اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

نصیری:آسیب ویروس اخبار جعلی چند برابر بیشتر از «کرونا» است

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران گفت: اخبار جعلی، شایعات و عدم درک صحیح و شناخت ناکافی از سواد رسانه‌ای، منجر به گسترش اخبار دلهره آور به جای اخبار آگاهی بخش درباره ویروس کرونا در شبکه‌های اجتماعی شده و این امر منجر به برهم خوردن امنیت روانی جامعه شده است.

نصیری:آسیب ویروس اخبار جعلی چند برابر بیشتر از «کرونا» است

«معصومه نصیری» عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، گفت: پروتکل‌های انتشار اخبار در مواقع بحران باید برای رسانه‌ها مشخص باشد تا ضریب پرداختن به موضوع و زوایه‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، فراموش نشود. در عصر رسانه‌های تعاملی و جامعه شبکه‌ای اساسا ساختار اطلاع رسانی و کارکرد رسانه‌ای دچار تغییرات جدی شده است. این تفاوت‌ می‌تواند تا جایی پیش رود که پیام را به ضد خود تبدیل کرده و اثرات معکوسی برجای گذارد.

وی ادامه داد: ویژگی رسانه‌های نوین و پررنگ شدن نقش مخاطبان در آن تا جایی بر کارکرد رسانه‌ها اثر می‌گذارد که گاه یک شایعه می‌تواند رسانه‌های جریان اصلی را با خود همراه کرده و یا به انحراف ببرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به فضای حاکم بر رسانه‌ها درباره ویروس کرونا افزود: حجم شایعات، اخبار ساختگی یا اخباری که اطلاعات گمراه کننده دارند، در کنار بمباران اخبار و اطلاعات دیگر نتیجه‌ای جز ایجاد ترس، هراس و برهم خوردن امنیت روانی افکار عمومی درپی ندارد.

نصیری در ادامه بیان داشت: همانطور که شفافیت در امر اطلاع رسانی مهمی است که نباید از آن غافل شد، متعاقب آن نیز باید بیش از تمرکز بر تعداد کشته یا درگیر شدگان، بر اطلاع رسانی پیشگیرانه و آگاهی بخش تاکید شود. اینکه واقعا کشنده بودن کرونا بسیار کمتر از ویروس آنفلوآنزاست نکته ای است که با این مدل از اطلاع رسانی بی هدف و متمرکز بر تلفات و مبتلایان به حاشیه برده می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران گفت: شاید بتوان گفت پاشنه آشیل تمام رخدادهایی که خاصیت بحران دارند، نبود پیوست رسانه‌ای و فقدان سواد رسانه‌ای در مسوولان، مردم و رسانه‌هاست. تا زمانی که ما برای مواقع بحران استراتژی و پیوست رسانه‌ای نداشته باشیم و تا زمانی که علاج واقعه بعد از وقوع می‌کنیم و نه قبل از آن، همواره باید نگران یکته تازی موج اخبار گمراه کننده، شایعات و عملیات روانی در این زمینه باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: سواد رسانه‌ای موضوعی مختص به مواقع خاص نیست. ارتقای سواد رسانه‌ای یک فرآیند همواره و همیشگی است. مادامی که به محض احساس خطر به یاد اهمیت سواد رسانه‌ای می‌افتیم، مهارت افزایی و ارتقای این مهم در شرایط فعلی قرار خواهد داشت. سواد رسانه‌ای را فرا زمانی و فرا مکانی ببینیم نه مربوط به بازه‌های خاص زمانی.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول