اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

عکس های نامربوط به متن؛ ابزاری قدرتمند برای اشاعه اطلاعات نادرست

ما به عنوان مصرف کنندگان و کاربران شبکه های اجتماعی مسئولیت داریم اطمینان حاصل کنیم اطلاعاتی که به اشتراک می گذاریم درست و آگاهی بخش هستند. با شناسایی و ممانعت از انتشار عکس های نامربوط، می توانید در جلوگیری از اشاعه اطلاعات نادرست کمک کنید.

عکس های نامربوط به متن؛ ابزاری قدرتمند برای اشاعه اطلاعات نادرست

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: وقتی به اشاعه اطلاعات نادرست از طریق بصری فکر می کنید، شاید به یاد ویدئوهای واقع نما (دیپ فیک) بیفتید؛ ویدئوهایی که واقعی به نظر می رسند اما عملا با استفاده از الگوریتم های قدرتمند ویرایش ویدئویی ساخته شده اند. جاعلان این ویدئوها با  استفاده از این فناوری، تصویر افراد معروف را در درون فیلم های غیراخلاقی جای می دهند. همچنین می توانند حرف هایی را توی دهان افراد بگذارند که هیچگاه خودشان بر زبان نیاورده اند.
اما بیشتر اطلاعات نادرست بصری  که مردم در معرض آنها قرار می گیرند، در اشکال بسیار ساده تری انجام می شوند. یک تکنیک رایج برای این کار، استفاده دوباره از عکس ها و ویدئوهایی قدیمی اما واقعی و ارائه آنها به عنوان شواهد و مدارکی برای تایید رخدادهای جدیدتر است.
برای مثال «ترنینگ پوینت یو اس آ» که یک گروه محافظه کار با بیشتر از یک میلیون و 500 هزار دنبال کننده در فیس بوک است، عکسی را از یک سوپرمارکت غارت شده با قفسه های خالی منتشر کرده که زیر آن نوشته:« YUP! #SocialismSucks» در واقعیت قفسه های خالی این سوپرمارکت هیچ ربطی به سوسیالیسم ندارد، این عکس در ژاپن و بعد از یک زلزله بزرگ در سال 2011 گرفته شده است.
در مورد دیگر بعد  برگزاری یک اعتراض نسبت به گرمایش اقلیمی در هاید پارک لندن در سال 2019 سر و کله عکس هایی در شبکه ها پیدا شد که به عنوان یک مدرک نشان می داد این معترضان  در حالی محل برگزاری اعتراض خود را ترک کرده اند که زمین مملو از آت و آشغال است.  در واقعیت  تعدادی از این عکس ها متعلق به شهر بمبئی در هند بود و برخی دیگر مربوط به یک رویداد به کلی متفاوت دیگر که در همین پارک برگزار شده بود.
من یک روانشناس شناختی هستم و حوزه فعالیت من مطالعه در این باره است که مردم چگونه یاد می گیرند اطلاعاتی که از جهان پیرامونشان دریافت می کنند درست یا نادرست است. تحقیقات روانشناسانه نشان می دهند که این عکس های نامربوط با متن می توانند شکل قدرتمند و خاصی از اطلاعات نادرست را شکل یی به شکلی باورنکردنی ساده است.

نامربوط و نادرست
عکس های نامربوط منبع بسیار رایجی از اطلاعات نادرست هستند.
روز بعد از حمله ماه ژانویه ایران به پایگاه های نظامی آمریکا در عراق،  جین لیتویننکوی گزارشگر در «بازفید» به موارد متعددی از عکس ها یا ویدئوهای قدیمی اشاره کرد که به عنوان شاهدی بر انجام این حمله در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود. این عکس ها شامل حمله نظامی سال 2017 ایران در سوریه، ویدئویی از تمرینات آموزشی روسیه از سال 2014 و حتی تکه ای از یک بازی ویدئویی بودند. در واقع از 22 شایعه نادرست مستند شده در این مقاله، در 12 مورد آنها به شکلی از این نوع عکس ها یا ویدئوهای نامربوط استفاده شده بود.
این شکل از اشاعه اطلاعات نادرست به طور خاصی می تواند خطرناک باشد، به این دلیل که تصاویر ابزار قدرتمندی برای منحرف کردن افکار عمومی و رواج دادن باورهای نادرست به شمار می روند. تحقیقات روانشناسانه نشان داده اند وقتی گزاره های پیش پا افتاده درست یا غلط، مثلا جزئیاتی چون «لاک پشت ها کر هستند» وقتی به همراه یک تصویر ارائه می شوند، احتمال اینکه مردم آنها را باور کنند بیشتر می شود. بعلاوه وجود تصاویر در کنار پست های ارسالی، تعداد لایک ها و اشتراک گذاری ها به آن پست را در یک محیط شبکه اجتماعی شبیه سازی شده افزایش می دهند و باور به حقیقی بودن آن پست را در مردم تقویت می کنند.
 همچنین تصاویر می توانند در اینکه مردم در یک خبر کدام اجزای آن را به یاد می سپارند تعیین کننده باشند. در یک آزمایش به گروهی از افراد یک مقاله خبری درباره  یک گردباد داده شد که با عکسی از یک دهکده بعد از برخورد توفان همراه شده بود. در مقایسه با کسانی که همین مقاله را به همراه عکسی از یک دهکده پیش از برخورد گردباد خوانده بودند، احتمال اینکه خوانندگان گروه اول تعداد کشته شدگان و مجروحان توفان را به غلط به یاد بیاورند بیشتر است. 

دلیل تاثیر گذاری تصاویر نامربوط
در توضیح اینکه چرا احتمال دارد تصاویر باور انسان نسبت به گزاره های مطرح شده را افزایش دهند چند دلیل وجود درد.
اول آنکه همه ما به استفاده از عکس ها در قالب عکاسی خبری و به کار گرفته شدن آنها به عنوان مدرکی دال بر رخ دادن یک اتفاق خو کرده ایم.
دوم آنکه دیدن یک عکس می تواند به انسان کمک کند تا با سرعت بیشتری اطلاعات مرتبط را از حافظه خود بازیابی کند. مردم معمولا از این سهولت بازیابی، به عنوان نشانه ای حاکی از درست بودن اطلاعات مورد نظر استفاده می کنند.
علاوه بر این عکس ها تجسم کردن وقوع یک رخداد را ساده تر می کنند و این فرایند می تواند این احساس را در انسان به وجود آورند که اتفاق مورد نظر حقیقت دارد.              
و سرانجام اینکه تصاویر به سادگی توجه انسان را به خود جلب می کنند. یک مطالعه انجام شده در سال 2015 از سوی شرکت «ادوب» نشان داد که پست هایی که با تصویر همراه می شوند  به نسبت پست های متنی صرف، سه برابر بیشتر تعاملات فیس بوک را به خود اختصاص داده اند.
 برچسب زدن به عکس ها به عنوان یک راه حل
روزنامه نگاران، پژوهشگران و اهالی تکنولوژی کار بر روی یافتن راهی جهت حل این مشکل را شروع کرده اند.
اخیرا «پروژه منشا اخبار» که یک همکاری بین نیویورک تایمز و آی بی ام است، یک راهبرد اثبات مفهوم را شروع کرده اند تا ببینند چه کار می توان کرد تا برچسب عکس ها شامل اطلاعات بیشتری در مورد عمر عکس، محل گرفته شدن و ناشر اصلی آنها شود. همین راه حل ساده می تواند کمک کند تا راه بر استفاده از تصاویر قدیمی با هدف پشتیبانی از اطلاعات نادرست مربوط به رخدادهای جدید بسته شود.
بعلاوه صاحبان شبکه های اجتماعی چون فیس بوک، ردیت و توئیتر می توانند کار برچسب زدن به عکس ها با اطلاعات مربوط به اولین زمان انتشار آنها در این پلتفرم ها را آغاز کنند.
هرچند تا زمان اجرایی شدن این نوع راه حل ها، خوانندگان هستند و خودشان. یکی از بهترین تکنیک ها برای حفاظت از خودتان در برابر اطلاعات نادرست به خصوص در بحبوحه یک رخداد خبری جدید، استفاده از امکان جستجوی تصاویر مرتبط است. هنگام استفاده از مرورگر گوگل کروم، با راست کلیک کردن روی یک عکس «Search Google for image» را  انتخاب کنید. با این کار می توانید فهرست تمام مکان های دیگری را که آن عکس در فضای اینترنت منتشر شده مشاهده کنید.
ما به عنوان مصرف کنندگان و کاربران شبکه های اجتماعی مسئولیت داریم اطمینان حاصل کنیم اطلاعاتی که به اشتراک می گذاریم درست و آگاهی بخش هستند. با شناسایی و ممانعت از انتشار عکس های نامربوط، می توانید در جلوگیری از اشاعه اطلاعات نادرست کمک کنید.
نویسنده: لیزا فاتزیو (Lisa Fazio) استادیار روانشناسی در دانشگاه وندربیلت
منبع: https://b2n.ir/052772

انتهای پیام.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول