اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

میزان کشندگی «کرونا» در مردان بیشتر از زنان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مطابق مطالعاتی که در زمینه ویروس کرونا در ۲۵ کشور درگیر انجام شده، میزان کشندگی آن در مردان بیشتر از زنان گزارش شده است.

میزان کشندگی «کرونا» در مردان بیشتر از زنان است

خبرگزاری فارس ـ وحید باقری: علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  در چهارمین کنگره سلامت مردان و دوازدهمین کنگره مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری سهم مردان در بروز حوادث مخاطره آمیز را پررنگ تر از زنان اعلام کرد و گفت: امروزه تفاوت های جنسیتی در برخی شاخص‌های توسعه پایدار و در مقابل توجه اندک مردان به این موضوع یکی از دغدغه های نظام سلامت است.

 وی ادامه داد: سنجه امید به زندگی در مردان ۲.۵ تا ۳.۵ سال نسبت به زنان پایین تر است؛ به طور کلی امروزه در جامعه، آقایان ۳ برابر بیشتر از خانم ها در معرض سقوط، ۹ تا ۱۰ برابر بیشتر در معرض مخاطرات اعتیاد، ۲.۵ تا ۵ برابر بیشتر در معرض حوادث ترافیکی و ۴ تا ۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های روانی منجر به مرگ قرار دارند.
 
 زالی تصریح کرد: در موارد خشونت، از هر ۵ مورد مرگ، ۴ مورد مرد و در مسائل مربوط به جنگ‌ها، از هر ۱۰ مورد مرگ، ۹ مورد مرد گزارش شده است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تواتر حداکثری بیماری‌های غیرواگیر در مردان نسبت به خانم‌ها خبر داد و گفت: سهم آقایان در ابتلا به انواع سرطان‌های موجود و نوظهور، ۵۴ درصد است. از طرفی پروفایل سرطان در ایران در مقایسه با جهان تفاوت‌هایی دارد؛ به عناون مثال سرطان ریه در جهان شایع ترین نوع سرطان در آقایان است اما در ایران سرطان معده رتبه اول را داراست. 
 
 زالی با بیان اینکه سرطان پوست، پروستات، روده بزرگ و مثانه نیز به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم ابتلا در مردان را در اختیار دارند، افزود: آمار ابتلا به سرطان را در سال ، ۱۰۸ تا ۱۱۲ هزار نفر ااست؛ البته سهم آقایان ۱۵۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر و سهم خانم ها ۱۳۵ نفر در ۱۰۰ هزار نفر گزارش شده است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیشترین سرطان مردان در استان‌های یزد، آذربایجان غربی و زنجان دیده می‌شود، افزود: یکی از مشکلات حوزه سلامت، سهم بالای آقایان و تفاوت قابل توجه جنسیتی در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است؛ البته شیب این تفاوت بعد از ۵۵ سالگی کاهش می‌یابد.
 
وی در خصوص نسبت مراجعات مردان به زنان به مراکز درمانی، اظهار داشت: آقایان از نظر فیزیولوژیک، احساس سلامت بیشتری نسبت به زنان دارند که این موضوع موجب کاهش مراجعات آنها به مراکز درمانی می‌شود؛ به طوری که بیش از ۸۰ درصد مراجعه کنندگان را زنان و ۱۰ الی ۲۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. همچنین سهم بیمه پایه و تکمیلی زنان ۲ تا ۳ درصد بیشتر از مردان است.
 
زالی ضمن ابراز نگرانی از ضعف فرهنگ حفاظت در مراکز صنعتی، بسیاری از حوادث را قابل پیشگیری دانست و گفت: همکاران در بخش بهداشت محیط در این راستا بسیار تلاش کرده اند، اما بیش از هر زمان به آموزش های لازم نیاز است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه بیشترین توجه در حوزه سلامت جنین، معطوف به مادران است و شکی هم در آن نیست، بیان کرد: سلامت مردان و سبک زندگی آنها هم در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به نگرانی‌ها در خصوص انتشار ویروس کرونا در کشور، اظهار داشت: مطابق مطالعاتی که در زمینه این ویروس در ۲۵ کشور درگیر انجام شده، میزان کشندگی آن در مردان بیشتر از زنان گزارش شده است.

انتهای پیام/
 
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول