اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

محل تدفین امام باقر (ع) در مدینه/ محدودیت‌های زیارت قبرستان بقیع

امام محمد باقر (ع) در قبرستان بقیع مدفون شده است که در این قبرستان به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی وهابیت، امکان زیارت ائمه بقیع برای همه و در هر زمانی وجود ندارد.

محل تدفین امام باقر (ع) در مدینه/ محدودیت‌های زیارت قبرستان بقیع

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، امام محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب (ع) مشهور به امام محمد باقر (ع) امام پنجم شیعیان است که اول ماه رجب در مدینه منوره متولد شد. دوره امامت ایشان حدود ۱۹ سال به طول انجامید که در نهایت سال ۱۱۴ قمری در ۵۷ سالگی به دستور هشام بن عبدالملک مسموم و به شهادت رسید.

معروف‌ترین لقب امام پنجم شیعیان «باقر» است که از باقرالعلوم به معنای شکافنده علم گرفته شده‌ است. به عقیده ابن خلدون، امام محمد باقر (ع) لقب باقر را به خاطر کثرت دانشی که اندوخته بود، کسب کرده‌ است. 

امام محمد باقر (ع) در قبرستان بقیع کنار مرقد پدرش امام سجاد (ع) و عموی پدرش حسن بن علی (ع) تدفین شده است و بعد از ایشان، فرزندش امام صادق (ع) در کنار پدرش به خاک سپرده شده است.

قبرستان بقیع در مدینه نزدیک مسجدالنبی (ص) قرار دارد که این قبرستان از قدیمی‌ترین قبرستان‌های مسلمانان به شمار می‌رود و علاوه بر حضرت امام باقر (ع)، امام حسن (ع)، امام سجاد (ع) و امام صادق (ع) نیز در آنجا تدفین شده‌اند.

امروزه محل دفن ائمه بقیع به دلیل برخی محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت عربستان و وهابیت، به صورت زمینی مسطح درآمده است که پیاده‌رو‌هایی برای تردد زائران در آنجا ایجاد شده است. همچنین هیچ‌گونه سنگ منقش شده‌ای در این قبرستان وجود ندارد و مکان تدفین ائمه اطهار (ع) در این قبرستان تنها با تکه‌های سنگ نمایان است.

علاوه بر این، با توجه به اینکه وهابیت در این قبرستان حکمرانی می‌کنند، بر اساس فتوای آن‌ها ورود بانوان به قبرستان بقیع ممنوع است و آقایان نیز تنها در ساعاتی محدود می‌توانند به زیارت بقیع مشرف شوند.

همچنین خواندن دعا و زیارت با صدای بلند یا هر نوع عزاداری در قبرستان بقیع ممنوع است و پلیس عربستان در صورت مشاهده چنین اقداماتی با افراد برخورد کرده و به اتهام شرک آن‌ها را دستگیر می‌کند.

بر همین اساس غربت خاصی در قبرستان بقیع حاکم است و امکان حضور زائران در جوار ائمه اطهار (ع) مدفون شده در قبرستان بقیع وجود ندارد و امام باقر (ع) و سایر ائمه بقیع (ع) بدون زائر هستند یا برخی از عاشقان اهل بیت (ع) که مشتاق زیارت هستند، باید از پشت نرده‌های قبرستان بقیع به زیارت بپردازند.

به گزارش فارس، نهم اسفندماه نام‌نویسی حج تمتع آغاز می‌شود و افرادی که تیرماه سال آینده به این سفر معنوی مشرف می‌شوند، می‌توانند با توجه به محدودیت‌های موجود به زیارت ائمه مدفون شده در قبرستان بقیع مشرف شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول