اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

گزارش فارس از انتخابات مجلس و خبرگان رهبری| مهلت قانونی رأی‌گیری پایان یافت/ آغاز شمارش آرا در تهران/ پیشتازی اصولگرایان در تهران و شهرستان‌ها

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور پر شور مردم در سراسر کشور برگزار شد.

گزارش فارس از انتخابات مجلس و خبرگان رهبری| مهلت قانونی رأی‌گیری پایان یافت/ آغاز شمارش آرا در تهران/ پیشتازی اصولگرایان در تهران و شهرستان‌ها

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، با دستور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.

بیش از ۵۷ میلیون واجد شرایط رای گیری در ۲۰۸ حوزه انتخابیه در این انتخابات شرکت کردند.

فرآیند اخذ رای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۸ صبح  آغاز و تمامی شعب اخذ رای در سراسر کشور اخذ رای از کلیه واجدین شرایط متولدین ۲ اسفند۱۳۸۰ به بعد را انجام دادند.

** شمارش آرا در تهران آغاز شد

با پایان مهلت قانونی اخذ رای در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، عملیات فک پلمپ و شمارش آراء در شعب اخذ رای آغاز شد.

بنابر این گزارش پس از اتمام کار اخذ آخرین رای در برخی شعب، پلمب صندوق‌های رای با حضور عوامل اجرایی و نظارتی و بازرسی انجام شده و کار شمارش رای در این حوزه‌ها آغاز شد.

** تمدید رای گیری تا ساعت ۲۳:۳۰

اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: مهلت اخذ رای در شعباتی که مراجعه کننده دارند تا ساعت ۲۳:۳۰ تمدید شد.

وی افزود: افرادی که داخل شعبه باشد تا مهلت قانونی یعنی ساعت ۲۴ رای گیری از آنان صورت میگیرد.

** طبق دستور وزیر کشور مسئولین شعب همچنان موظف به اخذ رای از مردم هستند

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان طی توئیتی اعلام کرد: بنابر اخبار واصله  از شبکه نظارتی شورا در سراسر کشور همچنان شاهد حضور پر ازدحام مردم در شعب اخذ رای هستیم. طبق دستور وزیر محترم کشور مسئولین شعب، موظف به اخذ رای از آنها هستند.

 


** رای‌گیری در سراسر کشور تا ساعت ۲۳ تمدید شد

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 35 خود اعلام کرد: به آگاهی هم میهنان عزیز و نمایندگان فرماندار و اعضای  محترم شعب اخذ رأی سراسر کشور می رساند، اخذ رأی برای کلیه حوزه های انتخابیه ای که برای رأی دادن مراجعه کننده دارند تا ساعت ۲۳:۰۰ تمدید شد.

این ستاد همچین خاطرنشان کرد که سایر حوزه‌های انتخابیه که مراجعه‌کننده ندارند مجازند پس از ساعت ۲۲:۰۰ نسبت به شمارش آرا و تنظیم صورتجلسه نتایج اخذ رأی در شعبه اقدام کنند.


** انتخابات در حوزه‌های فیروزکوه، دماوند و پاکدشت ساعت ۲۲:۰۰ پایان یافت

شکرالله حسن بیگی معاون سیاسی اجتماعی و رئیس ستاد انتخابات استاندار تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به مشورتی که با استاندار داشتیم و نظر مکتوبی که از فرمانداران گرفتیم برای حوزه انتخابیه فیروزکوه و دماوند پاکدشت راس ساعت ۲۲:۰۰ انتخابات به پایان و مرحله اخذ رای به اتمام رسید.

** حضور برخی رای‌دهندگان در شعب اخذ رای در ساعات پایانی/ درخواست برای ادامه فعالیت شعب

گزارشات خبرنگاران ما از سراسر کشور نشان می‌دهد که از ساعت ۱۹ نیز برخی هموطنان در شعب اخذ رای حضور یافته‌‌اند، حضور در شعب در استان‌هایی جنوبی مانند بوشهر، بندرعباس و ... بیش از سایر استان‌هاست.

براساس همین گزارشات در برخی استان‌ها مانند فارس، ایلام، آذربایجان غربی و... رای‌دهندگانی که در شعب اخذ رای حضور یافته‌اند، خواستار ادامه یافتن فعالیت شعب و عدم تعطیلی آنها هستند؛ برخی شعب دیگر نیز با کمبود تعرفه مواجه شده‌اند.

** شرکت بهزاد نبوی در انتخابات

بهزاد نبوی فعال اصلاح‌طلب امروز با حضور در یکی از شعب اخذ رأی در تهران به فهرست احزاب اصلاح‌طلب رأی داد.

** کدخدایی: مشارکت نسبت به دور گذشته تفاوتی نکرده و در برخی استان‌ها افزایش یافته است

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران درباره درصد میزان مشارکت مردم در انتخابات گفت: در باره  میزان مشارکت درصد نداریم ولی  دوستان وزارت کشور آمار را  دارند اما مشارکت نسبت به دور گذشته تفاوتی نکرده و در برخی استان ها هم افزایش یافته است.

** پیشتازی اصولگرایان در انتخابات مجلس

مشاهدات میدانی خبرنگاران خبرگزاری فارس در تهران و شهرستان ها حاکی از پیروزی نیروهای اصولگرا و کسب اکثریت کرسی های مجلس یازدهم  شورای اسلامی است.

بنا بر این گزارش، فهرست وحدت اصولگرایان در تهران با اختلاف از سایر فهرست‌های انتخاباتی پیشتاز است. مشاهدات میدانی و آمارهای اولیه خبرنگاران حاضر در حوزه‌های رای‌گیری بیانگر اقبال ۶۰ تا ۷۰ درصدی رای دهندگان تهرانی به فهرست ایران سربلند به سرلیستی محمدباقر قالیباف دارد. این اقبال در مناطق مرکزی و جنوبی شهر بالاتر است و در شهرستان‌های حاشیه شهر تهران حتی به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد.

برخی برآوردها تا ساعت ۱۸ حکایت از مشارکت ۳۹ تا ۴۰ درصدی در کل کشور ( ۲۳ تا ۲۴ میلیون نفر) و بالغ بر ۳۰ درصد در تهران در انتخابات امروز دارد.  احتمال تغییر تا ساعت پایانی اخذ آرا وجود دارد.

با اعلام وزارت کشور انتخابات یازدهمین دوره محلس شورای اسلامی که از ۸ صبح امروز جمعه دوم اسفندماه آغاز شده است ابتدا تا ساعت ۲۰ و سپس برای دومین بار تا ساعت 22 تمدید شد.

بررسی ها و مشاهدات خبرنگاران استانی خبرگزاری فارس در حوزه های انتخابیه وصندوق های اخذ رای در سراسر کشور نشان می دهد نامزدهای اصولگرا پیروز انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستند.

بر این اساس اکثریت کرسی های مجلس در اختیار اصولگرایان و پس از آن به ترتیب اصلاح طلبان و مستقلین در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

** تمدید مهلت رأی‌گیری تا ساعت ۲۲

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جمع خبرنگاران، گفت: میزان مشارکت فردا اعلام می شود و انتخابات تا ساعت ۲۲ تمدید شد.

** بازدید علی لاریجانی از ستاد انتخابات کشور

 

** شرکت احمدی‌نژاد در انتخابات

محمود احمدی نژاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور سابق کشورمان با حضور در دبیرستان هدایت منطقه نارمک تهران، در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نخستین میان دوره‌ای پنجمین دوره خبرگان رهبری شرکت کرد.

 

** علوی: روند انتخابات خوب است/ کُند بودن رای‌گیری برای سلامت انتخابات است

حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور و در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: از  ابتدای صبح در جریان رای گیری در تمام استان‌ها بودیم و الحمدلله به لحاظ روند انتخابات روند خوب است؛ البته ممکن است کمی روند رای گیری کند باشد اما این موضوع به خاطر سلامت در انتخابات است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه به خدمت‌گذاری مردم افتخار می‌کنیم، در خصوص آمار مشارکت مردم در انتخابات، گفت: حضور در ساعات پایانی افزایش پیدا می‌کند و به نُرم حضور می‌رسیم.

** تمدید رای‌گیری تا ساعت ۲۰

سید اسماعیل موسوی سخنگوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تا ساعت ۲۰ انتخابات تمدید شد به جز  چهارمحال و بختیاری بخش لردگان و خان میرزا که تمدید نخواهد شد و ساعت ۱۸ به پایان رسیده است.

وی افزود: زمان انتخابات در اردل فارسان و کیار نیز تا ساعت ۱۹ ادامه پیدا کرده و سایر نقاط کشور نیز تا ساعت ۲۰ ادامه خواهد داشت. 

 

** بازدید وزیر اطلاعات از ستاد انتخابات کشور

حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات دقایقی پیش از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

 

** اطلاعیه ۳۲ ستاد انتخابات کشور: شعب اخذ رأی در صورت نیاز به تعرفه‌های بیشتر اطلاع دهند

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۳۲ خود به نمایندگان فرماندار و اعضای شعب اخذ رأی ابلاغ کرد در صورت نیاز به تعرفه‌های بیشتر به فرمانداری و بخشداری مربوطه اطلاع دهند.

** بازدید رئیس دفتر رهبر انقلاب از ستاد انتخابات کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر رهبر انقلاب دقایقی پیش  از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

وی در پی این بازدید در جریان آخرین میزان مشارکت مردم تاکنون و روند کلی برگزاری انتخابات قرار گرفت.

** حضور فرزند حاج قاسم سلیمانی پای صندوق رای

فرزند سپهبد حاج قاسم سلیمانی با حضور در یکی از شعب اخذ رای، در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد.

 

** ارجاع ۱۵۴ گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی به دفاتر نظارت و بازرسی جهت رسیدگی

شورای نگهبان اعلام کرد که تعداد ۱۵۴ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی تا صبح امروز جهت بررسی دقیق‌تر و اقدامات قانونی لازم به دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات در استان‌ها ارجاع شده است.

در اطلاعیه شورای نگهبان آمده است: به منظور ارتقای سلامت انتخابات و نظارت بیشتر و دقیق‌تر بر فرآیند  برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان سامانه گزارش‌های مردمی تخلفات انتخاباتی به نام «مردم ناظر» را راه اندازی کرده است که سومین گزارش از جزئیات گزارش‌های دریافتی از طریق سامانه «مردم ناظر» به شرح زیر به اطلاع ملت شریف ایران می‌رسد:

«از زمان آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی تا ساعت ۸:۰۰ صبح روز جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ از میان ۱۴۸۳ گزارش واصله مردمی، تعداد ۱۵۴ مورد گزارش از تخلفات انتخاباتی که با جزئیات دقیق و قابل پیگیری و با پیوست مدارک و مستندات از تخلف توسط مردم عزیز از سراسر کشور به سامانه مردم ناظر شورای نگهبان اعلام شده بود، جهت بررسی دقیق‌تر و اقدامات قانونی لازم به دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات در استان‌ها ارجاع شده است.

تبلیغات غیر مجاز ۶۷ گزارش، جانبداری عوامل اجرایی یا مقامات محلی از داوطلبان ۲۳ گزارش، خرید و فروش رأی ۲۶ گزارش، سوء استفاده از امکانات دولتی ۱۲ گزارش، تهدید یا تطمیع مردم در امر انتخابات ۲۰ گزارش، جانبداری عوامل نظارتی از داوطلبان ۴ گزارش و کوتاهی عوامل برگزاری انتخابات در انجام وظایف قانونی ۲ گزارش به استان‌ها ارجاع شده است.

** اطلاعیه شماره ۳۰ ستاد انتخابات کشور: نام نامزدها کامل و خوانا در تعرفه‌ها نوشته شود

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۳۰ خود از هموطنان خواست مشخصات نامزدهای مورد نظر خود را به صورت کامل و خوانا قید کنند تا حقی از نامزدها در هنگام شمارش و محاسبه آراء ضایع نشود.

** شمخانی: پیروز واقعی انتخابات مردم هستند

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز (جمعه) پس از انداختن رای خود در صندوق اخذ رای مستقر در مسجد ولی عصر تهران در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه حضور پرشور مردم باز هم دشمن را ناامید کرد و این پای کار بودن مردم فقط یک پیام دارد، اینکه دشمن حتی با جنگ روانی و استفاده از رسانه‌های معاند نمی‌تواند خللی در وحدت مردم ایجاد کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: بدون شک پیروز واقعی انتخابات مردم هستند.

وی افزود مردم قطعاَ گلایه‌ها و دغدغه‌هایی دارند و این وظیفه مسئولان را سنگین‌تر می‌کند که حتما خواسته‌های مردم را گوش داده و امیدواریم مجلس بعدی تمام تلاش خود را برای برطرف کردن دغدغه مردم انجام دهد.

** رحمانی فضلی: میزان مشارک مردم مانند دوره‌های قبل است/ شرکت بیش از ۷/۵ میلیون نفر در سراسر کشور تا ساعت ۱۲

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جمع خبرنگاران گفت، تا ساعت ۱۲ مشارکت این دوره مردم در انتخابات تقریبا مثل دوره های قبل بوده است، و حدودا ۷/۵ تا ۷/۷۰۰ میلیون نفر شرکت کرده اند. 

وی اضافه کرد: آمار مشارکت به محض اینکه انتخابات پایان یابد اعلام می شود. 

رحمانی فضلی با اشاره به تاثیر انتخابات بر سرنوشت کشور، بیان داشت: مشارکت در انتخابات یک امر مقدس است که به لطف انقلاب و خداوند برای مردم محیا شده و ما از نظر دموکراسی و مشارکت مردم از لحاظ تاریخی سابقه خوبی داریم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: امیدواریم مردم در این دوره با شوق بیشتری در انتخابات شرکت کنند و بدانیم این موضوع در برخورد دشمن با ما موثر است 

** صالحی امیری رای خود را به صندوق انداخت

رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت.

 

** کدخدایی: میزان مشارکت در انتخابات خوب است/ تخلف مهمی گزارش نشد

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان طی گفت‌وگویی درخصوص گزارش تخلفات انتخاباتی، اظهار داشت: در این رابطه کارشناسان در ستاد مشغول گزارش تخلفات هستند اما تا این لحظه تخلف مهمی نیامده و عمدتا موارد جزئی بوده که رفع شده و هیچ مشکلی در این حوزه نداریم.

وی درباره کمبود تعرفه نیز گفت: درباره کمبود تعرفه که قبلا گزارش می‌رسیده تاکنون گزارش خاصی نداشتیم. 

کدخدایی درباره میزان مشارکت هم گفت: میزان مشارکت در مقایسه با دوره قبل الان حضور ذهن ندارم اما طبق گزارشی که به دست ما رسیده میزان مشارکت خوب است و بعدازظهر هم بیشتر خواهد شد و فکر نمی‌کنم کمتر از ادوار گذشته باشد. 

سخنگوی شورای نگهبان درباره سامانه مردم ناظر بیان کرد: از امروز از سامانه گزارشات تخلفات استقبال شده و مردم مستقیما با ما در تماس هستند و موارد را کارشناسان ما بررسی و ما از  طریق هیات نظارت بررسی می‌کنند. 

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به حضور گسترده مردم، در برخی شعب احتمال کمبود تعرفه می رفت که پیش بینی های لازم اندیشیده شده است. 

کدخدایی در خاتمه با توجه به نگرانی هایی که وجود داشت، دوستان در وزارت کشور پیشنهاد دادند، اثر انگشت از فرایند حذف شد و هیچ گونه نگرانی در انتخابات وجود ندارد.

** فرمانده نیروی قدس سپاه آراء خود را به صندوق انداخت

سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه با حضور در یکی از شعب اخذ رای تهران، آراء خود در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نخستین میاندوره‌ای مجلس خبرگان را به صندوق انداخت.

** حضور جانبازان سرافراز پای صندوق‌های رای



** مشارکت ۷۱۵ هزار نفری تهرانی‌ها در انتخابات تا ساعت ۱۲:۱۳

انوشیروان محسن بندپی در ستاد انتخابات شهرستان قرچک واقع در مدرسه پسرانه شاهد خاتم الانبیاء (ع) در جمع خبرنگاران با اشاره آمار رای دهندگان، گفت:  تا ساعت ۱۲ و سیزده دقیقه امروز ۲ اسفندماه ۷۱۵ هزار نفر رای داده‌اند و تاکنون هیچ تخلف انتخاباتی گزارش نشده است.

** حضور علی مطهری و محمدباقری نوبخت

 

** ستاد انتخابات: با شناسنامه بدون عکس نیز می‌توان در انتخابات شرکت کرد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۵ خود اعلام کرد: هموطنان عزیز و اعضای محترم شعب اخذ رأی توجه داشته باشند که به استناد استفساریه مصوب ۹-۳-۱۳۸۰  قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، عکس دار بودن شناسنامه الزامی نیست. دارندگان شناسنامه بدون عکس نیز می توانند در انتخابات شرکت نموده و رأی دهند.

** آیت‌الله رئیسی: رای مردم حق الناس است

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در نخستین ساعات برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور در مسجد شیشه در خیابان شیخ هادی تهران، رای خود را به صندوق انداخت.

رئیس قوه قضاییه پس از انداختن رای خود به صندوق در جمع خبرنگاران‌، انتخابات را مهمترین نماد مردم‌سالاری دینی و جلوه رای و اراده ملت دانست و تاکید کرد: انتخابات بهترین پادزهر در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌های دشمن است.

وی با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات بر لزوم حفظ رای مردم تاکید و تصریح کرد: رای مردم حق الناس است.

رئیس دستگاه قضا افزود: همه مسئولان چه در حوزه اجرایی و چه ناظران باید از رای مردم مراقبت کنند و به ویژه در شمارش و قرائت آرا حتماً حقوق مردم را رعایت نمایند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه سازوکار انتخابات در ایران اطمینان بخش است به برگزاری انتخابات‌های متعدد و مختلف در کشورمان اشاره و در عین حال تاکید کرد: همه باید نسبت به رعایت حق الناس حساس باشند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با رای خوب و ارزشمند ملت شاهد شکل‌گیری مجلسی قوی و کارآمد و خدمتگزار باشیم که علاوه بر دغدغه‌مندی برای انقلاب، نظام و کشور، درد مردم را بداند و گره‌گشا باشد.

** مجید انصاری: امیدواریم مشارکت مردم طی ساعات آینده بیشتر شود

حجت‌الاسلام مجید انصاری سرلیست اصلاح طلبان با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق آرا انداخت.

وی طی سخنانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که حضور مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید، افزود: انشاالله که مشارکت مردم طی ساعات آینده بهتر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که مجلس یازدهم با توجه به مشکلات فعلی کشور چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ گفت: مجلس یازدهم یا هر مجلسی باید به جایگاه خود برگردد چرا که مجلس تضعیف و به حاشیه رانده شده است. نمایندگان باید اختیار و شجاعت لازم را برای بیان خاستگاه خود داشته باشند و تهدید، رد صلاحیت و غیره نشوند. مجلس یازدهم باید در حوزه اقتصاد و معیشت مردم و رابطه بهتر با دنیا کار کند. 

انصاری تاکید کرد: امروز مشکلات مردم جز ساماندهی اقتصاد راهی ندارد و ساماندهی اقتصاد نیز جز سرمایه‌گذاری و ایجاد زمینه اشتغال برای جوانان و افزایش تولید و باز کردن راه بازارهای جهانی و کالاهای تولید داخل راه دیگری ندارد. مجلس باید مجلسی مردمی باشد و کمتر به دنبال جنجال، جدال و دعوا باشد.

وی با تاکید بر اینکه مجلس قوی مجلسی است که بر جای خود در برابر دشمنان مقاوم می‌ایستد، تصریح کرد: مردم انتظار دارند که مجلس به دنبال رفع مشکلات باشند.

انصاری در پاسخ به این پرسش که اصلاح طلبان که طی انتخابات مجلس دهم در تهران 30 بر صفر برنده شدند، چه دستاوردی داشتند؟ گفت: در مجلس اکثریت تعیین کننده است نه اکثریت یک لیست. درست است که اصلاح طلبان در مجلس دهم رای آوردند اما در کل کشور و در مجموع مجلس دهم در اختیار اصولگرایان بود.

** رصد لحظه به لحظه وضعیت انتخابات از اتاق مانیتورینگ هیات مرکزی نظارت

اعضای شورای نگهبان در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مستقر شده و لحظه به لحظه وضعیت انتخابات از اتاق مانیتورینگ در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات رصد می‌کنند. 

گفتنی است سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: به محض ارسال گزارش هر گونه تخلف رسیدگی های لازم سریعا انجام می‌شود. 

** مشارکت نیم میلیون تهرانی در انتخابات تا ساعت ۱۱:۱۰

انوشیروان محسنی بندپی صبح امروز با حضور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در مورد مشارکت مردم نسبت به دوره های قبل از انتخابات گفت: تا ساعت ۱۱:۱۰ نیم میلیون نفر در استان تهران رای خود را به صندوق ها ریختند.

** روحانی: امیدوارم بهترین‌ها به مجلس راه پیدا کنند

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور پس از انداختن آرای خود در صندوق مستقر در ستاد انتخابات کشور، گفت: بسیار خوشحالیم که روز افتخار آفرین دیگری در انقلابمان ثبت خواهد شد.

روحانی با تاکید بر اینکه خوشحال هستیم که یازدهمین مجلس شورای اسلامی با رأی ارزشمند ملت ایران تشکیل می‌شود، اظهار داشت: مردم امروز با رأی خود در حال تشکیل مجلس یازدهم هستند. امیدواریم بهترین‌ها به مجلس یازدهم راه پیدا کنند و خواست مردم مبنی بر تشکیل مجلسی فعال‌تر و پرشورتر و مجلسی که مشکلات زندگی مردم را بهتر حل کرده و قوانین ضروری را سریعاً تصویب می‌کند، در نظارت و قانونگذاری مقید به قانون اساسی است، محقق شود.

 

** لاریجانی: حضور مردم در انتخابات، سازمان اداره کشور را تقویت می کند

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در اولین دقایق آغاز رأی گیری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری با حضور در ستاد انتخابات استان قم ، آراء خود را به صندوق انداخت.

علی لاریجانی،  پس از حضور در ستاد انتخابات استان قم و انداختن آرای خود به صندوق  با تبریک روز فرخنده و مبارک انتخابات، این روز را سرنوشت ساز دانست و گفت:  رأی ملت ایران به نمایندگان دو نتیجه دارد ؛ هم سازمان اداره کشور را  تقویت می کند و هم برای کشور  پشتوانه سیاسی و امنیتی به همراه می آورد.   

وی با اشاره به تلاش آمریکا و رسانه های غربی برای مأیوس کردن  مردم از حضور در انتخابات ادامه داد: آنها تمام تلاش خود را کردند تا حضور مردم و روحیه آنها را تضعیف کنند.

** سردار حاجی‌زاده: حضور مردم در انتخابات امنیت آفرین است/ تغییرات با رای دادن امکان‌پذیر است

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در مسجد ابوذر تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کرد.

سردار حاجی‌زاده سپس با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حضور مردم در انتخابات، امنیت و اقتدار کشور کمک می‌کند و خون تازه‌ای برای نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه انتخاب صحیح نمایندگان مردم بسیار مورد اهمیت است، افزود: مردم باید افرادی خدوم، مومن و با شرایط مناسب را انتخاب کنند که توجه به این امر بسیار مورد اهمیت است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: در صورت تحقق این امر و انتخاب افرادی مناسب برای مجلس اتفاقات خوبی نیز برای ۴ سال آینده در کشور رخ خواهد داد.

وی اظهار کرد: برگزاری انتخابات موجب رقم خوردن خواسته‌های مردم خواهد شد و انجام تغییرات با رای‌دادن امکانپذیر است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به سوالی مبنی بر  اینکه چه انتظاراتی از نماینده‌های مجلس شورای اسلامی وجود دارد گفت: آنها باید برای خدا کار کنند و به دنبال اسم و رسم و قدرت نباشند، زیرا در غیراین صورت به خود و مردم ضرر وارد می‌کنند.

وی تاکید کرد: مسئولان باید دلسوز مردم باشند و خود را برای آنها وقف کنند. مردمی به این خوبی در هیچ کجای دنیا مشاهده نمی‌شود.

** قالیباف آرای خود را به صندوق ریخت

محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آراء خود در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری را در مسجد خاتم الانبیاء اسلامشهر به صندوق انداخت.

** رئیس‌جمهور در ستاد انتخابات کشور حاضر شد

حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز با حضور در وزارت کشور از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند اخذ رای در حوزه‌های انتخابیه و شعب اخذ رای سراسر کشور قرار گرفت.

در این بازدید وزیر کشور و واعظی رئیس جمهور را همراهی می‌کردند.

 

** ۳۰۰ هزار نیرو امنیت انتخابات را تامین می‌کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور دقایقی پیش با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: ما در ارتباطات با امنیت انتخابات از حدود ۶ ماه پیش برنامه‌ریزی‌هایمان شروع شد و ستاد امنیت در مرکز و استانها با همکاری سایر کمیته‌های مربوطه کار خود را شروع شد. امروز حدود ۳۰۰ هزار نفر از نیروهای انتظامی و نیروهایی از سپاه و بسیج امنیت انتخابات را در شعب اخذ رای و مسیر تردد صندوقهای اخذ رای تامین می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر این ما در مرزهای کشور نیرو‌های مرزبانی، سپاه و ارتش و در تمام کشور نیروهای اطلاعاتی، انتظامی و بسیج در حال فعالیت هستند که امنیت انتخابات برقرار باشد.

معاون امنیتی وزارت کشور با بیان اینکه نیازهای بالگردی توسط ستاد کل نیروهای مسلح برای امر انتخابات تامین شده است، گفت: بالگردها و امکانات هوایی برای تامین انتخابات فراهم شده و همه نیازهای اطلاعاتی، امنیتی و الکترونیکی فراهم شده و در آمادگی کامل قرار داریم.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه تاکنون مشکل امنیتی خاصی نداشته ایم، ادامه داد: اشراف اطلاعاتی کاملا وجود دارد، اولین بررسی های روز گذشته نشان می‌دهد مشکل خاصی از لحاظ امنیتی برای انتخابات وجود ندارد. تنها چیزی که وجود دارد این است که بحث رقابت در برخی از حوزه‌ها بسیار بالاست و طرفداران برخی از کاندیداها شور و شوق بالاتری نسبت به سایر مناطق دارند که به خود کاندیداها و ستادهای انتخاباتی شان اعلام شده که مسائل را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه انتظار داریم مردم از این جهت که ممکن است کاندیدای مورد نظرشان رای نیاورند، تحت تاثیر شایعات و القائات قرار نگیرند، اظهار کرد: شمارش آرا با دقت و مرحله اعلام نیز با توجه و دقت انجام خواهد شد.

** استفاده از استامپ برای رای دادن اختیاری است

شکرالله حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استانداری تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی فضاسازی‌های دشمنان برای عدم حضور مردم در پای صندوق‌های رای و کاهش میزان مشارکت اظهار داشت: خطی که معاندین دنبال می کردند در مرحله اول مایوس کردن مردم بود و هدفشان پمپاژ یاس بود و خطی که اخیرا دنبال می کردند ناامنی بود و می خواستند این ناامنی را القا کنند و به شدت عدم شرکت در انتخابات را پی می گرفتند.

وی افزود: آخرین ترفندشان این بود که می گفتند استامپ ها آلوده است و به همین دلیل در تمام شعب اخذ رای مواد ضدعفونی کننده قرار داده شده و همچنین طبق پیامکی که آقای عرف رئیس ستاد انتخابات کشور به تمام استانداران فرستاده، استفاده از استمپ برای اثر انگشت را اختیاری است.

** معاون اول رئیس جمهوری رای خود را به صندوق انداخت

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با حضور در شعبه اخذ رای مستقر در ستاد انتخابات کشور رای خود را به صندوق انداخت.

 

** ظریف: مردم ایران نمی گذارند قاتل شهید سلیمانی سرنوشتشان را تعیین کند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از انداختن رای خود به صندوق در جمع خبرنگاران در خصوص حضور پای صندوق رای در آغازین دقایق گفت: مردم ما پشتوانه اصلی انقلاب هستند و برای بنده که مسئولیت خدمت در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی دارم؛ پشتوانه اصلی دیپلماسی ما هستند.

وی ادامه داد: ممکن است برخی ترجیحاتی داشته باشند؛ ممکن است برخی گلایه‌هایی داشته باشند اما کماکان خودشان می‌خواهند سرنوشتشان را تعیین کنند و نمی‌گذارند یک نفر در واشنگتن بنشیند و برای آنها تصمیم بگیرد؛ آن هم یک نفری که دستش به خون بزرگی مثل سردار سلیمانی آغشته است که مردم در رفراندوم تشییع او نشان دادند که با همه دیدگاه های متفاوت در برابر قلدری و زور و تروریسم دولتی ایستادگی می‌کنند.

ظریف افزود: بنابراین انتخابات با همه تفاوت‌ها و با همه ترجیح‌هایی که داشتیم یا نداشتیم هنوز بهترین راه است برای اینکه کشور را قوی کنیم. به کشور امکان دهیم که در سطح بین المللی سربلند و مقاوم بایستد و ایران زیباتری برای نسل بعد داشته باشیم.

** سید محمد خاتمی در انتخابات شرکت کرد

سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات دقایقی پیش با حضور در حسینیه جماران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت کرد.

 

** سید حسن خمینی رای خود را به صندوق انداخت

حجت الاسلام سید حسن خمینی دقایقی قبل با حضور در حسینیه جماران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت کرد.

 

** آیت الله «جنتی» و آیت‌الله «آملی لاریجانی» آراء خود را به صندوق انداختند

آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری و آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دقایقی پیش آرای خود را به صندوق شماره ۱۷۹۴ مستقر در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره  مجلس خبرگان رهبری  انداختند.

عباسعلی کدخدایی قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان نیز با آرای خود را به صندوق شماره ۱۷۹۴ انداخت.

 

 

** الزام درج اثر انگشت در برخی استان‌ها روی برگه رای لغو شد

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس گفت: الزام درج اثر انگشت روی تعرفه رای در برخی شعب رای‌گیری به صورت اختیاری برداشته شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در برخی استان‌ها الزام درج اثر انگشت روی برگه رای در برخی شعب رای‌گیری به‌منظور حفظ بهداشت و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا برداشته شد.

** یونسی: پیام عدم اقبال به لیست اصلاح‌طلبان نشانه نارضایتی مردم از دولت است

حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار سابق رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاسی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که وضعیت اصلاح طلبان را در این انتخابات چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: این را که باید بعد از انتخابات پرسید اما به نظر می‌آید وضعیت اصلاح طلبان در تهران قابل قبول است اما در بعضی نقاط متاسفانه نمایندگان مورد نظر اصلاح طلبان از صافی شورای نگهبان رد نشدند و تیغ رد صلاحیت آنها را ذبح کرده است.

وی افزود:‌در بعضی شهرستان‌ها رقابت خیلی کم است و یا رقابتی نیست اما رقابت و مشارکت در شهر تهران ایده‌آل نیست اما قابل قبول است.

یونسی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه عملکرد دولت چه تاثیری بر رای اصلاح طلبان دارد، گفت: مردم به دولت نگاه می‌کنند. اگر دولت را موفق بدانند بیشتر شرکت می‌کنند و اگر موفق ندانند کمتر شرکت می‌کنند.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی در پاسخ به این سؤال که پس عدم اقبال به اصلاح طلبان در واقع نارضایتی مردم از عملکرد دولت نیز هست، گفت: بله ممکن است از نظر مردم اینگونه باشد.

** قالیباف در مسجد خاتم «واوان» اسلامشهر رأی می‌دهد

محمد باقر قالیباف شهردار اسبق تهران ساعتی دیگر در مسجد خاتم «واوان» اسلامشهر رأی خود را به صندوق می‌اندازد.

«واوان» یکی از شهرهای محروم حوزه انتخابیه تهران، ری، پردیس، شمیرانات و اسلامشهر است. 

** حضور اقشار مختلف مردم در انتخابات

 

** لاریجانی در قم رای خود را به صندوق انداخت

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در شعبه اخذ رای شماره 435 قم، آرای خود در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را به صندوق انداخت.

** حضور سردار حاجی‌زاده در مسجد ابوذر برای شرکت در انتخابات

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در مسجد ابوذر تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کرد.

 

 

** عارف:‌ هر برگ رأی مشت محکمی بر دهان آمریکا است

محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که به نظر شما کدام لیست رأی می‌آورد؟ اظهار داشت: امروز دیگر نمی‌توان در مورد اینکه کدام لیست رأی می‌آورد حرفی زد اگر دیروز این سوال را از من می‌پرسیدید پاسخ روشنی به شما می‌دادم بلکه امروز این مردم هستند که می‌گویند کدام لیست رأی می‌آورد.

وی افزود: آنچه که امروز برای ما مهم است حضور پرشور مردم در انتخابات است و همه باید تلاش کنیم تا مردم به صورت حداکثر در پای صندوق‌های رأی حضور یابند.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این پرسش که حضور مردم به رئیس‌جمهور آمریکا و هم‌پیمانانش چیست، گفت:‌ بارها مردم ما اعلام کرده‌اند که هر برگ رأی یک تو دهنی به دشمنان جمهوری اسلامی به ویژه آمریکا است و امروز مردم نشان می‌دهند که کماکان پشت انقلاب و صاحب انقلاب هستند و اجازه نمی‌دهند دشمنان انقلاب در صف منسجم مردم رخنه کنند.

** «عارف» و «ظریف» در انتخابات شرکت کردند

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در انتخابات شرکت کردند.

رئیس فراکسیون امید به اتفاق همسرش دقایقی قبل با حضور در حسینیه جماران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت کرد.

علاوه بر این محسن هاشمی‌بهرمانی رئیس شورای شهر تهران نیز دقایقی قبل با حضور در حسینیه جماران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری شرکت کرد.

 

** اطلاعیه شماره ۱۸ ستاد انتخابات: در شعب اخذ رای اوراق تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی نباشد

در اطلاعیه شماره ۱۸ ستاد انتخابات کشور تاکید شد که کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به احزاب، گروههای سیاسی و نامزدهای انتخاباتی نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد.

 متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

به اطلاع اعضای محترم شعب اخذ رأی می رساند ، کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به احزاب، گروههای سیاسی و نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد . لذا ضروری است در صورت مشاهده هرگونه آثار تبلیغات در طول زمان  اخذ رأی آن را امحاء نمایند.

** وزیر کشور: امیدواریم انتخابات مردم را یک گام بلند به طرف اهداف انقلاب سوق دهد

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز (جمعه) در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور با تشکر از همه اعضای هیات های اجرایی و نظارت و همه دست اندرکاران انتخابات، اظهار کرد: امیدواریم با حضور مردم خوب و عزیز، حماسه دیگری را شاهد باشیم و نشان دهیم که در سایه امنیت، مردم با مقاومت خود وظیفه خود را در قبال انقلاب، شهدا و امان راحل انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: امیدوارم این انتخابات که به تعبیر رهبری جهاد عمومی نام گرفته است، بتواند یک گام بلند مردم را به طرف اهداف انقلاب سوق دهد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه امید داریم همه اعضای اجرایی و نظارت و همه اعضای 55هزار شعبه اخذ رأی، انتخابات را در کمال سلامت، صحت، قانونمند و در یک بستر امن برگزار کنند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: از مردم هم می خواهیم که در مهلت ۱۰ ساعته اخذ رأی، به شعب مراجعه کنند زیرا ما ناگزیریم در ساعت۱۲ امشب، شعب را ببندیم. امیدواریم همه مردم با حضور به موقع در شعب اخذ رأی، کمک کنند تا رای آنها را در موعد قانونی اخذ کنیم.

** آغاز به کار ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات

عملیات رسمی ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات همزمان با آغاز رای گیری در سراسر کشور شروع به کار کرد.

این آغاز به کار با حضور حسن صادقی مقدم عضو حقوقدان شورای نگهبان انجام شد.

** حضور ۲۰۰ هزار ناظر شورای نگهبان در پای صندوق‌‌های رأی

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما این اطمینان را به مردم می دهیم که امانت دار خوبی باشیم و از آرای یکایک مردم صیانت کنیم؛ لذا اقدامات نظارتی خوبی پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: همزمان به موازات فعالیت همکاران ما در هیات های اجرایی، ناظران ما در کنار صندوقهای رای حاضرند و پای هر صندوق بین ۳ تا ۷ نفر ناظر داریم.

کدخدایی درباره تعداد کل ناظران گفت: مجموع ناظران حدود ۲۰۰ هزار نفر است و تا دیروز تعدادی هم بازرس ویژه در قالب گروه های سه نفره از تهران به برخی استان ها اعزام کردیم تا نظارت ویژه ای داشته باشند.

** رهبر معظم انقلاب: روز انتخابات روز احقاق حق مدنی ملت است

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق آغاز رأی گیری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی(ره)، آراء خود را به صندوق انداختند.

رهبر معظم انقلاب سپس با بیان اینکه روز انتخابات روز جشن ملی است، خاطرنشان کردند: این جشن را به همه هم میهنان عزیز در سراسر کشور تبریک می گویم.

حضرت آیت‌الله خامنه ای در ادامه، افزودند: ثانیا روز انتخابات را روز احقاق حق مدنی ملت است که می خواهند بیایند رای بدهند و شرکت خودشان در اداره امور کشور را که حق آنهاست را به دست بیاورند.

ایشان گفتند: ثالثا یک تکلیف شرعی است و حقیقت این است که انتخابات متضمن منافع ملی کشور است و هرکسی که به منافع ملی کشور علاقه‌مند است در انتخابات شرکت کند.

رهبر معظم انقلاب همچنین افزودند: همه با همت حرکت کنند و به اشخاص مورد نظر خود که به آن رسیدند رای بدهند و این کار را هرچه زودتر انجام دهند یعنی نگذارند آخر وقت و آخر شب، همین اول روز رای بدهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عنوان کردند: در هر شهری به تعداد نامزدهای آن شهر رای بدهند، مثلا در تهران به ۳۰ نفر رای بدهند چون خیلی کمک می‌کند به اینکه مجلس قوی باشد.

ایشان گفتند: از خداوند می خواهیم به ملت ایران خیر و توفیق و خیر دهد و رحمت و برکت خود را بر این ملت نازل کند و این انتخابات را هم مایه خیر و برکت برای کشور قرار دهد.

رهبر معظم انقلاب همچنین در پایان با تشکر از اصحاب رسانه، افزودند: از شما دوستان رسانه ای هم تشکر می کنم زحمت می‌کشید و باز هم زحمت خواهید کشید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول