اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تظاهرات خیابانی مردم الجزائر یک ساله شد

مخالفان الجزائری در پنجاه و سومین جمعه متوالی و همزمان با نخستین سالگرد آغاز اعتراضات این کشور برای برخورداری از آزادی و برکناری عناصر دوره بوتفلیقه تظاهرات می‌کنند.

تظاهرات خیابانی مردم الجزائر یک ساله شد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، هزاران نفر از مردم الجزائر امروز جمعه  برای پنجاه و سومین جمعه متوالی در شهرها و مناطق مختلف این کشور تظاهرات می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرات این هفته الجزائر با سالگرد آغاز اعتراضات سراسری این کشور در ۲۲ فوریه ۲۰۱۸ همراه است که استعفای عبدالعزیز بوتفلیقه از حکومت ۲۰ ساله خود بر این کشور را رقم زد، اما نتوانست رژیم حاکم بر الجزایر را از زمان استقلال آن تغییر دهد.

از احزاب و گروه‌های حامی جنبش اعتراضی الجزائر خواسته شده امروز و فردا را مرحله‌ای تاریخی در بسیج مردمی و مسالمت آمیز قرار دهند تا  نقشه بازتولید رژیم سابق را ناکام گذاشته و جمهوری جدیدی را بنیان گذارند که ملت الجزایر در انتخاب ساختار و ماهیت نهادهای آن مختار هستند.

تظاهرات‌کنندگان اگرچه تعدادشان نسبت به دوره قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری کمتر شده است، اما همچنان این تظاهرات‌ها ادامه دارد و معترضان با سر دادن شعارهایی، برکناری همه عناصر دوره رئیس‌جمهور سابق، افزایش سطح آزادی‌ها و آزادی همه زندانیان سیاسی از جمله «کریم طابو» که از بیش از سه ماه قبل بازداشت شده است، خواستار هستند.

اعتراضات مردمی در الجزائر از ۲۲ فوریه ۲۰۱۹ (۳ اسفند ۱۳۹۷) در اعتراض به نامزدی «عبدالعزیز بوتفلیقه» برای پنجمین دور متوالی در انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد و و پس از استعفای «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهور سابق در تاریخ ۴ آوریل(۱۵ فروردین) اعتراضات گسترده‌تر شد و خواسته‌های معترضان آزادی‌های فردی، گروهی، حقوق بشر و برکناری عناصر دوره بوتفلیقه از قدرت و براندازی نظام سیاسی این کشور که از زمان استقلال و رهایی از استعمار فرانسه در سال ۱۹۶۲ در آن حاکم است، شامل شد.

در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری الجزائر «عبدالمجید تبون» نخست‌وزیر سابق در دوره بوتفلیقه با کسب بیشترین درصد آراء پیروز شد اما رهبران حرکت‌های اعتراضی مردمی بر ضرورت پایبندی به خواسته‌های معترضان و مخالفت با گفت‌وگو با تبون تأکید دارند.

در الجزائر ریاست ستاد کل ارتش ماد قدرت حاکم بر این کشور است و با سرکوب خواسته‌های جنبش اعتراضی برای تغییر رژیم اقدام به بازداشت برخی مقامات و معترضان کرده است.
فرماندهی عالی ارتش الجزائر مسئول سازماندهی انتخابات ریاست جمهوری پس از استعفای بوتفلیقه بوده است و با وجود اینکه تحریم این انتخابات گسترده بود اما جنبش اعتراضی نتوانست مانع برگزاری آن شود.

اما رئیس‌جمهور الجزائر اخیرا  فرمان عفو حدود ۱۰ هزار زندانی را صادر کرد که در میان تعدادی از کسانی که در اعتراضات اخیر بازداشت شده بودند، وجود دارند

«دالیا غانم» پژوهشگر مرکز خاورمیانه کارنگی در بیروت می‌گوید: «در الجزائر نظامیان به پادگان‌هایشان بازگشتند و غیرنظامی‌ها قدرت را به دست گرفتند. در ظاهر قانون اساسی و دموکراسی حاکم است، اما در واقع اوضاع مثل قبل است. تبون هم نماد مدنی رژیمی است که سکان آن در دست نظامیان است».

به باور این کارشناس، نظام حاکم بر الجزائر دست به اصلاحات محدودی زده است، اما بروز نشانه‌های بحران اقتصادی عمیقی در آینده نزدیک و کاهش قیمت سوخت مانع از دستیابی الجزائر به صلح اجتماعی از طریق فروش خوب نفت می‌شود.

اعتراضات الجزائر در حالی وارد دومین سال خود می شود که از رهبر و شاکله منظمی برخوردار نیست. از همین رو احتمالا برنامه‌هایی برای اصلاح خط مشی آن ریخته می‌شود تا جلوی شکست آن گرفته شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول