اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اسلام با حضور مردم قدرت گرفته و نیاز به مشارکت در انتخابات دارد

استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: امروز شرکت در انتخابات به عنوان دینی بر گردن مردم معرفی شده و ملت ایران با حضور خود در صحنه قدرت خود را نشان خواهند داد، اسلام هیچ وقت با نیزه و شمشیر قدرت‌نمایی و پیشرفت نکرده بلکه همواره با حضور مردم و خون شهدای خود قدرت گرفته است.

اسلام با حضور مردم قدرت گرفته و نیاز به مشارکت در انتخابات دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت الاسلام مهدی اژه‌ای ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اصفهان اظهار کرد: روز جمعه در تاریخ اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد، در اولین جمعه صدر اسلام، نماز جمعه به امامت رسول خدا(ص) برقرار شد و این سنت الهی و نبوی تاکنون برکات بسیار برای اسلام و امت اسلامی به همراه داشته است.

استاد حوزه علمیه اصفهان بیان داشت: در روایات آورده شده که برای نماز جماعت قدم‌ها را کوتاه بردارید و باوقار به سوی نماز جماعت بروید اما در خصوص نمازجمعه آورده شده که باید باشتاب و سرعت در این مسابقه ذکر و یاد خدا شرکت کنید و حتی در زمان نماز جمعه خرید و فروش حلال را هم ترک کرده، تمام توجهتان به خدا باشد و وقتی نماز تمام شد به کسب و کار خود بپردازید.

وی در خصوص آداب و فواید نمازجمعه گفت: در فرآیند نماز جمعه آمادگی برای برخورد با توطئه‌ها سفارش شده و لذا گفته شده که در نماز جمعه سوره جمعه و منافقین خوانده شود.

اژه‌ای عنوان کرد: نفاق در زمان هر حکومت اسلامی شکل می‌گیرد، در مکه چون شرایط زندان و آوارگی و محرومیت وجود داشت کسی به این سادگی‌ها اظهار مسلمانی نمی‌کرد و مردم گرفتاری‌های مسلمانی را می‌دانستند، اما در مدینه به دلیل وفور نعمت و وجود عنوان‌های سیاسی و اجتماعی و غنیمت‌ها بحث منافقین به میان آمد و افرادی به ظاهر اظهار مسلمانی کردند.

استاد حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: هر حکومت دینی که تشکیل می‌شود این جریان‌های نفاق را در خود دارد، در زمان امیرالمؤمنین(ع) هم خوارج نهروان پیدا شدند.

انتخابات دینی بر گردن مردم است

وی با اشاره به فرارسیدن روز انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز شرکت در انتخابات به عنوان دینی بر گردن مردم معرفی شده و ملت ایران با حضور خود در صحنه قدرت خود را نشان خواهند داد، اسلام هیچ وقت با نیزه و شمشیر قدرت‌نمایی و پیشرفت نکرده بلکه همواره با حضور مردم و خون شهدای خود قدرت گرفته است.

اژه‌ای بیان داشت: معصومان در مقابل همه تحریف‌ها و دشمنی‌ها با صلابت الهی ایستادند و وظیفه مهم پاسداری از اساس مکتب دین اسلام را برعهده گرفتند.

استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: یکی از وظایف معصومان تلاش برای آن بود که حقیقت قرآن در میان مردم محفوظ بماند و اعتقادات گفته شده در قرآن برای مردم زنده نگه داشت شود.

وی افزود: در قبل از انقلاب برای مثال زدن از افراد مؤمن به زمان صدراسلام رجوع می‌کردیم و مالک اشتر و سلمان را مثال می‌زدیم ولی در حال حاضر به چشم خود این افراد را می‌بینیم که مصداق بارز آن شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی‌مهندس بود.

اژه‌ای ادامه داد: وظیفه دیگر امامان معصوم بیان احکام الهی و توجه و تلاش برای این‌ بود که قوانین بشر جایگزین قوانین الهی نشود و مردم را گرفتار خود نکند.

استاد حوزه علمیه اصفهان اظهار داشت: بعد از رحلت پیامبر دستوراتی به ظاهر به نفع اسلام و در واقع در خلاف گفته‌های پیامبر نقل شد و کار تا جایی ادامه داشت که نقل حدیث ممنوع شد، بعد از روی کار آمدن معاویه کار به جعل حدیث هم کشیده شد و مردم با قرآنی روبه رو بودند که به جای خواست خداوند بر اساس خواست افراد تعبیر می‌شد.

 امام باقر(ع) با تربیت شاگردانی چهره واقعی اسلام را به مردم نشان داد

وی افزود: امام باقر(ع) با تربیت شاگردان و دیگر تلاش‌های خود چهره واقعی اسلام و ائمه را به مردم معرفی کردند و اگر امروز شهرهایی مثل نجف و قم پرچم‌دار اسلام است از خدمات امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است.

اژه‌ای گفت: امام هادی(ع) در برابر کسانی که جایگاه ائمه را انکار می‌کردند و به ظاهر هم نقش امام را در معارف و علم نمی‌پذیرفتند مقابله کردند و با روایت زیارت جامعه کبیره حقایقی را بیان کردند.

استاد حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: درک عمق جایگاه امامت در این زیارت کار هر کسی نیست و باید برای درک این جایگاه دعا کنیم که خداوند امام عصر(ع) را برساند تا حقایق برای ما مشخص شود، امام هادی(ع) زمینه‌ساز عصر غیبت امام زمان(عج) بود.

وی افزود: سیاست و حکومت اگر علیه دین و بریده از امامت باشد طاغوت محسوب می‌شود لذا امیدواریم جامعه و مردم نیز بیش از پیش با زیارات و ادعیه انس گیرند.

اژه‌ای اظهار داشت: ائمه از یک طرف باید نگهدار قرآن باید باشند و از طرف دیگر باید سنت رسول الله(ص) را در بعد عقیده، اخلاق و احکام زنده نگه دارند و طبق هدف خلقت که ظهور کامل حق به واسطه وجود امام عصر(عج) است، دل‌ها و افکار مردم را آماده سازند.

اساس شبکه مرجعیت را ائمه برپا کردند

استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: یکی از اقدامات امام هادی(ع) ایجاد شبکه ارتباطی وکلا بود، اساس شبکه مرجعیت را ائمه معصوم از جمله امام هادی(ع) برپا کردند و در این راستا امام هادی(ع) در چهار منطقه کلان آن زمان نماینده و وکلایی داشت.

وی افزود: این شبکه وکالت که مامور جمع آوری خمس نیز بودند نامه‌ها و حکم‌های امام بر گرفتن خمس را برای مردم تصریح می‌کردند و وکالت مذهبی از امامان داشتند.

اژه‌ای ادامه داد: در این شرایط افرادی پیدا شدند که مدعی دروغین بودند و حتی ادعای امام و پیامبر بودن می‌کردند، ائمه وظیفه مبارزه و جلوگیری از زیاد شدن این افراد را هم بر عهده داشتند.

انتهای پیام/63077/ک20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول