌ها در انتظار ثبت ملی

مردم ایلام در ایام تعطیلات نوروز در اقدامی جالب توجه در دامن طبیعت چادر برپا می‌کنند و ایام تعطیلات را همانند گذشتگانشان سپری می‌کنند.

سنت دیرینه ایلامی‌ها در انتظار ثبت ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، هر ساله با فرارسیدن ایام نوروز صدها نفر از خانواده‌های ایلامی با برپایی چادر در دل طبیعت به پیشواز سال جدید می‌روند.
 سنت دیرینه برپایی چادر در طبیعت از سالیان دور در بین مردم ایلام رایج بوده و هرساله بسیاری از ایلامی‌ها با آغاز سال جدید این سنت دیرینه را بار دیگر انجام می‌دهند و از همان روزهای آغازین نوروز یا چند روز پیش از آن به دامان طبیعت رفته و چندین روز را مهمان طبیعت می‌شوند.

این در حالی است که مردم ایلام سعی می‌کنند همراه دیگر نزدیکان و بستگان و در کنار هم این سنت دیرینه را انجام دهند و با جمع آوری تمام وسایل لازم از جمله چادر، فرش، تانکر، وسایل آشپزی، رختخواب و... عازم این طبیعت گردی می‌شوند.

جمع شدن اقوام در کنار یکدیگر

ساره جعفری یکی از کسانی که هرساله به همراه خانواده در انجام این سنت دیرینه شرکت می‌کند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: هر ساله در روزهای پایانی اسفند به همراه خانواده به دامان طبیعت می‌رویم و با دیگر اقوام و بستگان اقدام به برپایی چندین چادر در کنار هم می‌کنیم.

وی افزود: انجام این سنت دیرینه سبب نزدیکی بستگان و اقوام به یکدیگر می‌شود و افرادی که ممکن است به دلیل مشغله‌های کاری نتوانند در طول سال همدیگر را ببینند حدود ۲ هفته در کنار هم هستند که این امر به نوبه خوبه سبب نزدیکی آنها به هم می‌شود.

این شهروند ایلامی، اظهار کرد: حضور خانواده‌ها در چادرهای کنار هم و شب نشینی و طبیعت گردی دسته جمعی بسیار مسرت بخش و خوشحال کننده است و همین امر سبب می‌شود که همه ساله با تکرار این تجربه دور هم بودن را دوباره جشن بگیریم.

بازگشت به زندگی ساده گذشتگان

در ایام تعطیلات نوروز و چادر نشینی مردان در طول روز مشغول تفریح در کوه‌ها و دشت‌ها و جمع آوری هیزم و تهیه آب هستند و زنان نیز مشغول پخت غذا، نان محلی، شیرینی‌های محلی و... هستند و شب را نیز با روشن کردن آتش و دور هم نشستن و انجام بازی های محلی و گفتن داستان، خاطره، آوازخوانی و... سپری می‌کنند.

محمد زینلی یکی دیگر از کسانی که تعطیلات نوروزی خود را زیر چادر می‌گذراند می‌گوید: دو هفته‌ای که در کنار بستگان و در زیر چادر سپری می‌شود علاوه بر به جا آوردن صله رحم سبب بازگشت به زندگی ساده و بی آلایش گذشتگان است.

وی افزود: در دو هفته‌ای که در دل طبیعت ساکن هستیم علاوه بر طبیعت گردی سعی می‌شود از گیاهان خوراکی بهاری از قبیل، پنیرک(توله)، کنگر، دنبلان، والک و... که برای بدن بسیار سودمند هستند به عنوان غذا استفاده شود.

لزوم ثبت ملی سنت دیرینه مردم ایلام

در این راستا احمد صمدانی کارشناس ارشد اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: ایلامی‌ها در ایام نوروز بیشتر در مناطق بولی، منجل، تخت‌ خان، گله‌جار، ششدار و... اقدام به برپایی چادر می‌کنند و به منظور جلوگیری از نفوذ آب به داخل چادرها نایلن‌های بزرگی روی چادر نصب می‌شود و جوی‌های کوچکی دور تا دور چادر به منظور جلوگیری از ورود آب به داخل چادر می‌کنند که به آنها (پارین) گفته می‌شود.

وی افزود: بی شک باید از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری فرهنگ‌سازی لازم انجام شود تا حضور مردم در طبیعت منجر به تخریب و صدمه به طبیعت نشود.

این کارشناس اجتماعی ادامه داد: طی سا‌ل‌های گذشته از سوی مسوولان وعده‌هایی در خصوص ثبت ملی سنت دیرینه برپاکردن چادر داده شد اما این مهم تا کنون اجرایی نشده است.

با توجه به اینکه هر ساله تعداد زیادی از مردم این استان به دامان طبیعت رفته و این سنت را اجرا می‌کنند که نمونه آن در جاهای دیگر کشور دیده نمی‌شود، ضروری است مسوولان مربوط پیگیری بیشتری در این باره داشته باشند تا این سنت که هرساله با استقبال بالای مردم برگزار می‌شود هرچه سریعتر به ثبت ملی برسد.

انتهای پیام/۹۷۰۸۲۳/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول