اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

پی‌گیری‌های کرونایی «فارس من»| از تعویق آزمون دکتری تا برخورد با سوداگران ماسک

این گزارش مروری است بر پی‌گیری‌های «فارس من» درباره نگرانی‌ها و مطالبات کرونایی شما.

پی‌گیری‌های کرونایی «فارس من»| از تعویق آزمون دکتری تا برخورد با سوداگران ماسک

به گزارش خبرگزاری فارس؛ تلاش‌ها برای مقابله با «کرونا» ادامه دارد. از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها گرفته تا آموزش و فرهنگ‌سازی. همه و همه برای توقف بیماری چینی به میدان آمدند. «فارس من» پیگیر مطالبات کرونایی شما است. چند تای آنها را هفته‌ی گذشته بررسی کردیم. موضوع گران‌فروشی ماسک‌های تنفسی، تعویق آزمون دکتری و تعطیلی دانشگاه‌ها این هفته روی میز همکاران من قرار داشت. ببینیم؛

 

اول| شفافیت در اطلاع‌رسانی؛ برای دریافت اخبار موثق درباره «کرونا» چه باید کرد؟

شهر را نباید شلوغ کرد؛ بویژه در شرایط بحران. شایعه سَم است. امید و انگیزه‌های یک ملت برای زندگی را نباید کُشت. حتی اگر «کرونا» باشد. انتشار اخبار غیردقیق همه را آزرده کرده؛ حرف‌های ضد و نقیضی نه راوی درست‌درمانی دارند نه منبع حسابی. چطور می‌شود اعتماد کرد؟ وظیفه ما چیست؟ حق دارند مردم اگر نگرانند. نگران شایعه‌هایی که بیشتر از آن کُشنده‌ی چینی روی اعصاب خیلی‌ها است.

برای ما کمپین ثبت کردند با همین نگرانی؛ با این عنوان: «درخواست شفافیت در اطلاع‌رسانی درباره کرونا». کمپینی که از «فارس» می‌خواست با تمام سرعت و البته دقت تازه‌ترین آمار و اخبار درباره‌ی بیماری تازه را رسانه‌ای کند. اصلاً وظیفه‌ی رسانه‌های رسمی این روزها جز این نیست. انتشار اخبار دقیق و البته معتبر؛ و الّا رسانه‌های غیر رسمی و شبکه‌های اجتماعی این روزها جولان‌گاه سودجوها و شایعه‌پراکن‌ها است.

«فارس من» از همان روز اول پای کار است؛ دغدغه‌ها و مطالبات کرونایی شما را از چند هفته پیش در حال پیگیری هستیم. گزارش‌های قبلی ما درباره این مطالبات را می‌توانید از این‌جا و این‌جا ملاحظه کنید. بعلاوه مجموعه گروه‌های مختلف خبرگزاری هم‌قسم شدند ثانیه به ثانیه تازه‌ترین اخبار موثق را در این‌باره منتشر کنند. همه این خبرها و تحلیل‌ها را می‌توانید از صفحه‌ی پرونده‌ی ویژه‌ (اینجا) بخوانید. تا آخرین لحظه در کنار شما هستیم.

 

دوم| کمپین هزاران نفر از دانشجویان؛ آزمون دکترا را تعویق کنید

کرونا را باید متوقف کرد؛ تا کنون درمان یا واکسن معتبری برای این بیماری شناخته نشده است. بهترین راه پیشگیری و جلوگیری از انتشار آن در سطح جامعه است. برای همین به درستی باید برخی از اجتماعات خطرساز را محدود کرد. مثل همایش‌ها، رویدادهای فرهنگی یا علمی، حتی کلاس‌های درس و دانشگاه‌ها. معتبرین وزارت بهداشت هم به همین جمع‌بندی رسیده‌اند. اولویت البته حفظ جان و سلامت شهروندها است.

کمپین‌های متعددی هم در این‌باره به دست ما رسید؛ مثلاً هزاران نفر از داوطلبان آزمون دکتری با تشکیل یک کمپین خواستار تعویق آزمون سراسری شدند: «از سازمان محترم سنجش و آموزش کشور صمیمانه درخواست می‌کنیم با به تعویق انداختن کنکور دکتری که در تاریخ ۹ اسفند ماه برگزار خواهد شد اقدام موثر و مفیدی در جهت پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس شده و به نجات جان ایرانی هم کمک کند.»

 

سازمان سنجش همان ابتدا چندان موافق نبود. ابراهیم خدایی رئیس این سازمان قبلاً به خبرنگار ما گفته بود سازمان متبوعش حداکثر تلاشش را برای حفظ بهداشت و سلامت دانشجویان سر جلسه کنکور خواهد داشت. البته که نظر آن‌ها هم برگشت. فشارهای رسانه‌ای و البته جدی شدن تراژدی کرونا، سازمان سنجش را هم وادار به تعویق کرد. در اطلاعیه‌ی اخیر زمان آینده برگزاری، «۲۸ فروردین» عنوان شده است.


غیر از آزمون دکتری، آزمون «نظام مهندسی» و آزمون «دستیاری پزشکی» هم در راه است. داوطلبان این دو آزمون هم با تشکیل کمپین‌های جداگانه‌ای در «فارس من» خواستار تعویق شدند. «برگزار نشدن مراسم اعتکاف» و «تعطیل شدن استخرها» هم از دیگر پیشنهادات برای جلوگیری از همه‌گیری است. ضرورتی بالاتر از جلوگیری از انتشار هرچه بیشتر ویروس وجود ندارد. همکاران من در گروه‌های مختلف پیگیر مطالبات شما هستند. اخبار تکمیلی را در فارس بخوانید.

 

سوم| دلالی ماسک همزمان با بالاگرفتن کرونا؛ تعزیرات: برخورد می‌کنیم

یک عده اصلاً منتظرند گرفتاری یا مشکلی عارض شود، کاسبی کنند. اسم این‌ها را چه باید گذاشت؟ دلال یا دزد؟ جماعتی که نان در خون مردم می‌زنند؟ حالا هم که کرونا آمده، «ماسک» احتکار کردند. قحطی آمده! داروخانه‌ها بعضی‌ها شان حتی ماسک‌های معمولی را چند برابر بهای واقعی به‌فروش گذاشته‌اند. چه باید کرد؟ مردم معترضند و نگران. حق دارند اگر اعتراض کنند.

سوژه اول اسفند در «فارس من» ثبت شد؛ یعنی همان روزی که نخستین بار ابتلای چند نفر به کرونا رسماً اعلام شد. با این عنوان: «برخورد با گران‌فروشی ماسک‌های تنفسی». در این کمپین آمده بود: «هفته گذشته ماسک جراحی تقریباً با قیمت ۲۰۰ تومن و ماسک فیلتردار با قیمت ۱۵۰۰ تومن فروخته می‌شد. در این یک هفته چه اتفاقی افتاده که قیمت‌ها چند برابر شده است؟» خیلی زود این کمپین توانست صدها امضا جمع کند و روی میز پیگیری قرار بگیرد.

 

همکاران من در گروه حقوقی-قضائی موضوع را از رئیس کل تعزیرات تهران جویا شدند. آقای اسفنانی به خبرنگار ما گفت: «سازمان تعزیرات پیگیر شکایات مردمی در زمینه عرضه ماسک و دستکش‌های یک‌بار مصرف است. با سودجویان و افرادی که سلامت مردم را به خطر می اندازند برخورد خواهد شد و به همین منظور گشت‌های تعزیرات به مراکز توزیع و حتی کارخانجات تولید ماسک ورود کرده است.»

مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران اضافه کرد: «قیمت اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت مبنای رسیدگی ما است و چنانچه داروخانه‌ها و مراکز عرضه‌کننده گران فروختند، مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۵ تخلفات را گزارش کنند.» امیدواریم آقای اسفنانی؛ باور کنید جماعتی که نان به خون مردم می‌خورند، نه لایق مروتند نه رأفت. «فارس من» هم‌چنان پیگیر حقوق شما است.

 

چهارم| کمپین توکل و قرائت زیارت عاشورا

کرونا درمان‌ خاصی ندارد. تنها باید برای جلوگیری از گسترش آن تلاش کرد. تقویت سیستم ایمنی بدن و البته توکل به پروردگار متعال می‌تواند همه را برای غلبه بر این بیماری یاری کند. این همان مطلبی است که علمای دین فرمودند. حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی از جمله در تازه‌ترین سخنرانی از مردم درخواست کرد کمتر در مکان‌های عمومی تجمع کرده و توسل کنند. ایشان قرائت زیارت عاشورا و حدیث کساء را مأثور دانستند.

گروهی از کابران «فارس من» هم به همین مناسبت یک کمپین تشکیل دادند برای ختم جمعی زیارت عاشورا. از «فارس» هم خواستند مُبلغ پیشنهاد حَسنه‌ی آن‌ها باشد. به‌روی چشم. تبلیغ کردیم. همه در کنار هم هستیم. با توسل به ذوات اقدس معصومین و استعانت از خدای متعال می‌توان کرونا را هم از پای درآورد. قدری صبر و توکل لازم است.

 

گزارش این هفته پیگیری سوژه‌های شما تماماً به رنگ اژدهای چینی‌ها بود. دعا کنید هرچه سریع‌تر این ابتلاء هم از سر مسلمین مرتفع شود. «فارس من» همیشه در کنار شما است.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول