اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

آماده‌سازی برنامه سومین نشست سران آسیای مرکزی

کارشناسان وزارتخانه‌های امور خارجه آسیای مرکزی در شهر «بیشکک» برنامه سومین نشست سران کشورهای منطقه را مورد بررسی قرار دادند.

آماده‌سازی برنامه سومین نشست سران آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، وزارت امور خارجه قرقیزستان از برگزاری نشست کارشناسان وزارتخانه‌های امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی خبر داد.

این نشست در شهر «بیشکک» برگزار و در آن کارشناسان مسائل بین‌المللی قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور داشتند.

کارشناسان روند اجرای نقشه راه توسعه همکاری‌ها در آسیای مرکزی را مورد بررسی قرار دادند که این سند در قالب نشست سران کشورهای منطقه در تاریخ 29 نوامبر سال 2019 در شهر «تاشکند» تصویب شد.

علاوه بر این حضار به بررسی برگزاری سومین دوره نشست سران کشورهای آسیای مرکزی پرداختند که قرار است این جلسه در سال جاری به میزبانی قرقیزستان برگزار شود.

شایان ذکر است که پس از فروپاشی شوروی سابق ابتکارات همگرایی منطقه‌ای در آسیای مرکزی با مشکلات سیاسی مواجه شد و ظرفیت‌های زیرساخت‌های منطقه‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، تقسیم آب، کشاورزی، اقتصادی و تجاری باقی مانده از شوروی سابق استفاده نمی‌شد.

با آغاز فعالیت «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان پیشنهادات برای تقویت همگرایی منطقه‌ای باز هم مطرح شد و از حمایت سران کشورهای آسیای مرکزی برخوردار شد.

نخستین دوره نشست سران کشورهای منطقه در شهر «نور سلطان» قزاقستان در سال 2018 و دوره دوم در شهر «تاشکند» در سال 2019 برگزار شدند.

این اجلاس هنوز پایه حقوقی ندارد زیرا توافقات حاصل شده در این نشست‌ها الزامی نمی‌باشند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول