اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

افزایش تقاضا برای خرید ماسک / چه وقت‌هایی باید ماسک بزنیم؟

واقعیت این است که هنوز تعداد آمار مبتلایان مشکوک به این بیماری نیز نگران کننده نیست با این حال در روزهای گذشته شاهد تحرکات معنا داری در بازار برخی از اقلام بهداشتی بوده ایم. طبق نظریه های اقتصادی تقاضا همیشه مفهوم پیچیده تری از عرضه داشته است و می تواند به سرعت بازار عرضه را منعطف کرده و در آن تغییرات جدی ایجاد کند.

افزایش تقاضا برای خرید ماسک / چه وقت‌هایی باید ماسک بزنیم؟

گروه سلامت خبرگزاری فارس - معصومه اصغری: کرونا این روزها تبدیل به ترند اخبار فضای مجازی شده است. با همه شایعات و واقعیت هایی که در باره این ویروس جدید مطرح است باید این را بدانیم که میزان نگرانی های موجود در فضای جامعه نسبتی با میزان درگیری مراکز درمانی مان  با این بیماری ندارد.

واقعیت این است که هنوز تعداد آمار مبتلایان مشکوک به این بیماری نیز نگران کننده نیست با این حال در روزهای گذشته شاهد تحرکات معنا داری در بازار برخی از اقلام بهداشتی بوده ایم. طبق نظریه های اقتصادی تقاضا همیشه مفهوم پیچیده تری از عرضه داشته است و می تواند به سرعت بازار عرضه را منعطف کرده و در آن تغییرات جدی ایجاد کند.

معمولا در شرایط افزایش تقاضا برای خرید یک کالاست که بازار آرام آرام از آن کالا خالی می‌شود. اقلام کمیاب شده بر سر زبان ها می افتد و با هدایت تعدادی سود جوی فرصت طلب بعد از مدت زمان کوتاهی  قیمتی سرسام آور پیدا می‌کند. ماسک های بهداشتی و مایع و فوم های ضدعفونی کننده دست از کالاهایی هستند که خبر احتکار و افزایش قیمت آن ها  به گوش می رسد. اما آیا هجوم برای خرید این اقلام در چنین شرایطی می تواند منطقی باشد؟ 

نظر متخصصان و پزشکان در باره ماسک های موجود در بازار می تواند ما را نسبت به پیامد های استفاده از این کالای بهداشتی یک بار مصرف  آگاه تر کند.

***کشف انبار ماسک های بهداشتی احتکار شده 

در روز گذشته یک انبار در شهر قم که در آن اقدام به احتکار ماسک های بهداشتی شده بود توسط ماموران مبارزه با احتکار و اختفاء کالا کشف شد. این در حالی است که گزارش ها از افزایش تقاضا برای خرید ماسک خبر می‌دهد. به نظر می رسد با ادامه این روند در روزهای آینده این نوع کالاهای بهداشتی مشمول طرح تشدید مبارزه با احتکار و اختفاء خواهند شد و با افراد سود جویی که اقدام به انبار کردن این اجناس می‌کنند برخورد قاطعی انجام می‌شود.

به زودی ماموران کنترل و جلوگیری از نوسانات قیمت در بازار کالا های بهداشتی اینچنینی به این امر ورود می‌کنند و شاهد عادی شدن قیمت این اقلام خواهیم بود. اما واقعیت این است که افزایش تقاضا برای خرید ماسک های تقلبی موجود دربازار هیاهویی برای هیچ است. از نظر متخصصان استفاده از این ماسک ها به هیچ عنوان برای جمعیت عادی در شهرها توصیه نمی‌شود و نمی تواند عاملی برای پیشگیری از بیماری کرونا باشد. 

***استفاده از ماسک  برای شهروندان  عادی توصیه نمی شود

 «هیاهو و هجوم برای خرید یک کالا باغث سوء استفاده افراد فرصت طلب می شود و همین عامل، گران فروشی و کمیاب شدن آن کالا را در پی خواهد داشت.» رییس روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان این مطلب از غیر ضروری بودن استفاده از ماسک های موجود در بازار می گوید:«این ماسک ها نمی توانند عاملی برای پیشگیری از بیماری کرونا باشند. ما استفاده از این نوع ماسک ها را برای جمعیت عادی توصیه نمی‌کنیم. امروز شاهد کشف یک انبار در شهر قم بودیم که سود جویان در آن اقدام به احتکار ماسک های بهداشتی کرده بودند.»

دکتر کیانوش جهانپور می‌گوید این اقدام غیر قانونی  به دلیل افزایش تقاضا برای خرید ماسک در شهر قم صورت گرفته است :«اگر مردم نسبت به  واقعیت های موجود درباره این بیماری آگاه باشند و برای خرید چنین کالاهایی به داروخانه‌ها نروند شاهد افزایش قیمت ناگهانی در مورد این اقلام بهداشتی نخواهیم بود.»

***استفاده از ماسک نمی تواند عاملی برای پیشگیری از کرونا باشد 

رییس بخش ویروس شناسی دانشگاه تهران می‌گوید بیشتر عمرش را در آزمایشگاه ها مشغول تحقیق در رابطه با انواع ویروس ها بوده است. دکتر طلعت مختاری آزاد تنها در محیط آزمایشگاه و آن هم در مدت زمان محدود از ماسک استفاده می‌کند.او و همکارانش اعتقاد دارند ماسک می تواند مانند یک پسماند بیمارستانی عفونی و عاملی برای انتقال بیماری هایی خطرناک تر از کرونا عمل کند:«متاسفانه شاهد دور انداختن نامناسب این ماسک های تقلبی استفاده شده در سطح پیاده رو ها و مراکز عمومی شهر هستیم. نخستین مسئله ای که باید به آن اشاره کنیم این است که درصد بالایی از ماسک‌های موجود در داروخانه های تقلبی هستند. استفاده از این نوع ماسک ها نمی توانند عامل پیشگیری از بیماری ویروسی نظیر کرونا باشند. متاسفانه می بینیم که افراد عادی که بیماری ندارند از این ماسک ها استفاده و خود را ایمن تصور می کنند.این درحاالی است که استفاده طولانی مدت از این ماسک ها می تواند ایجاد کننده و ناقل بیماری های دیگری در جامعه مان شود.»

دکتر طلعت مختاری آزاد دغدغه جدی نسبت به امحاء و دور انداختن این ماسک ها بعد از استفاده دارد: «این ماسک ها در مدت زمان کمی بعد از استفاده به سرعت مرطوب می شوند. تمام دغدغه ما این است که به شهروندان این سفارش را داشته باشیم و همچنین هشدار بدهیم که بیماری کرونا از طریق ترشحات فوقانی بدن قابل انتقال است. این ماسک ها در تماس مستقیم با این ترشحات هستند. امحاء غیر اصولی آنها می تواند زمینه ساز بروز بیماری های خطرناک دیگری نظیر آنفولانزا در جامعه مان شود. به همین دلیل توصیه ما این است تنها افرادی که علائمی مانند سرماخوردگی دارند از ماسک های فیلتر دار استفاده کنند. استفاده از این ماسک ها تنها در مدت زمان محدود و آن هم در موقعیتی که فرد مبتلا با دیگران در محیط بسته قرار دارد توصیه می شود.»

***استفاده دائم از ماسک ایجاد بستر برای رشد باکتری هاست

طبق نظز متخصصان استفاده دائم از ماسک های یک بار مصرف موجود در بازار می تواند عاملی برای ابتلا به بیماری  افراد عادی فاقد علائم بیماری شود. عضو هیات علمی مرکز ویروس شناسی دانشگاه بقیه الله در این باره می‌گوید: «استفاده از ماسک های غیر استاندارد نه تنها باعث پیشگیری از بیماری نمی شود بلکه استفاده طولانی مدت از آن ها می تواند زمینه ساز رشد و تکثیر باکتری هایی باشد که منشاء بیماری های خطرناکی هستند.»

دکتر مهدیه فرزانه پور می‌گوید استفاده از ماسک نباید به این شکل باشد که ما به طور دائم آن را روی صورت مان داشته باشیم .بهتر است از ماسک های فیلتر دارد در بازه زمانی محدودی استفاده شود .راه های موثر تری برای پیشگیری از بیماری کرونا در دسترس ما است که مهم ترین آن ها تقویت سیتم ایمنی بدن و همچنین رعایت نکات بهداشتی به ویژه شستشوی مداوم دست ها با آب و صابون است.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول