اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

فقط 15 درصد از مبتلایان به کرونا نیاز به بستری دارند/ داروهای در دست پژوهش اثرات نسبی در کنترل ویروس داشته‌اند

مدیر آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 15 درصد از کل مواردی که به این عفونت و ویروس مبتلا می‌شوند نیاز به بستری شدن پیدا می‌کنند و از این ۱۵ درصد، تعداد زیادی بهبودی حاصل می‌کنند اما عددی نزدیک به ۱۵ درصد از کل افرادی که نیاز به بستری پیدا می‌کنند ممکن است نیازمند به مراقبت و پرستاری در بخش آی‌سی‌یو شوند.

فقط 15 درصد از مبتلایان به کرونا نیاز به بستری دارند/ داروهای در دست پژوهش اثرات نسبی در کنترل ویروس داشته‌اند

محمد جواد دهقان نیری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: ویروس کرونا جزو خانواده ویروس‌هایی است که می‌توانند عامل سرماخوردگی بسیار ساده و سبک در انسان شوند، این خانواده تعداد زیادی عضو دارد یکی از اعضای این خانواده‌ کرونا است که فقط در حیوان حضور داشته و در بدن انسان قابل انتقال نبوده اما با یک تغییر و جهش ژنتیکی از این قدرت و پتانسیل برخوردار شده که به انسان نیز منتقل شود.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه جهش ژنتیکی موضوعی مرسوم در جهان خلقت است ابراز کرد: سازمان بهداشت جهانی نام این کرونا ویروس جدید را «کوید ۱۹» گذاشته است این ویروس می‌تواند در انسان‌ها عامل بیماری‌های تنفسی در فرم‌های خفیف تا شدید شود.

آمار و ارقام مرگ و میر در مبتلایان تنها ۲ تا ۳ درصد است

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به این ویروس یا بی‌علامت هستند و یا علائم بسیار خفیفی را بروز می‌دهند.

دهقان نیری توضیح داد: ۱۵ درصد از کل مواردی که به این عفونت و ویروس مبتلا می‌شوند نیاز به بستری شدن پیدا می‌کنند و از این ۱۵ درصد، تعداد زیادی بهبودی حاصل می‌کنند اما عددی نزدیک به ۱۵ درصد از کل افرادی که نیاز به بستری پیدا می‌کنند ممکن است نیازمند به مراقبت و پرستاری در بخش آی‌سی‌یو شوند.

مدیر آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد به آمار و ارقام مرگ و میر در مبتلایان به این ویروس اشاره کرد و گفت: طبق آمار و اطلاعاتی که ما از تعداد بسیاری از مبتلایان در چین داریم مرگ و میر این ویروس در حد ۲ تا ۳ درصد است.

وی ادامه داد: حال ممکن است این سوال پیش بیاید پس چرا آمار مرگ‌و‌میر در مواردی که ما در کشور داشتیم بیشتر است علت این است با توجه به اینکه امکانات تشخیصی در کشور ما محدودتر است و از تمامی افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند نمونه‌گیری انجام نشده در نتیجه عملا مواردی ثبت می‌شود که دارای علائم شدیدتر هستند.

چرا آمار مرگ و میر کرونا در ایران چند برابر چین است؟

دهقان نیری با بیان اینکه اگر داده‌های آماری ما از کل افراد جامعه‌ای که به این بیماری مبتلا شده بودند کامل بود قطعا عدد و درصد این مرگ و میر کمتر بود، متذکر شد: ما هم‌اکنون در کشور با پدیده کم شماری در خصوص کل مبتلایان به این بیماری مواجه هستیم و بسیاری از افراد کم علامت یا بی‌علامت را اصلا در جامعه آماری خود نمی‌آوریم و تنها افرادی را که علائم حاد داشتند مطالعه کردیم از همین رو شاید این شک پیش آید چرا چین آمار مرگ‌و‌میر حاصل از این ویروس را ۲ درصد اعلام کرده و ما با این شکل مطالعه‌مان به ۲۰ درصد مرگ و میر رسیده‌ایم. تفاوت ما با چین در میزان دقت شمارش افراد درگیر شده به این بیماری از خفیف تا شدید است.

هشدار؛ افراد به ظاهر سالم می‌توانند جزو ناقلین ویروس کرونا باشند

متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه آماری که از تعداد مبتلایان به این ویروس در کشور اعلام می‌شود تنها تعداد بسیار کمی از افرادی را شامل می‌شود که به این ویروس درگیر شده‌اند، عنوان کرد: این بیماری با علائمی شبیه به آنفوانزا خودش را نشان می‌دهد و در موارد محدودی، بسیار شدید در فرد مبتلا حاد شده و حتی ممکن است منجر به نارسایی تنفسی و مرگ می‌شود.

وی افزود: یک نکته دردسر ساز در خصوص دوره سرایت این ویروس وجود دارد که کار مقابله با آن را برای انسان با مشکل مواجه می‌سازد.  این ویروس می‌تواند قبل از ظهور علائم بالینی در افراد انتقال پیدا کند در حالی که نشانه‌های بیماری هنوز ظاهر نشده و فرد به بیماری خود آگاه نیست؛ ناقل ویروس باشد و تعداد زیادی از افراد را به این بیماری مبتلا کند، همین موضوع کنترل ویروس را مشکل کرده است.

راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا 

دهقان نیری با بیان اینکه این ویروس از دوره نهفتگی خود تا دوره بروز نشانگان آن ممکن است یک پروسه دو تا سه هفته را طی کند، در خصوص بهترین شیوه مقابله با این ویروس توضیح داد: بهترین راه مقابله بر اساس توصیه‌های ویژه سازمان جهانی بهداشت این است که اگر هر نوع قرنطینه و محدودیتی را هم قائل شویم واقعا کنترل این بیماری ممکن نیست. همانطور که چین هم با این روش‌ها نتوانست این بیماری را کنترل و مهار کند و بر خلاف کنترل‌ها، تعداد بسیاری مبتلا شدند پس بهترین شیوه مقابله آموزش عموم مردم است.

مدیر آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه مردم باید رعایت بهداشت فردی و تنفسی را فراگیرند و آن را رعایت کنند، گفت: یکی از این مباحث موضوع استفاده از ماسک در مواقع ضروری است و در وهله بعدی باید از تماس بدنی با یکدیگر مانند دست دادن و روبوسی خودداری کرد، رعایت این موارد می‌تواند بسیار به کنترل این بیماری کمک کند و در گام آخر باید فرد بیمار و دارای علایم‌تنفسی در خانه بماند و تا بهبودی کامل از حضور در اجتماعات خودداری کند.

وی افزود: هم‌اکنون داروهایی در دست پژوهش است و خوشبختانه اثرات نسبی هم در کنترل این بیماری داشته و اخیرا پروتکلی به عنوان دستورالعمل درمانی برای کشور تهیه و اعلام شد که در حال ابلاغ است.

دهقان نیری با بیان اینکه در مواردی که علائم بیماری شدید است برخی از داروها را می‌شود برای بیمار تجویز کرد، گفت: احتمال اینکه واکسن این بیماری زودتر از یک سال دیگر به دست ما برسد بعید است چون این ویروس یک ویروس جدید است و ما هنوز نمی‌توانیم رفتار این ویروس را دقیق بشناسیم و تعیین کنیم، ممکن است با رسیدن فصل گرما محدود شود و ممکن هم هست محدود نشود هنوز کسی دقیق نمی‌تواند این موضوع را تعیین کند.

نامشخص بودن مدت اتمام پایداری این ویروس

مدیر آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هر چند مطالعات نشان داده این ویروس در محیط سرد و مرطوب بهتر تکثیر می‌شود تصریح کرد: البته ممکن است با سپری شدن فصل سرما باز هم به فعالیت خود ادامه دهد.

وی در رابطه با تعداد دفعات مبتلا شدن به این بیماری بیان کرد: با توجه به اینکه دو ماه بیشتر از عمر این ویروس نگذشته هنوز کسی نمی‌داند انسان با یک بار مبتلا شدن به این ویروس نسبت به آن ایمن می‌شود و یا ممکن است بارها در معرض ابتلا به آن باشد باید مطالعات کامل شود.

دهقان نیری در خصوص مدت زمان پایداری این ویروس در خارج از بدن انسان متذکر شد: خانواده کرونا ویروس‌ها به مدت ۷ تا ۱۲ ساعت در بیرون از بدن انسان زنده می‌مانند اما این ویروس جدیدی که با آن درگیر هستیم بیشتر از این زنده می‌ماند و طبق مطالعات تا دو روز هم طول عمر آن گزارش شده است.

متخصص بیماری‌های عفونی افزود: دوره علائم بالینی این ویروس تا دو هفته می‌تواند طول بکشد.

تغذیه سالم و روحیه مناسب؛ بهترین راه توانمند سازی سیستم ایمنی بدن 

وی یکی از راه‌های دیگر مواجه با این بیماری را افزایش توان سیستم ایمنی بدن دانست و در خصوص راه‌های افزایش توان ایمنی در بدن توضیح داد: یکی از موثرترین راه‌های افزایش توان ایمنی بدن تغذیه سالم و در وهله بعدی داشتن روحیه مناسب است. جالب است بدانید استرس و ترس از این بیماری می‌تواند به سیستم دفاعی بدن بسیار لطمه بزند، باعث نقص ایمنی بدن شود و مقاومت بدن در مقابل عوامل میکروبی از جمله ویروس‌ها را کاهش دهد.

دهقان نیری در رابطه با رژیم غذایی مقوی و کمک رسان به سیستم دفاعی بدن گفت: مصرف مواد غذایی تازه مانند مرکبات حاوی ویتامین سی و احیانا داروهای گیاهی که مورد تایید طب سنتی باشد گرچه هنوز هیچ کدام از این موارد برای کنترل این بیماری ثابت نشده است اما جهت کمک به مقاوم سازی بدن موثر است.

مدیر آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: عموما مواد غذایی که می‌توانند پیشگیری کننده بیماری‌های عفونی باشند؛ می‌توانند اینجا هم موثر واقع شوند، مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات به شرطی که در منزل تهیه و تمیز شده باشد و مصرف سوپ، مایعات، شلغم و لیمو چرا که حاوی مقادیر فراوانی ویتامین سی است؛ در دوره انتقال برای درمان این بیماری تجویز می‌شود و در پیشگیری و کنترل بیماری‌های تنفسی می‌تواند بسیار کمک کند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول