اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

در کنفرانس «علوم شناختی و رسانه» چه گذشت؟ از تشریح پیشینه «علوم شناختی» تا چگونگی ارتباط میان «علوم شناختی و رسانه»

نخستین کنفرانس ملی «علوم شناختی و رسانه» صبح امروز با حضور مسوولان و کارشناسان این حوزه و با بررسی محورهای مهم این مبحث برگزار شد.

در کنفرانس «علوم شناختی و رسانه» چه گذشت؟ از تشریح پیشینه «علوم شناختی» تا چگونگی ارتباط میان «علوم شناختی و رسانه»

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه از صبح امروز پنج شنبه اول اسفند ماه ۹۸ با حضور مسوولان و کارشناسان حوزه علوم شناختی و رسانه در تالار شهید چمران  دانشکده فنی دانشگاه تهران از سوی خبرگزاری فارس برگزار شد.

در ابتدای این کنفرانس، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس به سخنرانی پرداخت.

تیرانداز: رسانه در چه حوزه هایی می تواند از علوم شناختی بهره بگیرد؟ / تفاوت نگاه به مخاطب در رسانه اسلامی و غیراسلامی

پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس در نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه که صبح امروز در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: همه ما در زندگی روزانه دائما در حال تصمیم‌گیری هستیم، روزانه ممکن است ده‌ها تصمیم را در حوزه فردی و جمعی بگیریم که به تناسب جایگاه و مسوولیتی که داریم اثرات خرد و کلانی به همراه داشته باشد.

وی افزود: هر اندازه که این تصمیمات دقیق تر و صحیح تر باشد، مسیر روبه جلوی حرکتی ما هوشمندانه تر پیموده خواهد شد. برعکس این موضوع هم کاملا محتمل است، بارها دیده ایم که تصمیم‌های غلط چه خسارت ها و زیان‌هایی در جامعه و کشور به همراه داشته است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در ریشه یابی بسیاری از معضلات و مشکلاتی که در سطح با آن مواجهیم، به تصمیمات غلط فردی یا سازمانی می رسیم. بنابراین باور داریم جامعه ای به پیشرفت می رسد که اعضاء آن جامعه بتوانند تصمیمات صحیحی اتخاذ کنند.

تیرانداز اضافه کرد: سوال اینجاست که یک رسانه چطور می‌تواند به ارتقاء سطح تصمیم گیری و کیفیت بخشیدن به آن کمک کند؟ 

* تفاوت نگاه به مخاطب در رسانه اسلامی و غیراسلامی

وی ادامه داد: مردم برای اینکه تصمیم بگیرند، اخبار را از رسانه‌ها می‌شنوند و می‌بینند و بعد بسیاری از تصمیمات رقم می‌خورد اما در فرایند تصمیم‌گیری علاوه بر خبر، مراحل دیگری حائز اهمیت است که عموما با کارکردهای ذهن و مغز انسان مرتبط است. تفکر و تعقل که یکی از عناصر کلیدی تصمیم‌گیری است در ذهن و مغز انسان صورت می گیرد و رسانه‌ها تلاش می‌کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرایند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار داشت: در رسانه های غیر اسلامی، ایجاد یا تغییر باورها و ذهنیت ها، در مسیر تحقق اهداف سرمایه‌داری صورت می‌گیرد و سرنوشت مخاطب چندان برای این رسانه ها مهم نیست. اما رسانه های ما که پایبند به ارزش‌های دینی و انقلابی هستند باید مانند یک دانشگاه عمل کنند. ما مأموریت یک رسانه را تعالی و رشد مخاطب می دانیم و طبیعی است که رشد مخاطب نسبت مستقیم با رشد تفکر و فرایند تعقل در ذهن‌ها دارد.

وی با بیان اینکه معتقدیم انجام یا تغییر یک رفتار بدون فکر و تعقل چندان ماندگار و مهم نیست گفت: رسانه اسلامی مخاطب را مسلوب الاختیار نمی خواهد بلکه تلاش می کند با رشد دادن تعقل و تفکر، مسیر تصمیم گیری خردورزانه را برای مخاطبانش هموار کند و از این طریق به پیشرفت جامعه کمک نماید.

تیرانداز ادامه داد: مقوله تفکر مثل ورزش برای مغز است، گویی اینکه با فکر کردن مغز انسان بزرگتر می شود و قابلیت های بیشتری پیدا می کند. بنابراین مسائل سخت و پیچیده راحت‌تر توسط انسان‌های متفکر حل می‌شود.

وی در ادامه به ارتباط میان علوم شناختی و رسانه اشاره کرده و گفت: علوم شناختی اینجاست که باید به کمک رسانه بیاید، علوم شناختی کارکردهای مغز را توضیح می دهد و به فعالان عرصه رسانه کمک می کند تا با شناخت ذهن مخاطبان، اثرگذاری بیشتری داشته باشند. بنابراین مخاطب شناسی یکی از مهمترین مسائلی است که با کمک علوم شناختی در رسانه مورد استفاده قرار می گیرد.

* علوم شناختی چگونه بر موفقیت رسانه تاثیر می گذارد

وی گفت: در کنار اثرگذاری و مخاطب‌شناسی، موضوع اثرسنجی نیز از مواردی است که با کمک علوم شناختی قابل تحقق است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار داشت: باور داریم اگر رسانه پیشرفت کند، می‌تواند مسیر پیشرفت و توسعه کشور را هموار نماید و به آن تسریع بخشد. اگر بخواهیم فرهنگ، اقتصاد، سیاست و مناسبات اجتماعی متعالی تری داشته باشیم، باید ما رسانه‌ها حرفه ای تر عمل کنیم و خود را مجهز به علوم، دانش ها و مهارتهای جدید و کاربردی کنیم.

تیرانداز در پایان به اهداف این کنفرانس اشاره کرد و افزود: کنفرانس علوم شناختی و رسانه برای توجه دادن به اداره علمی رسانه هاست و ان شاء الله با شناخت اساتید و اندیشمندان این حوزه که در این کنفرانس گرد هم آمدند، بزودی دستاوردهای عملیاتی آن را در رسانه های داخلی خواهیم دید.

* استفاده از پتانسیل مغزی از طریق علوم شناختی

در ادامه این کنفرانس، باقر ساروخانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: بحث نگرشی درباره مغز بسیار زیاد است چراکه دیدگاه های زیادی وجود دارد ما تمام دارایی خود را کنار گذاشته و هیچ اطلاعاتی را وارد مغز نکنیم مگر اینکه قبل از آن به وارسی آن بپردازیم، نباید دچار هیجان شویم.

ساروخانی اضافه کرد: رسانه چطور می تواند وارد مغز انسان شود و تاثیر گذار باشد این موضوع از کارکرد های علوم شناختی محسوب می شود تحلیل ذهن یک تحلیل عام است
توصیه به رسانه دارم که قبل از ورود به رشته علوم شناختی باید اعتماد و برد بالایی داشته باشد البته صلاحیت هم از اهمیت زیادی برخوردار است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: اگر رسانه پیش شرط ها را انجام داد و  پیام ها را انتقال داد باید انسان ها پیام ها را از زبانشان جاری شود و اطلاعات را بفهمند ما می خواهیم افراد پیام ما را علاوه بر اینکه درک می کند به عنوان رسول ما باشد و باید انواع پتانسیل های خود را استفاده کند.
* تشریح پیشینه دانش علوم شناختی در ایران و دنیا

همچنین در بخش بعدی این کنفرانس، محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به سخنرانی پرداخت.

لاریجانی به جایگاه مهم علوم شناختی در علم مدرن امروز و سابقه 2 دهه آن در ایران اشاره و جایگاه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در تاسیس این رشته در کشور، تربیت نسل اول دکتری علوم شناختی و تحقیقات مهم در این زمینه که در مجلات معروف چاپ شده و نیز سابقه مبانی فلسفی این علم و چالش های آن سخنرانی کرد.

وی همچنین به پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس برای اداره یک رسانه موفق و گام گذاشتن در مسیر کاربرد علوم شناختی در رسانه تبریک گفت.

* کشور برای پیشرفت به توسعه علوم شناختی نیاز دارد

سخنران بعدی این کنفرانس، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بود.

ستاری در این کنفرانس گفت: علوم شناختی از حوزه های مهمی است که ما چند سالی است در معاونت علمی بر روی آن کار می کنیم، از حدود ۶ سال پیش به دنبال اکوسیستم یا زیست بوم بوده ایم تا آن را پیاده کنیم.
وی ادامه داد: توسعه علوم شناختی نیاز به یک فرهنگ دارد ما در معاونت علمی بستر علوم شناختی هستیم البته در برخی از حوزه های علوم بی نظیر هستیم مثل بیو تکنولوژی اما علوم شناختی هم جزو علومی است که می تواند یک تحول اساسی در کشور ایجاد کند و اگر رسانه ها بخواهند رویکرد علمی  داشته باشند باید روش های فعالیت رسانه ها تغییر کند در توسعه هوش مصنوعی شرکت های خوبی در کشور داریم که در ابعاد مختلف وجود دارند اما رسانه ها هم می توانند در این حوزه ورود پیدا کنند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: آمادگی برای مرحله عملیاتی در حوزه علوم شناختی وجود دارد بهتر است در قالب استارت آپ به علوم شناختی پرداخته شود چرا که جزء حوزه هایی است که ما به صورت جدی به آن نیاز دارد اگر از این نوآورها در رسانه ها استفاده نشود آسیب خواهیم دید زیرا الان رسانه  احتیاج به نوآوری جدید دارد.

* رسانه ها وظیفه سیاستگذاری علوم شناختی در کشور را دارند

در پایان بخش صبح این کنفرانس حمید رضا اعتماد پور عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی سخنرانی کرد و گفت: علوم شناختی تصویر دقیق تری از علم را عنوان می کند از طرفی باید بگویم علوم مختلف با یکدیگر تلفیق شده و علوم شناختی ایجاد می شود که در این رابطه نقش رسانه در افزایش سرانه مغز برتر و سرمایه شناختی کشور امروز برای پرچم داری علمی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی افزود: اهمیت علوم شناختی امروز در همه ابعاد زندگی شناخته شد چراکه سرمایه مغزهای برتر مبنای فعالیت بنگاه اقتصادی است در واقع سرانه مغز برتر این است که بتواند درست عمل کند البته مفهوم دیگر سرمایه شناختی است که از یک جامعه شناس فرانسوی گرفته شده است که در قالب سرمایه های مادی، اقتصادی، فرهنگی، نمادین و سمبولیک از آن یاد شده است.

پور اعتماد تصریح کرد: علوم شناختی عبارت از دانشی که انسان را برای زندگی آماده می کند که به این مفهوم به درستی استفاده نمی کنیم و به صورت مقطعی است.

* برگزاری پنل های تخصصی برای بررسی محورهای مربوط به علوم شناختی

در بخش بعدازظهر این کنفرانس که تا ساعت ۱۸ ادامه یافت، محورهایی مانند روش‌های تحقیق در علوم شناختی و رسانه،فلسفه ذهن و رسانه، انسان ‌شناسی و زبان شناسی شناختی و رسانه، علوم اعصاب و رسانه، هوش مصنوعی و رسانه، علوم تصمیم و رسانه،روان‌شناسی شناختی و رسانه،جامعه‌شناسی شناختی و رسانه، اقتصاد رفتاری و رسانه، بازاریابی عصبی و رسانه، سیاستگذاری عمومی و رسانه، تربیت فردی و رسانه در پنل های تخصصی با حضور کارشناسان علم و فناوری مورد بررسی قرار گرفت.

* تقدیر از برگزیدگان

همچنین در مراسم اختتامیه از برگزیدگان این کنفرانس که مقالاتی را ارائه داده بودند، تقدیر شد.

حدود ۱۰۰ مقاله به این کنفرانس ارسال شده بود که ۵۲ مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارائه شد.

حمیدرضا کرکه آبادی و ستایش حق وردی به صورت مشترک نفر اول، مژگان حسنی نفر دوم و
مریم خالقی پور به عنوان نفر سوم مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول